Van digitaal naar analoog en weer naar digitaal

hermax

Ouwe rot
Lid sinds
22 april 2004
Berichten
2.268
Locatie
Haacht
Al vele jaren maak ik muziek waarbij ik me eigenlijk nooit echt bezig houd met de technische kant van de opnames. Ik speel alles zelf in en ben dus al heel tevreden wanneer dat er zo foutloos mogelijk op staat. Wat me echter altijd opvalt is het verschil tussen wat ik in mijn hoofdtelefoon hoor tijdens het spelen (hoofdtelefoon rechtstreeks in de synth); dat is helder, breed, diep, en hoe de definitieve opname klinkt; veel "platter".
Alle synths die ik gebruik zijn digitaal, maar ik gebruik de analoge uitgang om naar de Tascam DP32 te gaan ter opname per spoor. Die Tascam heeft enkel analoge ingangen maar zet alles weer digitaal om. Ik veronderstel dat het die twee omzettingen zijn die het geluid een beetje om zeep helpen?
Nu, mijn synths hebben allemaal wel een digitale uitgang ook, dus ik vroeg me af wat de mogelijkheden zijn om heel het proces digitaal te houden. Normaliter werk ik niet meer met een computer en DAW maar als dat de enige mogelijkheid is dan moet dat maar weer. In dat geval heb ik een digitale interface nodig veronderstel ik? Of een digitale mixer? En hoe komt dat geluid dan in de computer? De bedoeling is dan om via Cubase alles als midi op te nemen om éénmaal alles naar wens is ingespeeld en gemixt, in één keer op te nemen als .wav (oid)
Concreet werk ik met drie synths; Roland Juno DS88, Integra-7 en V-synth. En daar begint het dan. De Juno's digitale uitgang is via USB. De Integra en de V-synth gebruiken SPDif. Hoe breng ik dat gecombineerd naar een computer?
Graag jullie inzichten hierover. Met dank.
 
Ik zou denk ik investeren in een goede geluidskaart. Audio via usb is vaak een hoop gedoe en problemen. Op een mac moet je dan een aggregate device aanmaken, en op windows kan je de verschillende apparaten combineren met asio4all, maar dit geeft vaak problemen. Spdif is beter te combineren mits je geluidskaart het ondersteund. Ik heb dit gebruikt icm focusrites en motu's en dat werkt prima. In de software van de geluidskaart komt dit gewoon naar voren als extra inputs, net als de normale analoge inputs.
 
Ik ken de specs van de Tascam niet maar het ziet eruit als een mixer/geluidskaart ding. Die zou het geluid 1 op 1 in je computer moeten krijgen.Ik zou denken aan een opnameinstelling in de Tascam die misschien niet goed staat. Bij mij gaat alles via een analoge mixer naar een geluidskaart en dan de computer in en over het algemeen klinkt het via de computer zoals het apparaat het zelf weergeeft.
 
Ik ken de specs van de Tascam niet maar het ziet eruit als een mixer/geluidskaart ding. Die zou het geluid 1 op 1 in je computer moeten krijgen.Ik zou denken aan een opnameinstelling in de Tascam die misschien niet goed staat. Bij mij gaat alles via een analoge mixer naar een geluidskaart en dan de computer in en over het algemeen klinkt het via de computer zoals het apparaat het zelf weergeeft.

De Tascam is een hardware meersporenrecorder. Alles wat die opneemt heeft hij digitaal gemaakt en vanaf dan blijft alles hetzelfde inderdaad. Gewoonlijk exporteer ik alle sporen daarvan als .wav naar de computer om dan in Cubase te mixen. Dat werkt daar iets gemakkelijker dan op de Tascam want automatiseerbaar.
Het probleem situeert zich eerder bij de D/A-A/D omzettingen in de synths en/of de Tascam denk ik. Er gaat toch telkens iets verloren heb ik de indruk.
Daarom dat ik zoek naar een oplossing om alles digitaal te houden doorheen alle stadia. Maar dan moeten alle digitale uitgangen van de drie synths gecombineerd worden naar de computer en ik las al ergens bvb dat het niet evident is om twee SPDif signalen te combineren. Ik heb nog geen interface gezien met twee SPDif ingangen eigenlijk. (toch niet in de betaalbare exemplaren)
 
Kun je de Tascam niet als geluidskaart laten fungeren en via usb aansluiting doorsluizen naar Cubase en daarin opnemen? Tenminste, ik zie op de foto's van de Tascam een mini usb aansluiting, meen ik... Ik neem aan dat je daarmee de Tascam aan de computer koppelt?
 
verschillende devices aggegreren is een vervelend ding. De latencies zijn anders, andere clockrates, de ene laat zie niet slaven, de andere wel. Welke ga je laten slaven zodat alles dan wel bij elkaar komt.... gedoe. Ik heb zelf gekozen om gewoon een aantal ADCs te kopen, en dan via RME digiface via optische I/O naar de computer gaan. Het leuke is dat sommige convertoren ook gewoon een eigen sound hebben van de keys, en je nog hier en daar een pedaaltje kan tussen zetten als je wilt, of whatever... Ook is het een schaalbaardere oplossing. Mij 2 cents :)
 
Als je vermoedt dat de omzetting het probleem is kijk dan voor een interface met Burr-Brown convertors, die staan bekend om goede omzetting of een compleet digitale.
Bestel er eentje via internet en probeer 'm en wellicht is je probleem over?
Zo niet dan stuur je 'm binnen de geen gezeik geld terug periode terug.
Je kan ook voor een paar honderd een RME digiface usb kopen, dan blijft alles digitaal en kijk anders naar een mixer met goede convertors en probeer eentje
Onderaan een paar links.
Als je verschillende zaken via windows toch wil routen en niet met asio 4all vanwege gedoe kijk dan naar VoiceMeeter, een virtuele geluidskaart
Dat kan je gratis proberen en is donationware voor als het bevalt.

https://www.thomann.de/nl/rme_digiface_usb.htm
https://www.bhphotovideo.com/explora/pro-audio/buying-guide/digital-mixer-roundup


 
wat ik in mijn hoofdtelefoon hoor tijdens het spelen (hoofdtelefoon rechtstreeks in de synth); dat is helder, breed, diep, en hoe de definitieve opname klinkt; veel "platter".
De 'output' van de hoofdtelefoon-uitgang van de synth en je hoofdtelefoon hebben zo hun zeer directe 'eigen geluid', maar luister je dan later naar de totaal opname via je luidsprekers / Tascam of daar ook via hoofdtelefoon-aansluiting op de Tascam recorder-mixer?
Dat zijn nogal een paar variabelen die je aan het twijfelen kunnen brengen vergeleken met wat je in eerste instantie dacht te horen bij het inspelen.
Wat vertrouw je dus het meest? De uiteindelijke opname lijkt mij toch wel in dit geval. De synth-output is altijd 'pre-mixer eq' en dergelijke.
 
Hou je gainstaging op die mixer/recorder wel in de gaten? En gebruik je geen effecten of eq in de dp32? Is het platter per spoor of als je een mix hebt gemaakt? Dus meerdere sporen?

Ook kan het zijn dat idd je koptelefoon voorversterker op die synth anders klinkt dan de line output van die synth.

En het kan ook nog eens zo zijn dat je digital uitgang ook platter klinkt.

Op welke bitrate en kHz neem je op? Zet hem eens op 24 bit 48 kHz. Dat is de max van de dp32.

trouwens veel pc’s hebben een spdif uit die je soms ook naar in kan zetten.

Ik zou niet meteen een geluidskaart kopen. Je wil het probleem isoleren. Dus het beste is per synth te kijken hoe en wat. En stap voor stap te werken en dingen uitsluiten.

Ik gok erop dat je ad’s in die dp32 niet mega kwaliteit zijn. Maar aan de andere kant: converters zijn al een tijdje best goed dus het kan ook aan iets anders liggen.

Beste test die je eerst kan doen is koptelefoon niet gebruiken. En line van synth naar dp32 en line van synth naar de versterker van je boxen te routen. Als die hetzelfde klinken ligt het niet aan je d/a en a/d conversie.
 
als de koptelefoon goed klinkt, houd dan een microfoon in de koptelefoon, en neem die op.
 
De 'output' van de hoofdtelefoon-uitgang van de synth en je hoofdtelefoon hebben zo hun zeer directe 'eigen geluid', maar luister je dan later naar de totaal opname via je luidsprekers / Tascam of daar ook via hoofdtelefoon-aansluiting op de Tascam recorder-mixer?
Dat zijn nogal een paar variabelen die je aan het twijfelen kunnen brengen vergeleken met wat je in eerste instantie dacht te horen bij het inspelen.
Wat vertrouw je dus het meest? De uiteindelijke opname lijkt mij toch wel in dit geval. De synth-output is altijd 'pre-mixer eq' en dergelijke.

:okdan:
 
Op zulke apparaten moet je geen effecten en eqs gebruiken. Dat tast idd het geluid heel erg aan , dat heb je minder op een daw. Probeer maar eens alle sporen zonder deze dynamics te luisteren. Moeten ze wel geheel uit staan.
 
Het kan aan de kwaliteit van de convertors en/of de summing liggen. In principe is er niet zoveel mis met digitaal > analoog > digitaal > analoog mits de tussenstappen goed worden genomen. Persoonlijk hoor ik geen verschil tussen een koptelefoon die direct in mijn synth geprikt zit of als ik de koptelefoon in mijn computer steek na A/D en D/A conversie via mijn Motu sound interface. Hierbij maakt het niet uit of ik analoge synths als OB6 of Moog One gebruik of digitale synths zoals jouw oude JV-1080.
 
Wat me echter altijd opvalt is het verschil tussen wat ik in mijn hoofdtelefoon hoor tijdens het spelen (hoofdtelefoon rechtstreeks in de synth); dat is helder, breed, diep, en hoe de definitieve opname klinkt; veel "platter".

Ik kan me bij een product als de DP32 niet voorstellen dat het geluid zo degradeert. Hele stomme vraag: Staan alle sporen na opnemen wel gepanned als paartjes?? Ik had dit zelf weleens met mijn AW4416..
 
Ik kan me bij een product als de DP32 niet voorstellen dat het geluid zo degradeert.
Ik kan me dat wel voorstellen, kijk maar eens naar de specs:
Frequency response20Hz to 20kHz (+/-1dB, INPUT to STEREO OUT/EFFECT SENDS/MONITOR OUT)
S/N Ratio90dB or greater (INPUT to STEREO OUT/EFFECT SENDS/MONITOR OUT)
THD0.01% or less (INPUT to STEREO OUT/EFFECT SENDS/MONITOR OUT)

Afgezien van dat wat er staat bij lange na niet compleet is, zijn de specs die wel genoemd worden nou niet echt om over naar huis te schrijven.
Een S/N Ratio van 90dB betekend sowieso altijd ruis.
Daar komt het eventuele verlies van de effecten ook nog bij.

(Los van de specs vind ik de DP32 overigens wel een mooi product met veel features voor die prijs.)
 
Ik heb zo het vemoeden dat de op wellicht te zacht op neemt en daarna de pre amps te hard laat werken. Maar goed als je nu een bounce maakt en dan via je telefoon afspeelt hoe klinkt het dan? Kun je eens een synth opnemen en de originele track en de bounce delen? Staat die niet toevallig op mp3?
 
Om uit te sluiten dag de headphone amp ok is kun je een track op je telefoon/computer afspelen en op de dp32. Dan a b en
 
Back
Top