lange patch (multi) kabels

Syntax

Sound is more than a combination of noises
Lid sinds
30 juli 2007
Berichten
552
Locatie
Nabij Den Bosch
Mijn eurorack staat aan de ene kant en leuke te koppelen synths (oa microfreak) aan de andere kant van de kamer. Toch 5-10 meter te overbruggen voor CV/gate signalen, maar hoe?, kan uiteraard zelf wat kabels solderen, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën! Na wat browsen zie ik geen lange patchkabels. Is het wellicht een idee om met 2 patchbays te werken zodat een flexibele configuratie mogelijk is. En gaat dit goed met signaal niveau ivm de lengte? Ik hoor graag jullie ervaringen.
 
Je krijgt over een te lange kabel voltage drop. En ook distortion. Er bestaat een systeem om modular te interconnecten.

bv doepfer A-180-9,
 
Je krijgt over een te lange kabel voltage drop. En ook distortion. Er bestaat een systeem om modular te interconnecten.

bv doepfer A-180-9,

Die kende ik nog niet, bij lezen van de specs blijkt dat dit een passief systeem is, dus dat is m.i. geen verschil met een losse kabel?, buiten het gemak dat er maar 1 ipv meerdere kabels nodig zijn. De octalink van intellijel is een vergelijkbaar systeem. Voor langere afstanden of specifiek audio worden dan additionele buffers aanbevolen (A-180-3 of 4).

Kan natuurlijk gewoon eens experimenteren met een kabeltje om te zien of het wel/niet werkt.
 
Ik denk dat een lengte van 10 meter nog geen probleem is. De weerstand van de kabel is dan nog zo laag, in combinatie met de meestal hoge ingangsimpedantie van de bestemming, dat die drop in voltage voor deze lengte nog verwaarloosbaar klein is.
 
ik gebruik bv de evaton link om 2 cases te verbinden (geen idee hoe ver je daarmee kan overigens)
misschien wil je een heeel klein caseje bij de synths zetten en zoiets gebruiken?
intellijel heeft ook die octalink 1U's
 
ik gebruik bv de evaton link om 2 cases te verbinden (geen idee hoe ver je daarmee kan overigens)
misschien wil je een heeel klein caseje bij de synths zetten en zoiets gebruiken?
intellijel heeft ook die octalink 1U's

Dit is blijkbaar ook een passieve oplossing op basis van een HDMI kabel, in de handleiding wordt gezegd dat afstanden van 10 feet (3 meter) geen probleem moet zijn.

omdat dit passieve oplossingen zijn is er dus geen voeding nodig en kan er dus prima bij de synths worden gezet. Ik denk dat de kwaliteit van de verbindende kabel uiteindelijk bepaalt welke afstand haalbaar is zonder verstoringen.
 
Ik denk dat een lengte van 10 meter nog geen probleem is. De weerstand van de kabel is dan nog zo laag, in combinatie met de meestal hoge ingangsimpedantie van de bestemming, dat die drop in voltage voor deze lengte nog verwaarloosbaar klein is.

Ik ga het eens proberen met een losse kabel en kan dan evt een link oplossing proberen om het aantal kabels te beperken.

bedankt voor de info zover!
 
Syntax : Ja, gewoon even proberen en ik denk dat het wel gaat lukken. Die Evaton is inderdaad een mooie oplossing, ziet er goed uit.
 
Toch eens opschieten met m'n "midi-over-wifi-naar/van-cv" projectje.
Dat is precies voor dit soort situaties bedoelt (nog geen idee hoe ernstig de latencies zijn hoor, is nog pre-alpha ontwerp :P)
 
Mijn eurorack staat aan de ene kant en leuke te koppelen synths (oa microfreak) aan de andere kant van de kamer. Toch 5-10 meter te overbruggen voor CV/gate signalen, maar hoe?, kan uiteraard zelf wat kabels solderen, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeën! Na wat browsen zie ik geen lange patchkabels. Is het wellicht een idee om met 2 patchbays te werken zodat een flexibele configuratie mogelijk is. En gaat dit goed met signaal niveau ivm de lengte? Ik hoor graag jullie ervaringen.

https://www.ebay.nl/itm/Mono-Std-3-...hash=item5d35d9c55f:m:mB1gIsmQlI8epN-1OFn5QmQ
 
Eea getest met kabel van ruim 5 meter, cv, gate werkt prima, alleen clock lukte niet, maar dat kan ik ook via midi syncen dus dat is geen groot probleem.
 
Dat gaat prima hoor, het zijn enkel doorgevers en malen niet om het signaal, passief.

Ff getest en cv/gate--> Patchbay gaat idd oke.

Had eerst een andere Patchbay.. Maar erg relax die cv/gate zit nu in Patchbay ;-)
 
:okdan:
 
Ik denk zolang je goed afgeschermde kabel gebruikt je een eind komt, wellicht beter cat8
dan 5/6 gebruiken.
 
wat lief dat iedereen meegaat in jouw probleemoplossing en het technisch uitpluist. mijn eerste idee zou zijn: kan je het echt niet wat dichter bij elkaar opstellen? dat maakt het gecombineerd werken ook meteen een stuk leuker en praktischer. dan kan je ook eens aan een knop van je modular draaien terwijl je die met de synthesizer aanstuurt, of andersom. het intuïtieve gaat er toch een beetje af, als je eerst een wandeling moet maken om eens iets te proberen...
 
Back
Top