4 track tape recording zonder bouncen tracks

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.576
Locatie
amsterdam
Titels zijn nog best lastig te verzinnen :P

Ik ben wat aan het experimenteren met 4 track (en ook 8 track) tape recorders maar al met al zie ik toch nog niet veel mogelijkheden om hier, afgezien van al bijna complete mixes/jams, mee op te nemen. Ik ben niet voornemens om tracks te gaan bouncen of ping-pongen of whatever, dan kan ik het net zogoed eerst in een DAW opnemen en daarna op tape zetten.

Situatie 1: 4track zonder (fsk/smpte etc) sync, het idee is op een 4 track (tascam 644) wat basiselementen op tape op te nemen, en daarna, syncloos, mee te jammen. Omdat alle beat achtige dingen natuurlijk wel in sync moeten zijn zie ik de 4 tracks eigenlijk alleen voor drum geluiden. Maar om nog realistischer te zijn, misschien zelfs alleen voor ambient achtige beatloze dingen.

Situatie 2: 4track met sync, tja, dan hou je dus nog maar 3 track over, het is uberhaupt nog maar de vraag of mijn octatrack die sync gaat pakken, maargoed, hier kun je wel wat meer mee. Het idee is om op de 3 tracks dan wat drum basis dingen te zetten zodat dat in ieder geval staat en daarmee .. mee. kan jammen

Iemand nog andere ideeen? Het punt is dus eigenlijk, hoe gebruik je de 3 of 4 tapetracks zo effectief mogelijk?
 
Ik ben ook nog zoekende dus neem mijn mening met een korrel zout... ;) Het hangt nog een beetje af van wat voor spul je er naast hebt staan en wat voor stijl muziek je maakt. Als je bv een 4-to-the-floor kick hebt zou je dat kanaal apart uit kunnen sturen en kijken of je dat kunt omzetten tot kloksignaal voor andere apparaten. Met modular heb je dan misschien wat meer opties; ik vermoed dat een Make Noise Maths dat klusje bijvoorbeeld wel zou kunnen klaren. Daar moet ik zelf ook nog wat mee experimenteren, heb mijn 688 nog niet up en running en de 234 en 424 ga ik waarschijnlijk inderdaad meer inzetten voor meer beatloze ambient dingen. Hoewel het me ook wel een uitdaging lijkt om eens een nummer alleen op de 424 te maken.

Ik denk dat het medium minder geschikt is om mee te jammen, maar beter is voor het opnemen van wat mee vast omkaderde ideeën. En als je dan alles op tape wil doen dan ontkom je denk ik haast niet aan bouncen met 4 tracks. Waarom wil je de basiselementen (drums) al op tape hebben staan als je gaat jammen? Je zou de 644 ook gewoon als mixer kunnen gebruiken en pas naar tape kunnen gaan op het moment dat je denkt dat alles bij elkaar leuk klinkt.

nb. prima titel hoor! :D
 
Wat ik zou doen 1 fsk sync eerste track 1 daarna fsk naar midi sync, alle sounds op een mixer op de tape stereo track 2/3 4 de track gitaar of lead instrument. 5 de track fsk Sync overdub voor een vocal track 1.

op het laatst is het dus
1 vocal
2 links stereo track mix.
3 rechts stereo track mix.
4 lead instrument
 
Als band zou ik doen...

eerst compleet de drums opnemen links track 3 rechts track 4 (overheads bassdrum snare enz met compressie) daarna de hele band mixen met drum op een mixer naar 1 en 2 hoofdtelefoon . Dat is wel overdub maar niet zo extreem. Heb je dus nog 3/4 over voor vocale en iets speciaals.
 
Ik ben ook nog zoekende dus neem mijn mening met een korrel zout... ;) Het hangt nog een beetje af van wat voor spul je er naast hebt staan en wat voor stijl muziek je maakt. Als je bv een 4-to-the-floor kick hebt zou je dat kanaal apart uit kunnen sturen en kijken of je dat kunt omzetten tot kloksignaal voor andere apparaten. Met modular heb je dan misschien wat meer opties; ik vermoed dat een Make Noise Maths dat klusje bijvoorbeeld wel zou kunnen klaren. Daar moet ik zelf ook nog wat mee experimenteren, heb mijn 688 nog niet up en running en de 234 en 424 ga ik waarschijnlijk inderdaad meer inzetten voor meer beatloze ambient dingen. Hoewel het me ook wel een uitdaging lijkt om eens een nummer alleen op de 424 te maken.

Ik denk dat het medium minder geschikt is om mee te jammen, maar beter is voor het opnemen van wat mee vast omkaderde ideeën. En als je dan alles op tape wil doen dan ontkom je denk ik haast niet aan bouncen met 4 tracks. Waarom wil je de basiselementen (drums) al op tape hebben staan als je gaat jammen? Je zou de 644 ook gewoon als mixer kunnen gebruiken en pas naar tape kunnen gaan op het moment dat je denkt dat alles bij elkaar leuk klinkt.

nb. prima titel hoor! :D

Om met het laatste beginnen, in feite wil ik hetzelfde werken als ik vroeger met een DAW deed, en dat is de basiselementen van een track klaar hebben en daar overheen jammen. Dat is ook een beetje noodzaak omdat ik het geduld en de tijd niet heb om op detailniveau alles uit te werken, en daarnaast KAN het ook hele muzikale spontane dingen opleveren.
Beats liggen (voor mij) wat voor de hand omdat in techno achtige dingen toch nauw luistert en achteraf niet goed valt te corrigeren. Het jammen voor mij is echt dub-achtig jammen, tracks aan en uit zetten en beetje pielen met fx en andere knopjes uiteraard :D

De 644 ben ik recent toevallig tegen aan gelopen en het grote voordeel is inderdaad dat het ook gewoon een flexibele mixer is, deze valt in principe zonder tape zo 'standalone' te gebruiken, maar het idee is in ieder geval in take 1 (met outboard dynamics) die basisdingen op tape te krijgen. En dan in take 2 het jam gedeelte (tape tracks + al de overige kanalen) richting Revox B77.

Met de 688 heb je in ieder geval 4 kanalen meer. Ik zag hem onlangs op MP staan, heb je die toevallig gekocht? Anyway, zelf zit ik nog met het probleem dat ik de belt moet vervangen. En daar kom je niet zo makkelijk bij helaas (ook heb ik niet de juiste schroevendraaier om genoeg kracht te kunnen zetten bij de laaste kleine schroefjes). Met een Tascam Midiizer zou je 238 en de 688 moeten kunnen syncen toch?
 
Met de 688 heb je in ieder geval 4 kanalen meer. Ik zag hem onlangs op MP staan, heb je die toevallig gekocht? Anyway, zelf zit ik nog met het probleem dat ik de belt moet vervangen. En daar kom je niet zo makkelijk bij helaas (ook heb ik niet de juiste schroevendraaier om genoeg kracht te kunnen zetten bij de laaste kleine schroefjes). Met een Tascam Midiizer zou je 238 en de 688 moeten kunnen syncen toch?
Waarschijnlijk is dat die 688 die je gezien hebt. Maar d'r is best wel wat mis mee, meer dan de verkoper hda aangegeven. Hij zou "verminderd signaal op kanaal 3 en 4" hebben. Toen ik 'm open maakte bleek dat die hele group fader er los in lag, niet eens de moeite meer genomen van hem te solderen. De sporen van de PCB zijn ook aardig verbrand bij 1 of andere pruts actie. Ik ben een relatieve beginneling wat betreft solderen maar zelfs ik had dat beter gedaan. Dus dat is wel een dingetje, meteen maar nieuwe faders besteld (hopelijk zijn het de juiste. Dan vervang ik ze alle 4 ineens (of laat ze vervangen als het me te complex lijkt). En daarnaast ook de tape die uitspringt (waarschijnlijk net als bij jou ook de riem, die heb ik al besteld), batterij (ook besteld). Hij ligt al open, maar gaat nog wel even duren voor hij volledig goed is. Geeft me de tijd om dat matrix eens goed te doorgronden... :eureka: Maar je ziet ze niet zoveel meer, dus ik heb me er bij neergelegd dat het een projectje wordt.

Die Midiizer heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar die is 2e hands nagenoeg onvindbaar. Ik zie er op het moment alleen 1 in Australië voor iets van 500 Euro. Dat is me toch iets te gortig. Ik heb onlangs wel de MTS-30 gescored voor een goeie prijs voor de 234 en 424, mocht ik daar iets met sync mee willen gaan doen.
 
Waarschijnlijk is dat die 688 die je gezien hebt. Maar d'r is best wel wat mis mee, meer dan de verkoper hda aangegeven. Hij zou "verminderd signaal op kanaal 3 en 4" hebben. Toen ik 'm open maakte bleek dat die hele group fader er los in lag, niet eens de moeite meer genomen van hem te solderen. De sporen van de PCB zijn ook aardig verbrand bij 1 of andere pruts actie. Ik ben een relatieve beginneling wat betreft solderen maar zelfs ik had dat beter gedaan. Dus dat is wel een dingetje, meteen maar nieuwe faders besteld (hopelijk zijn het de juiste. Dan vervang ik ze alle 4 ineens (of laat ze vervangen als het me te complex lijkt). En daarnaast ook de tape die uitspringt (waarschijnlijk net als bij jou ook de riem, die heb ik al besteld), batterij (ook besteld). Hij ligt al open, maar gaat nog wel even duren voor hij volledig goed is. Geeft me de tijd om dat matrix eens goed te doorgronden... :eureka: Maar je ziet ze niet zoveel meer, dus ik heb me er bij neergelegd dat het een projectje wordt.

Die Midiizer heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar die is 2e hands nagenoeg onvindbaar. Ik zie er op het moment alleen 1 in Australië voor iets van 500 Euro. Dat is me toch iets te gortig. Ik heb onlangs wel de MTS-30 gescored voor een goeie prijs voor de 234 en 424, mocht ik daar iets met sync mee willen gaan doen.

Laat bericht maar waar heb je die faders eigenlijk besteld? Ik heb de 644 de eindelijk up and running, na wat spelen met de faders die licht kraakten nu stil maar je weet maar nooit.

Moet zeggen dat ik wel wat moet wennen aan de Tascam sound, het klinkt wat gekleurder dan ik vooraf had gedacht, maar misschien moeten mn oren nog wennen.
 
Mute hun eerste single werd gedaan met een 4 track teac. Over hoe is zeker documentatie te vinden. Tvod en warm leatherette van the normal.
ik denk dat ie maar een track bounced. Of is dat overdubbed.
 
waar heb je die faders eigenlijk besteld
Bij TME. Zijn de faders van de groups (ALPS 10KAX2), de faders van de gewone kanalen zijn andere. Ze passen iig in de print, maar de tab (waar de knop op komt) is wat hoger, dus die zal ik sowieso wat af moeten zagen.
 
Syncen is wel zo handig anders kun je niet multiple takes doen om per part te jammen.
Om niet track 4 te verliezen zou ik juist je DAW aan de tascam syncen.
Maar goed wat is het punt om dit te doen ipv in een DAW en daarna 4 tracks naar tape te bouncen?

effectief is de 644 een mixer en een 4 track recorder.
Kwa sound kun je het volgende:
- Houd je van het geluid van de mixer en eq?
- Overstuurd het op een fijne manier?
- Klinkt de tape compressie goed?
- verschilender tapes, andere klank.

Bv met drums kun je 4 kanalen en ieder kanaal appart oversturen op de pre of op de tape.
Zo kun je bv lekker drums met tape randje opnemen.
 
Syncen is wel zo handig anders kun je niet multiple takes doen om per part te jammen.
Om niet track 4 te verliezen zou ik juist je DAW aan de tascam syncen.
Maar als je wilt syncen verlies je juist 1 track, dat is het punt van nomore . De 488 de DAW laten volgen kan volgens mij technisch gezien niet (tenzij die misschien net als de 688 ook SMPTE kan volgen en daar heb je dan weer de onvindbare of peperdure MTS-1000 Midiizer voor nodig), je hebt het dan over wat Tascam in de manual (van de 688 ) "machine synchronisation" noemt. Bij de normale tape sync is de 488 de master, de DAW moet als slave volgen. Maar voor dat sync signaal verlies je dus 1 track, waar je dat eerst op moet nemen en daarna weer van afspeelt.
 
Ja, maar daarmee sync je de motor niet. Dat kan op de 688 alleen via SMPTE en de MTS-1000. Bij de 688 kun je kiezen welk sync signaal hij op gaat nemen, tape of MIDI. Daarvoor is de MIDI input (en voor program changes van de matrix en geautomatiseerde mutes bv), niet om de motor van het tape gedeelte te syncen aan een andere master. Je kunt dus de MIDI clock (via de ingebouwde convertor) opnemen op tape en daarna als master weer afspelen zodat alles de tape netjes volgt.
 
Je hoeft toch helemaal niet de motor te syncen?
als de start en de bars maar kloppen.
Dat is nu net het probleem, dat krijg je niet kloppend. Tenzij de 488 master (met 1 kanaal opgeofferd voor sync signaal) is en de DAW en andere apparatuur (zoals de OT) volgen. Zonder sync signaal loopt alles al vrij snel uit elkaar waarschijnlijk.
 
Syncen is wel zo handig anders kun je niet multiple takes doen om per part te jammen.
Om niet track 4 te verliezen zou ik juist je DAW aan de tascam syncen.
Maar goed wat is het punt om dit te doen ipv in een DAW en daarna 4 tracks naar tape te bouncen?

effectief is de 644 een mixer en een 4 track recorder.
Kwa sound kun je het volgende:
- Houd je van het geluid van de mixer en eq?
- Overstuurd het op een fijne manier?
- Klinkt de tape compressie goed?
- verschilender tapes, andere klank.

Bv met drums kun je 4 kanalen en ieder kanaal appart oversturen op de pre of op de tape.
Zo kun je bv lekker drums met tape randje opnemen.

Hey,

Ook als je je DAW aan de 644/688 wilt syncen kost dit een track. Bij de 688 heb je dan nog 7 tracks over maar op de 644 is dat dan wel een beperking, maargoed, zelf met 3 tracks en daarna al je kanalen (zowel mic/line inputs en aux) levert dit veel opties over. De beperking vind ik zelf juist wel een uitdaging)

Mijn punt was meer dat ik, voor nu, de sound wat (te) donker/muffig vind. Maar het kan een gewenproces zijn, mijn oude soundcraft studio klinkt ook wat wollig, maar wel meer transparant.

Het oversturen en tape compresie is echt top! Ik zit nog wat te kloten met gain settings en kan me voorstellen dat je hier hele vieze dingetjes mee kunt doen!
 
Hey,

Ook als je je DAW aan de 644/688 wilt syncen kost dit een track. Bij de 688 heb je dan nog 7 tracks over maar op de 644 is dat dan wel een beperking, maargoed, zelf met 3 tracks en daarna al je kanalen (zowel mic/line inputs en aux) levert dit veel opties over. De beperking vind ik zelf juist wel een uitdaging)

Mijn punt was meer dat ik, voor nu, de sound wat (te) donker/muffig vind. Maar het kan een gewenproces zijn, mijn oude soundcraft studio klinkt ook wat wollig, maar wel meer transparant.

Het oversturen en tape compresie is echt top! Ik zit nog wat te kloten met gain settings en kan me voorstellen dat je hier hele vieze dingetjes mee kunt doen!

Ja dat wollige hoort natuurlijk bij tape. Kan ook zijn dat de koppen vies of versleten zijn of dat hij niet goed afgeregeld is.

betere bandjes is ook belangrijk. Volgens mij kan die geen metal bandjes aan maar chrome.
op hogere snelheid denk ik wel dat je boven de 16k kunt halen.

Ok snap nu dat dat syncen niet echt flexibel is. Ik gebruik zelf gewoon hifi 3 kops decks voor tape geluid. Gewoon als insert fx terug naar mijn daw.
moet er nog wel 1 modden voor pitch control.

Toch kan het erg goed werken als de 4 of 8 track je main tracker word. Het is meer moeite maar levert dan ook weer soundwise wat op.

ik werk vaak met een lofi 4 track recorder van zoom. Die heeft wel midi out met sync.
 
Back
Top