Patchbays configuratie

dione

hardkoor
Lid sinds
23 december 2002
Berichten
5.687
kep dus vandaag een paar patchbays gehaald....( Neutrik NYS-SPP-L )....
voordat ik er mee ga stoeien,heeft iemand misschien tips over het optimaal gebruiken van deze dingen ? ;)


om eerlijk te zijn begrijp ik de configuratie van die dingen nog niet helemaal...was in de veronderstelling dat de achterste aansluitingen continue met elkaar in verbinding staan,tenzij aan de voorkant iets ingeplugt....dit blijkt na proberen niet zo te zijn....:erm:
en de PDF handleiding is nou niet echt duidelijk...ze hebben het over het kantelen van dat ding,maar dan staan de cijfers verkeerd,net als de rack-oren.....of heb ik het niet helemaal begrepen ?:confused:


kortom,verblijdt mij met duidelijke uitleg over het fenomeen"Patchbay"....:D8o
 
Er is niet echt een ISO norm over patchbays maar meestal worden volgende vuistregels gevolgd:
-hang alleen je gear dat je soms wil herpluggen aan je patchbay zodat je signal path zo kort mogelijk blijft.
-de outputs van je gear (synths, FX, mixer-aux, ...) hang je op de bovenste rij; de inputs aan de onderste rij
-zorg dat je alles zo aansluit dat je meestal zonder 1 patchkabel te moeten gebruiken, je dagelijkse setup kan gebruiken

Aan de achterkant staat de bovenste (in half-normalized mode) idd in verbinding met de onderste
tenzij je aan de voorkant in 1 specifieke (meestal de onderste) een plug insteekt.
Hiermee kan je dus een ander signaal (output) patchen naar die input (mixer, FX, sampler).
De bovenste aan de voorkant kan in dit geval gebruikt worden om je signaal voor te beluisteren
(door er een koptelefoon in te steken) of om die output naar een tweede input te routen.
Het pad tussen de bovenkant en de onderkant word hier dan dus niet onderbroken.

Je kan je patchbay of enkele patchpunten ook in isolated mode gebruiken.
Daarvoor moet je de patchbay opendraaien en die betreffende modules omdraaien.
Dan staat de voorkant rechtsreeks in contact met de achterkant en
is er intern geen verbinding tussen de onder- & bovenkant.
Opgelet: het is een ware kunst om hem terug dicht te krijgen ;)

Tip1: werk eerst effe in een spreadsheetje uit hoe je ze wil patchen.
Tip2: Neutrik heeft een gratis tooltje waarmee je labels voor je patchbay kan maken

Laat maar weten als je nog vragen hebt...
 
dank u...:biertje: ...ik ga vandaag weer wat dingen proberen...

meer tips zijn altijd welkom...;)
 
Origineel geplaatst door r.5


Aan de achterkant staat de bovenste (in half-normalized mode) idd in verbinding met de onderste
tenzij je aan de voorkant in 1 specifieke (meestal de onderste) een plug insteekt.
Hiermee kan je dus een ander signaal (output) patchen naar die input (mixer, FX, sampler).

verschillende dingen geprobeerd....maar bij mij staat de voorkant ( a en b ) in verbinding met elkaar....de grijze aansluiting zit dan op de achterkant....
als ik de a en b van de achterkant gebruik,krijg ik alleen signaal als ik in de voorkant een kabeltje doe...:confused:

als ik kijk naar de plaatjes bovenop de patchbay,zou het andersom moeten staan voor half-normalled mode : de grijze aansluiting zou dan op de voorkant moeten zitten....
:confused:

vaag....
 
Ik heb ook zo'n ding, heb hetzelfde gehad. Het is even prutsen, maar je moet hem uitelkaar halen en alle printjes omdraaien (A zit boven). Dan zijn de pluggen A en B achter doorverbonden. Je kunt het signaal aftappen via plug A voor. De verbinding achter kun je verbreken door een plug in B voor te steken, in dat geval zijn A met A en B met B verbonden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
:)
 
Origineel geplaatst door MisterG
Ik heb ook zo'n ding, heb hetzelfde gehad. Het is even prutsen, maar je moet hem uitelkaar halen en alle printjes omdraaien (A zit boven). Dan zijn de pluggen A en B achter doorverbonden. Je kunt het signaal aftappen via plug A voor. De verbinding achter kun je verbreken door een plug in B voor te steken, in dat geval zijn A met A en B met B verbonden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is
:)

dank u....ik moet 'm dus wel andersom zetten...:biertje:
 
even een vraagje tussendoor. dit zijn best onhandige dingen als ik het zo lees. openschroeven om van modus te veranderen etc. lekker alstie vast in je rack hangt... zijn er niet zoals midi patchbays audio patchbays die je gewoon via een menu ofzo kan routen en mergen etc? veel makkelijker toch?;)
 
Beetje duur, digitaal gecontroleerd en afgezien van sommige uitzonderingen gewoon onnodig.

Als je een patchbay, en dan voornamelijk een aantal patchbays bij elkaar, goed inricht, dan is vervolgens standaard alles lekker gerouteerd.
Diezelfde setup kan echter zo fleksibel zijn dat een enkele patch aan de voorkant van je bays een willekeurige X naar een willekeurige Y kan routen.
Meestal is het even wat gedoe om te visualiseren hoe je alles wilt hebben en vaak is het nodig om dan alles nog een keer of wat overnieuw te doen, maar zodra je het echt door hebt is het hemels werken en heb je er geen omkijken meer aan...
 
ik kan me zeer goed voorstellen dat je een midi gestuurde audiopatchbay hebben wil.
ik wil er namelijk ook liever 1 of 2 of 3 of .. of ...
naja in iedergeval wil ik de patchbay gebruiken om bepaalde synths rechtstreeks naar effecten te sturen of juist direct naar de mixer (of beiden!) zoals ik patchbays gebruik moet ik voor zo'n setup 3 x stereo I/O hebben en mijn stereo I/O kabels patchen naar dat effect kanaal die ik wil gebruiken (waarbij een midi patchbay weer handig zou zijn, immers heeft elk nummer een aparte routing). je kunt ook wel bij sommige patchbays boven op het ding de routing mogelijkheden veranderen maar dat doe je natuurlijk 1x als je hem installeerd (in je rek hangt!)
p.s. ik wordt echt 0% wijzer van de uitleg hier, a of b ? ik snap er ff niks van (of zou t komen doordat ik moe ben!?)
 
Origineel geplaatst door Mstudio1

p.s. ik wordt echt 0% wijzer van de uitleg hier, a of b ? ik snap er ff niks van (of zou t komen doordat ik moe ben!?)

als je diezelfde patchbay zou hebben ( Neutrik NYS-SPP-L ) zou je het waarschijnlijk wel begrijpen...;)



voorlopig ga ik de patchbays afzonderlijk gebruiken,dwz : 24 inputs op de ene en 24 op de andere,en dan later met elkaar verbinden ( moet toereikend zijn,kep 4 patchbays )....ik ga ze dan voornamelijk gebruiken voor drumcomputers,omdat die veel uitgangen hebben en ik ze dan op allerlei manieren kan routen...
mn fx en alle belangrijke ( veelgebruikte ) apparatuur hou ik rechtstreeks op m'n tafels...
 
Heb dus ook de Neutrik patchbay en ik liep tegen een aantal dingen aan. Ik heb mijn FX aangesloten op m'n patchbay. Vervolgens als ik m'n FX aanzet (terwijl er geen kabels aan de voorkant inzitten) krijg ik toch een oversturend signaal in m'n FX binnen. Hoe kan dit? Is er iets als een standaar patch 'opstelling'?
 
't Probleem met het uitleggen van de werking van patchbays blijkt altijd het omschrijven van de aansluitingen :)

Nemen we de Neutrik NYS-SPP-L, dan hebben we een kleine hulp: de letters A en B en de kleuren zwart en grijs.
Bovendien heeft zo'n ding een voor- en een achterkant :P

Dus...

Ik heb mijn patchbay als volgt aangesloten:

De outputs van m'n instrumenten en de PC gaan allemaal naar de A-gaten aan de achterkant.
Vervolgens heb ik twee 8-voudige multikabels van de B-gaten aan de achterkant naar m'n mixer lopen.
De kabels naar m'n sampler-input en de inputs van m'n PC zitten ook in aan de achterkant in B-gaten.

Bij mij zijn aan de achterkant dus de A-gaten inputs en de B-gaten outputs.
Aan de voorkant is dat dus precies andersom: steek ik iets aan de voorkant in een B-gat, dan is dat aan de achterkant een output.

Als ik nu aan de voorkant helemaal niks erin steek, staan de eerste 16 A-inputs aan de achterkant in verbinding met de B-outpus. Met andere woorden: de signalen die op de eerste 16 gaten aan de achterkant binnenkomen, floepen gelijk door naar de B-gaten aan de achterkant (naar m'n mixer dus).

Wil ik nu een ander signaal naar m'n mixer leiden, dan steek ik aan de voorkant in het A-gat van het betreffende signaal een patchkabel, waarvan het andere eind in het B-gat (aan de voorkant nog steeds) gaat van de bestemming.

Wil ik bijv. output 3 en 4 van m'n PC naar m'n mixer leiden op spoor 14 en 15, dan gaan aan de voorkant de uiteinden van twee patchkabels in A-gaten 17 en 18 en eveneens aan de voorkant het andere eind van die kabels in B-gaten 14 en 15.

Wat er dan binnenkomt aan de achterkant in de A-gaten 14 en 15 wordt dan niet meer doorgelusd naar de B-gaten 14 en 15!

vraag aan David20: Hoe heb je je FX aangesloten?
 
Bedankt voor je duidelijke uitleg AxiMaxi. Mijn FX heb ik als het volgt aangesloten:
Ik heb de inputs (van de FX) aan de achterkant van de Neutrik in de A's gedaan en de outputs van de FX op de B's (zodat ik evt.). op deze manier kan ik de EQ, compressor en FX aan elkaar patchen. Ik snap dus niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb namelijk mijn EQ en Compressor op dezelfde manier aangesloten en hier heb ik geen problemen mee. Er komt zonder patchkabels geen signaal binnen (zo hoort het ook lijkt mij).
 
Ik heb me hier laatst ook in proberen te verdiepen, omdat ik helemaal moe wordt van alle kastjes elke keer omdraaien en anders aansluiten, als ik weer eens aan het experimenteren ben geslagen.

Het is me toen ook niet helemaal duidelijk geworden, met name omdat de verschillende fabrikanten en net iets andere gewoontes op na houden, welke redelijk veel invloed hebben op het gebruik van de patchbay. Het omdraaien van modules vind ik iig een raar fenomeen, maar dat zal wel aan mij liggen.

Hier staat behoorlijk wat uitleg over het gebruik en de logica van patchbays. Tevens staan er wat makkelijke artikelen over het plannen van je bekabeling. Erg makkelijk in de wat grotere studio's.


Is er iemand die zijn spreadsheet met ons wil delen? Een afbeelding zegt in dit geval denk ik meer dan woorden.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb dus gewoon alle nodige inputs en outputs aan de achterkant zitten....sommige heb ik alleen in de B zitten,,omdat je dan aan de voorkant op zowel A als B hetzelfde signaal hebt.....zodoende kun je heel makkelijk een mono signaal naar twee kanalen gooien,splitten dus,of pseudo stereo maken...
 
Origineel geplaatst door David20
Mijn FX heb ik als het volgt aangesloten: Ik heb de inputs (van de FX) aan de achterkant van de Neutrik in de A's gedaan en de outputs van de FX op de B's (zodat ik evt.).
Het is op de eerste plaats even belangrijk te constateren hoe jouw patchbay in elkaar zit. Bij Dione bleken immers de connectors op een gegeven moment verkeerd-om in de module te zitten.

Als de grijze connectors aan de voorkant zitten, in de onderste (B) rij, dan is het goed.
Dat wil zeggen: dan zit de module juist in elkaar.

Je hebt dan wel een feedback lus gemaakt met je effecten, hetgeen het oversturende signaal verklaart.

Origineel geplaatst door David20
op deze manier kan ik de EQ, compressor en FX aan elkaar patchen. Ik snap dus niet wat ik verkeerd heb gedaan. Ik heb namelijk mijn EQ en Compressor op dezelfde manier aangesloten en hier heb ik geen problemen mee.
Dat zou kunnen komen doordat er kennelijk een rest-signaal (ruis?) uit je effectenbak komt, die versterkt wordt en daardoor een feedback creƫert. De EQ en de compressor zijn wellicht stiller of versterken niet of anders, waardoor het probleem zich niet voordoet.

Origineel geplaatst door David20
Er komt zonder patchkabels geen signaal binnen (zo hoort het ook lijkt mij).
Nou, 't is maar hoe je het ziet: ik vind het juist horen dat de A-achter met de B-achter in verbinding staat, anders heb je voor een 'standaard' setup een hele bos patchkabels nodig.
Als ik mijn setup in de basis-configuratie wil gebruiken, heb ik geen patchkabels nodig en wordt alles 1-op-1 doorgelust in de patchbay.

De oplossing van het probleem zou kunnen zijn dat je de patchbay uit elkaar haalt en 'achterstevoren' in elkaar zet. Dus met de grijze connectors naar achteren.
Als er dan namelijk, zoals in jouw geval, een plug in zowel het bovenste als het onderste gat zitten (achterzijde), dan is de koppeling verbroken. En dat is precies wat jij nodig hebt :)
Je steekt dan de plug waar het geluid uitkomt in de bovenste aan de voorkant, die gaat vervolgens door je FX heen en komt er aan de voorkant weer uit door het onderste gat.

Dat verklaart meteen waarom je dat ding uit elkaar kan halen en waarom je de connectors om kan draaien... En dat vroeg ik me dus af, maar met jouw configuratie valt het kwartje :)
 
Origineel geplaatst door dione
ik heb dus gewoon alle nodige inputs en outputs aan de achterkant zitten....sommige heb ik alleen in de B zitten,,omdat je dan aan de voorkant op zowel A als B hetzelfde signaal hebt.....zodoende kun je heel makkelijk een mono signaal naar twee kanalen gooien,splitten dus,of pseudo stereo maken...
Hmm... wacht ff... als ik een signaal aan de achterkant op A laat binnenkomen, komt hij er aan de achterkant door B weer uit. En als ik 'm dan wil splitten/pseudo-stereoficeren, prik ik bij A aan de voorkant een patchkabel erin en voer die af naar andere een B-voorkant.

Maar 't lijkt wel of bij jouw de connectors er 'ondersteboven' inzitten, als ik je beschrijving zo lees... :confused:

Ik begin hoe langer hoe meer te denken dat de hele wirwar en spraakverwarringen over patchbays alleen maar onstaan door het feit dat patchbay op zoveel verschillende manier in elkaar kunnen steken :frons:
 
Origineel geplaatst door AxiMaxi
Hmm... wacht ff... als ik een signaal aan de achterkant op A laat binnenkomen, komt hij er aan de achterkant door B weer uit. En als ik 'm dan wil splitten/pseudo-stereoficeren, prik ik bij A aan de voorkant een patchkabel erin en voer die af naar andere een B-voorkant.

Maar 't lijkt wel of bij jouw de connectors er 'ondersteboven' inzitten, als ik je beschrijving zo lees... :confused:

ik heb ze zitten zoals ik m gekocht heb (3 stuks,op verschillende tijdstippen)...dus niks omgekeerd...ze zitten zoals op de bovenkant staat 'split' of 'isolated'...

hahaha...het wordt steeds onduidelijker...:P
 
Origineel geplaatst door dione
ik heb ze zitten zoals ik m gekocht heb (3 stuks,op verschillende tijdstippen)...dus niks omgekeerd...ze zitten zoals op de bovenkant staat 'split' of 'isolated'...

't Stomme is, dat het zelfs in de PDF-file van Neutrik verwarrend is.
Daar hebben ze 4 plaatjes, waarbij ze dus de grijze connector bij 2 op de voorkant hebben en bij de andere 2 op de achterkant.

Zit de grijze op de voorkant met een plug erin, dan noemen ze het 'half normalled', hebben ze dezelfde configuratie met de grijze plug aan de achterkant, dan heet het ineens 'isolated'. Klopt volgens mij niet, 't zou denk ik gewoon in beide gevallen 'isolated' moeten zijn.

Dus als jij, Dione, zegt dat ze zitten zoals op die twee plaatjes 'split' en 'isolated' staat, dan heb je dus de grijze connector aan de achterkant?
Bij mij zitten de grijze connectors namelijk aan de voorkant...

Wacht, ik doe er een plaatje bij:
patchbay.jpg


Hoe zit het nou bij jullie?
(De zwarte connector op 't plaatje is de grijze op de patchbay. Het nootje stelt de oorsprong van het geluidssignaal voor)
 
Back
Top