Rockwool/Glaswol panelen

Janus P

Nieuwkomer
Lid sinds
16 december 2004
Berichten
15
Ik heb de broadband absorbers / basstrabs etc topics helemaal doorgespit, alleen ik kan nergens vinden waar ik die rockwool of glaswol panelen het beste kan kopen. Het enige wat ik heb gevonden is http://www.asbiproshop.nl/ die verkopen de Rockwool Industrieplaten 233 5cm dik voor 10,65 per m2. Ik weet niet of dit duur is want ik kan nergens prijzen vergelijken. Het is voor tegen de wanden aan (25cm van de wanden af) en ik las ook dat je daar beter glaswol panelen voor kan gebruiken, maar die kom ik helemaal nergens tegen. Als er mensen zijn die al dergelijke panelen hebben aangeschaft hoor ik graag waar! Ik woon overigens in Schiedam, dus die asbipro is wel lekker dichtbij voor mij.
 
hoi,
voor geluidsisolatie en of akoestische aanpassingen geen glaswol maar de zwaarst geperst rockwool kopen!
believe me !
 
thnx maar het gaat puur om absorptie en niet isolatie. ook heb ik gehoort dat als je te zwaar geperste rockwool gebruikt het de hoge frequenties niet meer doorlaat maar gewoon terug kaatst.
 
Hoi Janus,

Het is niet helemaal duidelijk of je het over geluidsabsorptie (aanpassen van de akoestiek in de ruimte) of geluidsisolatie ( zorgen dat er geen geluid in of uit een ruimte gaat) hebt.

Ik heb hieronder wel een paar nuttige links, die je eerst even moet checken voor je geld uit gaat geven.

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php

http://www.realtraps.com/

Groeten,

Serge
 
ik heb ook nog een tip voor isolatie

Cempanel, dat een geperste plaat met hout vezels en cement, mooi spul!
en lekker zwaar, tjek de site
 
Iso fix moet je hebben. Haal maar bij de bouwmarkt ;-)
Wrong! :stupid
DIE MYTHE MOET ECHT DE WERELD UIT!

Zoek maar eens op de absorptiecoëfficiënt van Isofix en je zult zien dat dat spul onder de 1000Hz nauwelijks iets doet; dus ongeveer even werkzaam als noppenschuim van 4 tot 7cm dik.

Voor breedband-absorptiepanelen (die dus i.i.g. minimaal zo'n 30-40% absorberen bij 250Hz en rond de 80-100% boven de 500Hz) heb je glas- of steenwol nodig met een dichtheid van ongeveer 45-55kg/m3. Daaronder vermindert de laagfrequente absorptie; (te ver) daarboven en het begint reflectieve eigenschappen te vertonen! Zo is een dichtheid van 80 à 90kg/m3 al rond de 10%-15% minder effectief bij 250Hz!

Laat nou het standaard Rockwool 202, wat je bij elke bouwmarkt vindt een dichtheid van rond de 43kg/m3 hebben (metingen/proeven staan op homerecording.be; nergens is een officiële dichtheid van dat spul via Rockwool te vinden). Type 211 en 221 zijn ook zeer geschikt, maar minder makkelijk aan te komen, evenals Spouwplaat 433.

Dus repeat after me: Isofix bad. :kont: Rockwool 202 good. :okdan:
 
Heb je uberhaupt wel is gewerkt ermee? Zijn veel grote studios die er ook gebruik van maken. En wat op het belgen forum staat moet je al helemaal met een korrel zout nemen.
 
Isofix is prima voor isolatie... NIET voor acoustische aanpassingen. Aan de andere kant ben ik het well eens met speeddemon dat Rockwool beter werkt EN goedkoper is.
Rockwool met hoogste R waarde die er te krijgen is werkt zeer goed. Nog steeds is het belangrijkste voor isolatie het vermijden van contactgeluid(dus zo min en zo klein mogelijk contactpunten). Isolatie en acoustische aanpassingen zijn wel 2 heel verschillende dingen
 
die R waarde is weerstand tegen warmtetransport, dat isoleert dus warmte, geen geluid.
Ik denk idd dat het wel akoestiek verbeterd maar niet de overdracht van volume naar een andere ruimte, daar heb je gewicht en idd ontkoppeling (box in box contructies) nodig.
 
die R waarde is weerstand tegen warmtetransport, dat isoleert dus warmte, geen geluid.
Ik denk idd dat het wel akoestiek verbeterd
Je klinkt onnodig voorzichtig:

http://www.rockwool.nl/files/RW-BNL/documents/pdf/NL/veelgestelde%20vragen/Geluidabsorptie%20richtwaarden_-_20090630.pdf


Die getallen geven het percentage (1=100%) aan van absorptie.
Bij een dichtheid van 40-50kg/m3 en een dikte van 10cm, absorbeer je dus in principe alles vanaf 200-250Hz. En 65% bij 125Hz is heel netjes!
De grap is dat bij extreem hoge dichtheden (>90kg/m3) de dichtheid dusdanig is, dat een deel van het hoog frequente spectrum (> 4kHz) weer gereflecteerd wordt.

Een tussen oplossing met de standaard 202 platen (dichtheid 40-45kg/m3) is er bijvoorbeeld landbouwfolie overheen doen en hier gaten in maken (van een cm diameter);
zo maak je de ruimte niet té dood. Ik ben er nog niet aan toe gekomen m'n eigen panelen te maken, maar ik was zelf van plan om er heel dun (<3mm) spaanplaat ofzo als frontpanel voor te doen en hier ook gaatjes in boren.
 
maar ik was zelf van plan om er heel dun (<3mm) spaanplaat ofzo als frontpanel voor te doen en hier ook gaatjes in boren.


dan wordt het toch een helmholtz resonator ipv een breedband absorber? of zie ik iets over het hoofd?
 
dan wordt het toch een helmholtz resonator ipv een breedband absorber? of zie ik iets over het hoofd?
Toch niet als je er geen ruimte achter vrij laat? Dus de triplex direct tegen de Rockwool aan. Daarbij, ik meen dat een Helmholz resonator getuned moet worden (qua gat-grootte e.d.), wil ie efficiënt zijn.
 
en die rockwool weer tegen de muur? in principe heb je dan nog steeds een massa veer massa systeem, een helmholtz met interne demping en dan wordt het afhankelijk van de geluidssnelheid in rockwool.

edit: ik dacht dat de geluidssnelheid in rockwool naar nul zou gaan, maar voor de meeste vaste stoffen is het juist veel hoger. my gut feeling zegt dat het omlaag gaat bij rockwool maar toch een grafiekje voor de fun, al is het een beetje OT:

helmholtz%20met%20variabele%20c.png


dit is alsof je een perfo wandje maakt, gaten van 1 cm diameter, plank van 24 mm dik, en per gat een liter ruimte erachter. het kruis is bij een lege resonator, x-as is geluidssnelheid en y-as de resonantiefrequentie. x=1500 is de geluidssnelheid in water.

(los daarvan: een helmholtz is altijd getuned, wat je ook doet. het is afhankelijk van de grote van het gat, de dikte van je plaat en de ruimte per gat die erachter zit (en dus de geluidssnelheid). daar komt altijd een freq uit rollen, of het de goede is is een ander verhaal idd.)

en voor de volledigheid, een plotje met daarin de afhankelijkheden per grootheid:

helmhotlz%20variabelen.png
 
Laatst gewijzigd:
Hallo, Ik ben verhuisd en mijn nieuwe zolder bevat een slaapkamer, waar mijn zoon slaapt en de andere helft van de zolder is loze ruimte waar ik mijn studio wil bouwen. Om mijn zoon wat tegemoet te komen :) wil ik de buitenkant van zijn slaapkamer isoleren met bijvoorbeeld rockwool, om het geluid van mijn apparatuur wat te dempen. Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Is Rockwool 202 een goed idee? Bestaat dat nog? Ik kon het niet direct vinden. Alvast bedankt voor je hulp.
 
Ik heb 2 pakken besteld, ik ga frames maken en mijn wanden en mijn plafond volhangen, ik hoop dat het werkt :)
 
Back
Top