Algemene vragen digitale ministudio met Ableton (mix controller, monitors, ...)

Apollo82

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2019
Berichten
275
Locatie
Gent
Ik wist niet goed waar te plaatsen, maar ik wil binnenkort m'n beperkte studio iets uitbreiden om makkelijker te kunnen werken.

Alles verloopt bij mij binnenin de DAW (Ableton), maar ik wil bij het werken aan een track de mixer zo veel mogelijk via een "midi" controller werken, zodat ik mij kan concentreren op de "track tab" zelf en niet de mixer. De bedoeling is dan om een start template te maken, die telkens hetzelfde is met al m'n vst synths in een track geladen en alle midi informatie al toegewezen aan de hardware controllers. Ik zou minstens 16 kanalen moeten hebben. Dat mag heel simpel zijn, liefst zelfs, alleen volume faders en mute/record. Er moeten niet per se andere controllers opzitten voor bv. EQ. Iets zoals Akai midimix of korg nanocontrol, maar die hebben maar 8 kanalen. Bestaat er zoiets als een 16 track midi mixer, of kan je 2 x 8 tracks achter elkaar schakelen?

Ook denk ik erover om met 2 schermen te werken, iemand ervaring daarmee met ableton? Kan ik bv. op het hoofdscherm de tracks zien en op het ene scherm de effecten en vst's plaatsen?


Qua monitors zit ik te denken aan iets zoals Mackie CR4 of Rockit RP5.


Ik wil er ook niet té veel aan besteden, want het moet nog altijd een hobby blijven.

Sorry voor de noobie vragen ...
 
Ik heb ondertussen wat verder gezocht, misschien is dit iets qua mixer:

Presonus faderport 16, heeft iemand hier ervaring mee in combinatie met Ableton. Voordeel is dat de faders gemotoriseerd zijn, maar het ligt iets boven wat ik gebudgetteerd heb. Heeft ongeveer alles wat ik zoek en vrij compact nog. Er is blijkbaar wel wat verwarring over het feit of alle 16 de faders gebruikt kunnen worden in Ableton.

Iemand verder een mening over een entry-level monitor?
 
Met de Akai Midimix kan je met de bank left en right knoppen meer dan 8 tracks aansturen. Volgens mij kan je er ook twee aansluiten die beiden een eigen range van 8 tracks aansturen.
 
Dat schakelen tussen verschillende banks lijkt me irritant omdat de posities van de faders en pots niet meer overeenkomt (tussen controller en scherm).
Ik heb dit in het verleden ook nog geprobeerd met een evolution uc-33 maar heb omwille van dit euvel hier nooit tevreden met geweest.
 
Ja, ik denk ook dat ik verkies eerst naar de opties met 16 tracks in 1 unit te kijken. Ook de gemotoriseerde faders lijken mij wel handig om het overzicht te houden.
 
Er is blijkbaar wel wat verwarring over het feit of alle 16 de faders gebruikt kunnen worden in Ableton

Omdat de mackie control in banken werkt van 8 moet je voor u andere acht faders de Mackie control xt gebruiken

dus bij (link)midi -> control surfaces een keer Mackie control kiezen en in de volgende lijn Mackie control xt kiezen

Dat zou het moeten doen
 
Ondertussen, heb ik de presonus Eris 5 in huis gehaald, waar ik relatief tevreden over ben (klinken wel wat wollig).

Verder ben ik nog altijd aan het twijfelen om een USB mixer in huis te halen. Ik twijfel nog tussen de presonus faderport 8 of de icon platform M+

Vooral ondersteuning voor ableton is mij wat onduidelijk, ik lees niet overal even positieve zaken (geldt voor beide), misschien moet ik gewoon de knoop doorhakken en dan zien hoe het gaat. Dan gaat mij voorkeur naar de icon, omdat ik dan eventueel kan uitbreiden met een platform X en display, en de eerste investering is dan ook nog niet al te groot mocht het niets worden.
 
Ik had laatst een behringer x-touch one gehaald om met ableton te werken. Dit is maar 1 fader en ik dacht die wordt altijd geselecteerd op de x-touch als ik een kanaal in ableton selecteer. Dat viel vies tegen met het handmatig banks moeten switchen. Misschien dat dit minder is met een controller waar je al in een bank van 8 werkt, maar hou er rekening mee dat het switchen niet automatisch gaat. Dus stel je hebt een controller met 8 faders en deze staat nu op kanaal 1-8 van ableton en je selecteert met de muis in ableton kanaal 12. Dan moet je eerst handmatig de faderbank switchen op de controller om vervolgens daarop kanaal 12 te kunnen bedienen. Klinkt als iets kleins, maar de extra handeling vind ik behoorlijk storend (helemaal als je meer dan 2 banks heb in een track). Daarnaast ging transport niet verder waar ik gebleven was, maar steeds terug naar het begin van de track, geen idee of dat aan de behringer lag of ook aan mackie control icm ableton. Ik zou er dus voor zorgen dat je gelijk goed kan testen als je het binnen hebt, zodat je het eventueel weer terug kan sturen als de werkwijze je toch niet bevalt. Het is uiteindelijk iets wat je echt moet ervaren en wat voor mij vervelend is, is voor jou misschien juist helemaal geen probleem :)

Al eens aan een push gedacht? Ik heb deze weg gedaan omdat ik het grid praktisch niet gebruik, maar ga er nu toch weer een halen omdat alles erom heen erg goed werkt, incl device control, mixen, panning, sends en dergelijke. Heb nog geen andere controller gevonden met die sterke integratie. Een push met dedicated rotaries voor de mixer ipv het grid zou ideaal zijn :)
 
Daarnaast ging transport niet verder waar ik gebleven was, maar steeds terug naar het begin van de track, geen idee of dat aan de behringer lag of ook aan mackie control icm ableton.

Ik denk dat dit eerder een instelling in ableton is.
Is alleszins een instelling in Cubase of de transport blijft staan of terug gaat naar het begin van de track.
Daarom heb ik sterke vermoedens dat die instelling ook aanwezig is in ableton

Tenzij je dit feit enkel had wanneer je het stop play commando gaf vanuit je xtouch one natuurlijk;)
 
Er zijn verschillende manieren om er mee om te gaan en je kan ook zeker verder gaan waar je was beleven. Met spatiebalk bv, kreeg het niet ingesteld op de controller, niet met de mcu opties in ieder geval.
 
Al eens aan een push gedacht? Ik heb deze weg gedaan omdat ik het grid praktisch niet gebruik, maar ga er nu toch weer een halen omdat alles erom heen erg goed werkt, incl device control, mixen, panning, sends en dergelijke. Heb nog geen andere controller gevonden met die sterke integratie.

Misschien is het handig om even te wachten op de nieuwe Atom van Presonus, ze zeggen dat die ook met Live goed werkt, er zit een Live mode op en je krijgt er ook Ableton Lite bij dus dat zegt wel iets.
Dan heb je niet de grid die je niet nodig hebt maar je hebt oa wel keys voor stepsequencing die ook aanslaggevoelig zijn met aftertouch.
Daar kan je ook je mix op doen met panning, er zit een screen op.
Ik weet niet of dat een alternatief voor je kan zijn maar die kost in ieder geval minder dan de helft; https://www.presonus.com/products/ATOM-SQ
 
Laatst gewijzigd:
Thanks, had hem gezien ja en eigenlijk gelijk afgeschreven met het idee dat het scherm en de 8 rotatries niet echt een duidelijke relatie lijken te hebben, maar goed, misschien toch even wat beter in duiken :)
 
Ze zijn de eerste met midi 2.0 en ze supporten nu MPE itt tot Ableton dus je heb kans dat er de komende tijd nog meer integratie en/of mogelijkheden komen maar voor nu is dit de lijst;
  • Seamless Integration with Ableton® Live
  • Use ATOM SQ’s Constrain to Scale mode and Arpeggiator to perform live
  • Change session Tempo, navigate the timeline, open/close windows, and display which windows are open or closed
  • Control track Volume, Panning, send level and Solo/Mute/Arm status
  • Select a Device and edit its parameters
  • Navigate Clips and Scenes
  • Launch or stop Clips and Scenes
  • Control Live’s crossfader with ATOM SQ’s touch strip
  • Transport control (stop, play, record) plus "Capture MIDI"
  • User Mode for custom assignments
  • Requires Ableton Live version 10.1.15 or later for full integration support
 
Back
Top