Zitten!

Tom 32

Ouwe rot
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
4.276
Locatie
hete kolen
Een topic over zitten.
Hoewel ik ook wel staand werk komt het prutsen in mijn hok toch meestal neer op veel zitten.

De bureaustoel die ik in mijn studio gebruik nadert het einde van zijn functionele leven en dus moet ik op zoek naar vervanging.
Nu ben ik goedbeschouwd nooit helemaal tevreden geweest over deze stoel, dus ben ik mij nu aan het oriënteren op iets dat beter zit en waar ik het langduriger op uit kan houden zonder rugklachten.
Sowieso vraag ik mij af of een bureaustoel de ideale oplossing is voor in de studio en kijk ik ook naar de diverse krukken en wat al niet meer.
Nu zal ik niet de enige zijn die uren zit en ben ik benieuwd naar hoe de diverse forumleden ‘zitten’.

De vraag die dus bij mij opkomt is: Waar zitten jullie zoal op en hoe tevreden zijn jullie daarover?

Deel je ervaringen, adviezen en tips.
 
Heb een bureaustoel die ook niet meer al te best is, maar een goede stoel die helemaal ergonomisch tiptop is kost wel wat. Ik heb al 'ns gekeken naar gaming chairs, die zijn ook gemaakt voor een toepassing waarbij je langdurig zit, wat dat betreft is er niet zo'n groot verschil, helemaal als je veel een DAW gebruikt. Voordeel van gaming chairs, daar is veel keuze in, voor alle budgetten is er wel iets te krijgen.
 
Naast een goede stoel moet je ervoor zorgen dat je minimaal twee keer per uur uit die stoel opstaat, stukje loopt of een dansje doet. Hoort bij het werk.
 
Same here, had het probleem een jaar geleden ook. Op het werk van mijn vrouw hadden ze een speciaal potje om (per werknemer voor thuis) ergonomische dingen aan te schaffen. Gretig gebruik van gemaakt dus :D. Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze stoel: https://www.workbrands.com/nl/herman...irra-grap.html Een refurbished model scheelt toch een aardige duit. Het enige wat ik wel gedaan op is er een geheel nieuwe zitting erop laten zetten. Die zitting is namelijk van een soort net stof en anders heb je de kans dat je een doorgezeten zitting krijgt. Ik heb geen klachten meer!
 
Same here, had het probleem een jaar geleden ook. Op het werk van mijn vrouw hadden ze een speciaal potje om (per werknemer voor thuis) ergonomische dingen aan te schaffen. Gretig gebruik van gemaakt dus :D. Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze stoel: https://www.workbrands.com/nl/herman...irra-grap.html Een refurbished model scheelt toch een aardige duit. Het enige wat ik wel gedaan op is er een geheel nieuwe zitting erop laten zetten. Die zitting is namelijk van een soort net stof en anders heb je de kans dat je een doorgezeten zitting krijgt. Ik heb geen klachten meer!

+1 voor Herman Miller. Heb zelf de Aeron en zit voor mij prima (ben 2m+). Je ziet hem trouwens ook op veel studio foto's. Hier meer discussie over stoelen: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/623746-perfect-studio-chair.html.
 
Laatst gewijzigd:
Dure stoelen zullen zeker helpen, maar een mens is niet gemaakt om te zitten.
 
Op de site van BVA Auctions ben ik ook geregeld Herman Miller en andere merken tegen gekomen.:eureka:
 
Naast een goede stoel moet je ervoor zorgen dat je minimaal twee keer per uur uit die stoel opstaat, stukje loopt of een dansje doet. Hoort bij het werk.

eens. Heb zo langzamerhand door dat bij mijn een foute houding en slecht zitten prima is zollang ik de foute houdingen vaak genoeg afwissel.
 
Voor de duidelijkheid, het gaat mij in dit topic dus puur om het zitmeubel.
Dat beweging, verandering van houding etc. belangrijk zijn is mij bekend, maar helpt mij niet aan een nieuwe stoel.

Bedankt voor de tips en links. :okdan:
 
Zit zelf op een goedkopen tuin stoel, zo wit plastice met arm leuningen en dito tafel... Wat belangrijk is, is dat je je rug recht houdt. Heb je de neiging om snel met je rug krom te zitten, dan is een kruk zeker geen oplossing.

Doordat ik veel beweeg (yoga) en van nature altijd recht op zit (met of zonder rugleuning), kan ik het aardig lang vol houden. Tussendoor even bewegen, dat kan ook naar de wc gaan of wat water drinken, is een must. Leer ook je limiet kennen en luister goed naar je lichaam. Voor veel mensen die muziek maken (en geld ook voor andere dingen) is de concentratie weg na een paar uur. Voor mij is dat 3 uur. Op zo'n moment ga ik totaal iets anders doen. Zodra je conentratie weg is, of als je lichaam aangeeft dat het tijd is om van houding te wisselen, luister daar dan goed naar. De concentratie en inspiratie verdwijnen ook als je fiesiek ongemakkelijk voelt.

Trek lekker een dagje uit om allerlei stoelen te testen want iemand kan jou een stoel aanraden, maar zal niet het zelfde lichaam hebben als wat jij hebt. Net als met gehoor en monitors/koptelefoons moet je de dingen zelf even testen. Zeker bij een belangrijk element als dit.

Ook belangrijk is de hoogte van je bureau! En als je voor een stoel met arm leuningen gaat (wat wel is aan te raden), neem dan kleine leuningen alleen voor de ondersteuning van de ellebogen, of bij grotere dat ze onder het bureau passen. Dit omdat ook de afstand stoel bureau meespeelt. Zit je te ver weg doordat de arm leuning tegen het bureau aankomt, krijg je als nog lichamelijke klachten. Uiteraard speelt ook de hoogte van je bureau mee als je verder gaat kijken maar ergonomie.
 
Een kruk zou ik inderdaad ook niet aanraden. Ik heb dit vroeger gebruikt en was altijd na een paar uurtjes genoodzaakt te stoppen omwille van pijn in de onderrug, schouders en nek. Een goede bureaustoel werkt het beste voor mij. En dat hoeft dan niet per se duur te zijn
Belangrijkste vind ik dat je een steun voor de onderrug kan verstellen en uiteraard de hoogte. Het is ook wel prettig om een rugleuning te hebben die niet dicht is (met een mesh dus). Dat scheelt enorm op het gebied van zweten :).

:doei:
Danny
 
Het zijn uiteindelijk een verrijdbare stoel en kruk geworden.
Ze hebben allebei een voetenring wat mij prettig lijkt.

De kruk is een sort van gitaarkruk en bedoeld voor 'bijzitters' Ik zit nog weleens met vrouw of vrienden in de studio en dan is een extra zitje wel prettig.
Een gitaarspelende vriend die hier weleens komt opnemen is er in ieder geval blij mee. ;)

De stoel is een bureaustoel met voetenring, maar de voornaamste reden dat ik voor deze koos is het feit dat je hem tot 84 cm hoog kunt instellen.
Mijn studio is ondertussen een compromis van instrumenten op verschillende hoogten en ik denk dat een hoog instelbare stoel comfortverhogend werkt.

De rugleuning is wel een 'dichte'.
Mijn vorige bureaustoel was 'open' en dat vind mijn kat uitermate uitnodigend. ;)

Op de wat langere termijn moet het zich allemaal nog bewijzen, maar vooralsnog ben ik gelukkig met mijn keuze.
 
Ik heb die lederen ikea burostoel met knoppen en had al veel langer een rode stoel op een veer die een zitvlak heeft dat los staat vd rest vd stoel (rug en amleuing) spiralis heet t. Heb m al 10 jaar. Heerlijk ding. Kost je wel een paar behri synths

edit. Geen spiralis maar: spinalis navigator heb ik.

https://livwell.be/
 
De stoel en kruk bevallen goed.
Dat de stoel lekker hoog kan maakt dat ik de hoger gelegen instrumenten in m'n rack lekker kan bespelen en met de voeten op de ring voelt dat comfortabel.
Het nadeel is wel dat een hoog instelbare stoel niet zo laag kan als een 'gewone' bureaustoel, maar van dat nadeel heb ik maar een voordeel gemaakt.

Ik heb m'n hele rack wat hoger ingesteld en het studiomeubel dat ik aan het construeren ben krijgt een hoogte waardoor ik er met deze stoel (en kruk) comfortabel achter kan zitten werken, maar desgewenst ook staande.
De afwisseling lijkt mij prettig, vooral omdat ik nogal eens beweeg van de ene naar de andere hoek.
 
de baas van mijn vader de inmiddels wereld beroemde architect gerrit rietveld die de meubelmakerij aan mijn vader overliet vlak na de oorlog zei altijd zitten is een werkwoord (als je lui wil zijn ga je maar op je bed liggen) en ontwierp stoelen waar eigenlijk niet op te zitten viel!! zeker niet langdurig!! in het begin dat mijn vader ze aan het maken was raakte hij ze dan ook aan de straatstenen niet kwijt !pas nadat de ontwerpen als hoogst kunstzinnig werden gezien ging mijn vader er langzaam steeds meer verkopen.! tot hij het alleenrecht verkocht aan een italiaanse meubel fabriek. de prive verzameling van mijn ouders heeft zo,n 20 jaar terug een behoorlijk bedrag opgeleverd op de veiling. maar dan nog wil je die niet in de studio hebben om daar op te zitten en te werken
 
Back
Top