Compressor mythe

maxdox

rode peper en knoflook
Lid sinds
12 juli 2001
Berichten
1.143
Locatie
Maastricht
In de laatste FutureMusic stond een artikel over compressors.
Ik krijg het nog steeds niet voor elkaar een beetje ruimtelijk te mixen en ik hoor meestal niet (alleen op losse bass drums/hiharts, dan hoor ik het wél) het verschil als ik compressie toepas (dsp, uit een effectenbak).
Ik ben ervan overtuigd dat compressie de key is voor een mix waar niet alles doorelkaar loopt.
Hoeveel compressors hebben jullie?
 
Compressie blijft lastig. Bladen als SOS en FM besteden er minstens 1 x per half jaar een aantal pagina's aan. Bij Dance/Techno is het helemaal moeilijk. Neem nu een synthlijntje uit een synth. Meestal zijn die lijntjes dynamisch al niet zo gevarieerd, compressie heeft dus geen zin dan: Je hoort het gewoon niet. Bij drums (kick, snare etc.) wordt het wel cooler. Als ik mijn 909 door een goede compressor gooi (liefst buizen) en de attack en release heel kort zet, de treshold erg hoog en de ratio ook hoog dan gaat het hele zaakje erg fijn pompen en zuigen. Je verliest alleen vaak je low end. De kick kickt niet meer. Oplossing: Sample de boel en plak er een nieuwe kick onder die wel die impact heeft. Je mix wordt er een stuk beter van.

Wie een analoge synth heeft of een goeie VA zal wel merken dat bij sommige resonance instellingen het geluid veeeeeeel te hard en scherp is: Compressen die handel. Zo blijft je mix netter en helderder (als je dat wilt).

Goeie Tip: Wat ook vaak in "de bladen" staat en ook echt waar is, is dat als je op geluiden een beetje distortion gooit ze meteen duidelijker klinken. Dus niet alles door je Boss pedaaltje halen maar gewoon met een FX-bak een beetje grung.
Doe dit met de kick, snare, highats, synth-hits etc. en alles lijkt plots veel steviger!
 
Acid Junkies

Acid Junkies

Ik blijf me verwonderen over de helderheid en definitie van opnamen van de Acid Junkies. Ze gebruiken nauwelijks (ik hoor 't in ieder geval niet) overdrive of distortion, maar het heeft zoveel power !

Mijn vermoeden is veel compressie (maximale dynamiek) en heel goed EQ'en.
 
wel grappig hoe meningen kunnen verschillen:

Ik vind de Acid Junkies platen juist heel kaal en saai klinken. Wel helder en duidelijk maar heel klinisch. Techno mag van mij Ranzig zijn. Ken je die laatste plaat van Pascal F.E.O.S. (met de vloervuller "pushing me higher"). Die gast heeft en dat duidelijke en dat ranzige. Zeer knap afgemixt die plaat en voor mij een soort benchmark. Ik sample soms een stukje en hou dat slechts voor referentie naast de rest van een nummer. Zeer zeer handig moet ik zeggen.

Toch blijft afmixen echt moeilijk en smaken verschillen enorm.
Eigenlijk is afmixen het laatste waar ik echt moeite mee had (en nog steeds heb). Denk niet dat het makkelijk is, want je nummer tot een mooie plaat maken (letterlijk en figuurlijk) is gewoon echt moeilijk.

Tip: Koop een Focusrite mixmaster. Vriend van mij heeft er een en.....WAUW. De multiband daarop en de EQ is zooooooo fijn. De EQ kent een paar standen maar echt goed voor hihats. Niet te vergelijken met mijn EQ op m'n Mackie. De compressie is ook zooooo helder en kan heel erg pompen maar ook mooi vlak zijn. Ik wil er eigenlijk eentje, maar ja...2000 piek.
 
Gebruik de compressor/limiters van m'n 01v soms wel soms niet. Misschien niet zo goed als buizen, maar heb altijd nog een mastering compressor om het een beetje in het gareel te houden.
Qua software kun je wat dat betreft nog veel meer met compressie want software heeft ook look ahead compressie dus kun je attacks ed. maximaal gebruiken.

Maar met elke compressie is het miereneuken en leren hoe het echt moet. Dan helpen dingen als artikelen lezen en tutorials op websites toch wel hoor. Want zelfs met een enorme vette focusrite kun je het nog verneuken. ;)

En heb pas nog geleerd dat je soms compressie ook maar gewoon moet uitzetten. En je meer op de totale mix moet concentreren. :)
 
Ranzig

Ranzig

Techno mag van mij Ranzig zijn.

Ehh.. dat is ons belangrijkste motto. En ik kan je verzekeren.. onze acid is heuul ranzig.

Ik refereerde naar de Junks omdat ik het knap vind dat ze hun mix zo helder en strak krijgen. Niet omdat ik dat ook wil.. want wij zijn de acid junkies niet.. hehe..
 
Precies: whatever fits the mood.

Mooie heldere detroit platen met veel diepgang moeten gewoon anders gemixt worden dan raggende Jef Mills of Thomas Schumacher plaatjes.

Ik mix eigenlijk alles op mijn Mackie af met zo'n cheap ass Alesis compressor (echt bagger). Soms dan pak ik aparte loops en pleur ze door een software compressor heen van TC Native. Dat is echt goed spul!! Met plugins kan je zoveel leuke dingen doen, alhoewel ik niets gebruik maak van een software sequencer.

Mijn motto: Afmixen is moeilijk. Wees heeel blij als je het goed kan. Compressie is bijna onmisbaar maar panning en goed gedoseerde reverb kan een mix ook opengooien. EQ is hetzelfde verhaal: gewoon oefenen.
 
De Compounder van Focusrite klinkt ook behoorlijk!
Er staat er een op marktplaats voor 1150,-
 
Yep, Compounder is ook vet:D , maar niet handig om een mix doorheen te gooien (hij's mono). Wat ik ook wel 's doe is de hele mix door het Fuzz gedeelte van mijn Electrix Filter Factory gooien. Als je er dan een beetje Fuzz overheen doet klinkt alles lekker rauw maar toch goed. Er zit een soort limiter werking in die Fuzz module waardoor het zaakje heel compact gaat klinken. Bij sommige nummers werkt dat fantastisch, bij andere is het complete bagger.
 
Euuh mischien een beetje een vreemde vraag, maar ik zou wel eens willen weten wat je nou met een compressor kan doen, ik heb er namelijk niet echt veel verstand van dus....... En wat voor voordelen heeft dat?????

Greetz Bob
 
303 en compressie?

303 en compressie?

Als ik het goed begijp is het verstandig m'n 303 ook door een compressor te halen aangezien er veel verschil in dynamiek is wanneer je accent, lage resonantie en veel modulatie gebruikt?
Maar als ik hem door een distortion haal, gaat er een groot deel van de dynamiek verloren en is compressie dus niet noodzakelijk???

Iemand ervaring met T-racks? Dat schijnt ook een goed pakket te zijn.

Hardware vs. software compressie, wat is beter :confused:
 
Een distortion pedaal is in principe al een extreme compressor. Dus drukke 303 loopjes hoeven niet gecompressed te worden.
 
Als ze die file op de A2 nu eens tar-ren, dan is het file-probleem ook meteen opgelost.. *D
 
Ik zie de meters op mijn Spirit Folio SX vaak in het rood gaan. Dus dat ik de inputs 'n stukje overstuur. Ik heb het idee dat alles daar wat warmer en vetter van wordt. Ook beperk je op die manier volgens mij de dynamiek, zoals met elke vorm van distortion.
Op deze manier heb je meer controle over welke sounds je (subtiel) wil oversturen dan wanneer je je hele stereomix door 'n distortion gooit.

Als ik artikelen lees over compressie denk ik altijd dat ik er een wil hebben. Maar als ik muziek aan 't maken ben heb ik niet vaak het idee dat ik 'n compressor mis. Je kan kicks ook vetter maken door slim samples te layeren en te EQ-en. En m'n stereo mix haal ik altijd wel door 'n compressor/limiter plug-in.

Maar aan de andere kant kan ik me best voorstellen, dat als je eenmaal met een goede hardware compressor gewerkt hebt, dat je niet meer zonder wil. En dan krijg je hetzelfde verhaal als met synths: Je wil er alleen maar MEEEEER!!!!

Ik heb wel het idee dat door Focusrite en TLA echt goede compressors nu eindelijk betaalbaar worden. Hmmm... toch eens luisteren.
 
Als ik artikelen lees over compressie denk ik altijd dat ik er een wil hebben. Maar als ik muziek aan 't maken ben heb ik niet vaak het idee dat ik 'n compressor mis. Je kan kicks ook vetter maken door slim samples te layeren en te EQ-en. En m'n stereo mix haal ik altijd wel door 'n compressor/limiter plug-in.

Dat heb ik dus ook altijd :)

Ik doe wel, als ik drumsamples maak, even de compressor van Soundforge er even overheen.
 
Ja ik heb niet echt het idee dat ik er een mis , maar op mijn track op de DSF DB (if not now, when?) kreeg ik o.a. het volgende commentaar van fuse:

" De mix op zich mist redelijk veel EQ en vooral compressie ook al is het een minder heftig nummer. Trouwens clipt ook nog eens stevig en hoor je flink wat ruis (begin/eind). Dus niet clippen en kijk nog eens naar de compressie zou ik zeggen."

(goeie kritiek trouwens, tenminste iets waar je wat mee kan)

Ik heb dus geen compressie gebruikt in dit nummer, alleen 'n limiter plugin bij het masteren. Dus nu zou ik graag willen weten hoe een compressor dit nummer vetter had kunnen maken. Als iemand me dat goed kan uitleggen, of liever nog, laten horen, dan ren ik naar de winkel om 'n goeie compressor te kopen.
Als ik artikelen lees over compressie kan ik niet echt 'horen' wat het voor
mijn eigen muziek zou kunnen doen. En mijn autocom heb ik uitgeleend omdat ik niet het idee had dat dingen er beter door klonken (komt dit omdat het een goedkoop kutding is, of omdat ik er de ballen van snap?)

Dus... fuse?
 
Haha, of ik 'even' uit kan leggen hoe compressie werkt?

Trouwens gebruik ik zelf ook een autocom, en hij is redelijk goed hoor. Zeker als je prijs/prestatie vergelijkt. (Jajaja, d'r zijn veel vettere compressors)

Compressie gebruik je meestal als er twee kanalen qua dynamiek elkaar in de weg zitten. Hoe kun je dit horen? Als je bijvoorbeeld een melodie hebt en er wat drums bij gooit dan word die hele melodie verneukt door die drums. Dus compressie op de drums om ze een beetje te temmen.

Of je wilt een zanger(es) opnemen en je wilt het algehele geluidsnivo gelijkhouden en niet meteen als het even harder gaat dat alles overstuurd raakt.

Maar eh wil je er meer over lezen dan zul je toch even internet moeten afstruinen of wat oude muziekbladen moeten naslaan over het hoe en waarom van compressie.
 
Leuk zeg die DSF.....

Leuk zeg die DSF.....

Orgineel geplaatst door lo-fi
Als iemand me dat goed kan uitleggen, of liever nog, laten horen, dan ren ik naar de winkel om 'n goeie compressor te kopen.

...dus ik denk ik doe eens gek. Even jouw nummer 'opgepoetst'. Even uploaden......dat werkt dus niet. Echt handig :(
 
Back
Top