Tips en ideeën voor een opstelling (interface, midi, mixer)

Vinz Clortho

Ingeburgerd
Lid sinds
21 juli 2010
Berichten
30
Hallo allemaal,
Hoewel al lang lid, ben ik altijd maar een beetje aan het pielen.
Ik probeer er nu echt wat van te maken. Omdat ik in mijn omgeving geen hulp kan vragen, leg ik jullie graag mijn vragen voor.
Omdat de vraag zowel over opstelling, als over een interface, als over MIDI gaat, weet ik niet zo gaat waar ik moet zijn met mijn vraag. Vandaar dat ik het hier probeer.

Ik heb de volgende spullen:
Ableton Live 9, Push 1, Focusrite Scarlett 2i2, Roland TR-8, Roland System-1 en net nieuw: Minibrute 2S (met rack, maar nog geen modules. Daar voel ik ook wat vragen over opkomen...;-)

Welke Interface adviseren jullie mij te nemen?
Ik wil natuurlijk alle synths aansturen vanuit Ableton. En ik wil zo intuïtief mogelijk werken (kan geen toetsen spelen, ben dus eigenlijk een beetje een knoppendraaier/drummer).
En ik wil genoeg ingangen hebben voor de synths en deze via midi aansturen,
En, daar komt 'ie, ook mijn live drums op gaan nemen. Dan kom je al gauw boven de 12 ingangen uit. Ik begrijp dat ADAT dan een optie is, maar hoe werkt dat? Graag jullie hulp.

Wat betreft MIDI.
Hoe werkt dat? Heb ik een Midi-Thru of iets dergelijks nodig? Graag jullie tips!

En omdat allemaal een beetje live goed te laten klinken; welke mixer (USB/midi of wat dan ook) adviseren jullie mij te nemen?

Heel wat vragen dus... Alvast bedankt!

gr. Willem
 
Welkom op t forum!

Wat betreft midi zeg ik altijd hetzelfde, de iConnectivity iConnectMIDI4+. Deze wordt vaak overheen gekeken omdat ie ook voor iPad is en audio heeft.
Maar als je dit uitschakeld is het in principe een Mio4 met een extra client port en de voeding zit er gelijk bij. Uiteindelijk dus meer functies voor t zelfde geld.

Audio interface kan van alles zijn, bij bijvoorbeeld RME en MOTO doe je eigenlijk nooit een miskoop.

Wat is je budget hiervoor? Audio interfaces lopen namelijk nogal uiteen kwa prijs, van een paar honderd tot een paar duizend.
 
Dank DreamXcape!
Interessant apparaat. Ik zat zelf in eerste instantie te denken aan Kenton Thru-5 of iets dergelijks. Klein beginnen...
Wat betreft de interface denk ik aan een Scarlett 18i8. Op die manier kan ik via ADAT het aantal ingang verdubbelen. Zou dat een optie zijn?

GrW
 
Qua MIDI heb je een in/out nodig naar Ableton, die bv op een geluidskaart al kan zitten. Van de ene synth kan je door naar de andere met MIDI thru, zit die functie er niet op (zoals bij de tr8), kan je idd zo’n kenton thru kopen, gebruik hem zelf om meerdere synths vanuit Ableton aan te sturen, werkt top.

Je vraagt ook naar een mixer, wil je dat apart doen? Of ook integreren met Ableton? Een digitale mixer zou dan ook interessant kunnen zijn namelijk. Denk aan Behringer x32, presonus studiolive 24.4.2ai (werk ik zelf mee), Midas m32, etc.


Zelf heb ik overigens prima ervaringen met een focusrite 18i6 met daarop 8 extra ins via adat. Die heb ik nog liggen, mag je voor 100 euro hebben ;) (alleen de focusrite). Maar ik zou dus wel nog even goed bedenken wat je wilt. Alles in een, of zaken apart houden.
 
Back
Top