DAT, MD of tapedeck als mobiele toepassing.

pjeut

Ouwe rot
Lid sinds
14 Maart 2003
Berichten
2.109
Locatie
Emmeloord
Hallo allemaal,

Ik heb het volgende (luxe-)probleem. Ik ben bezig een audio-studiootje (live-instrumenten, vocalen) in te richten in m'n garage (een ruimte van ongeveer 5 bij 8 meter; is overigens óók de oefenruimte voor m'n vrouw haar poppenkast/theater-bedrijfje).
Ik neem in principe op met de PC; die staat normaal gesproken in de huiskamer en moet daar ook blijven vanwege gebruik door de rest van de familie (internet, boekhouden van m'n vrouw, spelletjes door de kids, etc.). En om iedere keer die PC naar de garage te slepen, voel ik helemaal niets voor.

Dus zit ik te denken aan een intermediaire oplossing: een (digitale of analoge) audio-drager waarmee ik het opname-resultaat naar de PC kan brengen, bijvoorbeeld een DAT-recorder, Minidisk of tapedeck(CD-writer of DVD-writer is geen optie want daar heb ik juist weer een PC voor nodig). Maar bij DAT en MD heb ik me altijd het volgende afgevraagd:
1. Bieden dergelijke apparaten enige mogelijkheid tot muti-tracking, en zo ja, hoeveel tracks;
2. Synth- en pad-achtige partijen blijven binnen het MIDI-contingent, dus gaan rechtstreeks in de PC. Hoe verloopt het "inlezen" van de DAT of MD audio in de PC: welke ingangen gebruik je daarvoor, hoe behoud je synchroniteit met de audio in de PC (gebruik je daarvoor soms dat mysterieuze "tape-sync" wat ik bij tijd en wijle in een handleiding tegenkomt?);
3. Wat is het huidige prijsnivo van deze apparaten?
4. Wat is jullie "algemene" opinie over een dergelijke gebruik van dergelijke apparaten. Het is in mijn geval dus specifiek om en fysieke brug te slaan tussen een audio-studio in de garage en de PC die in de kamer (zeker 20 meter verderop) staat.

Als iemand een aanbieding van het één of ander heeft, ben ik ook geïnteresseerd.

Groeten, Pjeut.
 
tja, ik kan niet op al je vragen antwoord geven, maar ik ga wel een poging doen.

Het is met bepaalde (speciale) md's wel mogelijk om op meerdere sporen op te nemen. Dit zijn dan ook wel specifieke md recorders. LAatst stond er nog 1 te koop hier op het forum, ff zoeken dus...
Maar, ik weet niet of deze een optische uitgang heeft, maar daar ga ik wel vanuit. Dit kan je dan optisch opnemen. Zo'n net md is makkelijker, die pompt het digitaal over. Echter kan je hiermee maar 1 kanaal opnemen en zit je met copyright beveiligingen. Niet echt handig dus.... Qua opname vind ik de kwaliteit goed.

Qua DAT recorder weet ik niet, die heb niet (gehad!), dus daar kan ik geen oordeel over geven.....

MAar aan de andere kant, waarom kijk je niet voor een simple multitrackertje, bijvoorbeeld die van zoom. IS goedkoop, kan je opslaan op smartmedia kaart (die tegenwoordig ook goedkoop zijn), dus ook leesbaar in de meeste pc's. Je kunt je tracks ermee bouncen en er zit een midi aansluiting op. Zoals DEZE!!

Suc7
 
Dsil,

Uiteraard ken ik die compacte multitrackers wel, maar dat ik mij i.i.g. nog veel te duur. Daar komt bij dat het uitsluitend een "tussenoplossing" is om de afstand te overbruggen. Misschien dat over een jaar of zo ik alsnog een eigen PC in die studio zet, en dan heb ik aan zo'n multitracker niks meer. Een tweedehands DAT kost (denk ik) veel minder geld, en die kan ik altijd als opslagmedium gebruiken.
Een tweede reden is dat zo'n multitrackertje meteen ook een (niet de beste) mix/fx-interface heeft en dat is ook weer dubbel op; dat heb ik allemaal al. Trouwens, het voornaamste mixen wil ik toch op de computer doen, als ik de audio heb opgenomen en in de computer heb gevoerd.

Heren, graag meer reacties (of linkjes naar andere threads; ik ben ze (nog) niet tegengekomen, maar ja).

Groeten,
Pjeut.
 
Je stelt wel erg veel vragen, dus verwacht geen volledig antwoord...
Als je zorgt voor een gebalanceerd signaal vanuit de garage, kan je die 20 meter gemakkelijk overbruggen. Dan kan je dus gewoon direct opnemen op de woonkamerpc. D'r komt nog wel het één en ander bij kijken natuurlijk, maar het kán. Je hebt dan dus wel een microfoon-voorversterker nodig en -als die geen gebalanceerde uitgangang heeft, via xlr of trs-jack, een DI. Een DI maakt van een ongebalanceerd -10 dB (lijn)signaal een genormaliseerd gebalanceerd (+4dB) signaal. Ook heb je natuurlijk -vanuit de pc- iets voor de monitoring nodig (om tijdens de opname de reeds geprogrammeerde muziek te horen). Een microfoon-voorversterker is ook iets wat je later nodig hebt, als je een extra pc aanschaft. Dus het is geen overbodige investering.
De oplossing via MD (multitrack), kan wel maar is wel een beetje omslachtig. Maar goed, wat je zou kunnen doen is je basistrack (je midi-dingetjes zeg maar) opnemen op 1 kanaal, mono, en op een ander spoor zet je bijvoorbeeld een MTC of SMPTE-track voor het (later) gesynchrobnisserd terugzetten van je opgenomen sporen. De overige (2, of 6, afhankelijk wat je hebt) gebruik je voor de opname van je vocals etc.. Echter, dit is wel materie waar ook menig gevorderd homestudio-technicus nog eventjes goed bij moet nadenken... Naar mijn bescheiden mening dus geen goede oplossing voor de beginner.
Maar eigenlijk is je vraag zeer veelomvattend. Ik raad je dan ook aan om "Het grote opnameboek" (http://www.interface.nl/d/activ/shop/) te lezen. Succes.
 
ReJo,

Is dit werkelijk zo'n complexe manier? Ik had eigenlijk gedacht gewoon een DAT-recorder voor weinig te scoren (4-sporen?). En dan op een tape op één track de monitor-mix neer te zetten, een tape-sync-track in orde maken (weet (nog) niet hoe dat moet), en dan zijn er nog twee sporen over om daar audio op op te nemen.

Ik zoek in ieder geval níet een oplossing waarbij ik alsnog "in contact moet blijven" met m'n PC; dan kan ik beter wél de hele boel gaan verslepen. Om het nog wat aanschouwelijker te maken: ik zoek een oplossing waarbij ik de rest van het huis-gezin zo min mogelijk belast.
Ik weet niet of jij een gezin hebt, maar misschien kun je je indenken dat "audio-kabels door de huiskamer en door de tuin" tot irritaties zullen leiden bij mijn vrouw en mijn puber-dochters die niet geïnteresseerd is in "vader z'n hobby", maar er ik in ieder geval géén last van willen hebben.

Maar goed, als het niet kan, dan kan het niet.
 
Je kan met een DAT slechts twee tracks opnemen dus GEEN multitrack. Het is meer een mastering recorder.


Zoals ik werk (met een pc) is alles eerst opnemen qua MIDI als backing (in Cubase) , en daarna live instrumenten. (ook in Cubase). De enige andere mogelijkheid is een losse harddisk recorder zoals eerder genoemd.

Maar is geen goede of slechte manier. Wel een handige en een minder handige zal ik maar zeggen...
Succes :okdan:
 
Ah! Ik dacht dat je juist liever met de bestaande pc zou werken, maar noodgedwongen offline moet opnemen...

In dat geval zou je kunnen zoeken naar een tweedehands MD-multitracker. Neem je basistrack (mono) op 1 spoor op en neem tegelijkertijd vóórdat de muziek begint zeg 4 maten metronoom op. En dus ook op de sporen die je later voor opname gaat gebruiken. Dan hoef je in ieder geval niet meer aan de slag met MTC of andere synchronisatie-toestanden en kan je het later op je gehoor synchroon zetten. Je kán natuurlijk ook wel *sommige* DAT- of audiocassetterecorders gebruiken, maar erg handig is het niet: je zet bijvoorbeeld 8 keer hetzelfde stuk audio achterelkaar (op links) en je speelt op rechts steeds je partij in. Maar dat moet het betreffende apparaat wel kunnen....
Ik had vroeger een cassettedeck die dit geweldige foefje kon (dus: links afspelen en tegelijkertijd alleen op rechts opnemen!), maar dat kunnen ze dus zeker niet allemaal, integendeel... Kortom, "iets" multi-trackerigs is wel het eenvoudigste (yamaha md4, akai hd4, ouwe adat)
 
Mocht je geinteresseerd zijn in een Yamaha MD4 dan kan je me een PB sturen, want ik heb er een te koop. Hij staat overigens ook hier op het forum.

Groetjes,

Erwin
 
Sorry Erwin...

Sorry Erwin...

...Daar ben ik niet naar op zoek. ik wil dus eigenlijk wél op m'n PC opnemen, maar dat kan nou nog even niet, en daarom zoek ik een alternatief. Zo'n DAT-recorder kan ik altijd nog gebruiken om Live-band opnames te maken, dus leek mij daarom een geschikte keuze, daarnaast kan ik er misschien één voor weinig krijgen.

Maar ja, nou lees ik van Rejo ineens dat níet alle DAT-recorders opnemen en afspelen tegelijk kennen, en daar was mijn gedachte natuurlijk helemaal op gebaseerd. Dan moet ik geloof ik toch wat anders verzinnen.
 
Geeft niets hoor, dan leur ik er gewoon nog wat langer mee :D

Succes in ieder geval met het zoeken naar een oplossing!
 
Ik heb inmiddels....

Ik heb inmiddels....

...een DCC-recorder gekocht van Putzi. Dit is dus gewoon tweesporen. Ik ga hem in eerste instantie gebruiken voor live-opnames van m'n band. Maar toch denk ik dat ik ook een poging wil wagen om "losse audio" op te nemen, bijvoorbeeld alleen vocals, en deze in m'n PC te mergen met MIDI-sporen in Cubase.
Het probleem is dan natuurlijk de synchronisatie: hoe krijg ik dat audio-spoor precies op de goeie plek in een Cubase audio-track zodat 'ie in de pas loopt met de MIDI-sporen?

Hoe kan ik dit het beste voor mekaar krijgen? Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
1. een beginmarker in de DCC-audio zodat de audio in de track meteen op de juiste plek gemerged wordt;
2. de eerder genoemde tape-synchronising functie, die ik dus niet ken.

Wie helpt me verder?
 
Err, misschien zie ik het verkeerd, maar kan je de track niet gewoon afspelen en tegelijkertijd opnemen op 1 track van de DCC? dan heb je de tweede track over om de vocal op te nemen.

Misschien kan deze DCC speler ook beginnen met opnemen als de CD-speler gestart wordt, dan heb je dus twee kanalen synchroon met de rest. Of moeten het per se midi files zijn, en dus geen audio tracks?
 
Wat houdt zo'n...

Wat houdt zo'n...

...multikabel eigelijk precies in? Is dat inderdaad zo'n liaandikke drol met daarin een onmeundige hoeveelheid mono-snoertjes? Of zitter er ook anderssoortige kabels in (MIDI, digitaal, optisch, etc.)? En waar krijgt je dergelijke kabels?
Ik heb nog wel ergens een multikabel met alleen monosnoertejs liggen, maar ik weet niet of die lang genoeg is temer omdat 'ie in m'n huis ook nog door de waskeuken, de bijkeuken en daarna via de parterre naar m'n computerkamertje moet (Ja, ja, kijkbuiskinderen, Pjeut woont op stand).

Maar even back to issue: waar koop je dergelijke kabels, welke uitvoeringen heb je daarvan, en vooral, wat kost het ongeveer?

Origineel geplaatst door BasicSystem
He Pjeut wat dacht je van een multikabel ?

Beetje graven, kabeltje leggen en klaar is Kees.

Hey Putzi,

Wat zeg je me daar? Bedoel je dat je met die DCC gelijktijdig één track kan afspelen en de andere track opnemen? Daar heb ik niets van in de handleiding gelezen, en het zou me dan ook zéér verbazen. Daar komt bij dat er dan geen stereo opname van de vocals kan worden gemaakt, jammer als ik FX wil inzetten (hoewel, kan natuurlijk altijd achteraf).
Maar ik denk dat ik wel weet wat je bedoelt. Die "andere" audio heb ik niet op een CD staan, maar dat zijn in principe allemaal separate audio of MIDI-tracks in Cubase, en dat wil ik natuurlijk ook zo houden. Nu kan het natuurlijk nodig zijn om voor de monitoring die andere tracks in een "tijdelijke" mix-down op een CD te hebben staan (of iets anders), en deze af te spelen en voor de monitoring in m'n mixer te mengen met de vocals en deze naar de koptelefoon. Maar dat laat onverlet dat ik uiteindelijk "kale audio" wil hebben (uitsluitend de opgenomen vocal) en deze in Cubase terug wil plaatsen synchroon aan de andere audio- en/of MIDI-tracks.
Het gaat er dus om; hoe kan ik die opgenomen zang-audio precies op het goeie plekje van die audio-track nerleggen zodat 'ie precies in de maat loopt met de andere tracks. Is daar een trucje voor? En daarom dacht ik aan een soort marker die het begin van de audio markeert, vervolgens knip ik in soundforge het lege stuk dat ervoor zit weg en hou je dus een op maat gesneden stuk audio over dat in Cubase netjes vanaf tel 1 kan worden neergelegd.

Dus blijft mijn vraag: werkt deze houtje-touwtje-oplossing of is dit een zwaar voorbeeld van het paard achter de wagen? Wie heeft er ervaringen mee met met "op afstand opnemen" van single-audio en deze vervolgens mergen met overige audio en MIDI?

Pjeut.

Origineel geplaatst door Putzi
Err, misschien zie ik het verkeerd, maar kan je de track niet gewoon afspelen en tegelijkertijd opnemen op 1 track van de DCC? dan heb je de tweede track over om de vocal op te nemen.

Misschien kan deze DCC speler ook beginnen met opnemen als de CD-speler gestart wordt, dan heb je dus twee kanalen synchroon met de rest. Of moeten het per se midi files zijn, en dus geen audio tracks?
 
Re: Wat houdt zo'n...

Re: Wat houdt zo'n...

Origineel geplaatst door pjeut


Hey Putzi,

Wat zeg je me daar? Bedoel je dat je met die DCC gelijktijdig één track kan afspelen en de andere track opnemen?

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik ging uit van de situatie dat je de zangeres met een koptelefoon op de begleidende muziek zingt. In dat geval zal je dus eerst een 'mixdown' moeten maken van al je (midi) tracks en deze bijv op een cd'tje branden. Als je deze mixdown afspeelt op de hoofdtelefoon van de zangeres, dan kan je hem misschien ook mono weer opnemen op een track van de DCC. De ander track gebruik je natuurlijk voor de vocal zelf. Zo kan je later, in de PC, de vocal track weer matchen met de rest.

Een andere optie is om via synchronisatie de DCC speler te laten starten met opnemen zodra de CD met de mixdown track gestart wordt. Zo heb je twee kanalen over, ik weet echter niet hoe nauwkeurig het is.

Wireless spdif (digitale link) zou ook wel wat voor je zijn, in mijn volgende hobbyproject ga ik kijken of ik zo'n goedkope video transmitter kan gebruiken om draadloos spdif te broadcasten. Maarja, dat is allemaal op de langere termijn.

Ik vraag me eigenlijk af of het uberhaupt zo'n probleem is om de zang zonder markers of andere trukjes in de overige tracks te plaatsen. Ligt eraan hoe goed je zangeres is natuurlijk :)
 
Laatst gewijzigd:
Re: Wat houdt zo'n...

Re: Wat houdt zo'n...

Origineel geplaatst door pjeut
...multikabel eigelijk precies in? Is dat inderdaad zo'n liaandikke drol met daarin een onmeundige hoeveelheid mono-snoertjes? Of zitter er ook anderssoortige kabels in (MIDI, digitaal, optisch, etc.)? En waar krijgt je dergelijke kabels?
Ik heb nog wel ergens een multikabel met alleen monosnoertejs liggen, maar ik weet niet of die lang genoeg is temer omdat 'ie in m'n huis ook nog door de waskeuken, de bijkeuken en daarna via de parterre naar m'n computerkamertje moet (Ja, ja, kijkbuiskinderen, Pjeut woont op stand).

Maar even back to issue: waar koop je dergelijke kabels, welke uitvoeringen heb je daarvan, en vooral, wat kost het ongeveer?
.

HAHA, het lijkt inderdaad op een liaan.

Multikabels haal je gewoon bij de betere muziekwinkel, ze gaan van een goedkoop merk als DAP audio standaard tot 30 meter meen ik.
Dan heb je aan de ene kant het "stageblok" met XLR aansluitingen en aan de andere kant 8 of 16 XLR pluggen.

Wil je wat beters dan zijn er ook bedrijven die multikabels van zeer goede kwaliteit op bestelling maken maar reken dan op een flinke uitgave.

Zelf maken is natuurlijk ook een optie en is niet moeilijk als je kunt solderen.

Het voordeel van een multikabel in jouw geval is dat je niet eerst op een DCC hoeft op te nemen en dat weer overzetten naar je pc.
 
Back
Top