Kabels

Bricks

Stamgast
Lid sinds
14 april 2011
Berichten
373
Ik ga binnenkort voor het eerst wat hardware kopen (SSL Fusion). Ik ben benieuwd of de kwaliteit van de kabels om het aan te sluiten nog uitmaakt. Ik heb mijn monitor speakers met goedkope kabels aangesloten en ik heb geen last van storingen of wat dan ook. Maar ik weet niet of dit voor analoge hardware nog uitmaakt. Het komt op mijn bureau te staan dus er hoeft geen grote afstand te worden overbrugd. Wie kan mij helpen?
 
Ik heb jarenlang met de goedkoopste serie van Klotz gewerkt en dat leek lange tijd voldoende. Toch ben ik een jaar geleden met het vervangen van die kabels door exemplaren van de "middenklasse" (tussen 20€ en 30€ per kabel van 3 tot 5m lengte). Hier heb ik vooral gekeken naar de kwaliteit van de shielding en gold plated contacten. Daar waar mogelijk ben ik ook overgeschakeld van ongebalanceerd naar gebalanceerd. Vooral dat laatste geeft heel veel verschil. Maar ook de anderen genereren aanzienlijk minder ruis. Ik heb gekozen voor merken zoals Planet Waves, Peavey en Cordial maar anderen uit dezelfde prijsklasse zullen gelijkwaardig zijn.

:doei:

Danny
 
ik heb een heleboel sssnake en dat merk je niet aan geruis vind ik. maar die bekabeling droogt uit, raakt snel in de knoop. Vroeger als dj werden mijn kabels gemaakt met neutrik en deftige kabel die niet knoopt en uitdroogt. met dat als referentie kan ik cordial en sssnake alvast afraden maar als ik morgen 5m multi nodig heb koop ik ook gewoon stagg bij bax hoor, ik verdien niks meer met mijn muziek. dat was destijds anders in yt videos ziet je vaak rommelkabels en dure gear
 
Er zijn grote prijsverschillen tussen kabels. Ik zou zeggen, ga niet voor het allergoedkoopste, maar je hebt evenmin het duurste nodig. De goedkope kabels zijn ook mechanisch minder goed, ook voor gebruik in een thuisstudio wil je niet dat je na een paar keer kabels omprikken al merkt dat de connectors dat niet leuk vinden. Voor de duurste kabels, de wet van de verminderde meeropbrengst gaat een rol spelen. Als je al een verschil zou merken in de praktijk met een kabel die goedkoper is, voor dat hele kleine verschil betaal je heel veel geld. Wat Danny ook al zegt, een goede middenklasser zal meestal geen slechte keuze zijn.

Persoonlijke voorkeuren kunnen ook een rol spelen voor de keuze. Heb zelf een hekel aan stugge kabels, als het kan ga ik voor flexibele soorten, dat is (voor mij althans) het beetje extra geld wel waard.
 
Mijn theorie is voor kabels die langer dan een maand ergens in een plug zitten gouden pluggen . Wanneer je veel dataverkeer of zend mast binnen een straal van 400 m hebt Mogamigold. Dit merk ook gebruiken voor bekabeling voor het de preamps in gaat. Op line level maakt het niet zo veel uit. Oxidatie van silver geleid het beste daarom hoef je daar minder druk over te maken. Geen kabels langer dan 18 m gebruiken. Wanneer gebalanceerd kan , dit ook gebruiken.
 
Ik zou in de eerste instantie iig voor gebalanceerd gaan waar mogelijk. Zelf ben een paar maanden geleden pas overgestapt naar gebalanceerd en ik was meteen van m'n bijgeluiden af (computerruis) en heb nu meer volume.
 
Bedankt allemaal. Gebalanceerd was ik sowieso van plan aangezien de ins en outs op de fusion dat ook zijn.

iemand ervaring met Viking cable? https://www.vikingcable.nl/dubbele-m...le-vergul.html

Weet niet of een dubbele kabel aan te raden is maar zelfs voor de losse kabels een stuk goedkoper dan vergulde bij Bax (scheelt rond de 10 euro per kabel). Er staat alleen niet bij of het gebalanceerd is. Maar dat zie ik bij Bax ook maar zelden staan. Kun je aannemer dat dit bij kabels van 20+ euro doorgaans wel het geval is?
 
Bedankt allemaal. Gebalanceerd was ik sowieso van plan aangezien de ins en outs op de fusion dat ook zijn.

iemand ervaring met Viking cable? https://www.vikingcable.nl/dubbele-m...le-vergul.html

Weet niet of een dubbele kabel aan te raden is maar zelfs voor de losse kabels een stuk goedkoper dan vergulde bij Bax (scheelt rond de 10 euro per kabel). Er staat alleen niet bij of het gebalanceerd is. Maar dat zie ik bij Bax ook maar zelden staan. Kun je aannemer dat dit bij kabels van 20+ euro doorgaans wel het geval is?

Nooit ergens vanuit gaan

. Ik vind dit wel prijzig maar als je het wilt ... kopen.
 
98% van mijn kabels zijn spotgoedkope yellow cable en sssnake. Ze gaan al eeuwen mee en heb er geen klachten over.

ja, dure connectors koppelen veel zachter, dure kabel raakt magischerwijs niet in de knoop etc.. maar factor 20 meer betalen is ondenkbaar in de hoeveelheden dat ik zou nodig hebben als het enige voordeel beter aanvoelen is. Het verschil op line level en gewone kamerafstand ga je niet horen.
maar als ik slechts een handvol kabels nodig zou hebben zou ik wel de “dure” kopen, puur voor het gevoel dan :P
 
Nooit ergens vanuit gaan

. Ik vind dit wel prijzig maar als je het wilt ... kopen.

Wat zou je dan aanraden om te nemen? En vooral waar te halen.

Het is bij mij aansluiten en pas ontkoppelen als ik een keer ga verhuizen. Ik heb ook maar 2 x xlr m/f nodig en 2 x xlr naar jack. 3 meter is ruim voldoende qua lengte.
 
Wat zou je dan aanraden om te nemen? En vooral waar te halen.
Het is bij mij aansluiten en pas ontkoppelen als ik een keer ga verhuizen. Ik heb ook maar 2 x xlr m/f nodig en 2 x xlr naar jack. 3 meter is ruim voldoende qua lengte.


Deze Procab XLR-XLR kabels hebben een prima prijs-kwaliteit verhouding, en zijn geschikt voor monitors
https://www.bax-shop.nl/microfoon-si...-xlr-female-3m

en hier https://www.bax-shop.nl/producten.h...oduct_price&p[min]=10&p[max]=40&c[]=279&m[]=9 staan XLR-Jack kabels van Procab (Je geeft niet aan of die male of female moeten zijn, dus zelf even zoeken)

En vandaag bij Bax bestellen is nog 10% korting met code OS1620 (mogelijk is die ook morgen nog geldig, het is me onduidelijk of code tot of t/m 16-07 geldig is.)
 
Bedankt iedereen. Ik heb de kabels besteld. Nu de SSL Fusion nog even bestellen.
 
Back
Top