Computernoise wordt opgepikt door interne geluidskaart

Syntagma

Hold On
Lid sinds
17 februari 2003
Berichten
560
Locatie
Woerden
Hallo, ik weet niet of dit een onderwerp is dat hier besproken mag worden, maar ik probeer het even. Vroeger had ik een M-Audio Audiphile Delta 2496 geluidskaart (intern), maar door een computer-upgrade moest ik een nieuwe kaart zoeken. Toen kwam ik uit bij de ESI Maya 44 Ex, omdat dit zo'n beetje de enige nog verkrijgbare interne geluidskaart is (voor een normale prijs). Deze kaart zit nu een tijdje in mijn pc en bevalt op zich goed, alleen vandaag wilde ik eens wat rommelen met externe hardware synths en dit opnemen. Toen kwam ik erachter dat er een behoorlijke ruis/noise te horen is, wat lijkt op 'computergeluid' (harddisks) of iets anders elektronisch. Ik heb een stukje opgenomen en als bijlage toegevoegd (in het echt is het minder hard natuurlijk, heb het even wat harder gemaakt). Nu las ik dat die Maya kaart ongebalanceerde inputs en outputs heeft (en blijkbaar had mijn vorige kaart gebalanceerde). Nu vraag ik me af of dit het probleem kan veroorzaken? Uiteraard heb ik mijn hele chain doorgelopen want er zitten best wat stappen tussen (mengtafel, synths, passieve volumeknop, etc) maar als ik alleen de computer heb + de ESI kaart en de output daarvan beluister (door die passieve volumeknop), dan hoor ik dus die noise.

Er is heel veel over te vinden op internet, van ground loops tot power filters, andere kabels gebruiken etc. tot ook dat het kan liggen aan die geluidskaart.

Heeft iemand tips over hoe ik dit aan kan pakken? Op zich kan ik er wel een synth mee opnemen, maar als er weinig geluid klinkt dan hoor je deze noise best wel goed dus dat is vervelend.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • Noise.mp3
    218,4 KB · Bekeken: 243
ik had er ook last van, de output van mijn interface kan gebalanceerd zijn, maar vanwege dat ie op een normale versterker staat aangesloten, zijn ze ongebalanceerd. ik heb o.a. (o.a. de meeste denk ik) kabels van schulzkabel, gewoon de instapkwaliteit, ook voor de output van geluidskabel, computernoise was weg. ze zijn coaxicaal en afgeschermd, als ze van 1/4 inch naar tulp gaan. verder gebruik ik gebalanceerde kabels.

ik heb daarvoor een x-fi elite pro als geluidsinterface gehad (heb m nog, niet meer geïnstalleerd), dat is nu zo'n 2 of 3 geleden, ik kan me helaas niet meer herinneren of ik er toen last van had, en hoe ik dat heb opgelost. x-fi elite pro, is een interne geluidskaart met breakout-box (soms denk, ik sluit m weer aan, was best goed in latency...).

en WOW, nu luister ik je mp3, dat is heel wat anders dan ik ooit gehoord heb van storingen. je hebt het harder gezet, dus ik heb het zachter gezet, om het nog eens aan te horen.

dit is een immense storing, zorg dat je geluidskaart zover mogelik van voeding, cpu en geheugen zit, meestal onderste slot (al zitten voedingen tegenwoordig, meestal onderin).
of probeer gewoon ook de andere sloten.

dit is vrij ekstreem, meestal is computernoise, alleen hoog geluid, gepiep, noem ik het maar. of gefluit.

dit hoor je alleen wanneer je een eksterne synth aansluit? nee dus. klinkt niet goed. of er is immens aan het storen in je pc, maar zoiets heb ik nog nooit gehoord, of het is een storing in de geluidskaart. of geheel iets anders.

kabels zover mogelik weghouden van de geluidskaart, kabels binnen je pc, met zo'n kabelbinder.

een goede kabel kan ook helpen, het heeft mij geholpen, maar dat was niets in vergelijking met het kabaal dat uit de output van de ESI komt.

nogmaals nooit zo iets gehoord, bij alleen een output. wellicht dat iemand anders er een beter licht op kan schijnen en het wél herkent.
 
Klinkt als een aardingsprobleem, ik had hetzelfde (op zeer laag volume, maar wel meer hoorbaar bij hogere volumes) en heb toen mijn audiochain van geluidskaart/monitor controller/monitors gebalanceerd aangesloten en toen was het weg. Helaas heeft jouw geluidskaart geen gebalanceerde in/uitgangen, dus zul je moeten kijken of je andere mogelijkheden kan toepassen of toch een externe geluidskaart en die heb je ook nog wel tweedehands voor een goede prijs hoor. Ik heb bijvoorbeeld op m'n "garage" laptop op m'n dj-setjes op te nemen een M-Audio Fast Track Pro ouder model, via usb en nog werkend onder Win10.
 
Ben nog eens verder aan het uitproberen geweest. Naast de genoemde interne ESI geluidskaart heb ik ook nog een USB-geluidskaart van Creative (Sound Blaster X7). Beide kaarten hebben ASIO-drivers. Als ik in FL Studio de Sound Blaster selecteer en ik neem een stukje (kale) audio op en vervolgens normalise ik dit, dan hoor je een ander soort ruis. Is normaal gesproken niet te horen/zien, je moet het dan echt heel hard zetten/normalisen. Als ik in de settings van de Sound Blaster de Line In uitschakel en ik herhaal dit, dan neemt ie doodse stilte op. Geen enkele noise.

Als ik in FL Studio de ESI Maya selecteer als geluidskaart en ik neem een stukje audio op en ik normalise dit, dan hoor je de noise zoals in mijn eerste post (ruis met brom en piep). Als ik in de settings van de ESI de inputs mute en ik herhaal dit, dan is er nog steeds noise te horen (wel iets anders, meer pure white noise en niet dat gebrom en gepiep erdoorheen).

Kortom: Het lijkt erop dat beide geluidskaarten noise hebben als de inputs ingeschakeld staan. Als de input van de ESI uitgeschakeld wordt, dan is er nog steeds noise maar minder brom/piep. Als de input van de Sound Blaster uitgeschakeld wordt, is er totaal geen noise te horen. Het is wel zo dat het bij de Sound Blaster alleen te horen is als ik de opname normaliseer, dus normaal gesproken hoor je dat niet. De ESI levert dus veel meer ruis op, zelfs als de inputs op mute staan. Ligt dit dan aan de kwaliteit van de kaart? Of is het dan nog steeds een aardingsprobleem? Zou ik dan de stroom van de computer bijvoorbeeld door een power filter moeten halen?

Nog even verder denken.
 
Wat ik me afvraag... Staat er ook iets aangesloten op de input als de storing optreedt? (Las iets van een synthesizer...). Zo ja, experimenteer eens met de randaarde van computer en synthesizer scheiden. Weet niet of je geaarde stekkerdozen gebruikt? Maar als je al je apparaten met elkaar verbind via randaarde kan er nog weleens wat ongezellig geluid optreden ook. Succes iig .. kan zwaar irritant zijn..
 
Het zou zelfs een bug kunnen zijn dat precies jouw moederboard en de Maya niet helemaal lekker samen werken.
Misschien kan je 'ns op forums kijken of daar iets over staat?
Vervelend want soms kan het lang zoeken zijn voor je het oplost.
 
Ik heb maar besloten dat ik de ESI Maya ga vervangen door een andere interface, dit keer dan niet intern. Twijfel nu tussen een Mackie Big Knob Studio of bijvoorbeeld iets van Audient of Roland. Dan kan ik meteen mijn mengpaneel en passieve volumeknop wegdoen dus scheelt ook weer apparaten :) Maar goed, dan eerst even testen of er dan minder noise te horen is (anders ligt het natuurlijk niet aan de geluidskaart). Wordt vervolgd.
 
Ik heb maar besloten dat ik de ESI Maya ga vervangen door een andere interface, dit keer dan niet intern. Twijfel nu tussen een Mackie Big Knob Studio of bijvoorbeeld iets van Audient of Roland. Dan kan ik meteen mijn mengpaneel en passieve volumeknop wegdoen dus scheelt ook weer apparaten :) Maar goed, dan eerst even testen of er dan minder noise te horen is (anders ligt het natuurlijk niet aan de geluidskaart). Wordt vervolgd.

Had je al geprobeerd de boel op stekkerdozen zonder randaarde aan te sluiten? Dat kan echt een boosdoener zijn met dit soort klachten ook. ;)
 
Nee dat heb ik nog niet geprobeerd, maar zou ook niet zo goed weten hoe.. Heb in het verleden wel zelf een randaarde-loze stekker geknutseld voor mijn monitors, maar de computer zit in een stekkerblok met meerdere andere stekkers etc. dus dan zou ik weer moeten gaan knutselen zeker? Of kun je iets afplakken ofzo? Maar sowieso denk ik dat een andere interface ook wel gaat helpen.
 
Nou, ik ben nog even verder gaan troubleshooten. Ik heb nu een andere setup met een Presonus USB-interface ipv de interne ESI Maya kaart. Als ik niets op de Presonus 24c aansluit en ik zet het volume hoog, dan hoor ik geen enkele ruis. Als ik er een hardware synth (Yamaha AN200) rechtstreeks op aansluit, dan hoor ik ook geen ruis. Echter, ik heb een rack met meerdere hardware synths en ik gebruik een passief apparaatje (Rolls MX42 stereo mixer) waar de outputs van 4 synths op zijn aangesloten (RCA) en de output van het mixertje (RCA) sluit ik dan aan op een mengpaneel of in dit geval direct op/in de Presonus interface. Zodra die connectie er is, treedt het vreselijke geluid op (ruis, piep, brom). Ik had verwacht, aangezien het een passief mixertje is, dat het geluid van de synths zonder storing doorgegeven zou worden, maar dit is niet zo. Nu ben ik 1 voor 1 de hardware synths gaan loskoppelen van dit passieve mixertje, en ik kom er nu achter dat er 2 inputs (van de 4) zijn die de noise/brom/piep doorgeven. Mijn JP-8080 en de Novation KS-Rack. Als ik het passieve mixertje ertussenuit haal en bijv. de JP-8080 direct aansluit op de Presonus interface, dan is er direct de enorme ruis/piep/brom (synth staat uit overigens en er staat ook geen stroom op). Geldt ook voor de Novation KS-rack. Zelfs al haal ik de stroomkabel eruit, zodra ik de audio output aansluit op de Presonus interface (of via het passieve mixertje) dan is de noise er. Bij een paar andere synths niet. Dus nu komt mijn vermoeden te liggen bij de gebruikte kabels, maar ook daar kan ik het probleem niet traceren. Als ik namelijk een kabel pak van een synth die geen noise geeft en deze connect met bijv. de Novation, dan is de noise er onmiddelijk weer. En ik heb de stekker eruit getrokken dus er staat geen stroom op! Kan het zijn dat hardware synths noise op de outputs geven, zelfs al is er geen stroom??

Conclusie op dit moment: ik heb twee hardware synths die enorme noise geven op de outputs, ongeacht of er stroom op staat. Alle outputs lijkt het trouwens, want ook headphone of andere out geeft de noise. Dat heeft dus sinds het begin al het probleem veroorzaakt, dus het lag niet aan de ESI Maya kaart. In feite had ik dus niet de nieuwe interface etc. hoeven kopen, dus ik ga even kijken of ik die ga houden of toch weer terugga naar de oude setup. Maar nu is even de vraag: hoe krijg ik die noisy outputs stil van die 2 synths.. En hoe wordt dit veroorzaakt? Kan dit zonder dat er stroom opstaat? Er lopen wel meerdere audio- en stroomkabels langs elkaar heen, maar zelfs al trek ik de stroom eruit en verbind ik de output direct via een vrijliggende kabel, dan is de noise er. Andere kabels ook geprobeerd. Help

Edit: Het is wel zo dat als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de hardware prik, ik niks hoor. Als ik een gewone RCA-kabel in de headphone out prik, dan is de noise er wel. Zou het dan toch aan de kabels/pluggen liggen?
 
Laatst gewijzigd:
Mag post niet wijzigen, dan maar extra update:

Edit: Het is wel zo dat als ik mijn koptelefoon rechtstreeks in de hardware prik, ik niks hoor. Als ik een gewone RCA-kabel in de headphone out prik, dan is de noise er wel. Zou het dan toch aan de kabels/pluggen liggen? Het is echt zo vaag, als ik dezelfde kabel in een andere synth prik (Nord Rack 2) dan is er geen noise. Yamaha AN200 ook geen noise. Of is het toch iets met de connectie met de pc via USB ofzo.. maar dan zou het toch voor alle synths moeten gelden want ze zitten allemaal in hetzelfde stekkerblok. Maar zelfs met de stekker eruit geven die 2 synths nog noise. Ik heb ook een gebalanceerde TRS-kabel gebruikt en dan is de noise er nog steeds. Maar alleen als het geconnect is met mijn audio interface. En dus niet bij alle synths maar alleen die 2. Snap er echt niks van!
 
Laatst gewijzigd:
Nou, de titel van dit topic klopt inmiddels niet meer want het lag niet aan de interne geluidskaart. Blijkbaar heb ik een ground loop als ik bepaalde apparatuur op een bepaalde manier aansluit. Ik lijk het opgelost te hebben door een Palmer isolation box (di-box) te hebben gekocht met een ground lift switch. Als ik die tussen mijn synths en audio-interface plaats, is de noise weg. Dus het lijkt erop dat ik het op deze manier wel ga redden :)
 
Top, het gebeurt vaak dat het toch een manier van aansluiten is dat de boel loopt te verstieren:okdan:
 
Je kan er vanalles aan doen om dit te verminderen. Power conditioners gebruiken helpt soms, Stekkerdozen zonder randaarde kan ook helpen, of je blaast je apparatuur ermee op, die randaarde is er niet voor niks. Spullen anders aansluiten, Ferrietringen om je kabels
Maar uiteindelijk zal het probleem blijven terugkomen als je dingen verplaatst etc.

De echte oplossing tegen aarde problemen en aardlussen zijn gebalanceerde aansluitingen, dit is hoe grote studio's het ook doen;
1 - gebruik gebalanceerde kabels om apparatuur met gebalanceerde uitgangen op aparatuur met gebalanceerde ingangen aan te sluiten. (xlr kabels of stereo jacks)
2 - gebruik trafo-boxjes voor apparatuur zonder gebalanceerde in of outputs (https://www.thomann.de/intl/behringer_microhd_hd400.htm is een goedkope optie) helaas kan dit wat ten koste van je geluid gaan, maar het is altijd beter dan digitaal gepiep.
 
Dat is volgens mij precies wat ik gedaan heb :) Gebalanceerde kabels waar het kan/zin heeft, en ertussen nu een isolation-box (van ongebalanceerd naar gebalanceerd) :)
 
Hey top dat het gelukt is. En idd het zijn altijd groundloops die dit soort geluiden veroorzaken.. soms is zo'n hulpmiddel onvermijdelijk.

4-Tek Een randaarde zit er idd niet voor niets.. maar wat nu als de randaarde niet aanwezig is in het stopcontact? Je koppelt dan toch van randaarde voorziene apparatuur aan elkaar zonder dat deze is aangesloten op de aarde.. Dat kan bij 1 defect apparaat waar stroom gaat lopen via de randaarde toch ook tot situaties leiden waar andere apparatuur te lijden heeft? En in een minder ernstig geval krijg je dus groundloops.. het experimenteren met een paar stekkerdozen die op de ongeaarde wandcontactdoos zijn aangesloten kan al veel oplossen.
Ik heb in mijn oude ruimte de verwarming nogeens doorverbonden via een dik stuk koperdraad (metaal kaal gemaakt) en de wandcontactdoos opnieuw opgebouwd maar ik maak nu vaker muziek in een andere ruimte dus.

Thanx voor die tip op de Behringer! Daar heb ik dan toch meer vertrouwen in. :) Ik heb ooit dit ding gekocht en loste het ook op.. behalve dat er verschil zat in volume tussen links en rechts.. In mijn situatie gebruikte ik 1 geluidskaart om windows audio af te spelen. Nijn DAW geluidskaart deed dat niet meer wegens einde support. 2 geluidskaarten op elkaar aansluiten lijkt ook standaard ellende. En ook zijn die apparaten veelal voorzien van power supply met 2 polige voedingkabel.. misschien dat het daar al misgaat? Momenteel heb ik toch maar 1 andere geluidskaart + geluidskaart/mixer gekocht.. Ik kon groundloop al oplossen door het ongeaard aan te sluiten maar altijd makkelijk idd. zo'n Isolator.
 
Ik heb overigens deze isolator box gekocht. Redelijk prijzig, maar stevig gebouwd en doet wat het moet doen. Ik vond het vooral handig dat deze met jacks werkt, maar je hebt ze ook met XLR etc. Heel soms komt er toch nog een klein brommetje doorheen, maar dat verdwijnt vanzelf weer heb ik gemerkt. Die vreselijke noise met gepiep en geruis is in elk geval helemaal weg als ik de groundliftswitch indruk.
 
Goede tips allemaal hier, ik heb een soortgelijke ruisende, piepende inbelmodemachtige noise in mijn studio.

Ik heb me nooit verdiept in gebalanceerd VS ongebalanceerd dus ben bang dat ik alles ongebalanceerd heb aangesloten.
Alles omzetten naar gebalanceerd is geen optie:
- veel oude apparatuur dus wslk geen gebalanceerde outputs
- alle outs en ins gaan naar 2 neutrik patch bays, dus dan moet ik zo'n slordige 96 gebalanceerde kabels of trafo boxjes gaan halen

Nu zat ik te denken dat het sowieso een goed idee is om te starten met gebalanceerde kabels voor:
- mixer Yamaha aw4416 naar monitors
- output pc (emu 1212m) naar patchbay
- patchbay naar input pc

Denken jullie dat dit mogelijk zinvol is, of is vanwege de grote hoeveelheid aan gear, kabels etc dit weinig zal veranderen.

Alles is trouwens tegenwoordig wel geaard, dat was ik mijn oude studio niet, dacht altijd dat het daar aan lag maar helaas..
 
maar wat nu als de randaarde niet aanwezig is in het stopcontact? Je koppelt dan toch van randaarde voorziene apparatuur aan elkaar zonder dat deze is aangesloten op de aarde..
Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op.

Nu zat ik te denken dat het sowieso een goed idee is om te starten met gebalanceerde kabels voor
De verbinding van je mixer naar de monitors zou ik zowieso gebalanceerd doen.
Zijn de verbindingen in je patchbay gebalanceerd? Anders hebben verbindingen naar de patchbay niet zoveel zin om gebalanceerd te maken.
 
Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op..

In de gemiddelde slaapkamer studio (waar geen randaarde aanwezig is) is het dus eigenlijk gewoon beter om gewoon ongeaarde stekkerdozen te gebruiken.. of er in ieder geval een paar in je uitrusting te hebben. :) Ik heb er laatst ook zo'n groundloop-achtige computer noise mee kunnen verhelpen. :)
 
Back
Top