X

Opnemen

Collapse
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Opnemen

    Hola Musicfriends,

    ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die opnemen 32 bit floating 96.000khz.

    Zelf neem ik op 32 bit floating 48.000 uiteraard wavefile.

    ik wil dit onderzoeken of een hoge resolutie clipping(Distortion) zou verminderen en wat is de meerwaarde hiervan .

    Bij film is het zo hoe hoger hoe stiller beeld,terwijl de cd's nog 16 bit zijn!

    Graag een response van de specialisten.

    Groeten van andreos


    #2
    Die vraag heb je toch al een keer gesteld? Mbt algoritmes streaming diensten en distortion...

    Comment


      #3
      Originally posted by M01C View Post
      Die vraag heb je toch al een keer gesteld? Mbt algoritmes streaming diensten en distortion...
      Hola dat ging over clipping
      en nu over opnamen

      groeten van andreos

      Comment


        #4
        Originally posted by andreos View Post

        ik wil dit onderzoeken of een hoge resolutie clipping(Distortion) zou verminderen en wat is de meerwaarde hiervan .

        Comment


          #5
          Originally posted by M01C View Post
          Hola,

          ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die opnemen 32 bit floating 96.000khz.

          Wel het hele verhaal lezen natuulijk

          Groeten van Andreos

          Comment


            #6
            32bit 44.1 hier. 32bit bij 96khz geeft volgendmij geen verschil in minder distortion.
            Het geeft je meer dynamiek. Wat in de praktijk kan bekenen dat een triangle net na het orkest volluit is gegaan en op zijn zacht gespeelt word door jouw kan worden gehoord.
            Er is alleen meer dynamiek. 24bit 44.1 geeft al meer dan 144db daarom zie ik het punt niet van 96khz.

            Voor pro video en games is 96khz dacht ik wel standaard.

            Maar het kan wel zo zijn dat converters anders klinken bij verschillende rates. Wellicht klinkt jouw converter wel geweldig op 192 zeta hz )

            Dat kun je voor jezelf testen met een aantal opnames van hetzelde in verschillende sample rates.

            Verdere disclosure ik ben geen expert maar heb deze vraag vaak voorbij horen komen.
            CENSORED

            Comment


              #7
              Originally posted by andreos View Post

              Hola,

              ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die opnemen 32 bit floating 96.000khz.

              Wel het hele verhaal lezen natuulijk

              Groeten van Andreos

              Comment


                #8
                Ik zou gewoon je input volume wat zachter zetten, dat kan je na het Recorden weer opvoeren lijkt me. misschien is het mogelijk op te nemen met een peak limiter op je channel ?(ik zeg maar wat, zelf nooit geprobeerd).
                https://soundcloud.com/madman_j

                Comment


                  #9
                  Dit kan wellicht opheldering brengen




                  Cheers,

                  Exo.

                  Comment


                    #10
                    Zie het maar als een monitor. De horizontale resolutie wordt verdubbeld.. een beetje zoals ultra HD (4k) vs full HD. Clipping vindt plaats tussen de verticale resolutie. Dus gewoon je input wat zachter zoals Jason zegt.
                    Er worden bij Blu ray video's wel hogere samplerates gebruikt. In theorie zou het frequentiebereik nog hoger kunnen worden. Even los van de hele discussie of dit te horen is; dit gaat je headroom (maximaal mogelijke volume) niet verhogen.

                    Ik heb in het verleden weleens een test gedaan met wat arturia plug-ins en dit scheelde eigenlijk best wel in geluid, dacht zelfs in 192khz (ook na het terugrenderen tot een MP3 in 44.1khz). Een van de voordelen die het oplevert is dat de latency halveert, maar daarbij verdubbel je het CPU verbruik. Dus alleen als latency setting niet lager kunnen en je nog lager wilt zou je dit kunnen doen. En je verdubbeld je schijfopslag natuurlijk
                    Bijkomend nadeel is ook dat audiointerfaces ineens minder ingangen beschikbaar hebben. Een adat aansluiting kan ineens maximaal 4 kanalen op 96khz aan ipv 8.

                    Kortom; alleen als je denkt dat je boventonen mist in je opnames zou je voor 96 of zelfs 192khz kunnen gaan maar op clipping heeft dit geen enkel effect. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor 16 vs 32 bit. (Ultra HD 4k vs Full HD). Een wave file zal niet ineens beter in het beeldscherm en de headroom passen. Te hard opgenomen is te hard opgenomen, dus gewoon je gain omlaag en nog een take keer doen.

                    Comment


                      #11
                      Wat hierboven wordt gezegd idd.

                      Meer bits is niet meer headroom.

                      Hogere sample rate is wel lagere latency (mits je systeem dat trekt).

                      Comment


                        #12
                        Dag muziekanten

                        dank voor de reacties.
                        hier heb ik wat aan.

                        groeten van andreos

                        Comment


                          #13
                          Originally posted by andreos View Post
                          Hola Musicfriends,

                          ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die opnemen 32 bit floating 96.000khz.

                          Zelf neem ik op 32 bit floating 48.000 uiteraard wavefile.

                          ik wil dit onderzoeken of een hoge resolutie clipping(Distortion) zou verminderen en wat is de meerwaarde hiervan .

                          Bij film is het zo hoe hoger hoe stiller beeld,terwijl de cd's nog 16 bit zijn!

                          Graag een response van de specialisten.

                          Groeten van andreos
                          Je weet dat er inmiddels interfaces zijn die 32-bit 384kHz hardware converters hebben en dan de DAW intern 64-bit float?
                          Arno
                          Rise to yourself


                          Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland XV-5050 + R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
                          Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9.5, WaveLab Pro 9.5, div. VSTi's
                          PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
                          Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
                          Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport
                          Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 32ch inline
                          De complete setup: www.amps-recordings.nl.


                          Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
                          Facebook

                          Comment


                            #14
                            Originally posted by arnomusicman View Post

                            Je weet dat er inmiddels interfaces zijn die 32-bit 384kHz hardware converters hebben en dan de DAW intern 64-bit float?
                            Dag arno.
                            dat heb ik.
                            ik las wel dat alles omgezet word audiostreaming bijvoorbeeld naar 41.1 khz.
                            dus men zegt op te nemen
                            hierop

                            bedankt voor je bericht
                            groeten van andreos

                            Comment


                              #15
                              Originally posted by andreos View Post

                              ik las wel dat alles omgezet word audiostreaming bijvoorbeeld naar 41.1 khz.
                              dus men zegt op te nemen
                              hierop
                              Dat vind ik wel een hele rare opmerking hoor. Wat heeft de opnamekwaliteit nu te maken met waarmee men het uiteindelijk misschien gaat horen?

                              Je kent het fenomeen HiRes audio? Ook wel eens een Pure Audio blu-ray gekocht met 24-bit 96kHz of 192kHz? Ik heb ze hier in de kast staan... Of SACD?

                              Ik zou het zo bekijken: neem op in de resolutie die jij denkt dat nodig is om de maximale audio kwaliteit te bereiken. Bij mastering gaat men dan normalerwijze masteren naar de kwaliteit die benodigd is voor de afspeelmediums. Dus het kan best zijn dat je verschillende masters krijgt voor bv steamen, audio CD en HiRes audio voor bv blu-ray. En mastering voor vinyl schijnt weer een vak apart te zijn (vooral ivm sublaag en het fysieke gedrag van de naald daarbij).
                              Dus neem zo goed mogelijk op, geef alles in je mix (of laat het een pro doen) en zie dan waar het eindigt in de mastering.
                              Arno
                              Rise to yourself


                              Synths: Alesis QS8.1, Yamaha CS6x, Roland XV-5050 + R-70, Korg Wavestation SR + NS5R
                              Software: Windows 10 64-bit, Cubase Pro 9.5, WaveLab Pro 9.5, div. VSTi's
                              PC: i7-980 6-core,, 24GB RAM, 2xSSD, 3xHDD
                              Interfaces: Echo AudioFire12, MOTU MicroLite
                              Controllers: Steinberg cc121, Frontier Design Tranzport
                              Mixer: Soundtracs Topaz Project 8 32ch inline
                              De complete setup: www.amps-recordings.nl.


                              Cursussen Cubase en studio advies, ook op locatie
                              Facebook

                              Comment


                                #16
                                Originally posted by arnomusicman View Post

                                Dat vind ik wel een hele rare opmerking hoor. Wat heeft de opnamekwaliteit nu te maken met waarmee men het uiteindelijk misschien gaat horen?

                                Je kent het fenomeen HiRes audio? Ook wel eens een Pure Audio blu-ray gekocht met 24-bit 96kHz of 192kHz? Ik heb ze hier in de kast staan... Of SACD?

                                Ik zou het zo bekijken: neem op in de resolutie die jij denkt dat nodig is om de maximale audio kwaliteit te bereiken. Bij mastering gaat men dan normalerwijze masteren naar de kwaliteit die benodigd is voor de afspeelmediums. Dus het kan best zijn dat je verschillende masters krijgt voor bv steamen, audio CD en HiRes audio voor bv blu-ray. En mastering voor vinyl schijnt weer een vak apart te zijn (vooral ivm sublaag en het fysieke gedrag van de naald daarbij).
                                Dus neem zo goed mogelijk op, geef alles in je mix (of laat het een pro doen) en zie dan waar het eindigt in de mastering.
                                Dag arno,

                                Het was niet zo'n rare opmerking

                                Ik heb ook dit gevonden,maar ook dank voor het meedenken



                                Groeten van andreos

                                Comment


                                  #17
                                  Jeremy Holcombe

                                  A record producer of some reputation once told me; " If it doesnt sound good enough at 16 bit, 44.1 k; write a better song." He was exactly right IMO
                                  Ja het punt van de video. Als je tracks maakt voor streaming dan 44.1.
                                  CENSORED

                                  Comment

                                  Working...
                                  X