meer synths beschikbaar dan dat ik aan inputs op de soundcard heb, hoe oplossen?

afdeling9

van EBM tot gabber
Lid sinds
7 februari 2019
Berichten
43
Locatie
Diemen
Hallo,

Bij menig gebruiker hier zal het vast niet een onbekend probleem zijn dat je meer synthesizers hebt, dan dat je inputs op je soundcard beschikbaar hebt. Op dit moment gaat het bij mij om zo'n +/-22 outputs uit synths, en heeft mijn behringer FCA1616+ADA8000 slechts 16 inputs beschikbaar. Al mijn audio loopt rechtstreeks Ableton in, en vanaf daar uit de mixer in voor mixen/beluisteren. Nu heb ik een hekel aan constant kabels in- en uitpluggen, dus ben ik aan het zoeken naar een oplossing waarbij ik alle synths kan beluisteren en (eventueel) alle synths kan recorden.

Het volgende ben ik aan het overwegen:

1. meer soundcard inputs regelen met een RME Digiface USB + aantal AD/DA converters, goed voor 32 inputs en 32 outputs.
  • Dit is de duurste optie, echter lijkt dit mij het meest praktisch ivm USB;
2. een oudere MOTU 2408 MK3 met PCIe kaart halen, goed voor 32 inputs en 32 outputs.
  • Gemiddeld dure optie, echter zit je dan te kloten met (oude) PCI(e) kaarten en eventueel driver gedoe.
3. de huidige 16 inputs/16 outputs behouden, en een patch bay gebruiken. Hierbij dan gebruik maken van een aantal vaste connecties voor de drums, en dan de synths die ik wil recorden patchen naar de soundcard inputs.
  • De goedkoopste optie, echter heb ik dan het probleem dat ik de synths eerst moet patchen, alvorens ik er uberhaupt naar kan luisteren (toch?).

Ik zie op dit moment door de bomen door het bos niet meer, graag zou ik het horen als jullie hier input (haha) op hebben, of hoe jullie het scala aan synths recorden.

Groeten :walker:
 
Het hangt ook samen met wat voor aansluitingen je op je pc hebt. Ik zou als ik een nieuwe geluidskaart koop toch liever voor thunderbolt of usb-c gaan omdat dat veel sneller is dan usb. Als je toch voor usb gaat, een tweedehands motu 828mk3 is een hele fijne usb (of firewire) kaart met 2 adat inputs en 8 line inputs (plus 2 combi inputs). Die gaan voor rond de 400,-
 
Ik heb even lopen dubben, en ik denk dat ik toch voor de goedkoopste 'patchbay-oplossing' wil gaan. Hierbij sluit ik alles aan op de patchbay, en vanuit de patchbay stuur ik een aantal apparaten (drums, main mix L/R) altijd gestandaardiseerd de soundcard in, en houdt ik een aantal kanalen over op de soundcard voor mijn synths, welk ik dan in kan patchen. Helaas niet de ideale oplossing aangezien ik niet alles tegelijk zal kunnen beluisteren, maar het zij zo. Ik wil gaan voor een Samson S patch Plus, aangezien de switches aan de voorkant heeft voor normalled/half normalled/thru, wat denk ik, nog wel van pas kan komen.

Nu is de vraag, is er nog iets wat ik over het hoofd zie/iets wat ik vergeet? Ik heb het gevoel dat iedere keer als ik denk mijn setup 'rond' te hebben, ik er achteraf alsnog achter kom dat ik iets vergeten ben.


alles aansluiten op een mengtafel en op de tafel de op te nemen synths naar je geluidskaart sturen.... is ook een (iets wat bulky) optie

Dit is wat ik eerst inderdaad deed, echter het mixer in -> mixer uit computer in -> arrangen -> computer uit mixer in -> mixen -> terug computer in voor volledige opname beviel niet heel goed.
 
patchbays.. het is anders een superdure hobby, en je gebruikt ze toch echt niet allemaal tegelijk. Been there, done that :-)
Wil je wel voor alles connected tegelijkertijd gaan, dan kun je dit proberen. Koop een aantal ADAT friendly interfaces (denk ook aan de ADAT inputs...handig voor effects). Gebruik daarbij een RME Digiface USB. maximaal 48KHz per kanaal, maar niet verkeerd hoor.

Dat is ook nog uitbereidbaar. Je kan ook nog voor Rednet/madiface gaan. Maar blijft allemaal duur.
 
Kijk eens naar een setje patchbays, kost je niks en maakt het in en uitpluggen van kabels nog leuk ook.

De bekabeling voor patchbays daarentegen... kost fortuin
 
Daarmee sluit je je airas boutiques en virussen aan ?
Klinkt heel logies.

Koop mengtafel en weg met die troep.

?

Als je gelezen had zie je dat ik al een mixer heb. Hoe raad je aan dat ik het doe, alle audio de mixer in en dan van daaruit de daw in sturen?
 
Ik zou als ik een nieuwe geluidskaart koop toch liever voor thunderbolt of usb-c gaan omdat dat veel sneller is dan usb. Als je toch voor usb gaat, een tweedehands motu 828mk3 is een hele fijne usb (of firewire) kaart
Je bedoelt de enige Motu Interface die bekend staat om z'n ADAT problemen? :?

Thunderbolt en USB3.0/3.1 hebben misschien meer bandbreedte dan USB2.0, maar dat zegt niks over de latency.
Latency over usb is tegenwoordig net zo goed als pci-e(wat Thunderbolt in principe is), en die extra bandbreedte gaat je niet helpen.
USB2.0 is namelijk al snel genoeg voor 64 kanalen audio.
Pci-e en FireWire geven al bijna 10 jaar geen voordeel meer, FireWire is antiek en vaak zelfs nadelig op een modern systeem.

Een USB3.0 Interface met minder dan 64 kanalen is meestal pure marketing.
En anders wordt het gedaan voor betere compatibiliteit met bijvoorbeeld USB3.0 hubs.
De meeste van deze interfaces hebben identieke performance met een USB2.0 kabel.

En usb-c is een stekker, thats it. Het zegt niks over de gebruikte standaard, dat kan net zo goed usb1.1 zijn.
Het enige betere eraan is dat je m om kunt draaien...

Je kunt prima wegkomen met een RME DigiFace USB, of een MADIFace USB als je voorbereid wil zijn op nog meer uitbreiden.
Van MOTU is de M64 een mooi model, of de LP32 voor ADAT, beide hebben AVB.
 
Hmm, mijn verhaal klopte niet helemaal idd, maar jou verhaal ook niet :) Thunderbolt is wel degenlijk sneller en minder latency dan usb. Usb3 of usb2 maakt kennerlijk niet uit voor de latency. Zie bijvoorbeeld http://www.qacqoc.com/interfaces-thunderbolt-vs-usb-3-0-which-is-better/

En adat met motu828mk3 een probleem? Nooit last van gehad, draait al jaren stabiel hier.
 
Je hebt in principe gelijk dat je met pci-e of thunderbolt lagere latency kan halen, dit omdat usb altijd minimaal een roundtrip latency van 2ms heeft.
Het hoogst haalbare op mijn RME 802 is 2ms input/output(4ms roundtrip), dus wat dat artikel zegt klopt ook wel wat dat betreft.

Maar in de praktijk hangt je latency af van je systeem en voornamelijk de processor.
Leuk die kleine latency, maar als je 32 sporen gaat opnemen op je quadcore kun je die minder dan 1ms toch echt op je buik schrijven, waarschijnlijk al eerder.
Hetzelfde verhaal geldt voor een complete mix. Je zult echt een bizar krachtig systeem moeten hebben om die theoretische getallen ook echt te kunnen gebruiken.
In de praktijk kom je waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uit, ongeacht de verbinding.

En stel, je zou dit kunnen gebruiken dan nog komt t met een extra prijs.
Thunderbolt is niet overal beschikbaar, je kunt niet zomaar ff een laptop van iemand lenen ofzo.
De kabels zijn actief en daardoor duur, je kunt ook niet zomaar ff een kabeltje lenen.
De kabels hebben een maximale lengte van 2 meter en zijn een stuk gevoeliger voor storing dan usb, terwijl usb max 5 meter is en makkelijker te verlengen.

Thunderbolt is voornamelijk goed voor externe ssd's, 4k video capture enzo, dat is waar usb soms te kort kan schieten.
 
Is een paar synths verkopen niet de makkelijkste oplossing?

Klinkt eerder als de moeilijkste oplossing.

1 moeilijk afscheid
2 je geraakt van de meeste spullen niet eens af, want blijkbaar koopt er tegenwoordig niemand. En dat merk ik lang niet alleen
 
Je hebt in principe gelijk dat je met pci-e of thunderbolt lagere latency kan halen, dit omdat usb altijd minimaal een roundtrip latency van 2ms heeft.
Het hoogst haalbare op mijn RME 802 is 2ms input/output(4ms roundtrip), dus wat dat artikel zegt klopt ook wel wat dat betreft.

Maar in de praktijk hangt je latency af van je systeem en voornamelijk de processor.
Leuk die kleine latency, maar als je 32 sporen gaat opnemen op je quadcore kun je die minder dan 1ms toch echt op je buik schrijven, waarschijnlijk al eerder.
Hetzelfde verhaal geldt voor een complete mix. Je zult echt een bizar krachtig systeem moeten hebben om die theoretische getallen ook echt te kunnen gebruiken.
In de praktijk kom je waarschijnlijk op ongeveer hetzelfde uit, ongeacht de verbinding.

En stel, je zou dit kunnen gebruiken dan nog komt t met een extra prijs.
Thunderbolt is niet overal beschikbaar, je kunt niet zomaar ff een laptop van iemand lenen ofzo.
De kabels zijn actief en daardoor duur, je kunt ook niet zomaar ff een kabeltje lenen.
De kabels hebben een maximale lengte van 2 meter en zijn een stuk gevoeliger voor storing dan usb, terwijl usb max 5 meter is en makkelijker te verlengen.

Thunderbolt is voornamelijk goed voor externe ssd's, 4k video capture enzo, dat is waar usb soms te kort kan schieten.

Ok toch weer wat geleerd! Maar heeft usb ook niet te lijden onder de vele andere apparaten op de bus?
 
Maar heeft usb ook niet te lijden onder de vele andere apparaten op de bus?
Das inderdaad een nadeel van usb zodra je een hub gaat gebruiken.
Maar zolang een usb apparaat aan de root-hub hangt is ie zegmaar direct verbonden met de controller, de root-hub heeft genoeg bandbreedte voor alle poorten(als t geen no-name china crap is tenminste).
 
Hetgeen het meest in je huidige setup past is iets zoals een tweedehands Yamaha 01v96 of iets anders met Adat en meer dan 8 inputs . Je sluit de 01v96 aan op je Fca via Adat en je hebt in totaal dan 24 inputs ... De 01v96 kan ook nog eens als daw controller fungeren ... zo'n setup is goedkoop en héél flexibel eigenlijk .
 
Hetgeen het meest in je huidige setup past is iets zoals een tweedehands Yamaha 01v96 of iets anders met Adat en meer dan 8 inputs . Je sluit de 01v96 aan op je Fca via Adat en je hebt in totaal dan 24 inputs ... De 01v96 kan ook nog eens als daw controller fungeren ... zo'n setup is goedkoop en héél flexibel eigenlijk .

Toevallig gebruik ik voor een kleinere setup een 01v96, mede omdat de laatste 01v modellen ook een USB interface hebben (16 kanaals). Belangrijkste synths direct via de direct out van de 01v naar de DAW, de minder belangrijke synths/geluiden via een submix van de 01v. Op het moment zijn de 01v uitbreidingsbordjes goedkoop te krijgen, daarmee heb ik extra 8 analoge ingangen, en kan ik de ADAT ingangen gebruiken.

Ps. Voor mijn grotere setup gebruik ik een 64 kanaals mengpaneel met een 24 kanaals interface (Lynx).
 
Back
Top