Mixproblemen

Nightstorm

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2002
Berichten
1.814
Locatie
Alkmaar
Ik heb een hele hoop topics doorgebladerd, maar kan geen antwoord vinden op m'n vraag, dus open ik maar een nieuw topic...Mocht dit dubbel zijn, dan hierbij vast mijn excuses :)

Ok, ik heb dus flinke problemen met afmixen...Ik heb hier staan:
-E-MU Esi 4000 Turbo Sampler
-Roland MKS-50
-Access Virus Rack Classic
-Alesis Midiverb 4
-Behringer Eurorack MX2802

Het probleem is dat mijn mix een ontzettende brij wordt, het klinkt echt nergens naar. Ik maak gabber en de geluiden zitten elkaar bijna allemaal ontzettend in de weg (als ik bijv. wat trance probeer te maken klinkt 't al een stuk beter omdat er niet zo'n overheersende kick in zit)...Nou geloof ik dat je met de midsweep je geluiden in verschillende frequentiegebieden kunt zetten zodat het allemaal nog te onderscheiden is in je mix, maar ik heb dus geen midsweep op m'n mixer. Ik ben wel van plan om een mixer te kopen met midsweep, maar dat zit er dus nog niet in zolang ik m'n Virus nog niet afbetaald heb (ben ik nog een half jaar mee bezig). Ondertussen wil ik wel graag muziek maken, maar zoals 't nu gaat heb ik al gauw iets van laat maar zitten. Nou hoop ik dat er hier mensen zijn die tips hebben om 't allemaal beter te laten klinken zodat ik tenminste redelijk muziek kan maken (als ik een paar goede tracks af heb worden ze eerst afgemixt in een andere studio, dus superkwaliteit van m'n eigen setup hoeft niet en verwacht ik ook niet, maar 't moet wel goed genoeg klinken om mee te werken)

Alvast bedankt!
 
Tips??

Tips??

Moeilijk om dat zo 1 2 3 te zeggen,

Als je een beetje thuis bent in de engelse taal moet je eens op deze pagina kijken:

Studiotips

Hier behandelen ze onwijs veel over, mixen, masteren enz..
 
Ehmm... die mixer lijkt me vreemd. Is het een MX802 of iets heel anders?

Maar als je EQ in je mixer mist kun je altijd nog de EQ of Filters in je apparaten gebruiken. Misschien een irritant werkje maar gegarandeerd dat het beter gaat.
En zeker niet teveel galm gebruiken. Als je de mix gaat opzetten kun je die beter altijd gewoon uitzetten zodat je het later heeeeeel subtiel kunt toevoegen. En als je met die gabber vette drums 'bakt' moet het lage deel en hoge deel kick vs hihats etc apart per kanaal mixen, desnoods in mono.
En als er geluiden elkaar in de weg zitten kun je door ze afzonderlijk aan/uit te zetten bepalen wat er nou in de weg zit en dat in jouw geval in je apparaat fixen.
Maar mixen is idd niet makkelijk en veel proberen zal het wel blijven voor een poosje. Maar gewoon lekker klooien en lol hebben is toch ook leuk. Laat anders maar een keer wat horen. :)
 
Met welke programma's mix je je nummer af dan?
daar kun je toch ook nog een hoop doen. met chorus en reverb zou je moeten proberen de geluiden in een andere ruimte te zetten om zo het een van het ander te scheiden.
Bij gabber vond ik het ook altijd moeilijker mixen. wordt snel een brei idd. verder is het gewoon proberen passen en meten
suc7 8)
 
Oxy-Yan> ik zal er 's voor gaan zitten, tnx :)

fuse> 't is echt een mx2802, al een wat oudere eurorack geloof ik...met interne filters is er een hoop weg te werken, da's waar...bedankt voor de tip...klooien en lol hebben is leuk, maar dit is frustrerend :) zal 's wat online zetten, maar dan moet ik eerst weer een hoop doen voordat ik de line in van m'n computer kan bereiken ('t is hier een teringzootje :))

Sander02> ik gooi de hele boel door me mixer en vanaf daar naar md, komen verder geen programma's aan te pas...ik heb 't niet zo op software, hoewel ik er ooit toch 's aan zal moeten geloven...

de problemen zijn vooral de lagere frequenties, de kick en de mks zijn allebei erg zwaar en dat wil niet werken...wat resonantie omhoog gooien in de mks werkt wel redelijk, maar 't gaat al snel weer te iel klinken...ook moet ik er voor oppassen de kick niet te hard te zetten, ben te snel geneigd dat wel te doen...
 
Het probleem met hardcore is dat een vet geluid geisoleerd wel goed klinkt, maar in de mix problemen krijgt met vooral de basskick.

In principe moet je beginnen met een of meerdere leads (voor verschillende delen van het nummer) die goed klinken samen met een basskick.

Heb je dat kun je weer verder. Hihats kunnen altijd wel "boven" de rest van je mix, bepaal aan de hand van de geluiden die je hebt of je juist een clap of een snare gebruikt, of misschien maar helemaal niks.

De meeste moderne synths hebben wel een highpassfilter, ook een Alpha Juno heeft er een, geluiden klinken misschien vetter zonder highpass, maar kunnen wel beter in de mix. Niet voor niets dat de Alpha Juno nog steeds DE gabbersynth is.

Bij reverb kun je het beste ook het laag er een stuk uit draaien, maar het hangt er ook maar net van af waar je het voor gebruikt.

Ben sowieso zuinig met reverb.
 
bij gabber compress ik de boel altijd flink zodat de basskick er goed uitkomt en niet in de weg zit met andere geluiden...
 
Origineel geplaatst door TraiZor
bij gabber compress ik de boel altijd flink zodat de basskick er goed uitkomt en niet in de weg zit met andere geluiden...

compress je dan je hele track of alleen je basskick? heb hier wel een compressor/limiter staan (D&R Stereo Compressor Limiter), is niet van mij en gebruik 'm ook niet...maar zou 'm dus tussen de uitgang van me mixer en m'n versterker kunnen zetten? (je zou zeggen probeer 't gewoon ff maar misschien handiger om eerst ff te weten hoe ik 'm moet gebruiken aangezien 't hier een beetje een drama is om hier nog wat aan te sluiten :))

bikkel> vind dat die mks wel flink wat reverb kan gebruiken eigenlijk...maar tnx voor de tips...
 
Ja wat ik dus met Alpha Juno vaak doe is met midswept EQ vol open een bepaalde frequentie op krikken, zo druk je de andere frequenties relatief naar achteren zonder dat ie geknepen gaat klinken. Ook leuk voor creatief sweepen voor het betere Manga Corps werk.

Wat je moet leren voor een goede hardcore mix is dat je niet zomaar ieder geluid kunt gebruiken (vaak maak ik een soort oldschool / hardstyle achtige mix met TE vette geluiden, met een zachtere kick zeg maar) ook al klinkt het 'hardcore'. Ik had er eerst ook wel moeite mee om van een goed geluid wat laag er uit te filteren en minder reverb te gebruiken, maar dat is meer psychologisch.

Jij hebt namelijk gehoord hoe vet en vol het eerst klonk, en het lijkt dus achteruit gegaan te zijn, maar iemand die dat geluid voor het eerst hoort weet niet beter natuurlijk en beoordeelt het geluid zoals het is.

Ik haal ook standaard sowieso al het laag uit geluiden die dat niet nodig hebben, er zit vaak stiekem nog best veel laag in hihats en dat soort dingen, dat heb je natuurlijk nergens echt voor nodig.

Maar echt serieus, als je goede hardcore wilt maken dan MOET je gewoon minimaal een swept mid EQ hebben, alleen al voor het maken van basskicks essentieel.

Ook omdat het zulke drukke muziek is, wordt de mix echt een legpuzzel, de kick moet hard zijn en de lead vol, en daar mag je dan nog stemmen, percussie en bijgeluiden frotten, niet altijd makkelijk.

Ikzelf en ik denk ook te horen dat veel anderen met EQ veel pushen, in plaats van wegdraaien wat normaal is.

Soms vind ik het ook juist wel een goed effect, dat bepaalde geluiden elkaar wegdrukken, dan krijg je een soort compressor effect als een van de conflicterende geluiden weg valt. Moet het natuurlijk niet te erg zijn.
 
en dan zijn er nog mensen die zeggen dat 't maken van hardcore makkelijk is :)

mixer met midsweep komt er sowieso, maar eerst maar 's die virus afbetalen :( wil ook van die ruffnecktruukjes uit kunnen halen :)

maar goed, voorlopig moet 't maar ff zo, jullie tips komen wel van pas, dank daarvoor!
 
Nightstorm> ik compress dan de geluiden die met elkaar in de weg zitten, dus zware leads met basskick meestal. Geen highhats, anders gaat het pompen..
Maar, ik zou zeggen experimenteer gewoon met alles, dan kom je er vanzelf wel uit!

zeg bikkel, is het mogelijk dat we wat te horen krijgen van jou werk?
 
Zou zeggen, bij die mixer van je hoor ook een compressor.
Een behringer composer is een ideale beginners compressor. ;)

Maar mastering kan ook vet veel helpen. :D
 
Mogen wij niets horen? Ik ben ook wel nieuwsgierig. :)
 
Origineel geplaatst door krz
Mogen wij niets horen? Ik ben ook wel nieuwsgierig. :)

Als ik ooit iets ehhh.......af heb zeg maar.

En ik ben nooit tevreden.
 
Belangrijk: Wat voor speakers heb je! Die zijn essentieel voor het maken van een goede mix. Belangrijker nog dan een swept mid EQ. Als je je geluiden goed kiest hoef je bijna nooit iets te EQ-en.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Belangrijk: Wat voor speakers heb je! Die zijn essentieel voor het maken van een goede mix. Belangrijker nog dan een swept mid EQ. Als je je geluiden goed kiest hoef je bijna nooit iets te EQ-en.

vreemd eigenlijk, dat je jezelf zo zit te bedriegen.
Moet soms zo lachen om een maat van me die maar weigert goed spul te kopen "...en dan luister ik bij iemand anders en dan is er helemaal geen bas meer!" hoe zou 't komen?
 
voorlopig heb ik nog simpele hifi-speakers met een beetje erg veel laag...werkt idd niet echt relaxed...maar volgens jou kan ik beter eerst goede monitors kopen (en dan een versterker erbij) dan een betere mixer?
 
Wat vind je belangrijker: goede mix of flexibeler werken?
dat is persoonlijk. ik zou eerst voor goede speakers gaan,
anders zit je jezelf met die betere mixer nog steeds te bedriegen.:L
 
Origineel geplaatst door Sander02
Wat vind je belangrijker: goede mix of flexibeler werken?
dat is persoonlijk. ik zou eerst voor goede speakers gaan,
anders zit je jezelf met die betere mixer nog steeds te bedriegen.:L
nou kijk nu bedrieg ik mezelf wel, maar 't klinkt toch kut :) dan maak ik liever iets wat hier in elk geval goed klinkt en ergens anders niet, want de uiteindelijke mix wordt sowieso ergens anders gedaan (waar wel vette monitors staan :))...maar zoals 't hier nu klinkt, remt dat de lust om aan de slag te gaan...
 
Back
Top