X

Computernoise wordt opgepikt door interne geluidskaart

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• MacGyverGear
    replied
    Originally posted by 4-Tek View Post

Je hebt de aardes van de apparaten zowieso met elkaar verbonden via je audio kabels. Als alle randaardes via de stekkerdoos verbonden zijn, zelfs zonder dat die op een echte aarde aangesloten zitten, heb je daar in ieder geval een laag-ohmige verbinding die niet via je gevoelige in- en outputs gaat. Het zal niet heel veel verschil maken. Maar de situatie met een ongeaarde stekkerdoos is zeker niet beter.

Zowieso is de situatie met wandcontactdozen zonder randaarde eentje die steeds minder voorkomt. Volgens mij mogen er ook al jaren geen verdeelstekkers meer verkocht worden waar je geaarde stekkers ongeaard in aan kan sluiten, dus je zal zelf moeten gaan knutselen om dat nog voor elkaar te krijen.

Maar de reden dat ik vooral het weghalen van aardes geen geweldige oplossing vindt is dat het lang niet altijd het probleem oplost. Ik heb er in het verleden mee geklooid, vaak was het probleem even weg en kwam het later op een andere manier weer terug als ik kabels verlegde of nieuwe apparaten wilde aansluiten of als de buren een nieuwe magnetron hadden.
    Als je er met gebalanceerde kabels voor zorgt dat potentiaalverschillen op de aarde tussen apparaten niet meer automatisch onderdeel van je signaal zijn heb je het hele probleem omzeild waar je anders nog jaren zoet mee bent.
    Beetje laat.. maar dat van de aarde via audio realiseerde ik me niet.
    Gisteren nog was het er weer ineens. Boosdoener een geaarde synth. (niet geheel onverwacht). Ik geloof dat ik een tijdje terug ook nog een geaarde stekkerdoos op een van randaarde voorzien stopcontact heb aangesloten (wat het ook niet verhielp). Ik gebruik ook nog een submixer (Roland VS1680) met enkel tulp aansluitingen voor de outs..
    Die nieuwe Akai apparaten (Force en ONE) die ik heb zijn trouwens wel voorzien van zo'n 3 polige apparaat stekker.. maar of die ook TRS uitgangen hebben kan ik niet vinden. Ik weet eigenlijk niet of ik die wil opnemen via zo'n trafobox. (Isolator).. heb altijd begrepen (nooit zelf getest) dat dat het geluid een beetje degradeert.. zal ook wel kwaliteitverschil in zitten denk ik.

Een reactie schrijven:

• 4-Tek
    replied
    Nee, heeft geen zin, je kan de hele verbinding van mixer naar patchbay naar synth (inclusief de patchkabel) als 1 kabel zien. De hele keten moet gebalanceerd zijn wil het zin hebben.

Misschien kan je eerst een paar kanalen helemaal gebalanceerd doen? Van synth naar mixer. Dan kan je beginnen met de synths die het meeste herrie maken. Bij mij waren dat bijvoorbeeld een aantal synths die via USB ipv MIDI waren aangesloten. Check wel even welke synths gebalanceerde outputs hebben. Bij mij waren vrijwel alle synths voorzien van gebalanceerde outs behalve mn DSI/Sequential synths. Daarvan is alleen mn OB-6 gebleven maar die staat nu via een trafo-box aangesloten.

Een reactie schrijven:

• Eraser127
    replied
    Volgens mij heeft dat geen zin, want dan mis je alsnog de andere fase van de TRS verbinding. Maar ik heb afgelopen jaar (na 3jaar ofzo pas) ook alleen geluidskaart-controller-monitors gebalanceerd aangesloten, en ik heb via m'n patchbay geen extra herrie.

Een reactie schrijven:

• MonoTron
    replied
    Ik heb ondertussen een aantal gebalanceerde (TRS) kabels besteld en ontvangen. Voorlopig heb ik alleen de kabels van PC naar Patchbay, van patchbay naar mixer en van mixer naar monitors vervangen.

WAT EEN STILTE (moet nu echt snel de fan van mijn mixer AW4416 vervangen, die geeft echt een bak herrie)

Wat stom dat ik hier nooit eerder naar heb gezocht of gelezen. Is gewoon een beetje langs me heen gegaan

Nu de rest nog, ik zou bijna nieuwe TRS multikabels bestellen voor de patchbay naar mixer. Dan heb ik dat stuk iig gebalanceerd.
    Echter de vraag is: Als het ongebalanceerd van synths naar patchbay gaat, heeft het dan zin om vervolgens gebalanceerd van patchbay op de mixer aan te sluiten.

Weet iemand dit uit ervaring?

Een reactie schrijven:

• SmartBits
    replied
    Ik moet bekennen dat ik het probleem bij mij ook niet anders opgelost kreeg dan door (alleen) mijn PC op een ongeaarde stekkerdoos aan te sluiten. Ook een isolator geprobeerd maar dat maakte niks uit. Ontzettend irritant probleem, maar het werkt zo al een paar jaar zonder problemen. Ik zal het niemand aanraden om het zo op te lossen, maar het werkt wel.

Een reactie schrijven:

• 4-Tek
    replied
    Originally posted by MacGyverGear View Post
    Het voorbeeld van het glas wat in het apparaat. Via de massaverbinding kan nu stroom gaan richting de randaarde.. of de aardlek schakelaar doet zijn werk. Als er nu geen randaarde op de wandcontactdoos zit maar wel apparaten via randaarde aan elkaar knoopt dan kan er toch stroom gaan lopen van het ene naar het andere apparaat? Ik neem aan dat dat niet is wat je wil toch, of snap ik iets niet?
    Je hebt de aardes van de apparaten zowieso met elkaar verbonden via je audio kabels. Als alle randaardes via de stekkerdoos verbonden zijn, zelfs zonder dat die op een echte aarde aangesloten zitten, heb je daar in ieder geval een laag-ohmige verbinding die niet via je gevoelige in- en outputs gaat. Het zal niet heel veel verschil maken. Maar de situatie met een ongeaarde stekkerdoos is zeker niet beter.

Zowieso is de situatie met wandcontactdozen zonder randaarde eentje die steeds minder voorkomt. Volgens mij mogen er ook al jaren geen verdeelstekkers meer verkocht worden waar je geaarde stekkers ongeaard in aan kan sluiten, dus je zal zelf moeten gaan knutselen om dat nog voor elkaar te krijen.

Maar de reden dat ik vooral het weghalen van aardes geen geweldige oplossing vindt is dat het lang niet altijd het probleem oplost. Ik heb er in het verleden mee geklooid, vaak was het probleem even weg en kwam het later op een andere manier weer terug als ik kabels verlegde of nieuwe apparaten wilde aansluiten of als de buren een nieuwe magnetron hadden.
    Als je er met gebalanceerde kabels voor zorgt dat potentiaalverschillen op de aarde tussen apparaten niet meer automatisch onderdeel van je signaal zijn heb je het hele probleem omzeild waar je anders nog jaren zoet mee bent.

Een reactie schrijven:

• MacGyverGear
    replied
    Dat was dus precies niet wat ik zei. Maar het zijn jouw spullen, niet de mijne, dus ga je gang :-)
    ehm.. dan snap ik je niet vrees ik.

Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op.
    Het voorbeeld van het glas wat in het apparaat. Via de massaverbinding kan nu stroom gaan richting de randaarde.. of de aardlek schakelaar doet zijn werk. Als er nu geen randaarde op de wandcontactdoos zit maar wel apparaten via randaarde aan elkaar knoopt dan kan er toch stroom gaan lopen van het ene naar het andere apparaat? Ik neem aan dat dat niet is wat je wil toch, of snap ik iets niet?

Een reactie schrijven:

• 4-Tek
    replied
    In de gemiddelde slaapkamer studio (waar geen randaarde aanwezig is) is het dus eigenlijk gewoon beter om gewoon ongeaarde stekkerdozen te gebruiken
    Dat was dus precies niet wat ik zei. Maar het zijn jouw spullen, niet de mijne, dus ga je gang :-)

Een reactie schrijven:

• MacGyverGear
    replied
    Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op..
    In de gemiddelde slaapkamer studio (waar geen randaarde aanwezig is) is het dus eigenlijk gewoon beter om gewoon ongeaarde stekkerdozen te gebruiken.. of er in ieder geval een paar in je uitrusting te hebben. Ik heb er laatst ook zo'n groundloop-achtige computer noise mee kunnen verhelpen.

Een reactie schrijven:

• 4-Tek
    replied
    maar wat nu als de randaarde niet aanwezig is in het stopcontact? Je koppelt dan toch van randaarde voorziene apparatuur aan elkaar zonder dat deze is aangesloten op de aarde..
    Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op.

Originally posted by MonoTron View Post
    Nu zat ik te denken dat het sowieso een goed idee is om te starten met gebalanceerde kabels voor
    De verbinding van je mixer naar de monitors zou ik zowieso gebalanceerd doen.
    Zijn de verbindingen in je patchbay gebalanceerd? Anders hebben verbindingen naar de patchbay niet zoveel zin om gebalanceerd te maken.

Een reactie schrijven:

• MonoTron
    replied
    Goede tips allemaal hier, ik heb een soortgelijke ruisende, piepende inbelmodemachtige noise in mijn studio.

Ik heb me nooit verdiept in gebalanceerd VS ongebalanceerd dus ben bang dat ik alles ongebalanceerd heb aangesloten.
    Alles omzetten naar gebalanceerd is geen optie:
    - veel oude apparatuur dus wslk geen gebalanceerde outputs
    - alle outs en ins gaan naar 2 neutrik patch bays, dus dan moet ik zo'n slordige 96 gebalanceerde kabels of trafo boxjes gaan halen

Nu zat ik te denken dat het sowieso een goed idee is om te starten met gebalanceerde kabels voor:
    - mixer Yamaha aw4416 naar monitors
    - output pc (emu 1212m) naar patchbay
    - patchbay naar input pc

Denken jullie dat dit mogelijk zinvol is, of is vanwege de grote hoeveelheid aan gear, kabels etc dit weinig zal veranderen.

Alles is trouwens tegenwoordig wel geaard, dat was ik mijn oude studio niet, dacht altijd dat het daar aan lag maar helaas..

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Ik heb overigens deze isolator box gekocht. Redelijk prijzig, maar stevig gebouwd en doet wat het moet doen. Ik vond het vooral handig dat deze met jacks werkt, maar je hebt ze ook met XLR etc. Heel soms komt er toch nog een klein brommetje doorheen, maar dat verdwijnt vanzelf weer heb ik gemerkt. Die vreselijke noise met gepiep en geruis is in elk geval helemaal weg als ik de groundliftswitch indruk.

Een reactie schrijven:

• MacGyverGear
    replied
    Hey top dat het gelukt is. En idd het zijn altijd groundloops die dit soort geluiden veroorzaken.. soms is zo'n hulpmiddel onvermijdelijk.

4-Tek Een randaarde zit er idd niet voor niets.. maar wat nu als de randaarde niet aanwezig is in het stopcontact? Je koppelt dan toch van randaarde voorziene apparatuur aan elkaar zonder dat deze is aangesloten op de aarde.. Dat kan bij 1 defect apparaat waar stroom gaat lopen via de randaarde toch ook tot situaties leiden waar andere apparatuur te lijden heeft? En in een minder ernstig geval krijg je dus groundloops.. het experimenteren met een paar stekkerdozen die op de ongeaarde wandcontactdoos zijn aangesloten kan al veel oplossen.
    Ik heb in mijn oude ruimte de verwarming nogeens doorverbonden via een dik stuk koperdraad (metaal kaal gemaakt) en de wandcontactdoos opnieuw opgebouwd maar ik maak nu vaker muziek in een andere ruimte dus.

Thanx voor die tip op de Behringer! Daar heb ik dan toch meer vertrouwen in. Ik heb ooit dit ding gekocht en loste het ook op.. behalve dat er verschil zat in volume tussen links en rechts.. In mijn situatie gebruikte ik 1 geluidskaart om windows audio af te spelen. Nijn DAW geluidskaart deed dat niet meer wegens einde support. 2 geluidskaarten op elkaar aansluiten lijkt ook standaard ellende. En ook zijn die apparaten veelal voorzien van power supply met 2 polige voedingkabel.. misschien dat het daar al misgaat? Momenteel heb ik toch maar 1 andere geluidskaart + geluidskaart/mixer gekocht.. Ik kon groundloop al oplossen door het ongeaard aan te sluiten maar altijd makkelijk idd. zo'n Isolator.

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Dat is volgens mij precies wat ik gedaan heb Gebalanceerde kabels waar het kan/zin heeft, en ertussen nu een isolation-box (van ongebalanceerd naar gebalanceerd)

Een reactie schrijven:

• 4-Tek
    replied
    Je kan er vanalles aan doen om dit te verminderen. Power conditioners gebruiken helpt soms, Stekkerdozen zonder randaarde kan ook helpen, of je blaast je apparatuur ermee op, die randaarde is er niet voor niks. Spullen anders aansluiten, Ferrietringen om je kabels
    Maar uiteindelijk zal het probleem blijven terugkomen als je dingen verplaatst etc.

De echte oplossing tegen aarde problemen en aardlussen zijn gebalanceerde aansluitingen, dit is hoe grote studio's het ook doen;
    1 - gebruik gebalanceerde kabels om apparatuur met gebalanceerde uitgangen op aparatuur met gebalanceerde ingangen aan te sluiten. (xlr kabels of stereo jacks)
    2 - gebruik trafo-boxjes voor apparatuur zonder gebalanceerde in of outputs (https://www.thomann.de/intl/behringer_microhd_hd400.htm is een goedkope optie) helaas kan dit wat ten koste van je geluid gaan, maar het is altijd beter dan digitaal gepiep.

Een reactie schrijven:

• Eraser127
    replied
    Top, het gebeurt vaak dat het toch een manier van aansluiten is dat de boel loopt te verstieren

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Nou, de titel van dit topic klopt inmiddels niet meer want het lag niet aan de interne geluidskaart. Blijkbaar heb ik een ground loop als ik bepaalde apparatuur op een bepaalde manier aansluit. Ik lijk het opgelost te hebben door een Palmer isolation box (di-box) te hebben gekocht met een ground lift switch. Als ik die tussen mijn synths en audio-interface plaats, is de noise weg. Dus het lijkt erop dat ik het op deze manier wel ga redden

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Mag post niet wijzigen, dan maar extra update:

Edit: Het is wel zo dat als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de hardware prik, ik niks hoor. Als ik een gewone RCA-kabel in de headphone out prik, dan is de noise er wel. Zou het dan toch aan de kabels/pluggen liggen? Het is echt zo vaag, als ik dezelfde kabel in een andere synth prik (Nord Rack 2) dan is er geen noise. Yamaha AN200 ook geen noise. Of is het toch iets met de connectie met de pc via USB ofzo.. maar dan zou het toch voor alle synths moeten gelden want ze zitten allemaal in hetzelfde stekkerblok. Maar zelfs met de stekker eruit geven die 2 synths nog noise. Ik heb ook een gebalanceerde TRS-kabel gebruikt en dan is de noise er nog steeds. Maar alleen als het geconnect is met mijn audio interface. En dus niet bij alle synths maar alleen die 2. Snap er echt niks van!
    Laatst gewijzigd door Syntagma , 9 oktober 2020, 13:29.

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Nou, ik ben nog even verder gaan troubleshooten. Ik heb nu een andere setup met een Presonus USB-interface ipv de interne ESI Maya kaart. Als ik niets op de Presonus 24c aansluit en ik zet het volume hoog, dan hoor ik geen enkele ruis. Als ik er een hardware synth (Yamaha AN200) rechtstreeks op aansluit, dan hoor ik ook geen ruis. Echter, ik heb een rack met meerdere hardware synths en ik gebruik een passief apparaatje (Rolls MX42 stereo mixer) waar de outputs van 4 synths op zijn aangesloten (RCA) en de output van het mixertje (RCA) sluit ik dan aan op een mengpaneel of in dit geval direct op/in de Presonus interface. Zodra die connectie er is, treedt het vreselijke geluid op (ruis, piep, brom). Ik had verwacht, aangezien het een passief mixertje is, dat het geluid van de synths zonder storing doorgegeven zou worden, maar dit is niet zo. Nu ben ik 1 voor 1 de hardware synths gaan loskoppelen van dit passieve mixertje, en ik kom er nu achter dat er 2 inputs (van de 4) zijn die de noise/brom/piep doorgeven. Mijn JP-8080 en de Novation KS-Rack. Als ik het passieve mixertje ertussenuit haal en bijv. de JP-8080 direct aansluit op de Presonus interface, dan is er direct de enorme ruis/piep/brom (synth staat uit overigens en er staat ook geen stroom op). Geldt ook voor de Novation KS-rack. Zelfs al haal ik de stroomkabel eruit, zodra ik de audio output aansluit op de Presonus interface (of via het passieve mixertje) dan is de noise er. Bij een paar andere synths niet. Dus nu komt mijn vermoeden te liggen bij de gebruikte kabels, maar ook daar kan ik het probleem niet traceren. Als ik namelijk een kabel pak van een synth die geen noise geeft en deze connect met bijv. de Novation, dan is de noise er onmiddelijk weer. En ik heb de stekker eruit getrokken dus er staat geen stroom op! Kan het zijn dat hardware synths noise op de outputs geven, zelfs al is er geen stroom??

Conclusie op dit moment: ik heb twee hardware synths die enorme noise geven op de outputs, ongeacht of er stroom op staat. Alle outputs lijkt het trouwens, want ook headphone of andere out geeft de noise. Dat heeft dus sinds het begin al het probleem veroorzaakt, dus het lag niet aan de ESI Maya kaart. In feite had ik dus niet de nieuwe interface etc. hoeven kopen, dus ik ga even kijken of ik die ga houden of toch weer terugga naar de oude setup. Maar nu is even de vraag: hoe krijg ik die noisy outputs stil van die 2 synths.. En hoe wordt dit veroorzaakt? Kan dit zonder dat er stroom opstaat? Er lopen wel meerdere audio- en stroomkabels langs elkaar heen, maar zelfs al trek ik de stroom eruit en verbind ik de output direct via een vrijliggende kabel, dan is de noise er. Andere kabels ook geprobeerd. Help

Edit: Het is wel zo dat als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de hardware prik, ik niks hoor. Als ik een gewone RCA-kabel in de headphone out prik, dan is de noise er wel. Zou het dan toch aan de kabels/pluggen liggen?
    Laatst gewijzigd door Syntagma , 9 oktober 2020, 13:07.

Een reactie schrijven:

• Syntagma
    replied
    Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, maar zou ook niet zo goed weten hoe.. Heb in het verleden wel zelf een randaarde-loze stekker geknutseld voor mijn monitors, maar de computer zit in een stekkerblok met meerdere andere stekkers etc. dus dan zou ik weer moeten gaan knutselen zeker? Of kun je iets afplakken ofzo? Maar sowieso denk ik dat een andere interface ook wel gaat helpen.

Een reactie schrijven:

Working...
X