Pro Tools, SoundForge, CoolEdit enz...

Ik steun deze topic VOLLEDIG!

Ik steun deze topic VOLLEDIG!

Ik ben namelijk ook op zoek naar de ideale om naast een midisequencer te laten werken.

Voor het ogenblik gebruik ik Samplitude, oneindige audio-multitracksequencer, zeer intuitief lay-out, tot 96khz samplerate, directX compatibel, eigen effects, eigen mixer, veel equalizingmogelijkheden, syncronisatiemogelijkheid.
Ik probeer 'm al een tijdje aan mijn atari te linken, maar het duurt te lang om te locken!!! Het enige minpunt!! (somebody help?)

Als alternatief probeerde ik dan maar Protools Free (gratis te donloaden). Zowel midi als audiosequencer. SUPER-intuitief en gebruiksvriendelijk; voor Protools worden de beste plug-ins gemaakt!!! Het audiogedeelte is zeer goed, midi weet ik niet zo goed, maar lijkt me minder dan cubase. Maar het blijft een absoluut topprogramma. Enige drawback: IK KRIJG HEM NIET GESYNCRONISEERD MET DE ATARI!!! Hoewel hij daar ogenschijnlijk geen probleem mee zou mogen hebben! (somebody help?)

Soundforge is geloof ik echt goed (realtime) in bewerken van wafjes, maar is minder op het multitrackgedeelte.

Wie gebruikt wat verder?
 
SoundForge

SoundForge

Wij gebruiken SoundForge om mee op te nemen (Stereo, 24/96).. en wat na te bewerken met een klein beetje bandcompressie of iets dergelijks.

Doet z'n werk goed. Alleen een beetje duur.. (schrok ik van).
 
Ik werk zelf al jaren met Cool Edit.
Vooral de Pro versie vind ik erg goed (niet aan de 2000 versie beginnen).
Hij heeft in ieder geval een uitgebreid multitracker gedeelte, dus misschien een goed alternatief voor Samplitude?

Cool Edit heeft een paar hele goede edit functies ingebouwd, waaronder een Find Beats functie.
Hiermee kun je direct naar het beginpunt van een beat springen.
Heel handig voor het editten van drumloops, een soort handmatige functie van wat ReCycle kan.

Het is weliswaar meer een kwestie van gewenning dan een echte keuze geweest.
Soundforge en Wavelab hebben wat dat betreft veel functionaliteit waar ik zelf weinig mee doe.
 
Ik gebruik Wavelab, Ik vindt het een goed overzichtelijk programma, en ik heb ongeveer zo'n beetje alle plugins die er zijn.
Maar een meersporen optie heb ik nog niet echt kunnen ontdekken, zou wel mooi zijn.
 
Protools op de mac is inderdaad duur, maar het einde!
Bambam, gebruik jij die Free-versie? Zo ja, kan jij die syncroniseren via externe midi? Klopt het dat pc sync-problemen heeft met andere midi-apparaten? Ik weet dat mac en atari dezelfde interne klok hebben en dus beste maatjes zijn.

Nog andere audio-programma's, setups?
 
Volgens mij is het hier wel handig om een onderscheid te maken tussen multitrackers en soundeditors, anders is het moeilijk om een vergelijk te maken.

Van soundeditors zijn Cooledit,SoundForge,WaveLab toch wel de bekendste. Zelf vind ik SoundForge het fijnst werken. En waarom is moeilijk uit te leggen, het zal waarschijnlijk wel te maken dat ik hier als eerste programma mee begonnen ben en nog steeds geen behoeft heb aan iets anders.

En qua multitrackers zijn er een heleboel. Je zou daar ook weer een onderverdeling in kunnen maken als het gaat om softsynths etc. Maar da's helemaal verwarrend lijkt me.
Nuendo,Samplitude,Logic Audio,Cubase Audio,SF Acid,Ableton Live,SF Vegas,Digital performer en nog wel een zooi. Vind zelf Cubase VST het makkelijkste ook omdat ik er sinds version 1.0 met de Atari mee werk. Logic Audio vind ik ook goed en Ableton live is erg interessant voor live.

Zelf denk ik dat Protools en Ensoniq paris en vergelijkbare systemen wel in een aparte groep ondergeplaatst mogen worden. Want deze gebruiken nog extra hardware (DSP based) om het programma te ondersteunen en zijn in vergelijking met voorgaande multitrackers kwalitatief zoveel beter. (mag ook wel voor die prijzen) Denk dat je pas aan dit soort speelgoed mag gaan denken als je meer wilt dan alleen hobby'en. (Of belachelijk veel geld hebt) of je wilt een keertje een studio huren voor een paar daagjes.
 
Zelf gebruik ik ook Soundforge voor het knippen en editen van de samples, de andere programma`s ben ik ondertussen aan het testen en bekijken of deze in mijn smaak vallen maar tot als nog eigelijk niet.
Ik ben begonnen (ooit) met soundforge en denk ook dat het daarbij zal eindigen tot dat ik misschien de handigheid van een ander proggie vind...
 
Voor mij als Mac-gebruiker is de keuze makkelijk: Peak is de shit voor stereo-editing (ook niet goedkoop trouwens). Cubase gebruik ik vrij weinig voor audio; meer midi. Maar wat multitrack audio betreft, ik zat laatst 'n dag naast 'n professionele ProTools engineer... Damn... dat programma was voor hem gewoon 'n verlengstuk van z'n hoofd/handen. Zo teringsnel, zo strak, zo vloeiend. Ik vind de digi 001 nog steeds heel verleidelijk, maar jij gaat zeker voor het echte werk, bambam?
 
Ik gebruik logic. Zowel voor midi als audio. In het begin werkt het echt zwaar klote. Maar nu ik er handigheid in begin te krijgen werkt het perfect. Het kost allemaal wat tijd om te wennen maar uiteindelijk kan je er echt retesnel mee werken. Hoewel ik nog steeds mixen met een muis niet echt ideaal vind. Ik ben nog steeds aan het wachten op logic 5 met logic control.

Volgens mij is dit na protools wel het beste programma. Maar natuurlijk hangt dat ook van je manier van werken af. Vooral omdat ik ook nogal wat dingen met MIDI doe zou ik niet willen overschakelen naar Protools of Nuendo. En Cubase en Sonar/Cakewalk vind ik rotprogramma's om mee te werken.
 
Hee! ik werk met cakewalk

sterker nog versie 3.0

maar ja zolang t werkt voor me waarom switchen he
 
Back
Top