Input output volume

Stijn K.

Nieuwkomer
Lid sinds
11 september 2019
Berichten
18
Locatie
België
Hallo,

Graag wat helpende handen voor een correcte regeling van volumesettings.

Momenteel: Adam t5v lichtjes onder de 0 db denk ongeveer tussen -5 en -10 db dit om een mogelijk overstuurd signaal niet extra te versterken en schade te voorkomen.

NI komplete kontrol mk2 staat op 0 db mastervolume

Elk instrument dat geladen wordt, heeft een aanpasbaar input en output volume. Het gebeurt dat bij het laden van effecten bij het instrument, er licht gekraak onstaat ook al plaats ik de interface op een laag volume.

Eerste vraag: is dit schadelijk voor de monitors als dit af en toe gebeurt?

Tweede vraag: is het zo dat als het input signaal voldoende verlaagd is en het gekraak verdwijnt het output signaal van het instrument en/of effect naar believen kan versterkt worden om een aangenaam volume te bekomen?

Ik werk nog niet met mijn Daw ben eerst de klanken en effecten aan het uittesten. + het gebruik van de keyboard functies. Step by step.

​​​​​​​bedankt voor eventuele reacties!
 
Hi Stijn,
Dat gekraak is gevolg van een 'gainstaging issue' ergens in jouw 'signal flow'; zonder te weten hoe jouw setup is (hoe de audio is aangesloten), is het moelijk te zeggen WAAR dit gebeurt.
Het kan zijn tussen instrument output en interface, tussen interface - DAW, of zelfs mismatch tussen jouw monitor input gevoeligheid en monitor controller/interface output niveaus.
Ik weet niet of de knop op de Adams een volumeknop is of een 'input sensitivity' knop; dit verschil maakt veel uit in hoe je die moet inregelen/afstellen; zoek dit uit.

In dat laatste bovengenoemde, wellicht meestal onwaarschijnlijke, geval waarin de monitors zèlf gaan clippen, is het niet gezond voor de luidsprekers.
Maar als het probleem ergens anders in het signaal pad zich bevind, zal het, behalve een slecht geluid, geen schade veroorzaken.

Succes. :)
 
Ok dank jullie. Hier wat meer informatie: de monitors zijn aangesloten op komplete audio 2 ook van native met xlr - jack 6.35mm. De instrumenten zijn virtueel, geladen door komplete kontrol en aangestuurd door het keyboard van native. Één kabel van de interface naar de monitor is verlengd met een xlr male - female omdat de kabel tekort was bij mijn setup.

de draaiknop van de monitors gaat van -60 db tot + 18. Nog geen idee of dit het volume of de inputgevoeligheid betreft.

de instrumenten die geladen worden en de effecten voor versterking kunnen ook de oorzaak zijn niet? Als het signaal boven de 0 db ( kritische grens,) komt is er dan niet steeds een slecht geluid? Ongeacht of de interface zijn volume laag staat. Een overstuurd signaal hoe zwak ook zal altijd gekraak geven?

ik denk dat het het laatste is. Sommige instrumenten geven op een ok volume geen probleem. Andere dan weer wel ook op laag volume.

ik kijk ook even naar de driver vermeld in één antwoord.

bedankt voor de reacties!
.Stijn
 
He Stijn,

Ik heb dit ook gehad (en nog soms)met Komplete. Als je sommige instrumenten laadt, dan staat bovenaan (soms) rechts het volume-metertje, zeg maar.
Je kan best dat verticale streepje (Pijltje) wat meer naar links schuiven want bij vele "voorbeeld" klanken is het direct overstuur.
Misschien een bugje in Komplete maar denk eerder een te snel overstijgen van 0 dB als je meerdere toetsen aanslaat.

preview.png
 
Ok dank je, Paul! Het is inderdaad zo dat des te meer toetsen tegelijk worden ingedrukt en aangehouden dat het probleem ontstaat. Momenteel laad ik alle instrumenten via het programma komplete kontrol. Daar staat het volume pijltje steeds bij. Pas ik dit pijltje aan of afzonderlijk van elk instrument?

groetjes, Stijn
 
Back
Top