Laderail voor toetsen onder plateau desk

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
505
Locatie
Planet Earth
Hallo forumleden,

Ik heb een bureau gekocht en wil die gaan ombouwen tot een studio desk (IKEA hack) maar ik kan nergens een laderail vinden om die onder het plateau te monteren. Je hebt ze wel voor normale kastladen, maar vraag me af of ze een synth kunnen dragen. Dus graag hulp aub.

Groet,

U.
 
Er zijn lade-rails die meer gewicht kunnen hebben. Meestal in de vakhandel voor meubel-bouw te krijgen. Om te zorgen dat uw plank niet doorbuigt, kan je op de rug best een opstaande lat monteren. Zie maar naar sommige
voorbeelden van "studio-desks" op het internet.

vb zo'n winkel (in België dan) : Furnifit
 
Er zijn lade-rails die meer gewicht kunnen hebben. Meestal in de vakhandel voor meubel-bouw te krijgen. Om te zorgen dat uw plank niet doorbuigt, kan je op de rug best een opstaande lat monteren. Zie maar naar sommige
voorbeelden van "studio-desks" op het internet.

vb zo'n winkel (in België dan) : Furnifit

Hoi Paulogic,

Dank voor je reactie en tip.

Is even kijken of ik er wat over kan vinden.
 
Ik heb er 2..
Ooit van een computermeubel gehaald...
zal morgen foto's maken, mocht je er naar op zoek zijn.

las de titel en reageerde voordat ik de post las...
 
Ik heb er 2..
Ooit van een computermeubel gehaald...
zal morgen foto's maken, mocht je er naar op zoek zijn.

las de titel en reageerde voordat ik de post las...

Hallo sms303,

Dat soort rails zijn makkelijk verkrijgbaar, maar naar mijn idee te zwak voor het dragen van redelijk zware voorwerpen. Een toetsenbord is vele malen lichter dan een synth.

Aan andere kant, ik heb even gekeken naar het bureaublad en die is maar 2 cm dik. Hoe ga ik daar de rail aan vastmaken, zonder dat de schroeven aan de bovenkant eruit komen? Gebruik ik korte schroeven, dan lijkt mij dat de boel niet echt vast gaat zitten.
 
Wil je een cs60 of 80 of een roland w30 erop kwijt? Dat is nogal een verschil in gewichtsklasse.... wat voor soort hout is het buroblad? Natuurlijk massief of gelamineerd spaanplaat? Massief hout heeft zijn natuurlijke vezels en hogere draagkracht dan 'geperst of gelijmd' hout. 2cm dik zou genoeg moeten zijn denk ik... ipv schroeven zou een gat boren voor een bout met moeren ook de draagkracht kunnen vergroten. Zo neem je druk aan trekkracht op de schroeven voor een gedeelte weg.
 
Wil je een cs60 of 80 of een roland w30 erop kwijt? Dat is nogal een verschil in gewichtsklasse.... wat voor soort hout is het buroblad? Natuurlijk massief of gelamineerd spaanplaat? Massief hout heeft zijn natuurlijke vezels en hogere draagkracht dan 'geperst of gelijmd' hout. 2cm dik zou genoeg moeten zijn denk ik... ipv schroeven zou een gat boren voor een bout met moeren ook de draagkracht kunnen vergroten. Zo neem je druk aan trekkracht op de schroeven voor een gedeelte weg.

Geen idee welk houtsoort het is. Het is een Bekant bureau van IKEA.

Bouten zouden dan te zien zijn aan de bovenkant van het blad. Ook zouden ze zaken in de weg zitten.

Zit te denken om de synth gewoon op het blad te leggen. Eerst maar even opbouwen en dan kijken of het allemaal past qua ruimte. Moet ook nog plek overblijven voor de toetsenbord en muis.
 
Ik heb er ooit 2 gehaald bij een bouwmarkt en had ik een synth van 'n kg of 12 op. Plank was 1m.. synth voetjes zaten aan de buitenkant dus plank zakte nauwelijks door. Geen problemen mee gehad.

Die van mij hadden een soort hoek zodat de plank er op lag. Had em wel vastgeschroefd uiteraard.Zoiets als in de link hieronder kan met een paar schroeven ook prima gebruikt worden om de plank op te hangen (zodat de dragers aan de kop zijn zitten). Je drukt natuurlijk wel op de toetsen (wat een verhoogde belasting geeft) maar dat is maar een kort moment.
Er staat 45kg per rail.. maar uitgetrokken zal de draagkracht minder zijn. Toch zal zoiets best wel wat kunnen hebben voordat het bezwijkt.

Wat wel belangrijk is, is dat de plank de dragers opsluit, en dat de dragers ook klem zitten aan de zijkant (dus drager daartussen als in een lade), anders zal het metaal van de rails kunnen vervormen. Het montagedeel onder een plank monteren en het schuifgedeelte dan gebruiken om iets aan op te hangen is het dus niet voor gemaakt.
https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/...hoCfBoQAvD_BwE
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb er ooit 2 gehaald bij een bouwmarkt en had ik een synth van 'n kg of 12 op. Plank was 1m.. synth voetjes zaten aan de buitenkant dus plank zakte nauwelijks door. Geen problemen mee gehad.

Die van mij hadden een soort hoek zodat de plank er op lag. Had em wel vastgeschroefd uiteraard.Zoiets als in de link hieronder kan met een paar schroeven ook prima gebruikt worden om de plank op te hangen (zodat de dragers aan de kop zijn zitten). Je drukt natuurlijk wel op de toetsen (wat een verhoogde belasting geeft) maar dat is maar een kort moment.
Er staat 45kg per rail.. maar uitgetrokken zal de draagkracht minder zijn. Toch zal zoiets best wel wat kunnen hebben voordat het bezwijkt.

Wat wel belangrijk is, is dat de plank de dragers opsluit, en dat de dragers ook klem zitten aan de zijkant (dus drager daartussen als in een lade), anders zal het metaal van de rails kunnen vervormen. Het montagedeel onder een plank monteren en het schuifgedeelte dan gebruiken om iets aan op te hangen is het dus niet voor gemaakt.
https://www.onlinedeurbeslagshop.nl/...hoCfBoQAvD_BwE

Mac,

Thanks voor de link en tips.

Dat zit er wat robuuster uit dan laderails. Ook zijn ze niet duur. Met hoeken eronder is idd beter. Ik zal je tips meenemen als het zover is.
 
:okdan:
Wordt alleen lastig om houvast te vinden onder een werkblad van 18mm waarschijnlijk en met schroeven binnen het materiaal te blijven. Spaanplaat gaat dan al snel 'opbollen'.

Ik weet niet wat de breedte is van je werkblad maar wellicht kun je iets construeren met 1 extra staander en/of wat extra balkjes te gebruiken? Dus het spaanplaat eerst opboren naar 3,5 of 4 mm en dan de balk vast schroeven zodat je daarop de rails weer kunt bevestigen. (uiteraard bij het boren rekening houden met de steek van de rails. ;))
Of je kunt het ook bevestigen met verzonken boutjes en borgen met carrosserieringen.. maar veel dikkere boutjes dan m5 zal niet lukken. Het gat heeft een diameter van 6,4 en als de kop van de bout teveel uitsteekt loopt het beweegdeel daartegenaan.

In ieder geval succes met het uitwerken! :)
 
Goh, zou het een idee zijn om je synth bovenop je bureau te leggen en dan je qwerty en muis op een plankje met ladegeleiders eronder te hangen? Scheelt wat in gewicht en werkt hier al jaren op die manier.
 
Ik heb 2 meubels van zoar en die hebben ipv een lade een tafel er onder op wielen die geleidt wordt in t frame vd poten vh werkblad.
2 opstaande kanten er achteraan op en dan geen zorgen meer. Diepte is wel beperkt. Korg M1 kan er net in.
 
:okdan:
Wordt alleen lastig om houvast te vinden onder een werkblad van 18mm waarschijnlijk en met schroeven binnen het materiaal te blijven. Spaanplaat gaat dan al snel 'opbollen'.

Ik weet niet wat de breedte is van je werkblad maar wellicht kun je iets construeren met 1 extra staander en/of wat extra balkjes te gebruiken? Dus het spaanplaat eerst opboren naar 3,5 of 4 mm en dan de balk vast schroeven zodat je daarop de rails weer kunt bevestigen. (uiteraard bij het boren rekening houden met de steek van de rails. ;))
Of je kunt het ook bevestigen met verzonken boutjes en borgen met carrosserieringen.. maar veel dikkere boutjes dan m5 zal niet lukken. Het gat heeft een diameter van 6,4 en als de kop van de bout teveel uitsteekt loopt het beweegdeel daartegenaan.

In ieder geval succes met het uitwerken! :)

Ja klopt, werkblad is te dun. Die is trouwens 150 mm. 2x de dikte was mooier geweest. Maar de tafel vond ik heel mooi, vooral de poten en was er lang naar op zoek. Uiteindelijk voor ongeveer de helft van de prijs op MP gescoord.

De afmetingen zijn 160 cm x 80 cm.

Ik ben aan het twijfelen of ik niet gewoon de synth op het bureau ga plaatsen. Momenteel zitten de monitoren plateautjes in de verf. De originele plateautje (lees:wandplankjes) van IKEA die daarvoor dienden zijn hol en erg kwetsbaar. Daardoor zijn ze kapot gegaan bij het demonteren van de plankhouder (was niet haaks). Ik had naast schroeven ook lijm gebruikt. Ik vrees dus dat ik straks de tafel ook naar de Filistijnen ga helpen, als ik eraan ga puzzelen.

Ik zal nog foto's gaan plaatsen van het resultaat.
 
Goh, zou het een idee zijn om je synth bovenop je bureau te leggen en dan je qwerty en muis op een plankje met ladegeleiders eronder te hangen? Scheelt wat in gewicht en werkt hier al jaren op die manier.

Ik ga dat ook doen, denk ik, zoals je boven kunt lezen. Maar laat de tafel voor wat het is. Qwerty zou naar mijn gevoel te laag liggen.
 
Ik heb 2 meubels van zoar en die hebben ipv een lade een tafel er onder op wielen die geleidt wordt in t frame vd poten vh werkblad.
2 opstaande kanten er achteraan op en dan geen zorgen meer. Diepte is wel beperkt. Korg M1 kan er net in.

Dat is een mooie constructie. Maar nog meer werk en risico en ik heb maar 1 shot. Wil de tafel niet verpesten. Ben al blij dat de gaten boren voor de monitoren houders is goed gegaan. Ben best handig, maar geen timmerman.
 
Hier een foto van hoe ver ik momenteel ben. Het andere zit nog in de verf.
 

Attachments

  • 20200208_134740.jpg
    20200208_134740.jpg
    56,4 KB · Bekeken: 125
Uiteindelijk past het wel allemaal. Alleen nog PC aansluiten en testen. Het resultaat:
 

Attachments

  • 20200208_221130.jpg
    20200208_221130.jpg
    38,6 KB · Bekeken: 128
Ferm goed gelukt toch !! Veel speel-plezier !

Thanks.

Ja, op zich wel. Wel is het bureau een beetje wankel. Maar dat heeft te maken met het dunne blad en de bevestigingsmechanisme van het bureau. Door het tegen de muur te plaatsen, krijgt het meer stabiliteit.
 
Ik had hetzelfde probleem.
Ik heb intussen zelf een meubel gefabriceerd met als basis o.a. twee Bekant onderstellen van Ikea.
Ik kon geen rails vinden die tot een bevredigend resultaat leidde en heb uiteindelijk gekozen voor onderstaande standaard.
Prima oplossing in mijn situatie.



61o9evlinKL._SL1500_.jpg
 
Back
Top