X

lange patch (multi) kabels

Collapse

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

lange patch (multi) kabels

Mijn eurorack staat aan de ene kant en leuke te koppelen synths (oa microfreak) aan de andere kant van de kamer. Toch 5-10 meter te overbruggen voor CV/gate signalen, maar hoe?, kan uiteraard zelf wat kabels solderen, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeŽn! Na wat browsen zie ik geen lange patchkabels. Is het wellicht een idee om met 2 patchbays te werken zodat een flexibele configuratie mogelijk is. En gaat dit goed met signaal niveau ivm de lengte? Ik hoor graag jullie ervaringen.

Frank

Patchbay en cv/gate gaat niet..

Comment

Je krijgt over een te lange kabel voltage drop. En ook distortion. Er bestaat een systeem om modular te interconnecten.

bv doepfer A-180-9,

CENSORED

Comment

Originally posted by flyweight View Post
        Je krijgt over een te lange kabel voltage drop. En ook distortion. Er bestaat een systeem om modular te interconnecten.

bv doepfer A-180-9,
        Die kende ik nog niet, bij lezen van de specs blijkt dat dit een passief systeem is, dus dat is m.i. geen verschil met een losse kabel?, buiten het gemak dat er maar 1 ipv meerdere kabels nodig zijn. De octalink van intellijel is een vergelijkbaar systeem. Voor langere afstanden of specifiek audio worden dan additionele buffers aanbevolen (A-180-3 of 4).

Kan natuurlijk gewoon eens experimenteren met een kabeltje om te zien of het wel/niet werkt.
        Frank

Comment

Ik denk dat een lengte van 10 meter nog geen probleem is. De weerstand van de kabel is dan nog zo laag, in combinatie met de meestal hoge ingangsimpedantie van de bestemming, dat die drop in voltage voor deze lengte nog verwaarloosbaar klein is.

Comment

ik gebruik bv de evaton link om 2 cases te verbinden (geen idee hoe ver je daarmee kan overigens)
            misschien wil je een heeel klein caseje bij de synths zetten en zoiets gebruiken?
            intellijel heeft ook die octalink 1U's

Comment

Originally posted by fjoesz View Post
              ik gebruik bv de evaton link om 2 cases te verbinden (geen idee hoe ver je daarmee kan overigens)
              misschien wil je een heeel klein caseje bij de synths zetten en zoiets gebruiken?
              intellijel heeft ook die octalink 1U's
              Dit is blijkbaar ook een passieve oplossing op basis van een HDMI kabel, in de handleiding wordt gezegd dat afstanden van 10 feet (3 meter) geen probleem moet zijn.

omdat dit passieve oplossingen zijn is er dus geen voeding nodig en kan er dus prima bij de synths worden gezet. Ik denk dat de kwaliteit van de verbindende kabel uiteindelijk bepaalt welke afstand haalbaar is zonder verstoringen.
              Frank

Comment

Originally posted by Disharmonic View Post
                Ik denk dat een lengte van 10 meter nog geen probleem is. De weerstand van de kabel is dan nog zo laag, in combinatie met de meestal hoge ingangsimpedantie van de bestemming, dat die drop in voltage voor deze lengte nog verwaarloosbaar klein is.
                Ik ga het eens proberen met een losse kabel en kan dan evt een link oplossing proberen om het aantal kabels te beperken.

bedankt voor de info zover!
                Frank

Comment

Syntax : Ja, gewoon even proberen en ik denk dat het wel gaat lukken. Die Evaton is inderdaad een mooie oplossing, ziet er goed uit.

Comment

Originally posted by marcuuu View Post
                    Patchbay en cv/gate gaat niet..
                    Dat gaat prima hoor, het zijn enkel doorgevers en malen niet om het signaal, passief.

Comment

Toch eens opschieten met m'n "midi-over-wifi-naar/van-cv" projectje.
                      Dat is precies voor dit soort situaties bedoelt (nog geen idee hoe ernstig de latencies zijn hoor, is nog pre-alpha ontwerp )

Comment

Originally posted by Syntax View Post
                        Mijn eurorack staat aan de ene kant en leuke te koppelen synths (oa microfreak) aan de andere kant van de kamer. Toch 5-10 meter te overbruggen voor CV/gate signalen, maar hoe?, kan uiteraard zelf wat kabels solderen, maar wellicht hebben jullie nog goede ideeŽn! Na wat browsen zie ik geen lange patchkabels. Is het wellicht een idee om met 2 patchbays te werken zodat een flexibele configuratie mogelijk is. En gaat dit goed met signaal niveau ivm de lengte? Ik hoor graag jullie ervaringen.
                        https://www.ebay.nl/itm/Mono-Std-3-5...I8epN-1OFn5QmQ
                        For the love of knobs...

Comment

Bedankt maar ik heb nog genoeg kabel om iets te solderen
                          Frank

Comment

Eea getest met kabel van ruim 5 meter, cv, gate werkt prima, alleen clock lukte niet, maar dat kan ik ook via midi syncen dus dat is geen groot probleem.
                            Frank

Comment

Originally posted by EdwinSL View Post
                              Dat gaat prima hoor, het zijn enkel doorgevers en malen niet om het signaal, passief.

Ff getest en cv/gate--> Patchbay gaat idd oke.

Had eerst een andere Patchbay.. Maar erg relax die cv/gate zit nu in Patchbay ;-)

Comment

Frank

Comment

en solid copper cat5/6?
                                  ★ nervous one * perfect . thing . seeking person . please refrain from the tender .

Comment

Ik denk zolang je goed afgeschermde kabel gebruikt je een eind komt, wellicht beter cat8
                                    dan 5/6 gebruiken.
                                    Frank

Comment

2 factoren die erg belangrijk zijn voor langere afstanden met "niet-netwerk-data" door ethernet kabel (in sommige gevallen belangrijker dan shielding) zijn ader dikte en type metaal van de aders. "CCA" wil je absoluut vermijden en liever AWG24 of lager:

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/
                                      https://www.utp-kabel.nl/blog/awg-am...ire-gauge.html
                                      ★ nervous one * perfect . thing . seeking person . please refrain from the tender .

Comment

wat lief dat iedereen meegaat in jouw probleemoplossing en het technisch uitpluist. mijn eerste idee zou zijn: kan je het echt niet wat dichter bij elkaar opstellen? dat maakt het gecombineerd werken ook meteen een stuk leuker en praktischer. dan kan je ook eens aan een knop van je modular draaien terwijl je die met de synthesizer aanstuurt, of andersom. het intuÔtieve gaat er toch een beetje af, als je eerst een wandeling moet maken om eens iets te proberen...

Comment

Working...
                                        X