Computer exclusief voor audio?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Zijn er hier mensen die voor hun audio-werk een computer gebruiken die verder nergens anders voor wordt ingezet, dus niet voor internetten, e-mailen, YouTube kijken, etc. En zo ja - werkt dat echt veel beter dan een computer die je daarnaast ook nog voor andere zaken gebruikt?
 
Beter voor wat? De concentratie?

Dat is het in elk geval! :D

Maar waar ik op doel is de werking van de audio-programmatuur. Wanneer de audio-programma's om zo te zeggen op de betreffende computer het rijk alleen hebben zouden ze wellicht beter (met minder fouten, sneller en met een grotere verwerkingscapaciteit) kunnen werken. Maar de vraag is of dat verschil ook merkbaar is...
 
Als je al je andere zooi gewoon uitzet maakt dat verder helemaal niks uit. ;) Meeste degelijke computers kunnen dat soort dingen ook prima tegelijk.
 
Als je de pc (vrijwel) nooit op internet aansluit, komen er ook geen ('tijdelijke') internet bestandjes en meer rotzooi erop. En hoemeer rotzooi, hoe trager, etc.

Keuzes: gemak van internet of schone(re) pc ..
 
Ik heb het wel altijd gescheiden gehouden. Ik beschouw mijn audio PC als een stuk gereedschap wat alleen voor audio/muziek bedoeld is. Met mijn oude Windows XP machine heb ik bijna 12 jaar gewerkt en die was eigenlijk nog steeds bloedsnel. Bij mijn nieuwe PC ontkom ik er helaas niet helemaal aan om 'm toch af en toe op internet aan te sluiten (want iLok, Waves), maar probeer dat zo min mogelijk te doen. Deze draait nu zo'n 6 jaar zonder issues en is nog zo snel als hij in het begin was. Of het beter is vind ik lastig in te schatten, maar ik zou bij een volgende PC toch weer hetzelfde doen. Wat het voorkomt is dat er "iets" verandert waardoor hij ineens trager/anders werkt. Hoe minder veranderingen, hoe beter.
 
Ik heb er een dualboot pc van gemaakt. Bij het opstarten kan ik kiezen wat ik wil, muziek maken of 'de rest'. Zo blijven beide omgevingen gescheiden en toch maar één pc.
Kan het niet bij elkaar? Natuurlijk kan dat. Ben wel van mening dat, zeker als je de pc wat zwaarder belast, het beter is om geen zaken te hebben draaien die niet nodig zijn voor het audio deel.

Alles uitzetten is bijna niet te doen. Er draait ontzettend veel op de achtergrond. Denk maar aan alle achtergrond services. Hoe minder rotzooi hoe minder kans op verstoring.
Ik heb op het audiodeel windows helemaal gestript van niet noodzakelijke programma's en services.
 
Omdat ik nu een reserve laptop heb liggen zou ik mijn PC eventueel enkel voor audio kunnen gebruiken. Ik zit ook met het probleem dat de ondersteuning voor mijn huidige Linux versie binnenkort afloopt, maar als ik het goed begrijp kan dat geen kwaad als ik mijn audio PC dan gewoon loskoppel van internet...?
 
Wat bedoel je met ondersteuning van Linux? Je hoeft niet te updaten, of je nou aan het internet zit of niet. Met Linux kun je echter alle kanten op, dus zal er ook vast wel een distro zijn die jouw PC wel ondersteund.

Beetje brutaal misschien, maar is dit sowieso wel iets waar je nu over na moet gaan denken, je was toch nog beginnend? Lijkt me dat voordat je zoiets besluit je eerst wat meer muziek maakt, dan merk je vanzelf wel of dat lekker loopt (En of je er wel plezier in hebt!).
 
Ik werk al met Linux op mijn PC en dat gaat goed, maar mijn huidige Linux versie (Linux Mint 17) is al weer zó oud dat die binnenkort niet meer ondersteund wordt (d.w.z. dat er geen nieuwe updates meer voor worden verstrekt).

Verder verdiep ik mij altijd eerst grondig in zaken voordat ik ermee begin, ik ben nu nog een dik boek over Audacity aan het doorploegen (bijna mee klaar :)), en daarna ga ik met muziek hobbyen. Dat beloof ik! ;)
 
Ik heb wel een laptop speciaal voor audiodingen. Maar daarmee ga ik wel op internet voor updates, software etc. Maar wel allemaal muziek gerelateerd iig. Internetten en youtube etc. doe ik op een desktop die ik er naast heb staan. Dit is de game/ internet pc .
Met de laptop doe ik dus 'voorzichtiger' en alleen het noodzakelijke internetverkeer dus. En wifi uit als ik geen internet gebruik op dat moment ( dus tijdens het jammen) Als je alles op 1 systeem doet ga je het zeker wel merken na een tijdje. Het wordt echt wel trager en gevoeliger voor crashes etc. Dual boot zou idd een optie kunnen zijn. Ik denk dat dat wel scheelt. Maar geen ervaring mee.
 
Ik werk al met Linux op mijn PC en dat gaat goed, maar mijn huidige Linux versie (Linux Mint 17) is al weer zó oud dat die binnenkort niet meer ondersteund wordt (d.w.z. dat er geen nieuwe updates meer voor worden verstrekt).

Waarom zou je updaten als het goed werkt? ;-)
 
Ik werk al met Linux op mijn PC en dat gaat goed, maar mijn huidige Linux versie (Linux Mint 17) is al weer zó oud dat die binnenkort niet meer ondersteund wordt (d.w.z. dat er geen nieuwe updates meer voor worden verstrekt).

Verder verdiep ik mij altijd eerst grondig in zaken voordat ik ermee begin, ik ben nu nog een dik boek over Audacity aan het doorploegen (bijna mee klaar :)), en daarna ga ik met muziek hobbyen. Dat beloof ik! ;)

Je kunt toch gewoon naar Mint 19 upgraden?

Uiteraard moet je het zelf weten, maar een heel boek doorploegen voordat je begint doet maar weinig mensen iets goeds, je leert veel meer als je het ook meteen kunt toepassen!

Waarom zou je updaten als het goed werkt? ;-)

Veiligheid. ;)
 
Dat upgraden van Linux Mint is minder eenvoudig dan het lijkt, het is dan simpeler om maar direct alles (dus ook alle audio-software) opnieuw te installeren.

Vóór dat boek over Audacity heb ik eerst ook nog vier andere pillen over digitale audio gelezen. 8)
 
Ik hou je natuurlijk niet tegen als je het leuk vind om over te lezen, maar als je doel muziek maken is lijkt me dat eerder uitstel dan informatief. Zulke vergaande kennis heb je maar weinig aan als je de ervaring niet hebt om er iets mee te kunnen, als je er al wat aan hebt.

Als je 'm toch niet aan het internet aansluit, is 't niet per se nodig.. :-)

True. :)
 
Ik houd er niet van om willekeurig aan knopjes te draaien zonder dat ik er een idee van heb wat dat allemaal voorstelt. Maar door het lezen van die boeken (en het bekijken van tutorials op YouTube) heb ik mij die (achtergrond)kennis inmiddels eigen gemaakt. Binnenkort ga ik dan ook met "muzikaal gepiel" aan de slag. - Ik heb ook al wat muzikale ideeën om uit te vogelen.
 
Mijn voorbereidende audio-studie is klaar! :)

Morgen ga ik beginnen met muzikaal gepiel. 8)
 
Ik heb er een dualboot pc van gemaakt. Bij het opstarten kan ik kiezen wat ik wil, muziek maken of 'de rest'. Zo blijven beide omgevingen gescheiden en toch maar één pc.
Kan het niet bij elkaar? Natuurlijk kan dat. Ben wel van mening dat, zeker als je de pc wat zwaarder belast, het beter is om geen zaken te hebben draaien die niet nodig zijn voor het audio deel.

Alles uitzetten is bijna niet te doen. Er draait ontzettend veel op de achtergrond. Denk maar aan alle achtergrond services. Hoe minder rotzooi hoe minder kans op verstoring.
Ik heb op het audiodeel windows helemaal gestript van niet noodzakelijke programma's en services.

Kijk, dat is eigenlijk het beste. Je kan (wellicht wordt hier hetzelfde bedoeld) uiteraard in Windows10/macOS gewoon een 2de gebruiker aanmaken waar die alleen de hoognodige software + instellingen gebruikt.
Wat ook wel belangrijk is dat er door 'andere' software en/of het besturingssysteem niet om de haverklap *iets* verlangd wordt van de USB-poorten (-drivers), zodat je USB-muziekapparatuur ongestoord kan werken.
 
Back
Top