Ruimte akoestiek

Baseman

Turn up the low
Lid sinds
6 augustus 2002
Berichten
862
Locatie
Groningen
Hallo SF'ers,

In mijn zolderkamer studio bezig met de akoestiek te verbeteren.
Op verschillende plaatsen basstraps en absorptie panelen geplaatst voor een reflectie vrije zone. De frequentie response curve wordt vlakker en zo klinkt het ook.
Maar toch blijft er een piek van 6 dB bij 400 Hz waar ik geen vat op krijg. Panelen (20cm dik akoestisch schuim)op verschillende plekken gezet maar geen soelaas.
Ik meet dit met Sonarworks software en bijbehorende meetmicrofoon. Iemand nog een idee hoe deze piek de kop in te drukken?
 
ok ik zou het niet met 6db indrukken maar je kunt een 2 of 3 db cut met een eq op de master proberen.
Ik heb een 4 tal - 2db correcties gedaan en mixen gaat beter (Yamaha HS8).
Ik weet dat dit voor sommige not done is maar proberen kan geen kwaad toch?
Welke monitoren heb je?
 
Grappig .. en die mensen dan die een compleet afluister systeem hebben zoals Acoustically Concealed technologie” Daar doet de box het zelf . Dat zie je niet dus dan bestaat het niet.

je kan 1 frequentie zachter of harder te maken door een helmholz rezonetor te maken.
 
Laatst gewijzigd:
Dit zijn de Genelec 8040A's, de Sonarworks VST plugin kan de gemeten frequentie response gebruiken als correctie. Dat gaat best goed maar ben ook gewoon benieuwd hoe je zoiets aanpakt.
Ik zal de helmholtz resonator eens checken
Thanks guys!
 
Kan er ergens tussen twee muurtjes staande golf van 1m60 optreden? Misschien een van de twee schuin maken.
 
Er zitten twee schuine wanden waarbij de opstelling zo is dat de monitoren met de achterkant naar de schuine wand wijzen en ik er tegen aan kijk dit in het midden van de 330 cm.
Maar waar ik de absorptie panelen ook plaats de 400 blijft ik had dit eerder bij lagere frequenties verwacht. Ik denk / dacht dat 400 hz toch te vangen moet zijn en 20 cm dik acoustisch foam maar misschien is dat het probleem en dat een helmholtz resonator waar DRe het over heeft dan beter werkt. Na wat googl'en kwam ik op Acousticsinsider terecht hier staan ook nog wat tips over positie van de speakers in de ruimte misschien is daar nog wat mee te winnen.
Leuk klusje voor de paasdagen :-)


room size.jpg
 
Ja dat las ik nu ook haha :stupid...... heb het nu op 1 derde van de lange lengte staan ook vaak gelezen....
Gelukkig zijn de akoestische maatregelen vrij makkelijk te verwijderen zonder grote schade aan de wanden etc..... Kijken of ik al het spul kwijt kan op de overloop :D
 
Ik reageer nog even.

Ik denk even hard op: :D

als eerste maakt het niet uit of je een schuin dak hebt. Ook dat kan een vierkant zijn of bedenk dat een vierkant zou kunnen zijn.
in “REW “ meet instrumenten vul je afmeting in zo goed en zo kwaad als dat kan. Dit is belangrijk om de toon van je room te meten. (Dus niet echt meten ) Deze afmeting bepaald ook welke freq overmatig zijn. Kijk na het invullen naar het grafiekje. Nu zie je de “frequentie hinderpalen” dit zijn die streepjes. ( de langste zijn het hinderlijkste) Het is belangrijk om deze hinderpaal frequentie als eerst te egaliseren door een helmholtz resonatoren te plaatsen of een getunede bass adsorptie paneel. Een frequentie die hinderlijk is kan je ook in een andere octaaf dempen. Bijvoorbeeld 419 hz gis/as in 103,8 hz . Alleen is het niet zo effectief , vooral niet bij lage tonen. Een resonator kan je tunnen door de frequentie van een spieker aan te zetten een plank die gaat trillen op die specifieke frequentie. (Wanneer de toon hoger moet inkorten) Daarna moet je deze plank met isolatie dempen. Nu gaat die energie in de isolatiemateriaal zitten. Of een grote vaas met een tuit . Wanneer je er overheen blaast ontstaat er een klank. Wanneer het geluid hetzelfde is als de frequentie die je wilt dempen doe je in de vaas isolatiemateriaal. Nu gaat de energie in de isolatiemateriaal zitten en wordt de toon gelegaliseerd. Het maakt daarbij niet uit of je een dip hebt of juist een verhoging.
 
Laatst gewijzigd:
als eerste maakt het niet uit of je een schuin dak hebt.

Mooie thread, ga deze met interesse volgen.

'k Ga ook een zolder gebruiken, en ze zullen allemaal weer anders zijn, maar had gehoopt dat dat sowieso al een geschikter vertrekpunt ging zijn wegens 1 paar minder parallele vlakken.
Dus benieuwd hoe je dat bedoelde van dat niet uitmaken v schuine dak?

Groet!
 
Mooie thread, ga deze met interesse volgen.

'k Ga ook een zolder gebruiken, en ze zullen allemaal weer anders zijn, maar had gehoopt dat dat sowieso al een geschikter vertrekpunt ging zijn wegens 1 paar minder parallele vlakken.
Dus benieuwd hoe je dat bedoelde van dat niet uitmaken v schuine dak?

Groet!
Sorry voor de verwarring , ik bedoel dat “REW” daar geen verschil in maakt. Niet dat ik weet. Mss met een nieuwere versie. Maar op in te gaan het ligt er maar net aan hoe groot dat vlak van de “afschuining” is je zou je kunnen voorstellen dat er een anderen tegen overstaande hoeken ontstaan ( het maakt voor geluid zover ik weet ) niet uit of dat omhoog gaat of zijwaarts. Ik denk dat je dan moet meten met een microfoon wat je staande hinderpalen zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de heldere uitleg DRe, genoeg om over na te denken en om mee aan de slag te gaan. :okdan:
 
Maar toch blijft er een piek van 6 dB bij 400 Hz waar ik geen vat op krijg.

Iemand nog een idee hoe deze piek de kop in te drukken?

Dus, je hebt alleen nog last van die piek @ 400Hz?
Dan hoef je alleen uit te zoeken waar die staande golf ontstaat, teneinde het bij de bron te elimineren.

Ik heb een vermoeden dat het van het plafond komt; in dat geval moet je een "cloud" daar hangen.

Wil je het eerst zeker uitzoeken, doe je dat als volgt:
-Speel een 400Hz sinustoon af en loop systematisch door de ruimte, luisterend naar de volume pieken en dalen.
-Als je van links naar rechts loopt en je sterk afwisselende volumes hebt, dan ontstaat de staande golf tussen de zijwanden.
-Afwisselende pieken en dalen, bij het van voren naar achteren, wijst naar de (voor en) achterwand.
-Op de luisterpositie op een stoel/trap gaan staan om uit te zoeken of het plafond de oorzaak is.

Eenmaal de probleemrichting te hebben gevonden, kun je met jouw oor dicht langs desbetreffende wand(en) lopen; je hoort dan op bepaalde plekken duidelijk alsof het geluid uit de wand zelf komt.
Voor deze plekken dien je dan jouw absorptiemateriaal te plaatsen (op 21cm afstand van de wand voor 400Hz).

Succes. :)
 
Dus, je hebt alleen nog last van die piek @ 400Hz?
Nou er zitten nog wel wat pieken en dalen in maar deze de 400 hz springt er echt uit. En alles klinkt dan heel boxy, echt irritant. Nu vind ik dat het met Sonarworks best aardig gecorrigeerd wordt.
Maar het mooiste is het natuurlijk om dit bij de bron aan te pakken en ik had verwacht dat deze frequentie ook makkelijker aan te pakken was dan bijvoorbeeld 80 Hz.
Het mixen gaat in deze ruimte gaat voor mij best goed, maar akoestiek etc. heeft mijn interesse en ik vind het leuk om daar mee bezig te zijn en dit dan ook aan te pakken.
Al voelt het soms wel een beetje als Mario uit het liedje van de Trackpolitie :D en moet je soms ook gewoon lekker muziek gaan maken natuurlijk.

Ik moet nog steeds opnieuw beginnen met het bepalen van de beste positie voor de speakers in een onbehandelde ruimte maar door het mooie weer van afgelopen dagen nog niet aan toe gekomen.
Wel even snel met de toongenerator op 400 hz aan een rondje door de kamer gelopen en geklommen, op sommige plekken heb je bijna een gehoorbeschadiging aan het rechter oor terwijl de linker bijna stil is.
Dit links, rechts, voor, achter hoog, en laag als experiment snel even een isolatieplaat opgehangen boven de luisterpositie en toen gemeten scheelde toch weer iets van 1,8 dB.
Onderstaande plaatjes komen uit de Sonarworks meetsoftware, wil nog REW installeren waar DRe het over heeft en misschien dat REW ook wat sneller werkt nu ben je elke keer 15 minuten bezig.

voor.jpg - Click image for larger version  Name:	voor.jpg Views:	0 Size:	22,2 KB ID:	3750525


na.png - Click image for larger version  Name:	na.png Views:	0 Size:	89,1 KB ID:	3750526
 
Wel even snel met de toongenerator op 400 hz aan een rondje door de kamer gelopen en geklommen, op sommige plekken heb je bijna een gehoorbeschadiging aan het rechter oor terwijl de linker bijna stil is.

Dat komt doordat de 1/4 golflengte voor 400Hz zo'n 21cm is; de afwisseling tussen een piek en nul van de staande golf is om de 21cm.
Natuurlijk heb je in een ruimte vaak staande golven uit verschillende richtingen, waardoor het soms een wirwar van pieken en dalen kan zijn.


..als experiment snel even een isolatieplaat 5 boven de luisterpositie en toen gemeten scheelde toch weer iets van 1,8 dB.

De hoogte van de "cloud" (afstand tot het plafond) maakt uit voor het effect op de frequentie alsook voor de geaffecteerde frequentie zèlf.


Ik moet nog steeds opnieuw beginnen met het bepalen van de beste positie voor de speakers in een onbehandelde ruimte maar door het mooie weer van afgelopen dagen nog niet aan toe gekomen.

..wil nog REW installeren waar DRe het over heeft en misschien dat REW ook wat sneller werkt nu ben je elke keer 15 minuten

De initieel optimale luidspreker- en luisterpositieplaatsing, luisterafstand en luisterdriehoek bepalen d.m.v REW metingen is inderdaad de eerste stap in akoestische behandeling.

:)
 
Gisteren even met de REW bezig geweest en dat gaat een stuk sneller als met de Sonarworks meet software. Op deze manier ook een stuk uitnodigender om mee aan de slag gegaan.
Had ook niet verwacht dat een paar centimeters schuiven met de monitoren zo een verschil maakt in de meetresultaten, leuk om mee bezig te zijn en het levert ook nog wat op :)
Thanks :okdan:
 
Back
Top