Rockwool/Glaswol panelen

Ik heb 2 pakken besteld, ik ga frames maken en mijn wanden en mijn plafond volhangen, ik hoop dat het werkt :)

Ik wil je niet ontmoedigen maar dit soort spul zal in deze toepassing alleen dienst doen als absorber. Het zal je akoestiek verbeteren maar het geluid richting andere vertrekken zal niet echt minder worden. Sowieso moet je die zooi inpakken in een laken of iets van stof want je gaat geheid last van je strot krijgen van kleine deeltjes rockwool in de lucht.
Wanneer je het achter een (voorzet) wand zet (die zweeft op ontkoppelend materiaal) werkt het veel beter werken.

btw.. voor bassen dempen heeft de Rocksono Solid wel een iets te hoge dichtheid.. maar het zal in een wand zeker veel dempen.
Ben zelf bezig mijn studiootje (waar ik op de sax speel) te isoleren.. die geeft weinig bas en mij is daarom een hoge dichtheid aangeraden. Ik ga veerregels gebruiken en schroef daar platen aan vast. Deze dingen: https://www.geluidsisolatiewinkel.nl...eer-regel.html

Als je het echt goed wil doen moet je idd ook plafond + nog de vloer doen.. en dan zwevend.. via die veerregels aan plafond bv, of plafond op de wanden laten rusten... en dat is me toch een partij werk jonguh! :D
Daarbij zit je met sommige constructies ook weer met resonantie frequenties die weer variëren per ontkoppelend / isolerend materiaal.. en als je pech hebt gaat je wand, plafond of vloer gezellig meetrillen en wordt je zoon helemaal gek van je. :D
Zelf doe ik eerst de binnenmuren van gasbeton.. en heb gekozen voor een minder dikke versie omdat ik met sax toch niet veel laag hoef te dempen.. en daarbij een smalle ruimte heb. Het plafond laat ik sowieso zitten.. maar de vloer ga ik wel doen.. ooit.

Oh.. wat ook helpt is je deur verzwaren en in ieder geval zorgen dat alle kieren dicht zitten.. daarmee demp je luchtgeluid en scheelde bij mij al best veel. Succes in ieder geval. :)
 
Het ging m ook om de akoestiek en niet isolatie. Solid sono werkt perfect daarvoor
 
idd maar:
Hallo, Ik ben verhuisd en mijn nieuwe zolder bevat een slaapkamer, waar mijn zoon slaapt en de andere helft van de zolder is loze ruimte waar ik mijn studio wil bouwen. Om mijn zoon wat tegemoet te komen :) wil ik de buitenkant van zijn slaapkamer isoleren met bijvoorbeeld rockwool
dus ik dacht, zeg ut ff..
 
btw.. voor bassen dempen heeft de Rocksono Solid wel een iets te hoge dichtheid.. maar het zal in een wand zeker veel dempen.
Hoe kom je daarbij? Rocksono Solid zit op 45kg/m3. Ik meen op diverse fora gelezen te hebben (o.a. uitspraken van wijlen Eric Desart, niet de minste qua kennis hierop) dat je juist daarboven wil zitten voor basstraps; richting de 70kg/m3. Een hogere dichtheid daarboven werkt weliswaar extra goed voor laag-frequent, maar zou hooguit meer hoogfrequent gaan reflecteren.
Zie o.a.:
https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-whats-right-type-rockwool
SOS Reviews Editor Matt Houghton replies: The denser the material, the more effective it will be at absorbing low frequencies, but the flip side of this is that it also becomes better at reflecting higher frequencies back into the room. The 100kg/m3 product that you've mentioned should do a decent job, but it's denser than I'd choose for a broadband absorber. In fact, in my home studio, I use 100mm-thick 100kg/m3 Rocksilk for bass trapping, with a decent gap behind it. However, if you then place some acoustic foam over the top of it you'll have a much more effective acoustic absorber, as the dense Rockwool will absorb lower frequencies, while the foam will absorb some of the highs that would otherwise be reflected, making a very effective broadband absorber. If you don't want the foam, try looking for mineral wool in the region of 45‑75kg/m3.

Maar 45kg/m3 (Rocksono Solid) tot 55kg/m3 (de bekende Rockwool 221, die nagenoeg nergens als particulier te krijgen is, behalve bij iemand in Utrecht op Marktplaats) zou dus juist de sweetspot moeten zijn voor allerhande absorptiepanelen.
 
Hoe kom je daarbij? Rocksono Solid zit op 45kg/m3. Ik meen op diverse fora gelezen te hebben (o.a. uitspraken van wijlen Eric Desart, niet de minste qua kennis hierop) dat je juist daarboven wil zitten voor basstraps; richting de 70kg/m3. Een hogere dichtheid daarboven werkt weliswaar extra goed voor laag-frequent, maar zou hooguit meer hoogfrequent gaan reflecteren.
Zie o.a.:
https://www.soundonsound.com/sound-advice/q-whats-right-type-rockwool
SOS Reviews Editor Matt Houghton replies: The denser the material, the more effective it will be at absorbing low frequencies, but the flip side of this is that it also becomes better at reflecting higher frequencies back into the room. The 100kg/m3 product that you've mentioned should do a decent job, but it's denser than I'd choose for a broadband absorber. In fact, in my home studio, I use 100mm-thick 100kg/m3 Rocksilk for bass trapping, with a decent gap behind it. However, if you then place some acoustic foam over the top of it you'll have a much more effective acoustic absorber, as the dense Rockwool will absorb lower frequencies, while the foam will absorb some of the highs that would otherwise be reflected, making a very effective broadband absorber. If you don't want the foam, try looking for mineral wool in the region of 45‑75kg/m3.

Maar 45kg/m3 (Rocksono Solid) tot 55kg/m3 (de bekende Rockwool 221, die nagenoeg nergens als particulier te krijgen is, behalve bij iemand in Utrecht op Marktplaats) zou dus juist de sweetspot moeten zijn voor allerhande absorptiepanelen.
Ik had het niet over basstraps maar doelde meer bij gebruik in de spouw.

Wanneer je het achter een (voorzet) wand zet (die zweeft op ontkoppelend materiaal) werkt het veel beter werken.

btw.. voor bassen dempen heeft de Rocksono Solid wel een iets te hoge dichtheid.. maar het zal in een wand zeker veel dempen.

Misschien had ik geen nieuwe alinea moeten beginnen. :)
Dat van een mineraalwol met een lagere dichtheid (dan Rocksono Solid) om bassen te dempen is mij letterlijk verteld op datzelfde forum. ;)
 
Ik had het niet over basstraps maar doelde meer bij gebruik in de spouw.



Misschien had ik geen nieuwe alinea moeten beginnen. :)
Dat van een mineraalwol met een lagere dichtheid (dan Rocksono Solid) om bassen te dempen is mij letterlijk verteld op datzelfde forum. ;)

Dan zie ik graag een bronvermelding, want daar ben ik nog niet iets dergelijks over tegengekomen. Dan zou je net zo goed met standaard foam in je stud-wall kunnen werken. Het massa-veer-massa aspect is belangrijk, maar dat gaat samen met een dubbellaags gispwand, volledig zwevend, green glue ertussen.
Overigens, het zou kunnen zijn dat je iets tegengekomen bent, waar men 'insulation' schreef, maar 'absorption' bedoelde, zoals hier:
https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=32426
 
Als je het echt goed wil doen moet je idd ook plafond + nog de vloer doen.. en dan zwevend.. via die veerregels aan plafond bv, of plafond op de wanden laten rusten... en dat is me toch een partij werk jonguh! :D

Behalve dat het veel werk is zit je ook nog met de warme dagen dat je dan geen raam open kan zetten of je moet alles zwevend rondom je zolderraam bevestigen.
En dan zorgen dat er nergens kieren zitten, da's een pittige klus.
Maar goed; isoleren helpt altijd ook al doe je niet alles perfekt.
Belangrijkste is dat de wand die gedeelt wordt losgekoppeld is.
 
Ah helemaal overheen gelezen... :biertje:

Jullie hebben helemaal gelijk, als je mijn eerste post leest, vraag ik inderdaad om geluid te verminderen. Maar sinds die post ben ik erachter gekomen dat de kamer van mijn zoon op een of andere manier het geluid al heel goed buiten houdt. Dus dat was voor mij nu niet meer echt een probleem.

Ik heb de rocksono solid nu gekocht voor absorptie, zodat ik uiteindelijk minder reflecties heb in mijn studio en daardoor veel betrouwbaarder geluid hoor en mijn volume lager zal houden, ik zal de reflecties die ik nu heb niet meer onbewust proberen te overstemmen om duidelijk te kunnen luisteren (Dat is volgens mij een bijkomstig voordeel).

Verder denk ik mede doordat ik het volume waarschijnlijk zachter zal zetten en de reflecties minder zijn, het geluid van mijn speakers op de slaapkamer van mijn zoon nog minder hoorbaar zal zijn.

Mijn superhandige vader is bezig de rockwool in een mdf frame te maken en ik heb goeie stof besteld op onderstaande link (misschien ook handig voor geinteresseerde), die niet ik er omheen.

Ik ben superbenieuwd hoe het gaat klinken straks, ik heb straks 12 panelen van 100x60x10 cm. Dus alle wanden en plafond hebben dan 1 of meerdere panelen.

Deze stof werd geadviseerd door de winkel, deze verkopen ze altijd voor akoestische panelen, 300cm en verkoop per halve meter:
https://www.stoffenwinkel.nl/katoen-...-cm-breed.html

Ik heb deze gekocht, omdat de afmetingen beter uit kwamen en dus goedkoper was, is verder hetzelfde materiaal, 145cm en verkoop per halve meter:
https://www.stoffenwinkel.nl/katoen-stof-zwart.html
 
Laatst gewijzigd:
Oh.. wat ook helpt is je deur verzwaren en in ieder geval zorgen dat alle kieren dicht zitten.. daarmee demp je luchtgeluid en scheelde bij mij al best veel. Succes in ieder geval. :)

Het viel me ook al op dat als ik de deur dicht doe, het geluid echt belachelijk veel minder wordt, klinkt logisch, maar je hoort dan veel minder dan je verwacht als je de deur sluit. Dus inderdaad, ook nog ff tochstripts ertussen, zou helemaal veel buitenhouden. Maar ja, ik heb er gewoon geen zin in :) Hij gaat zelf maar sparen voor tochstrips.

Oh ja, ik zie dat er nu allemaal tips staan voor het geluid buiten houden, ik moest mijn eerste post opnieuw lezen om te zien dat ik eerst eigenlijk een oplossing voor een ander probleem zocht. Toch bedankt, interessant om te lezen allemaal.
 
Laatst gewijzigd:
Dan zie ik graag een bronvermelding, want daar ben ik nog niet iets dergelijks over tegengekomen. [/URL]

Hoi.. ergens beneden in deze link: http://forum.noiseconsult.com/viewtopic.php?t=2016&postdays=0&postorder=asc&start=15

123.png


Het massa-veer-massa aspect is belangrijk, maar dat gaat samen met een dubbellaags gispwand, volledig zwevend, green glue ertussen.
Overigens, het zou kunnen zijn dat je iets tegengekomen bent, waar men 'insulation' schreef, maar 'absorption' bedoelde, zoals hier:
https://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?f=24&t=32426
Hey interessant!! Ben al een tijdje in materialen aan het dwalen. Green Glue ken ik wel.. ontzettend duur! En ook een hoop tegenstrijdige berichten erover: https://www.youtube.com/watch?v=J7Qi42E5I9c
Ik vraag me soms ook af (als ik het gebruikt zie worden) waarom er toch schroeven worden gebruikt. Bedoel, het is een blijvend elastische lijm, dus ontkoppelend materiaal. Maar de schroeven heffen dit effect min of meer weer op.

Hier nog een test van Phonestar (ook zo'n gehyped product) vergeleken met wat andere materialen: https://www.youtube.com/watch?v=b3EU8H3Mlp4 Is wel in het Russisch (ff ondertiteling aanzetten ;))
Andere producten in de test zijn Soundtec 3,5mm en gipsvezel 12,5mm (zit qua soortelijk gewicht een stuk boven normale gipsplaat). Dat product Soundtec is ook heel zwaar maar in in de test een stuk dunner. De resultaten lopen niet eens zo gek ver uit elkaar. Helaas is Soundtec niet echt makkelijk te krijgen (net als Green Glue) maar dit product zou ik eerder gebruiken dan.

Maar goed, materialen van de wanden zijn maar een klein onderdeel van een massa veer massa constructie. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de zwevende vloer. Hier heb je (net als bij wanden) te maken met de eigenfrequentie die zo laag mogelijk moet zijn. Is afhankelijk van massa en gebruikte materiaal in de spouw (veer). Bij een vloer heb je ook nogeens de zwaartekracht tegen. Als deze frequentie te hoog zit (in het gebied wat luidsprekers weergeven) gaat de vloer meetrillen en onder deze frequentie is er geen demping meer. Dit filmpje vond ik wel een goed voorbeeld hiervan: https://natuurkundeuitgelegd.nl/videolessen.php?video=ResonantieEigentrilling oh.. en ook hier is het weer van belang dat je niet de hele spouw volstopt met vulling en moet ook niet te hoog zitten qua dichtheid.

Bij de wanden die ik maak ga ik niet veel bas tegenhouden.. het is alleen maar om mijn sax wat meer te dempen (>200-300hz) richting de buurvrouw. :)
 
Behalve dat het veel werk is zit je ook nog met de warme dagen dat je dan geen raam open kan zetten of je moet alles zwevend rondom je zolderraam bevestigen.
En dan zorgen dat er nergens kieren zitten, da's een pittige klus.
Maar goed; isoleren helpt altijd ook al doe je niet alles perfekt.
Belangrijkste is dat de wand die gedeelt wordt losgekoppeld is.

Ja.. in de zomer is het zweten. :D Maar het hoeft niet naar buiten gedempt te worden. Het idee van de voorzetwand was dat de buurvrouw nog iets minder van de sax gaat horen. Gisteren even aangebeld en uitgelegd dat ik door de isolatieplannen in een ander vertrek muziek ga maken en ze het daar iets meer gaat horen. Uiteindelijk helpt praten nog het meest. Ze was er eigenlijk helemaal ok mee zoals het ging en vond het geen enkel probleem dat het even wat rumoeriger zou worden. :) Nu hoop ik dat de als voorzetwanden gemaakt zijn het nog wat dragelijker maken zodat ik tot iets later door kan gaan. :D Speel nu tot 20:00 uur.
Overigens heb ik nu van die noppen-schuim matjes op de wanden geplakt, dat dempt toch ook al een beetje.. en ga ik ook zeker weer aanbrengen. :)
 
Het viel me ook al op dat als ik de deur dicht doe, het geluid echt belachelijk veel minder wordt, klinkt logisch, maar je hoort dan veel minder dan je verwacht als je de deur sluit. Dus inderdaad, ook nog ff tochstripts ertussen, zou helemaal veel buitenhouden. Maar ja, ik heb er gewoon geen zin in :) Hij gaat zelf maar sparen voor tochstrips.

Oh ja, ik zie dat er nu allemaal tips staan voor het geluid buiten houden, ik moest mijn eerste post opnieuw lezen om te zien dat ik eerst eigenlijk een oplossing voor een ander probleem zocht. Toch bedankt, interessant om te lezen allemaal.

Tochtstrips moet de huisbaas toch regelen? :D Maar geen probleem natuurlijk.. gewoon als absorbers inzetten die rockwool. Zou sowieso een behoorlijke wand gaan worden.
 
MacGyverGear
Die post van Bert Stoltenberg ging wel over absorptiepanelen en bass traps, terwijl je zelf aanhaalde hoe je ergens gelezen had dat een lagere dichtheid steen/glaswol beter was voor in een spouw.
Dat zijn dus 2 verschillende zaken, en pin me er niet op vast, maar ik vermoed dat die lage GFR er minder toe doet wanneer het materiaal IN een spouw zit, omdat -nogmaals mijn vermoeden is- het niet meer gaat om het directe 'air borne' geluid wat het materiaal raakt. Geluid in de ruimte zou nl. eerst de (voorzet)wand raken, voordat het verder doordringt door de spouw heen.

Wat Bert zegt, klopt idd als het gaat om bass traps/absorptie panelen.
20cm materiaal met een lagere GFR van 6k Pa.s/m2 werkt nagenoeg 2x zo dempend tussen 20Hz en 100Hz als 10cm Rocksono Solid (met GFR=~15k Pa.s/m2 ).

Mooi tooltje hier:
http://www.acousticmodelling.com/porous.php

Zo overweeg ik zelf om een cloud/trap te maken van 7cm dik Basotect (GFR=12.4k Pa.s/m2), maar die wel zo'n 15 à 20cm van het plafond hangt.
In die tool kun je nl. ook de afstand van het materiaal tot z'n achterwand opgeven. Scheelt behoorlijk.

Wat betreft schroeven en Greenglue, dat is voor mij eerlijk gezegd ook een beetje hocuspocus. Ik heb me er bij neergelegd dat ik mijn zolderkamer niet als box-in-box ga maken, vanwege de vele extra moeite (o.a. suskasten, 3 dubbele ramen, ventilatie an sich, dubbele deur, alles zwevend), die voor mij als hobbyist niet opweegt tegen de kosten/sores etc.
Ik wil wél kijken of ik een expert qua deuren kan vinden die in een jaren 70 woning met stalen kozijnen (waar maar 2 paumellen aanzitten) kan bekijken wat ik er maximaal als zware deur in kan hangen, die idealiter nog wat rubbers eromheen heeft.
Nu zit er echt een boordkartonnen deur in en dan nog heb ik best geluk dat we een hoekhuis hebben, en de zolderkamer grenst aan de overloop, die weer aan de buren grenzen. Dus er zit hoe dan ook een overloop tussen mij en de buren.
 
Speeddemon Nu ik het zo teruglees staat het er idd wat verwarrend. Ik hoop niet dat Bert 'afwerking' als Absorbers of basstraps heeft geïnterpreteerd :D nou ja.. ik denk dat de Rock Sono Solid sowieso een betere keuze is voor een minder dikke voorzetwand.

Wat betreft die bastraps.. heel interessant.. misschien ga ik daar ook nogeens mee experimenteren maar prioriteit ligt mee bij de sax dempen. Bassen zijn eigenlijk nauwelijks een probleem en als ik mix doe ik dat toch vaak op de hoofdtelefoon.

Die Paumelles in een stalen kozijn kunnen 20kg per stuk hebben zag ik laatst. Ik was voor de deur verzwaren ook bang maar ga nu een volspaan deur aanschaffen.. die weegt ruim 2 keer zo zwaar als een hardboard honingraatdeur en die Pounelles kunnen zo overgezet worden.. tenminste, ik neem aan dat je het over opdekdeuren hebt? Die hebben van die Paumelles en til je zo uit het kozijn. https://www.toolstation.nl/inboorpau...aal-skn/p15866
Hornbach verkoopt die volspaandeuren voor niet al teveel. https://www.hornbach.nl/shop/Binnend...65#%23v5616349
Je ziet als je een beetje zoekt ook deuren die nog beter isoleren, als het echt pro is moet je ook je hele kozijn vervangen en daar pas ik liever voor.. Ik vraag me ook bij een enkele deur die bijna 50db dempt of dit over het hele spectrum is. Bassen zijn gewoon stukken lastiger.

Bert had mij deze tochprofielen aangeraden:https://www.hornbach.nl/shop/ELLEN-T...9/artikel.html Toevallig wat meegenomen vandaag maar ik zoek nog naar een manier om em te bevestigen zonder te hoeven boren. Denk nu aan kleine neodynium magneetjes van 3x3mm.. die zitten echt muurvast op staal. Zoiets zou bv al kunnen werken maar ff zoeken nog

De voorzetwand heb ik nu relatief weinig aan uit gegeven alleen is het een hoop werk. Vooral de hele hut leeghalen.. wat kan je toch een hoop rommel hebben :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben superbenieuwd hoe het gaat klinken straks, ik heb straks 12 panelen van 100x60x10 cm. Dus alle wanden en plafond hebben dan 1 of meerdere panelen.

Deze stof werd geadviseerd door de winkel, deze verkopen ze altijd voor akoestische panelen, 300cm en verkoop per halve meter:
https://www.stoffenwinkel.nl/katoen-...-cm-breed.html

Ik heb deze gekocht, omdat de afmetingen beter uit kwamen en dus goedkoper was, is verder hetzelfde materiaal, 145cm en verkoop per halve meter:
https://www.stoffenwinkel.nl/katoen-stof-zwart.html

Ben benieuwd naar de bevinding van de stof. Zelf op zoek naar stof die voldoet voor absorbers.
Had ergens anders al stukje gekocht, maar was te dicht, kon er gewoon niet door blazen.
 
Verder denk ik mede doordat ik het volume waarschijnlijk zachter zal zetten en de reflecties minder zijn, het geluid van mijn speakers op de slaapkamer van mijn zoon nog minder hoorbaar zal zijn.

Je kan een beetje later in de avond toch gewoon een headphone opzetten?
 
Je kan een beetje later in de avond toch gewoon een headphone opzetten?

Wat mij betreft zijn koptelefoons echt oreslopers. Als ik zo'n ding opzet heb ik geen idee hoe hard ie staat en zet ik hem vervolgens alleen maar harder en harder. Ik heb al een soort brom in mijn linker oor, dus ik moet een beetje voorzichtig gaan doen. Koptelefoons doe ik niet (meer) aan in ieder geval, ik wil eigenlijk muziek luisteren en maken tot ik 90 ben of zo.
 
Die Paumelles in een stalen kozijn kunnen 20kg per stuk hebben zag ik laatst. Ik was voor de deur verzwaren ook bang maar ga nu een volspaan deur aanschaffen.. die weegt ruim 2 keer zo zwaar als een hardboard honingraatdeur en die Pounelles kunnen zo overgezet worden.. tenminste, ik neem aan dat je het over opdekdeuren hebt? Die hebben van die Paumelles en til je zo uit het kozijn. https://www.toolstation.nl/inboorpau...aal-skn/p15866
Hornbach verkoopt die volspaandeuren voor niet al teveel. https://www.hornbach.nl/shop/Binnend...65#%23v5616349
Je ziet als je een beetje zoekt ook deuren die nog beter isoleren, als het echt pro is moet je ook je hele kozijn vervangen en daar pas ik liever voor.. Ik vraag me ook bij een enkele deur die bijna 50db dempt of dit over het hele spectrum is. Bassen zijn gewoon stukken lastiger.
Goeie info, thanks! :okdan:
Ik heb gevonden dat een volspaandeur gemiddeld zo'n 21kg/m2 is, dus een typische 83cm x 201cm deur zou zo'n 35kg worden. Vergeleken met het hongingraatje van 15kg wat er nu hangt, zou dat toch wel een positieve invloed moeten hebben.
 
Goeie info, thanks! :okdan:
Ik heb gevonden dat een volspaandeur gemiddeld zo'n 21kg/m2 is, dus een typische 83cm x 201cm deur zou zo'n 35kg worden. Vergeleken met het hongingraatje van 15kg wat er nu hangt, zou dat toch wel een positieve invloed moeten hebben.

Thuis heb ik tubespaan deuren ipv honingraat. ik merk wel dat de deuren gans zwaarder zijn en meer tegenhouden tov van de holle houten binnendeuren vroeger. Zowel qua geluid als gewoon warmte. Dus met volspaan zal nog beter presteren dan.
 
Back
Top