Ruis tussen synth en USB audio interface.

hubertoef

Ingeburgerd
Lid sinds
2 augustus 2017
Berichten
31
Locatie
Amsterdam
Hoi allemaal,

Ik zit met een vreemd probleem/raadsel. Onlangs heb ik een Behringer Deepmind 12 aangeschaft. Er is een vreemd rommelend geluid hoorbaar over de audio input van mijn geluidskaart. Ik heb zelf al geprobeerd te troubleshooten, maar zonder succes. Heeft iemand hier misschien tips die ik kan proberen? Ik heb hieronder ook een fragment van het geluid toegevoegd, misschien dat iemand het herkent.

Mijn setup:
Custom built desktop PC
Focusrite Scarlett 2i4 1e generatie USB audio interface
Behringer Deepmind 12

De PC en Behringer zitten beiden in een stekkerdoos voor voeding. De Scarlett 2i4 is met USB verbonden aan mijn PC. De (L en R uitgang van de) Deepmind 12 is met twee 6.3 mm jack kabels verbonden met de twee inputs van de Scarlett 2i4. Als ik een jack kabel verwijder, verdwijnt de rumble voor die kant. Het geluid komt dus duidelijk vanuit de Deepmind. Als de Deepmind is uitgeschakeld, en ik de voeding eruit haal, blijft het geluid echter bestaan, al wordt het een beetje zachter. Het is geluid wordt dus niet geproduceerd als 'klank' door de synth.

In de bijlage een voorbeeld van het geluid. Ik heb de gain goed omhoog staan om het duidelijker te maken, en ik heb andere ruis met hogere frequenties er af gefilterd om duidelijk te maken op welk geluid ik doel.

Als er overigens een plek is op het forum waar ik dit beter kan vragen, hoor ik het graag.

Bij voorbaat dank!
 

Attachments

  • Background rumble - more gain and LPF.wav
    1,4 MB · Bekeken: 311
Misschien is het niet hetzelfde, maar ik heb in het verleden ook last gehad met mijn 2i4. Ook vreemde jitter en bijgeluiden (het geluid wat je post klinkt me enigzins bekend in de oren), als ik de muis bewoog dan was dat hoorbaar op mijn speakers. Ik ben er nooit achter gekomen waardoor dat ontstaan was (was niet altijd zo, maar verhuizing naar een ouder huis heeft er waarschijnlijk wat mee van doen). Maar ik heb het "opgelost" door de PC op een ongeaarde stekkerdoos in te prikken. In theorie niet de meest wenselijke oplossing omdat de PC dan niet meer geaard is, maar in de praktijk loste dit het bij mij op en heb ik het zo gelaten. Misschien kun je dat ook eens proberen?
 
Hmmm, ik zal kijken of ik die nog in huis heb. Is wel het omgekeerde van mijn intuitie. Hoe zorgt juiste aarding voor ruis?
 
Hmmm, ik zal kijken of ik die nog in huis heb. Is wel het omgekeerde van mijn intuitie. Hoe zorgt juiste aarding voor ruis?
Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb destijds van alles geprobeerd, ook bv op andere groepen aansluiten, andere USB poorten/kabels gebruiken. Met een ongeaarde stekkerdoos was het probleem in 1x weg. Heb daarna niet meer geprobeerd om te kijken of het ook nog anders op te lossen zou zijn (wat uiteraard waarschijnlijk wel kan maar daarvoor ontbreekt me de kennis).
 
PC zonder aarde zou ik zeker niet doen, geen slim plan, kan gevaarlijk uitpakken. Denk wel dat het probleem in die hoek ligt.
Zit alles wel op hetzelfde stopcontact? Wat zit er nog meer op dat stopcontact? Heb je het probleem ook als al die andere apparaten uit staan?
 
Aarde problemen + USB komen helaas vaker voor. Computers zijn nogal stoorzenders, als deze storing via de aarde van je USB aansluiting op andere apparaten terecht komt kan dit via ongebalanceerde audio aansluitingen ineens onderdeel worden van je audio-signaal.

Een paar dingen die je kan proberen;
Zit je Deepmind ook via USB op je PC aangesloten? Wat gebeurt er als je die kabel er uit trekt? Kan je die vervangen door MIDI?
Kun je tussen de Scarlet en je computer een usb kabel met een feriet filter gebruiken (zo'n blokje op de kabel) eerlijk gezegd verwacht ik dat je dit al hebt aangezien je storing al vooral laag gerommel is en geen gepiep zoals vaker gebeurt.
Ik meen me te herinneren dat de Deepmind gebalanceerde aansluitingen heeft. Het kan helpen om gebalanceerde kabels (stereo jack ipv mono) te gebruiken. Dit ontkoppelt de aarde van je signaal waardoor storing op de aarde niet meer hoorbaar is.
Als de deepmind geen gebalanceerde uitgangen heeft kan een trafo box helpen. Behringer verkoopt voor een twee of drie tientjes al stereo trafoboxjes.

Ik zie dat je ook in de buurt van Rotterdam woont dus je kan wel gebalanceerde kabels een trafobox van mij lenen, het zou zonde zijn om die dingen aan te schaffen als je niet eens zeker weet of het helpt.
 
PC zonder aarde zou ik zeker niet doen, geen slim plan, kan gevaarlijk uitpakken. Denk wel dat het probleem in die hoek ligt.
Zit alles wel op hetzelfde stopcontact? Wat zit er nog meer op dat stopcontact? Heb je het probleem ook als al die andere apparaten uit staan?

Alles zit op dezelfde stekkerdoos. Daar zitten verder een monitor, bureaulamp, Ableton Push 2, Roland TR-8 en een losse voedingskabel (mickey mouse model, voor mijn laptop als ik thuis werk) op aangesloten. Ik heb alles behalve de PC en Behringer afgekoppeld, maar dan blijft het geluid hetzelfde.
 
Allereerst bedankt voor je uitvoerige antwoord en suggesties.

Zit je Deepmind ook via USB op je PC aangesloten? Wat gebeurt er als je die kabel er uit trekt? Kan je die vervangen door MIDI?

Dat heb ik al geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Kun je tussen de Scarlet en je computer een usb kabel met een feriet filter gebruiken (zo'n blokje op de kabel) eerlijk gezegd verwacht ik dat je dit al hebt aangezien je storing al vooral laag gerommel is en geen gepiep zoals vaker gebeurt.

Ik wist eerlijk gezegd nooit waar dat blokje voor diende. Ik zal dit eerst proberen. Zou top zijn als dit al helpt!

Ik meen me te herinneren dat de Deepmind gebalanceerde aansluitingen heeft. Het kan helpen om gebalanceerde kabels (stereo jack ipv mono) te gebruiken. Dit ontkoppelt de aarde van je signaal waardoor storing op de aarde niet meer hoorbaar is.
Als de deepmind geen gebalanceerde uitgangen heeft kan een trafo box helpen. Behringer verkoopt voor een twee of drie tientjes al stereo trafoboxjes.

Ik zie dat je ook in de buurt van Rotterdam woont dus je kan wel gebalanceerde kabels een trafobox van mij lenen, het zou zonde zijn om die dingen aan te schaffen als je niet eens zeker weet of het helpt.

Dit zijn een goed plan B en C. Super vriendelijk aanbod ook voor het lenen. Als je eerste suggestie niet werkt zal ik even uitzoeken hoe het zit met de specs van de Behringer enzo, en wellicht maak ik dan graag gebruik van je aanbod. Dat zal na mijn vakantie zijn. Die begint morgen (joechei!) en ik ben halverwege juni terug in NL.

Nogmaals bedankt voor al je suggesties.
 
Mocht iemand zich in de toekomst herkennen in de problemen die ik hierboven beschreef: ik heb op aanraden van 4-Tek gebalanceerde TRS kabels gebruikt in plaats van mijn eerdere dubbele mono-jacks. Dit verhielp het probleem.

Voorwaarde is wel dat je synth gebalanceerde outputs heeft. Anders kan een zgn. trafobox een uitkomst bieden, alsdus 4-Tek de audiodokter:). Ik heb dit zelf niet hoeven proberen.
 
Back
Top