Mijn gear/setup - wat veranderen?

ik denk dat een Blofeld juist niet hetzelfde kan als mfb, ik bedoel maar, wavetables heeft een mfb natuurlijk niet.
Zelfde met de ms, Evolver is wat anders, maar dat is een monosynth en een
Blofeld kan natuurlijk polyfoon. Persoonlijk heb ik liever een blofeld dan een evolver. maar dat is smaak.
 
Ik zou nu niet zeggen dat een sequencer voldoende is voor een synth zonder multimodus met een polyfonie van 4... Zal toch voor de ES-1 gaan denk ik.

Ik heb ondertussen voordelig een hoop Smartmedia kaarten bemachtigd. 3x 64MB, 1x 16MB en 1x 8MB voor €60 :D

Maar nog even een vraagje: is deze Electribe EA1 drumcomputer een goede deal voor €140 incl verzending?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb ondertussen voordelig een hoop Smartmedia kaarten bemachtigd. 3x 64MB, 1x 16MB en 1x 8MB voor €60 :D

Maar nog even een vraagje: is deze Electribe EA1 drumcomputer een goede deal voor €140 incl verzending?

Het is helemaal geen drumcomputer. De omschrijving van de eigenaar zegt alles...
"Het is een soort Roland tb303 maar dan van korg." :D
 
Goed dat je het zegt :)

Maar je kan er ook heel wat drums uit halen, toch? Wat is er op dat vlak dan aan te raden? Korg EA1, ER1, of zou ik toch wat meer besteden en voor een EMX gaan? Het hoeft niet enkel voor drums te dienen, ik wil het best ook als extra synth gebruiken. Zolang ik maar zelf mijn drums kan maken :D

Oh ja, de Korg ES-1 koop ik al sowieso, dus het moet er wel goed mee samengaan.
 
Goed dat je het zegt :)

Maar je kan er ook heel wat drums uit halen, toch? Wat is er op dat vlak dan aan te raden? Korg EA1, ER1, of zou ik toch wat meer besteden en voor een EMX gaan? Het hoeft niet enkel voor drums te dienen, ik wil het best ook als extra synth gebruiken. Zolang ik maar zelf mijn drums kan maken :D

Oh ja, de Korg ES-1 koop ik al sowieso, dus het moet er wel goed mee samengaan.

Waarom blijf je bij de sound van Korg? Ok, de MicroKorg, KaosPad & Electribes zijn cult-classics in spe. Maar een beetje afwisseling kan geen kwaad...

Ik veronderstel dat je nog altijd ambient ambieert op een beperkt budget...

1) Eerst alvast een mengerd (voor budgetspul kijk je best eens naar Behringer). Koop zeker groot genoeg want je setup groeit altijd sneller dan je denkt.
2) Voor ambient ook zeker een Reverb/MultiFX (bvb Alesis MidiVerb IV, Behringer Virtualizer, Digitech StudioQuad of budgetspul van de beter merken: Lexicon (LXP/MPX/MX) & TC Electronic (M300/M350/M-OneXL)

3) Een bijkomende synth (in volgorde van persoonlijke voorkeur (in jouw situatie):
-Yamaha DX200 (DX7-compatibel (classic!) met sequencer en veel knoppen)
-Waldorf Blofeld (Revival of the wavetable met goede VA-synth (en binnenkort ook sampler?)
-Dave Smith Evolver of MoPho (Echte analoge (en/of hybride) synthese van een grote naam...
 
Bedankt voor je advies. Ik moet zeggen dat een synth erbij toch zeer welkom zou zijn. Ik beleef veel plezier aan het maken van klanken. Ik heb daarentegen nog niets om tracks te maken (waarvoor ik een sampler wil) en drums (waarvoor een extra synth goed van pas komt). Ik heb nog steeds geen idee hoe ik verder moet.

Qua effecten zit ik al goed. Ik heb de Kaoss Pad 3 en voor reverb de Lexicon MX200.

Een DX200 lijkt me al niet zo'n goed idee omwille van de FM synthese. De Dave Smith synths heb ik al overwogen maar daar zijn geen ambient geluiden uit te halen (het feit dat ze monofoon zijn is ook een minpunt). De Waldorf Blofeld lijkt me daarentegen ideaal, vooral omdat ik graag moduleer, en daar biedt de Blofeld veel mogelijkheden voor. Maar dan heb ik nog steeds geen sampler.
 
Bedankt voor je advies. Ik moet zeggen dat een synth erbij toch zeer welkom zou zijn. Ik beleef veel plezier aan het maken van klanken. Ik heb daarentegen nog niets om tracks te maken (waarvoor ik een sampler wil) en drums (waarvoor een extra synth goed van pas komt). Ik heb nog steeds geen idee hoe ik verder moet.

Qua effecten zit ik al goed. Ik heb de Kaoss Pad 3 en voor reverb de Lexicon MX200.

Een DX200 lijkt me al niet zo'n goed idee omwille van de FM synthese. De Dave Smith synths heb ik al overwogen maar daar zijn geen ambient geluiden uit te halen (het feit dat ze monofoon zijn is ook een minpunt). De Waldorf Blofeld lijkt me daarentegen ideaal, vooral omdat ik graag moduleer, en daar biedt de Blofeld veel mogelijkheden voor. Maar dan heb ik nog steeds geen sampler.

Je hebt geen sampler nodig om "tracks" te maken maar een sequencer. Waarschijnlijk vergelijk je het met van die software waar je gewoon een kant-en-klaar drumbeatje en basslijntje in moet laden en voila: een instant hit. :D
Alleen is dat weinig origineel/creatief en echte muziekkanten zal je er ook niet mee zien werken.

Voor alle duidelijkheid zijn er 2 types van samplers. Loop/phrase/drumhit-samplers (e.g. MPCs, Electribes, ...) en full blown samplers waar de sample gewoon als basisgolf dient waarna er een volwaardige synth-engine achter zit.

Als je volledige stukken wil inspelen, opnemen en mixen, zoek je een harddisk recorder ipv een sampler (bvb Yamaha AW-series en Akai DPS-series). Maar dat kan je volgens mij tegenwoordig beter en makkelijker op een PC doen.

Ik denk dat het beter is dat, voordat je iets koopt, eerst goed het verschil tussen een sampler, een sequencer en een hard disk (audio) recorder leert kennen.
 
Ik weet wat een sequencer is, maar ik begrijp helemaal niet hoe dat van pas komt op de Microkorg die geen multimode heeft en maar 4 polyfoon is? En een sequencer neemt niet op, hoe zit dat dan met de effecten van mijn Lexicon en Kaoss Pad? Voorlopig gebruik ik ook de drums van de Korg DS-10, waar ik effecten van de Kaoss Pad over haal, maar die heeft geen midi en daar is een sequencer dus waardeloos, toch?

Ik heb trouwens een netbook, maar ik weet helemaal niet hoe ik die kan gebruiken gezien de zwakke processor en het kleine scherm (900Mhz Celeron, 10 inch). Deze verkopen en een nieuwe PC/Laptop kopen zit er al zeker niet in.
 
Ik weet wat een sequencer is, maar ik begrijp helemaal niet hoe dat van pas komt op de Microkorg die geen multimode heeft en maar 4 polyfoon is? En een sequencer neemt niet op, hoe zit dat dan met de effecten van mijn Lexicon en Kaoss Pad? Voorlopig gebruik ik ook de drums van de Korg DS-10, waar ik effecten van de Kaoss Pad over haal, maar die heeft geen midi en daar is een sequencer dus waardeloos, toch?

Ik heb trouwens een netbook, maar ik weet helemaal niet hoe ik die kan gebruiken gezien de zwakke processor en het kleine scherm (900Mhz Celeron, 10 inch). Deze verkopen en een nieuwe PC/Laptop kopen zit er al zeker niet in.

Effe samenvatten:
Je hebt dus een MicroKorg, KaosPad, DS10 en een kleine netbook.
Je wil ambient maken met een vrij beperkt budget...

Als ik het goed snap, wil je dus een track inspelen op je synth, dit samplen met fx en alles erbij, alles herprogrammeren en de volgende track samplen enz totdat je een volledige song hebt?
Hoe ben je dan van plan al die samples op het juiste moment te triggeren? Juist! Met een sequencer! :D

1) Je mist vooral nog een sequencer/drumbox.
Korg Electribes, Yamaha RM1x, Roland MC505, Akai MPC1000
Ieder van bovenstaande sequencers heeft natuurlijk zijn eigen voor/nadelen... maar voor minder dan 150-250 euro heb je wel al wat...
2) Nieuwe 16 kanaals mixer van Behringer of Yamaha (200-250 euro)
3) Reverb/MultiFX => Je huidige Lexicon + KaosPad is dik OK
4) Opnemen, masteren en op cd branden, kan je normaal wel op je netbook (in stereo of misschien zelfs een paar sporen meer). Check hiervoor Audacity eens of dat vlot op je netbook draait in stereo... => Gratis
5) Bijkomende synth/sampler => Is ook een beetje afhankelijke van wat je in stap 1 gekozen hebt... Je kan best niet te veel overlap hebben tussen je synths als je niet veel instrumenten hebt. Hierop kunnen we later nog terugkomen...

De DS10 is niet echt een instrument maar meer een stand-alone speeltje voor op de trein of zo...

Persoonlijk zou ik kiezen voor:

1) Yamaha RM1x (+/- 150 euro): heeft een uitgebreide sequencer + rompler
2) MicroKorg, KaosPad & Lexicon MX200 => (0 euro)
3) Yamaha MG 16/4 (+/- 225 euro): Heb het nooit echt op Tehringer gehad :D
4) Netbook + Audacity => (0 euro)
=> Samen 375 euro die je veel plezier zullen geven en je laten doorgroeien...

=> Later zou ik nog een goede sampler bijkopen (bvb Akai S5000, Emu e5000 Ultra...).
 
Bedankt dat je der zoveel tijd in steekt :)

Ik heb al een tijdje een Tapco mixer in bestelling staan. Kost €77 en naar het schijnt best goede kwaliteit.

Je mist wel een investering en dat is een audio interface. Ik kan nu alleen op mijn netbook opnemen door de mic input en dat klinkt gaar.

Je hebt me wel aan het denken gezet en ik heb ondertussen een idee gekregen. Ik begin met een 8-sporen recorder (Tascam DP-02CF) en speel op het eerste spoor een stuk in, en breid dat uit met de andere sporen. De sequencer gebruik ik om één van die sporen te sequencen. Eens ik de goede sequence heb druk ik op de opname knop. Daarna herhaal ik deze stappen voor het volgend spoor, enz... Zo moet het normaal wel lukken om vlot een track in elkaar te steken. En helemaal geen sampler nodig!

Ik moet zeggen dat de Korg DS-10 erg handig is voor drums. Ik maak snel een drumloop, zet de BPM van de Kaoss Pad gelijk met die van de DS-10 en begin dan te samplen. Eerst klinkt het nogal slecht, maar door middel van effecten van de Kaoss Pad krijg ik verrassend goede resultaten.
 
Genre: Progressive Rock

Huidige Gear: Roland V-Synth:halleluja, Korg Karma, Roland XP-80, Cubase SE (Studiocase), Line 6 Toneport UX1, Shure PG58 Vocal Microphone, Gearbox, Audacity, Pc (Windows XP)

Budget: tot volgend jaar zomer niks, behalve heb ik geld voor een Monitor (welke raden jullie aan, budget: 250, voor Live en in Studio)
 
Ok.

Ik heb,

Synths : Virus KC, Waldorf Q, Roland JP8000, Nordlead 3, Ems Synthi AKS

Soundcard : RME Multiface 8 in 8 out.

Midi : Midiman midisport 4x4

PC : Ableton Live

---

Synths heb ik genoeg denk ik.. (hoewel.. ;) )


Ik heb echter niet genoeg ingangen voor opname, ik kan een patchbay kopen, maar liever heb ik meer audio ins.

Mijn waldorf Q heeft SPDIF out over coax, mijn RME Multiface over tulp.

Kan ik van coax naar tulp? Zodat ik 10 ins heb op mijn RME ?
Anders, kan ik beter een Multiface er bij nemen zodat ik 16 ins heb?

Of kan ik me een betere deal maken met een andere geluidskaart die minimaal 12 ins heeft?

Dan zit ik nog met midi, 4x4 is precies genoeg voor wat ik nu heb, op mijn Multiface zit ook nog een midi, dus eigenlijk heb ik 5x5 ..
Er staat nu een midisport 8x8 te koop op dit forum, is dat verstandig of kan ik me een betere deal doen dan voor die variant te kiezen met het oog op uitbereiding?


Dan, effecten, ik zou graag 1 Hardware effect hebben, dat zou een delay moeten zijn, maar kan ook een multifx zijn.
Echter, fx heb ik ook in mijn synths en ook in mijn sequencer, misschien is het verstandig om een analoog delay te kiezen en dan bijvoorbeeld een Space Echo RE201 of kan ik voor zoiets misschien beter kijken naar een UAD-1 met Space Echo plugin, ik maak geen dub, het gaat me enkel om spacende delays. (voor achter mijn Synthi)

Eventueel andere plugin's die mij effecten van kwaliteit kunnen bezorgen zodat ik de interne fx van mijn synths ook niet meer hoef te gebruiken, ivm het muddy worden van de mix als ik dat wel doe.
 
demian

het lijkt me dat met een 8x8 midi hub je een strakkere timing hebt (de synths tov elkaar)

je geluidskaart uitbreiding lijkt me ook verstandig als je van plan bent er nog meer apparatuur in de toekomst aan te hangen
 
Hee Demian,
Een Multiface heeft adat i/o dus dat is veruit de beste optie om je aantal inputs uit te breiden. Ja tog.
 
Hee Demian,
Een Multiface heeft adat i/o dus dat is veruit de beste optie om je aantal inputs uit te breiden. Ja tog.

Aha! Gaat dat zo makkelijk? Speciale adat kabel er tussen hangen en ben ik klaar?
 
Aha! Gaat dat zo makkelijk? Speciale adat kabel er tussen hangen en ben ik klaar?


Adat kabel er tussen ja. Maar dan wel tussen je multiface en een nog aan te schaffen AD(A) converter die dan weer een adat out heeft. Daar is veel keuze in. Behringer ADA8000 voor een paar tientjes, Presonus digimax voor iets meer, RME ADI8 voor nog iets meer, enz... Je hebt dan 8 extra inputs op max 48khz.
 
Demian,

Ik had deze zomer na aankoop vd motu 828 mk3 vrij snel hetzelfde.
Voor mij was de aankoop van een 2e hands M-audio Octane een snelle, goede en niet al te dure oplossing.


En een tipje voor een gratis leuke delay/echo plug http://www.kvraudio.com/get/3480.html

Ik weet niet of ik terug naar M-audio wil, de RME klinkt erg helder, een wereld van verschil tussen mijn vorige Delta kaarten in ieder geval, enkel de Motu ultralight vond ik mooier klinken (in het laag) maar de RME klinkt me 'eerlijker' in de oren, maar ik zal d'r eens naar kijken.

En dank je voor de plugin-tip, ik ga hem eens chekken. :okdan:

Adat kabel er tussen ja. Maar dan wel tussen je multiface en een nog aan te schaffen AD(A) converter die dan weer een adat out heeft. Daar is veel keuze in. Behringer ADA8000 voor een paar tientjes, Presonus digimax voor iets meer, RME ADI8 voor nog iets meer, enz... Je hebt dan 8 extra inputs op max 48khz.

ooow.. ik ben dus vrij om iedere geluidskaart met adat er aan te hangen?
Dat is wel netjes, hoewel ik toch in eerste instantie een 2e multiface ga overwegen.

Ik zie trouwens een Motu 828mkII op het forum staan voor 400 euro, die geeft me 22 inputs, klinkt die zoveel minder dan mijn RME of is het een waardig alternatief voor 2 multifaces (wat 2x zo duur is) ?
 
ow op die manier.. zo had ik het nog niet begrepen idd, wel top dat het zo kan, dat geeft me wat meer keuze mogelijkheden dus! super! :okdan:
 
Cool. Ik heb me een 2e RME Multiface aangeschaft die hier voor een leuke prijs op het forum stond.
Deze week heb ik 16 x audio in. + 6 x midi!

Alleen nog steeds geen koptelefoonuitgang.. :D
 
Back
Top