Hoe aard je je studio ook alweer?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
Okee,nieuwe lokatie, nog ongemakkelijker werken met mijn setupje :)

De volgende vraag 8o

PC, Mixer, andere apparatuur, allemaal op een ongeaarde contactdoos, want er is geen randaarde in de buurt! Geen verwarming, helemaal niks van metaal wat naar de grond leidt.

De beste optie, maar dan moet ik wel een aanzienlijk lange kabel leggen, is het aarden via de mantel van de centrale antenne? Momenteel krijg ik een 110V opdonder van mijn apparatuur als ik met mijn onderarmen toevallig tegen een hoekje van (al) mijn apparaten aanstoot.

Iemand nuttige suggesties?
 
Niet aan de centrale antenne (verboden!), niet aan de verwarming (ook verboden...)
Daarbij, moet je eens opletten wat er gebeurt als de buurman ook aardt aan de CAI en bij hem gaat iets mis.
Kan je je eigen spullen goodbye kissen.

De vraag is... hoe dan wel aarden. Inderdaad... lastig... :erm:

Vertel eens wat meer over je situatie... aardepen slaan, is dat een optie?
Evt. wel geaarde stopcontacten in je douche?
 
Veiligheidsaarde haal je niet van de radiator. Niet van de waterleiding en zeker niet van de centrale antenne!

Probeer vanuit de meterkast, waar zeker een aarde aanwezig is, en draad te leggen naar je studio. Hier ergens aan de massa van je apparatuur aansluiten en voila.

Gebruik een zo dik mogelijke draad. Je hebt nu al last van behoorlijke spanning op je apparatuur (110V lijkt me een beetje overdreven). Er zal dus hoogstwaarschijnlijk een stroompje naar aarde gaan lopen in de aan te leggen draad. Deze stroom zorgt samen met de weerstand van de draad voor een spanningsverschil over de aardedraad. Hoe dikker deze draad, hoe lager de weerstand en dus hoe lager de spanning die op je apparatuur achterblijft. Dit is zeker geen fabeltje, ik heb spanningen van wel 20 V gemeten op apparatuur tov "echte" aarde.

Succes
 
Badkamer is even ver als de meterkast. neem inderdaad aan dat er echte aarde is in de meterkast. Misschien zelfs letterlijk, want het gat is behoorlijk diep :) enfin, dat wordt kabel van een metertje of 9 leggen.. hm...

Even over de 20 volt, over wat voor amperages praten we dan? Als ik er een opdonder van krijg dan moet het toch aardig wat zijn. Ik dacht dat in sommige voedingen etc een condensatortje tussen 1 van de twee spanningsdraden en de behuizing was geplaatst, vandaar de helft van de spanning a 110V, maar ik zal eens een multimeter opzoeken, een lange aardedraadkabel en dan gaan meten :)

Nieuwe situatie: Oud huisje, zonder geaarde stopcontacten.
Anyway, als ik iets metaals aanraak, en het contactoppervlak wat tegen mn huid komt is klein genoeg, dan voelt het net als schrikdraad.8D
 
Even over de 20 volt, over wat voor amperages praten we dan?

De wet van Ohm: Spanning = Stroom x Weerstand, oftewel U=IxR.
Voorbeeld: Spanning is 20V, Weerstand is 100 Ohm, dan is I: 20 = I x 1000, dus I = 0,02A is dus 20 mA.

Als er dus 20 V op de aarde staat, is de stroom die gaat lopen als je de aarde aanraakt, afhankelijk van jouw weerstand naar aarde. Deze zal waarschijnlijk van een paar kilo ohm tot enkele meg ohms bedragen. De stroom zal dus micro amperes zijn, wat maar goed is ook, was de stroom door je lichaam tientalllen mili amperes, had je dit niet meer kunnen lezen.

Deze 20 Volt zal bij aanraken gelijk ook door je lichaam naar aarde worden getrokken, zodat de spanning in elkaar zal zakken.

20 Volt zul je overigens niet voelen bij aanraken met je vingers. Staat er 20 Volt op je microfoon, zul je wel een lichte tinteling voelen als je de mic met je lippen aanraakt, vooral als je gitarist bent en via de snaren van je gitaar je lichaam aan aarde hangt.

Nogmaals mijn advies: Trek een dikke draad, minimaal 2,5 qmm, liever nog dikker, van de aarde in je meterkast naar de apparatuur in je studio, dat is de veiligste en beste oplossing.
 
Bedankt voor alle reacties! Ik ga morgen weer verder aan de slag.

Aanraken van apparatuur met bovenkant van mijn hand of vingers of onderarm geeft allemaal een zeer onprettig gevoel. Toevallige aanrakingen laten je compleet opschrikken. Tijdelijke workaround: Met vlakke (andere) hand een metalen behuizing vasthouden tijdens bijvoorbeeld het aansluiten van kabels.

Zal morgen eens op zoek gaan naar een multimeter want ik geloof niet dat het maar 20volt bij enkele milliamperes zou zijn, aangezien je dat volgens mijn ervaring niet of nauwelijks voelt. 8o

laatste update:
Heb tevens precies één geaard uitziend stopcontact gevonden verderop in het huis! Dus dat wordt waarschijnlijk een lang verlengsnoer daarheen :)
 
20 volt wisselspanning bij ongeveer 20 microampere tussen behuizing en randaarde.
bert, je had volkomen gelijk. maar dat het zo'n vervelende spanning zou zijn om aan te raken, het verbaast me nog steeds =)
 
ik heb via de keuken een op een geaarde stopkontackt een aardekabeltje getrokken naar mn studio . zoals velen mij geadviseert hebben . en ik hou het kabeltje tegen de kast van mn pc en poef een vonk en een stop minder .

nou hoe kan dan en wat doe ik er aan ?

:confused:

ik heb wel een tv kaart in mn pc zitten met coax antenne kabel dus .:confused:
 
Ik geloof dat je dan last hebt van het verschil tussen 2 aardes (aarde is maar zelden écht aarde), met als gevolg een aardlus.

Je hebt zoals gezegd nu 2 'aardes':
-de aarde van je stopcontact
-de aarde van je CAI: vooral deze is berucht, omdat inderdaad Jan & alleman alle rottige apparatuur hieraan meent te kunnen aarden.

Gevolg: je buurman heeft een brakke PC of oertijd televisie-> jij hebt last van 'foute' aarde....

... als daar dus spanningsverschil tussen zit, staat die spanning dus op je PC.
Ik ben geen electrisch aangelegd persoon, dus ik gebruik vast de verkeerde woorden.
Maar misschien begrijp je wel wat ik bedoel? ;)

Ik had zoiets ooit op mijn home theater installatie, want dan heb je ook op meerdere plaatsen aarding (dwz via het stopcontact en via de de CAI). Opgelost door middel van het toevoegen van een 'ontkoppelings-stukje' aan de coax kabel - die dingetjes zijn vrij goedkoop, maar lastig te vinden. Hierdoor wordt de aarding richting de CAI onderbroken, en treedt de aardlus niet meer op.
 
Laatst gewijzigd:
Héé kijk nou eens... ik vond een FAQ op dit gebied!



------------------------------------------------------------------------

FAQ/VVV: Brom op geluidsinstallatie bij aansluiting op PC

Maurice Janssen <faq@z74.net>
v0.7, 2 mei 2004

Deze FAQ behandelt het verschijnsel dat er een brom optreedt zodra men
de PC op de geluidsinstallatie aansluit.
Behandeld worden de oorzaak en de mogelijke oplossing.

Met dank aan allen die hebben meegeholpen met het opstellen van deze
FAQ.
De laatste versie is te vinden op http://www.z74.net/FAQ-Brom.txt

------------------------------------------------------------------------

Inhoudsopgave

1. Wat is het probleem?

2. Wat is de oorzaak van deze brom?

3. Hoe los ik het op?
3.1 Waarom kan ik niet gewoon de randaarde van de PC losnemen?
3.2 Scheiding in de audio-verbinding.
3.3 Scheiding in de antenne-aansluiting.
3.4 Wat is de beste oplossing?
3.5 Zijn er ook nadelen aan het onderbreken van de aardlus?

4. Waar vind ik meer informatie?

------------------------------------------------------------------------

1. Wat is het probleem?

Bijna alle PC's hebben tegenwoordig een geluidskaart en omdat de
geluidskwaliteit van de gemiddelde stereo installatie vaak beter is dan
een setje computer-luidsprekers wordt de geluidskaart vaak hierop
aangesloten. Ook voor het bekijken van DVD-films op TV is het vaak
gewenst om de computer op de versterker aan te sluiten i.v.m. Surround
Sound.
Helaas ontstaat er zeer regelmatig een irritante brom toon die te horen
is op de luidsprekers zodra de PC is verbonden met de versterker
(meestal met een kabeltje met een 3,5 mm stereo jack plug aan de kant
van de PC en 2 tulp-pluggen aan de kant van de versterker).
Het volume van de brom is niet afhankelijk van de volume instelling van
de geluidskaart, wel van de stand van de volume knop van de versterker.
De brom is soms ook te horen op andere bronnen (CD, tape, enz.) maar is
het luidst als de PC als bron is geselecteerd.

Het is ook mogelijk dat het beeld verstoringen vertoont of dat een digitale
(SPDIF) verbinding niet meer werkt.

2. Wat is de oorzaak van deze brom?

De oorzaak van deze brom is een zogenaamde aardlus. Een aardlus is een
verbinding tussen diverse aardingssystemen. Op zich is hier niets mis
mee, het voorkomt dat er gevaarlijke spanningsverschillen kunnen
optreden. Het nadeel van een aardlus is echter wel dat er stroom kan
gaan lopen over de aardverbindingen.
In het geval van de PC die aangesloten is op de versterker bestaat de
aardlus uit de volgende onderdelen. De PC is (als het goed is)
aangesloten op een wandcontactdoos (in de volksmond: stopcontact) met
randaarde. De kast van de PC is hiermee verbonden. De mantel van het
audio-kabeltje tussen PC en versterker ook, en deze is aangesloten op
de massa van de versterker. Via het kabeltje naar de tuner, of via de
TV of video als deze ook op de versterker zijn aangesloten, is de massa
van de versterker aangesloten op de mantel van de antennekabel (CAI). De
mantel van de antennekabel is ergens ver weg verbonden met aarde (meestal
in een verdeelkast van de CAI). Via het energiebedrijf, of via "Moeder
Aarde" is deze weer verbonden met de aarde in de meterkast thuis.
Al met al een lus die behoorlijk groot kan zijn.


+---------+ +------------+
| | audio-kabeltje | |
| PC |------------------------------------| versterker |
| | | |
+---------+ +------------+
| |
| |
|netsnoer met randaarde |antenne-
|(PE = beschermingsleiding) |kabel
| |
| |
+------------------------------------------------+
lange vage weg via aarde van energiebedrijf


Door de grote afmeting van de lus vangt deze lus magnetische velden op
van diverse bronnen. Hierdoor zal er door de lus een stroom gaan lopen.
Aangezien stromen door elektriciteitsleidingen de grootste bron van deze
magneetvelden zijn en aangezien zij een 50 Hz veld opwekken, zal de
stroom door de aardlus ook een 50 Hz stroom zijn.
Ook (lek-) stromen die normaal gesproken via de beschermingsleiding van
de PC worden afgevoerd zullen deels via het parallelpad van audio- en
antennekabel gaan lopen.
Deze stroom loopt ook over de kabel tussen PC en versterker en
daardoor onstaat er een 50 Hz stoor-spanning aan de ingang van de
versterker. Deze spanning wordt met het normale audio-signaal mee
versterkt en is als brom hoorbaar. Afhankelijk van het ontwerp van de
versterker loopt deze stroom ook voor een deel door de versterker zelf
(de stroom moet immers via de antennekabel weer weg) en kan ook op
andere plaatsen in de versterker een stoor-spanning opwekken. Daardoor
ontstaat er op andere bronnen (CD, tape, enz.) soms ook een brom.


3. Hoe los ik het op?

De oplossing voor dit probleem is vrij eenvoudig. De stroom door de
aardlus veroorzaakt de brom, dus moet het pad waar deze stroom loopt
onderbroken worden: de twee aardes moeten galvanisch gescheiden worden.
Zoals in de schets te zien is kan dat op drie plaatsen. Bij de randaarde
van de PC, bij het audio-verbinding tussen PC en versterker of bij de
antenne aansluiting.


3.1 Waarom kan ik niet gewoon de randaarde van de PC losnemen?

De eerste oplossing is het eenvoudigste, maar tevens de meeste domme
oplossing om te kiezen. Die geaarde stekker aan de PC zit er niet voor
niets. Als er een fout in de voeding optreedt en de randaarde is niet
aangesloten, dan kan de netspanning op de behuizing van de PC komen te
staan. Dat dit dodelijk kan zijn behoeft geen verdere uitleg. Bovendien
is het feitelijk verplicht om een klasse I apparaat (wat een PC is,
daarom zit er ook een geaarde stekker aan) deugdelijk te aarden.
Daarnaast zal de kast van een PC zonder goede aarde op ongeveer de helft
van de netspanning komen te staan door het netfilter dat in de voeding
van de PC is ingebouwd. Deze spanning is niet direct gevaarlijk omdat er
een hoge impedantie zit tussen netspanning en de kast (de condensator in
het filter), maar kan wel tot schrikreacties leiden.
Bij het aansluiten van niet-geaarde apparatuur neemt bovendien de kans
toe dat hardware beschadigd wordt. Denk aan kapotte parallelle of
seriële poorten.


3.2 Scheiding in de audio-verbinding.

De tweede oplossing kan gerealiseerd worden door scheidings-trafo's te
plaatsen in de audio-verbinding tussen PC en versterker.
Je kunt hiervoor een lijntrafo uit een oud modem gebruiken, maar deze
afhankelijk van het uitgangsniveau van de geluidskaart in verzadiging
gaan. Kwestie van uitproberen dus.
Er zijn ook speciale trafo's te koop voor dit soort toepassingen bij de
betere audio- of elektronicawinkel.


3.3 Scheiding in de antenne-aansluiting.

De derde oplossing is een scheiding in de antenne aansluiting. Hiervoor
zijn diverse mogelijkheden. Het simpelweg onderbreken van de mantel zal
de 50 Hz stroom al onderbreken, maar kan verminderde beeld- of geluids-
kwaliteit veroorzaken. Op sommige plaatsen is het antennesignaal echter
zo sterk dat hier niets van te merken is.

Een andere mogelijkheid is om een condensator van +/- 10 nF in de mantel
en in de centrale geleider op te nemen. Deze impedantie is klein voor de
frequenties van het antenne-signaal, maar groot voor 50 Hz stromen.
Gebruik wel condensatoren die minimaal 300 V kunnen weerstaan zodat de
condensator niet ontploft als er ergens sluiting ontstaat. Daarnaast zal
de kabel-exploitant het je niet in dank afnemen als je 230 V op de mantel
van zijn antennekabel zet.

Ook voor het antenne-signaal kan een scheidings-trafo worden gebruikt,
eventueel zelf te maken met een ferriet-kern. Deze trafo's zijn
makkelijker te maken dan de trafo's voor de audio-verbinding omdat de
verhouding tussen de hoogste en de laagste frequentie waarvoor hij goed
moet functioneren kleiner is en niet 100% vlak hoeft te zijn.
De betere einddozen (aansluiting waar de CAI-kabel binnenkomt en wordt
gesplitst in radio en TV) hebben vaak al een scheiding ingebouwd. Als dat
niet het geval is, dan is de bestaande einddoos vrij eenvoudig te vervangen
door een exemplaar met galvanische scheiding (ongeveer EUR 20,-).
Verder zijn er mantelstroom-filters te koop (o.a. bij Conrad) die tussen
de al aanwezige antenne-kabel en tuner gezet kan worden waar de
scheiding inzit. Of neem een antenne-kabel met ingebouwde scheiding ter
vervanging van de bestaande kabel.
Ook op radiovlooienmarkten zijn dergelijke artikele vaak voor een prikkie
te vinden.

Als zowel tuner als TV/video op de versterker zijn aangesloten, dan moet
in beide antenne kabels de aardlus worden onderbroken. Bij het plaatsen
van een nieuwe einddoos wordt de lus voor radio en TV in één klap voor
beide onderbroken.

Bij de installatie in nieuwbouwwoningen met een eengats-doos in de meterkast
(het AOP = abonnee overgave punt) is deze doos meestal al voorzien van
een galvanische scheiding.


3.4 Wat is de beste oplossing?

In de meeste gevallen is een scheidingstrafo in de antennekabel de beste
oplossing. Ze zijn eenvoudig zelf te maken als je een beetje handig bent,
en anders te koop in de vorm van een einddoos of als filter dat op de
bestaande antenne-bekabeling wordt aangesloten.


3.5 Zijn er ook nadelen aan het onderbreken van de aardlus?

De stroom die in de aardlus loopt wordt opgewekt door een magnetisch veld
(Wet van Lenz, er gaat een stroom lopen die het magneetveld tegenwerkt).
Als deze stroom niet meer kan lopen, dan zal er over de onderbreking een
spanning komen te staan. In het algemeen zal deze spanning echter geen
gevaarlijke waarden bereiken.
Verder schijnen er gevallen te zijn waarbij het het kabelmodem niet meer
goed functioneert na aanbrengen van een scheidingstrafo. In andere gevallen
werkt het kabelmodem prima met trafo. Kwestie van uitproberen dus of vraag
het na bij de kabelexploitant.


4. Meer informatie

Op http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html is (in het
Engels) meer informatie te vinden over dit onderwerp, inclusief een
aantal voorbeelden voor het zelf bouwen van scheidings-trafo's.

------------------------------------------------------------------------
 
De meeste PC voedingen die NIET geaard zijn via het netsnoer zorgen voor de halve netspanning op de behuizing.
Dus circa 230/2 = 115 Volt.

Je kunt dit meten door een Voltmeter in het wisselspannings bereik te zetten en als volgt te meten:
Pen 1 op de behuizing, pen 2 in je stopcontact prikken.
Daarna pen 2 in het andere gat van je stopcontact prikken.
Als in beide gevallen circa dezelfde spanning wordt weergegeven, dan heb je een zwevende spanning tgv het niet aarden.

Niet met een stroommeter gaan meten; die geven voor je het weet de ergste kortsluitingen tgv fout meten / fout de pennen ergens in prikken...

Inderdaad een dikke aarde draad vanuit de meterkast trekken. En in jouw studio letterlijk 1 punt nemen (een korte rail met schroeven kan nog net) en daar al je 'aardes' van al je apparatuur op aansluiten.
De zogenaamde sterpuntsgewijze manier van aarden is dit.

Ikkie ben wel een tikkie elektro ondelegd :)
 
Back
Top