Computernoise wordt opgepikt door interne geluidskaart

In de gemiddelde slaapkamer studio (waar geen randaarde aanwezig is) is het dus eigenlijk gewoon beter om gewoon ongeaarde stekkerdozen te gebruiken
Dat was dus precies niet wat ik zei. Maar het zijn jouw spullen, niet de mijne, dus ga je gang :-)
 
Dat was dus precies niet wat ik zei. Maar het zijn jouw spullen, niet de mijne, dus ga je gang :-)

ehm.. dan snap ik je niet vrees ik. :)

Dingen niet geaard aansluiten is ook niet meteen een heel groot probleem. Maar ideaal is het ook niet. Als je bijvoorbeeld een glas water omgooit over een apparaat en de randaarde is niet aangesloten blaas je mogelijk ook andere apparatuur op.

Het voorbeeld van het glas wat in het apparaat. Via de massaverbinding kan nu stroom gaan richting de randaarde.. of de aardlek schakelaar doet zijn werk. Als er nu geen randaarde op de wandcontactdoos zit maar wel apparaten via randaarde aan elkaar knoopt dan kan er toch stroom gaan lopen van het ene naar het andere apparaat? Ik neem aan dat dat niet is wat je wil toch, of snap ik iets niet? :)
 
Het voorbeeld van het glas wat in het apparaat. Via de massaverbinding kan nu stroom gaan richting de randaarde.. of de aardlek schakelaar doet zijn werk. Als er nu geen randaarde op de wandcontactdoos zit maar wel apparaten via randaarde aan elkaar knoopt dan kan er toch stroom gaan lopen van het ene naar het andere apparaat? Ik neem aan dat dat niet is wat je wil toch, of snap ik iets niet? :)

Je hebt de aardes van de apparaten zowieso met elkaar verbonden via je audio kabels. Als alle randaardes via de stekkerdoos verbonden zijn, zelfs zonder dat die op een echte aarde aangesloten zitten, heb je daar in ieder geval een laag-ohmige verbinding die niet via je gevoelige in- en outputs gaat. Het zal niet heel veel verschil maken. Maar de situatie met een ongeaarde stekkerdoos is zeker niet beter.

Zowieso is de situatie met wandcontactdozen zonder randaarde eentje die steeds minder voorkomt. Volgens mij mogen er ook al jaren geen verdeelstekkers meer verkocht worden waar je geaarde stekkers ongeaard in aan kan sluiten, dus je zal zelf moeten gaan knutselen om dat nog voor elkaar te krijen.

Maar de reden dat ik vooral het weghalen van aardes geen geweldige oplossing vindt is dat het lang niet altijd het probleem oplost. Ik heb er in het verleden mee geklooid, vaak was het probleem even weg en kwam het later op een andere manier weer terug als ik kabels verlegde of nieuwe apparaten wilde aansluiten of als de buren een nieuwe magnetron hadden.
Als je er met gebalanceerde kabels voor zorgt dat potentiaalverschillen op de aarde tussen apparaten niet meer automatisch onderdeel van je signaal zijn heb je het hele probleem omzeild waar je anders nog jaren zoet mee bent.
 
Ik moet bekennen dat ik het probleem bij mij ook niet anders opgelost kreeg dan door (alleen) mijn PC op een ongeaarde stekkerdoos aan te sluiten. Ook een isolator geprobeerd maar dat maakte niks uit. Ontzettend irritant probleem, maar het werkt zo al een paar jaar zonder problemen. Ik zal het niemand aanraden om het zo op te lossen, maar het werkt wel.
 
Ik heb ondertussen een aantal gebalanceerde (TRS) kabels besteld en ontvangen. Voorlopig heb ik alleen de kabels van PC naar Patchbay, van patchbay naar mixer en van mixer naar monitors vervangen.

WAT EEN STILTE :halleluja:okdan::halleluja (moet nu echt snel de fan van mijn mixer AW4416 vervangen, die geeft echt een bak herrie)

Wat stom dat ik hier nooit eerder naar heb gezocht of gelezen. Is gewoon een beetje langs me heen gegaan :stupid

Nu de rest nog, ik zou bijna nieuwe TRS multikabels bestellen voor de patchbay naar mixer. Dan heb ik dat stuk iig gebalanceerd.
Echter de vraag is: Als het ongebalanceerd van synths naar patchbay gaat, heeft het dan zin om vervolgens gebalanceerd van patchbay op de mixer aan te sluiten.

Weet iemand dit uit ervaring?
 
Volgens mij heeft dat geen zin, want dan mis je alsnog de andere fase van de TRS verbinding. Maar ik heb afgelopen jaar (na 3jaar ofzo pas:stupid) ook alleen geluidskaart-controller-monitors gebalanceerd aangesloten, en ik heb via m'n patchbay geen extra herrie.
 
Nee, heeft geen zin, je kan de hele verbinding van mixer naar patchbay naar synth (inclusief de patchkabel) als 1 kabel zien. De hele keten moet gebalanceerd zijn wil het zin hebben.

Misschien kan je eerst een paar kanalen helemaal gebalanceerd doen? Van synth naar mixer. Dan kan je beginnen met de synths die het meeste herrie maken. Bij mij waren dat bijvoorbeeld een aantal synths die via USB ipv MIDI waren aangesloten. Check wel even welke synths gebalanceerde outputs hebben. Bij mij waren vrijwel alle synths voorzien van gebalanceerde outs behalve mn DSI/Sequential synths. Daarvan is alleen mn OB-6 gebleven maar die staat nu via een trafo-box aangesloten.
 
Je hebt de aardes van de apparaten zowieso met elkaar verbonden via je audio kabels. Als alle randaardes via de stekkerdoos verbonden zijn, zelfs zonder dat die op een echte aarde aangesloten zitten, heb je daar in ieder geval een laag-ohmige verbinding die niet via je gevoelige in- en outputs gaat. Het zal niet heel veel verschil maken. Maar de situatie met een ongeaarde stekkerdoos is zeker niet beter.

Zowieso is de situatie met wandcontactdozen zonder randaarde eentje die steeds minder voorkomt. Volgens mij mogen er ook al jaren geen verdeelstekkers meer verkocht worden waar je geaarde stekkers ongeaard in aan kan sluiten, dus je zal zelf moeten gaan knutselen om dat nog voor elkaar te krijen.

Maar de reden dat ik vooral het weghalen van aardes geen geweldige oplossing vindt is dat het lang niet altijd het probleem oplost. Ik heb er in het verleden mee geklooid, vaak was het probleem even weg en kwam het later op een andere manier weer terug als ik kabels verlegde of nieuwe apparaten wilde aansluiten of als de buren een nieuwe magnetron hadden.
Als je er met gebalanceerde kabels voor zorgt dat potentiaalverschillen op de aarde tussen apparaten niet meer automatisch onderdeel van je signaal zijn heb je het hele probleem omzeild waar je anders nog jaren zoet mee bent.

Beetje laat.. maar dat van de aarde via audio realiseerde ik me niet.
Gisteren nog was het er weer ineens. Boosdoener een geaarde synth. (niet geheel onverwacht). Ik geloof dat ik een tijdje terug ook nog een geaarde stekkerdoos op een van randaarde voorzien stopcontact heb aangesloten (wat het ook niet verhielp). Ik gebruik ook nog een submixer (Roland VS1680) met enkel tulp aansluitingen voor de outs..
Die nieuwe Akai apparaten (Force en ONE) die ik heb zijn trouwens wel voorzien van zo'n 3 polige apparaat stekker.. maar of die ook TRS uitgangen hebben kan ik niet vinden. Ik weet eigenlijk niet of ik die wil opnemen via zo'n trafobox. (Isolator).. heb altijd begrepen (nooit zelf getest) dat dat het geluid een beetje degradeert.. zal ook wel kwaliteitverschil in zitten denk ik.
 
Back
Top