Raadsel van de laptop?!

DeLoN

*Geluidsjager*
Lid sinds
3 september 2001
Berichten
620
Locatie
Diemen
Het is natuurlijk ultrarelaxt als je die in je setup ken gebruiken, maar HOE?!

Ik vraag me dat toch steeds af, want hoe doe je dat met geluidskaarten is mijn eerste vraag?
 
Je kan tegenwoordig erg goede USB-2-audio interfaces kopen.

Hetzelfde geldt voor midi (een AMT8 bijvoorbeeld :) )
 
zo grappig =D

zo grappig =D

nou dat usb interface snap ik nog niet....

maar die echo's zijn maar een fractie van de pci versies?!
 
De RME multiface of digiface lijken mij ook wel releaxed. Tering veel audio kanalen en nog midi ook nog.

USB heb ik nog steeds m'n twijfels over. Gelukkig hebben de 'betere' midi controllers nog steeds serieele poorten.
 
Firewire is the Business !

Firewire is the Business !

FireWire is momenteel de enige goede interface voor audio en Midi (PCI even daargelaten). USB haalt het niet.. is qua timing niet stabiel.. en heeft toch een limiet qua bandbreedte.

Macs en PC's met firewire presteren verreweg het best.. en maken zo ook een 'portable' studio mogelijk. Vooral die G4 laptop schijnt een hot item te zijn bij producers.
 
Ken alleen de MotU 828 als firewire geluidskaart en qua standaarden is men er voor firewire blijkbaar nog niet uit. Als het aan mij lag dan werd het mLan. Heb laatst nog een G4 laptop en een 02r en Motif aan elkaar geknoopt gezien. Dus niet alleen audio maar ook midi via het draadje. Maar zolang Yamaha geen mLan drivers voor de PC's uitbrengt is het voor mij nog ver van m'n bed show.

Dan heb je ook nog USB2 dat soms weer achter en soms weer voor lijkt te liggen op firewire. Zou jammer zijn als die strijd tussen de twee standaarden ervoor zorgt dat er een verdeeld kamp qua produkten gaat ontstaan. Een slimme fabrikant zorgt er dan voor dat beide poorten op hun producten zit.
 
Orgineel geplaatst door CraZ
USB haalt het niet.. is qua timing niet stabiel.. en heeft toch een limiet qua bandbreedte.
Check dan de EMI 2|6 van Emagic, de USB vervanger van de Audiowerk 8.

Schijnt in combinatie met Logic erg stabiel & snel te zijn :p
 
"maar die echo's zijn maar een fractie van de pci versies?!"

geintje zeker? Die prijs is alleen voor het pcmcia kaartje dat je aan je layla/mona hangt om 'm in je laptop te hangen. Of ben ik nou gek?

"Ja, klopt" zegt Bambam nog.

Now shipping!LAYLA LapTop (includes adapter) -  $995.00 SRP
Now shipping!MONA LapTop (includes adapter) - $995.00 SRP
Now shipping! Echo LapTop Adapter - $199.00 SRP

Ik heb ook gelezen dat die emi 2|6 snel en stabiel is.

De eerste die 'n 2 in/ 2 uit firewire doosje met balanced jacks en spdif maakt, gaat veel geld verdienen.
 
Re: Firewire is the Business !

Re: Firewire is the Business !

Orgineel geplaatst door CraZ
FireWire is momenteel de enige goede interface voor audio en Midi (PCI even daargelaten). USB haalt het niet.. is qua timing niet stabiel.. en heeft toch een limiet qua bandbreedte.

Macs en PC's met firewire presteren verreweg het best.. en maken zo ook een 'portable' studio mogelijk. Vooral die G4 laptop schijnt een hot item te zijn bij producers.

PCMCIA kaartjes doen het ook prima. USB is voor MIDI trouwens ook prima hoewel dat per interface wisselt. Die dingen van emagic zijn qua timing strakker dan veel interfaces op seriele poorten.
 
Orgineel geplaatst door lo-fi
De eerste die 'n 2 in/ 2 uit firewire doosje met balanced jacks en spdif maakt, gaat veel geld verdienen.

Dat heet M-Audio Quadro. En hij is DUUR! Maar wel interessant. Ook als je geen laptop hebt.

En jullie halen USB1.0 1.1 en 2.0 door elkaar. USB 2.0 is net uit en er is nog weinig USB 2.0 spul te koop. Maar door een vertienvoudiging van de bandbreedte tegen USB 1.1 is het mogelijk om hiermee genoeg audio ins/outs aan te sluiten.

Firewire is iets eerder op de markt maar de verbetering hiervan gaat ook gewoon door. Er zijn al weer snellere versies van aangekondigd. En het moet dan mogelijk zijn om USB 2.0 weer te snel af te zijn.

Welke van de twee het gaat worden? Denk dat we pas eind volgend jaar wel weten.
 
De snelheid is niet de enige reden dat USB 1 niet zo geschikt is voor audio. Als er meer apparaten op een USB poort zitten heb je bijvoorbeeld geen continue datastroom. Ook bij USB 2 kan dit een probleem zijn hoewel het door de hogere snelheid minder zal gebeuren. Firewire maakt gebruik van een protocol wat wat beter geschikt is voor audio omdat apparaten over een firewire kabel een bepaalde bandbreedte kunnen reserveren. Hierdoor wordt alles wel wat duurder enzo.

Had MOTU niet ook al firewire interfaces? Yamaha is ook al druk bezig met MLAN, dat is ook gebaseerd op firewire.
 
Orgineel geplaatst door 4-Tek
De snelheid is niet de enige reden dat USB 1 niet zo geschikt is voor audio. Als er meer apparaten op een USB poort zitten heb je bijvoorbeeld geen continue datastroom. Ook bij USB 2 kan dit een probleem zijn hoewel het door de hogere snelheid minder zal gebeuren. Firewire maakt gebruik van een protocol wat wat beter geschikt is voor audio omdat apparaten over een firewire kabel een bepaalde bandbreedte kunnen reserveren. Hierdoor wordt alles wel wat duurder enzo.

Firewire werkt via het SCSI-3 protocol. Dan is het makkelijker om bandbreedte te delen en is de doorvoersnelheid wat hem snel maakt.

Had MOTU niet ook al firewire interfaces? Yamaha is ook al druk bezig met MLAN, dat is ook gebaseerd op firewire.
Lees even een paar posts naar boven. (en bedankt)

mLan is een subset van de IEEE1394 firewire standaard. IMHO dé kandidaat om in de muziekwereld nou een en andere maal van al dat gezeik met midi,Adat,R-bus,spdif en wat al niet meer af te zijn. Maar ja, wie zit er nou op een een voudig werkende standaard gebaseerd op bestaande technologie te wachten.
(sukkels zoals mij zeker)
 
Back
Top