Harddisk recording met je PC

CraZ

..
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
2.749
Het begint me steeds meer te interesseren: multitrack recording. Hoe meer ik er over praat en lees.. hoe meer ik er van overtuigd raak dat het een goede manier is om onze (TonyBlack) muziek fatsoenlijk op band te krijgen. Uiteindelijk willen we toch graag een aantal nummers afwerken en als het kan op Vinyl of CD uitbrengen.



Nu heb ik vandaag het een en ander zitten lezen over de Layla24 van ECHO. De naamgeving vind ik ronduit belachelijk.. maar de specs van dit apparaat liegen er niet om.. en sluiten vrij goed aan bij mijn wensen.

laylalarge.jpg


Zijn er mensen die ervaring hebben met deze bak.. of andere producten uit de range van ECHO. Ik ben erg benieuwd!
  • Dynamic Range of 110dB (A-weighted) on inputs, 115dB on outputs
  • Eight Balanced +4dBu TRS inputs
  • Eight Balanced +4dBu TRS outputs
  • Headphone output with volume control
  • Both Alesis ADAT optical and S/PDIF digital inputs and outputs
  • MIDI In/Out/Thru
  • Word clock I/O

Meer info op http://www.echoaudio.com/Products/Layla/Default.htm
 
Laatst gewijzigd:
Ik werk wel eens in een studio die er 4 heeft hangen, en het werkt super!

Lekker snel en de gebalanceerde in en uitgangen zijn super!

En de prijs valt best mee voor deze geluidskaart.

Bekijk ook de andere kaartne van Echo maar eens. Zijn stuk voor stuk goed. Er komt zelf een laptop versie van echo kaarten.

http://www.europeanmusician.com/catalog/default.php?manufacturers_id=108
 
En je pc ?

En je pc ?

De prijs valt me inderdaad niet tegen... Bij Piens Musicplanet (in diep donker België) moet ie rond de 1000 Euro kosten.

Ik hoop alleen dat ik er geen nieuwe computer bij hoef te kopen.. want dan wordt het toch nog een dure grap.

Even snel rekenen.. 8 kanalen x 24bit/96Khz = 17,6 MB/seconde. Daar heb je zowiezo een Raid-systeempje voor nodig.

Of zijn er ook hier mensen met ervaring die me gerust kunnen stellen. Ik heb een PII-400 met 256Mb Ram en 2 9,1GB Ultra2 SCSI Schijven.
 
Ik heb een gina20 van echo (20 bit-48hkz). Het is in ieder geval een superstabiele kaart (ik heb er ook nog een terratec ews 64 s inzitten en ze werken perfect samen). Voor de snelheid van je harde schijf hoef je niet zo bang te zijn, voor een prikkie heb je astronomische hoeveelheden geheugen. (www.mabster.com / www.computer-cash-carry.com / www.aha-computer.de)

Ik heb hem zelf op een P2-350 MHz draaien en ik ben er meer dan tevreden mee !

ER schijnt overigens ook nog een 66MHz motorola DSP processor in te zitten maar ik heb geen idee of deze nou wel of niet gebruikt wordt. Ik gebruik hem overigens in combinatie met reason of muzys.

Gina20 is overigens vrij goedkoop, voor die van mij heb ik 550 gelapt.
 
Volgens mij zit je trouwens een factor 8 te hoog 3 bytes per sample * 8 kanalen * 96000 samples per seconde is bij mij gewoon 2,20 MB per seconde.

Dus dat moet je systeem makkelijk aankunnen toch? Bij mij werkt het prima met mn M-Audio Delta 1010
 
Kan het mis hebben, maar is je vraag niet gewoon wat de beste geluidskaart voor je is?

Er zijn in die prijsrange nogal veel modellen op de markt.
Waar je volgens mij het beste op kunt letten zijn de mogelijkheden die de kaart heeft, de latency en de drivers die je nodig hebt. Ben zelf erg te spreken over RME spul, maar da's een persoonlijke keuze. En wat jij denkt nodig te hebben kost al aardig wat. Het kan ook minder hoor.

En als je 2 SCSI schijven hebt dan moet je er gewoon een goedkope IDE bij zetten voor je OS (Windows) en kun je supersnel met je SCSI schijven aan de slag. Als die niet snel genoeg zijn weet ik het niet meer. :)
 
Ik heb zelf ook zo'n gina-20 in m'n G3 zitten. Tweedehands voor iets van 550 piek ofzo. Prima kaart, maar sinds 'n tijdje geeft de spdif input alleen maar ruis (klinkt als white, op 0db DFS, out is OK)... Als iemand 'n idee heeft hoe dit komt hoor ik 't graag.

Als ik ooit 'n nieuwe kaart nodig heb, koop ik weer 'n Echo; de Mia is perfect voor mijn toepassing. Alleen stereo I/O, maar wel hele hoge kwaliteit. 4 balanced Jacks en 2 Spdif, meer heb ik niet nodig. En een hele handige multi client driver/mixer.

Maar Craz, 24/96 voor acid/techno? Ik heb hier persoonlijk geen ervaring mee, maar in de Sound on Sound lees ik altijd dat dit alleen bij vlekkeloos opgenomen klassiek etc. echt zin heeft. Het is natuurlijk wel fijn om te weten dat je de mogelijkheid hebt, mocht blijken dat je het verschil hoort.
 
24/96

24/96

24/96 lijkt misschien wel veel. Maar waarschijnlijk gaan we toch het een en ander nabewerken op de PC.. en dan is het goed om een zo hoog mogelijke resolutie te hebben.

8 kanalen is voorlopig het meest haalbaar denk ik. We kunnen dan twee bussen + 6 direct outs van de Mackie nemen.. en die in een of ander programma (nuendo, cooledit, logic ?) stoppen. En de rest.. ehh.. dat komt wel goed denk ik.
 
Re: 24/96

Re: 24/96

Orgineel geplaatst door CraZ
24/96 lijkt misschien wel veel. Maar waarschijnlijk gaan we toch het een en ander nabewerken op de PC.. en dan is het goed om een zo hoog mogelijke resolutie te hebben.
Ik denk dat dat dan juist niet handig is.
Bewerkingen worden meestal uitgevoerd in (maximaal) 24 bits berekeningen, dus wanneer je ingangssignaal al 24 bits is, word er bij de eerste berekeningen al een aantal bits weggegooid.
Neem het op in 16 bits, bewerk het en laat het resultaat in 24 bits staan, dan haal je het meeste resultaat uit je opnames en je bewerkingen.
24 bits opnames zijn anders een verspilling van schijfruimte en processorkracht.
 
[zeepdoosje]

Het is al weer een tijdje geleden maar ik ben een goede dag in het evoluon in eindhoven naar een protools dag geweest. Erg interessant, ook omdat er een hele beroemde gast aan het woord was. Deze had oa. Ricky Martin gemixed.
(OK, op zich niet zo goed begin) Maar laten we er even vanuit gaan dat deze fijnproever verstand van zaken heeft qua geluid.
Deze had een aantal proeven gedaan met diverse digitale mengpanelen en AD converters. En dan was Apogee nog de 'onderkant' van de series die hij had uitgeprobeerd.
En kwam tot de conclusie dat 24 big significant beter klinkt dan 16 bit. (en kwam er nog een protools reclame praatje bij, maar da's logisch) En als zo'n iemand een zo goed onderbouwd verhaal kan vertellen dan zie ik niet in waarom hij hierin ongelijk zou hebben.
Zo'n verhaal als de zijne heeft wat dat betreft dan ook veel meer invloed dan een berg wiskundige formules. Daarmee zou je nl. hetzelfde kunnen bewijzen.

Mocht je nog twijfelen tussen 16/24 bit audio opnemen dan raad ik een ieder die hierover twijfelt zelf de proef op de som te nemen. Ben je bezig met zang/akoustische instrumenten of analoge synths dan is 24 bits echt stukken beter.

En dat dit meer ruimte kost is logisch, maar dan koop ik liever een extra HD dan dat ik weet dat m'n nummers nog beter kunnen worden gemixed.

En volgens mij kunnen op/aanmerkingen beter in een andere draad verplaatst worden.

[/zeepdoosje]

Misschien een idee om je 8x geluidskaart aan een patchbay te knopen. Dan kun je kiezen of je mixed via je mixer, de software of half/half. Dan moet je wel lage latency drivers hebben. En dan is 3ms erg makkelijk.
Misschien zijn de duurdere uitvoeringen zoals een Yamaha DSP factory, Creamware, MotU kaarten dan ook wel interessant. Daarmee kun het mixen aan de kaart overlaten en kun je computer voor andere dingen gebruiken.

Gebruik zelf de adat optie van m'n 01v en kan aparte kanalen/bussen/auxes of de hele master routen naar m'n computer. En volgens mij is dit in de praktijk het meest flexibele. En dan lijkt een patchbay oplossing daar wel erg veel op.
 
Ik ben het met je eens dat 24 bits opnames veel beter zijn dan 16 bits.
Je krijgt er een behoorlijk groter dynamisch bereik mee.
Met 16 bits haal je effectief hooguit 90 dB, met 24 bits bereik je gemakkelijk 120 dB.
En dat verschil is goed te horen, met name met analoge synths en "natuurlijke" geluiden zoals stemmen en analoge instrumenten.

Het nadeel is dat je moet werken met minimaal 32 bits effecten, omdat anders een hoop van de resolutie van je oorspronkelijke opname verloren gaat.
 
Eeh.. latency

Eeh.. latency

Correct me if I'm wrong..

.. maar ik heb toch niks te maken met latency. Ik gebruik zo'n 8in/8uit bak alleen om mee op te nemen. Latency heeft toch vooral te maken met de response-tijd van de NI, VSTi en andere zaken.

En monitoren doe ik wel direct vanaf de interface (die Layla heeft een kopfhöreranschluss) of vanaf ons aller Mackie.
 
Klopt, de latency komt alleen om de hoek kijken bij het afspelen.

En aangezien je het alleen wilt gebruiken voor mastering en niet voor live shit, heb je daar weinig mee te maken.
 
Back
Top