Muziek zelf remasteren van audio-CD

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
De situatie is als volgt:

Ik heb van een artiest die elektronische muziek maakt een aantal reguliere albums op CD en een compilatie-CD. De tracks op de compilatie-CD zijn geremastered en die muziek klinkt ook wat voller en helderder.

Als ik nou een track rip die op het compilatie-album staat en ik rip tevens dezelfde track van het niet geremasterde album. Met geluidsbewerkingssoftware zoals Audacity lijn ik ze beiden synchroon onder elkaar uit tot op de sample nauwkeurig. In de praktijk is dat regelmatig wat moeilijker, want als de enige track maar een fractie sneller is of er een klein stukje audio uit geknipt wat je niet kan opsporen, dan is de synchroniciteit al weg. Maar stel dat dat niet geval is...

Kan ik dan een soort EQ-analyse uitvoeren en zoiets gebruiken om de andere tracks van het reguliere album zelf te remasteren?

~~~~

Misschien denk je nu: doe niet zo moeilijk. Als je beschikt over goede studio-monitors zou ik gewoon met een eenvoudige band-EQ de treble en bass bijstellen zodat het even helder en vol klinkt. En door te kijken naar de wave-forms op je scherm kan je met een limiter en een compressor en ook qua dynamiek en volume gelijkmaken.

Het punt is - tenminste bij mij - dat ik niet altijd op mijn oren kan vertrouwen als het gaat om EQ. Als ik bijvoorbeeld meer bass erin wil hebben en ik experimenteer wat met de EQ, dan heb ik de neiging om teveel bass te versterken. Bij treble is die neiging trouwens nog veel sterker. Op een ander moment hoor ik dat ik het too much heb gedaan. En zo kan ik eindeloos blijven tweaken en nooit tevreden zijn.

~~~~

Mijn vraag is misschien duidelijker als ik stel: Kan ik door een geremasterde track te vergelijken met een niet geremasterde track herleiden hoe ik de andere tracks van het originele album kan aanpassen?
 
Volgens mij weet je dan nog steeds niet wat er is gedaan . Je hoort het verschil wel maar het verschil is geen inhoud. Het stukje dat harder gaat is dan meer verschil.

het antwoord is dus niet helemaal.
 
Volgens mij zou je het ook eens kunnen proberen met Ozone (b.v. door demo versie te downloaden). Hier kun je een referentie track (zelfs meerdere) inladen. Deze zou je dan kunnen gebruiken om de andere aan te passen. Volgens mij laat Ozone dan ook de settings zien welke hij gebruikt. Dit weet ik alleen niet zeker omdat het voor mij erg lang geleden is dat ik Ozone gebruikt heb.
 
Ik zou de masteraar opbellen/mailen en vragen of ie de instellingen nog heeft en vragen wat het kost ze een beetje gelijkend te krijgen.

Als de masteraar allemaal dure hardware heeft gebruikt dan denk ik dat je digitaal zelf niet echt in de buurt komt.

Als die standaard plug-ins heeft gebruikt zou het evt kunnen maar dan nog verwacht ik dat je zijn standaard chain setup niet kan herleiden vanuit het niets.

Zeker als je zelf nooit serieus mastert.

En dan nog vermoed ik dat je naar digitale dustributie toewil en in begreep dat daar ook aparte mastering voor wordt gedaan. Dus los van de cd mastering.
 
Mijn vraag is misschien duidelijker als ik stel: Kan ik door een geremasterde track te vergelijken met een niet geremasterde track herleiden hoe ik de andere tracks van het originele album kan aanpassen?

De remaster is waarschijnlijk niet gedaan vanaf de "oude" master, maar is de ONGEMASTERDE MIX opnieuw gemastered.
 
Ja vermoedelijk is het gegaan zoals Jompo zegt. Dat maakt het nog een slag complexer.

Echter vermoed ik dat soul c contact heeft met de artiest en die zou hier uitsluitsel over kunnen geven. Want ik neem aan dat je het wil uitbrengen? Of is het alleen te dj-en?

Masteren is vaak niet een simpel dingetje. Mensen denken van wel maar vaak is dat het niet dus kan je het beste gewoon voor goed gaan en de masteraar en artiest benaderen. Althans als je het wil uitbrengend
 
Back
Top