Patchbays configuratie

Aaaaaaargh.. hoofdpijn!!

:D ik zal het eens uittekenen..

thnx!!
 
de connector aan de achterkant is verbonden met dezelfde connector aan de voorkant....als je dat maar onthoudt kom je een heel eind...
 
IK heb alle modules in m'n patchbay omgedraaid zodat ze double normalled (geloof ik) staan. Op die manier gebruik ik rij A voor inputs en B voor outputs.

Op de bovenste rij vd achterkant staan alle outputs van synths, de sends van m'n mixer en outputs van m'n Fx. Op de onderste rij van de achterkant staan alle inputs van m'n mixer en de inputs van m'n Fx.
Nu kan ik via de voorkant snel en makkelijk bepalen welke gear er op m'n mixer binnenkomt. Ik heb maar 16 kanalen en veel meer outputs dus het is altijd kiezen.

Bij jouw zijn dus de kanalen via de aansluitingen aan de achterkant hardwired naar je mixer, dus de outputs van je S5000 gaan altijd standaard naar kanalen 1 t/m 6. Maar als je de output van je Evolver via de voorkant aansluit op 1B, dan wordt dit geluid gemerged met output 1 van de S5000 en komt op kanaal 1 van je mixer terecht?

Snap ik het zo goed? Zo ja, dan moet ik snel m'n patchbay anders gaan inrichten :eureka:
 
Nee, het signaal wordt niet gemerged. Als ik de output van mijn Evolver aansluit op 1B, is output 1 van de S5000 niet meer hoorbaar op kanaal 1 van mijn mixer.

Ik zie overigens dat er een foutje in de tekening zit, pijlen 5 & 6 zouden niet rood maar blauw moeten zijn. De online versie is ook nooit de meest actuele :)
 
Welk programma heb je gebruikt om dit schema te maken?

Inmiddels ziet het er bij mij zo uit na aanschaf van wat nieuwe meuk en een extra patchbay:

newmidisetup2.gif


Het is wel heel handig om van tevoren een tekening te maken om jezelf te dwingen goed na te denken. Ik denk dat ik wel 5 verschillende setups heb uitgewerkt voordat ik uiteindelijk deze variant heb aangelegd. En je weet meteen hoeveel kabels je in moet slaan.

Al mijn patchbay kanalen staan op 'normal', dus het is aan de achterkant boven inprikken voor audio IN en beneden inprikken voor audio UIT. En aan de voorkant precies andersom als je een signaal wilt 'aftappen' of 'instoppen'.
 
Nee, het signaal wordt niet gemerged. Als ik de output van mijn Evolver aansluit op 1B, is output 1 van de S5000 niet meer hoorbaar op kanaal 1 van mijn mixer.

Ik zie overigens dat er een foutje in de tekening zit, pijlen 5 & 6 zouden niet rood maar blauw moeten zijn. De online versie is ook nooit de meest actuele :)

.

Hmm, dan denk ik toch dat ik het wel goed heb gedaan. Het gaat mij er met name om dat ik op zo'n makkelijk mogelijke manier kan kiezen welke outputs ik aansluit op de 16 ingangen van m'n mutlitracker.

Maar bij nader inzien gaat dat bij jou net zo makkelijk....

Terug naar de tekentafel dus :D
 
Werken met een patchbay

Werken met een patchbay

Misschien is het wel eens handig op te schrijven hoe er met een patchbay gewerkt kan worden, daarbij de volgende gedachtelijn volgend:
1 wat wil je bereiken, welke schakeling;
2 waarom en
3 hoe?

Ik geef hier een voorzetje...
Wie volgt?

Zelf werk ik met een kleine flightcase, gevuld met een Behringer EuroRack MX2004A, een Stanton C400 CD speler, twee Lexicon MPX110, een Behringer Ultralink Pro MX882 en een Neutrix Patchbay. Vier Behringer EuroLive B215A, drie EuroLive B212A (monitoren) en een SoundLab Snake cable maken het geheel af.

Voor de electronische muziek is dit een ideaal jam session setje.
Verder verzorg ik hiermee ook de versterking van de verschillende bandjes waarin ik speel, meestal etnische en volksmuziek. Voor dat laatste is een goede CD speler behoorlijk belangrijk.

Deze CD speler wordt via de achterkant van de patchbay (half-normal en de schakel insert aan de voorkant) naar kanaal 15/16 van de mixer gestuurd, zodat de muziek via de B215A boxen kan worden weergegeven. Mocht ik echter toch een extra uitgang voor de CD nodig hebben (sommige zaaleigenaren willen dat hun eigen installatie gebruikt wordt ivm een kleine verhuurvegoeding), dan gebruik ik de extra uitgangen aan de voorkant en draai kanaal 15/16 dicht. Kom ik echter kanalen tekort, dan steek ik de extra instrumenten in de schakel inputs van de Patchbay, die zorgen dat deze ingangen verbonden worden met de mixer en de CD speler alleen nog via de twee boven uitgangen aanwezig is. Twee snoeren gaan dan naar de monitor boxen, zodat de CD speler nog bruikbar is, alleen niet meer regelbaar via de mixer.

Volksdans verenigingen maken graag gebruik van de Staton CD speler, omdat deze perfect in snelheid over een grote range te regelen is en omdat er ge-cued kan worden, dus bij instructies kan wat langzamer gedanst worden en de passage is zo weer op te roepen voor herhaling. Helaas hebben we dan nog maar één monitor voor de zang over, maar die zaaltjes zijn toch nooit geweldig groot :)

Wout
 
Je kunt met veel apparatuur en effecten in een rack niet eens de boel makkelijk ompluggen. Een sidechain wil je maar zelden aansluiten, maar die kabel moet er wel al zitten anders moet je weer op je knieen, rack draaien, kabel er in prutsen, richting mixer frunniken, daar weer pakken, er in pluggen.....oh wat wilde ik ook al weer gaan doen?
 
Ik weet niet of je dit draadje gezien hebt en of het is wat je bedoelt?

kep dus vandaag een paar patchbays gehaald....( Neutrik NYS-SPP-L )....
voordat ik er mee ga stoeien,heeft iemand misschien tips over het optimaal gebruiken van deze dingen ? ;)


om eerlijk te zijn begrijp ik de configuratie van die dingen nog niet helemaal...
was in de veronderstelling dat de achterste aansluitingen continue met elkaar in verbinding staan,
tenzij aan de voorkant iets ingeplugt....dit blijkt na proberen niet zo te zijn....:erm:
en de PDF handleiding is nou niet echt duidelijk...ze hebben het over het kantelen van dat ding,
maar dan staan de cijfers verkeerd,net als de rack-oren.....of heb ik het niet helemaal begrepen ?:confused:


kortom,verblijdt mij met duidelijke uitleg over het fenomeen"Patchbay"....
:D8o
 
Omdat mijn oude tekeningen verdwenen zijn en sommige mensen ze handig vonden, hier een nieuwe:

studio.gif
 
Ik ben ook toe aan een Patchbay , ik heb nu wel een digitale maar
zit te kijken naar 1 met een DB-25 aan de achterkant en een Bantam
aansluiting aan de voorkant , deze zijn in het algemeen van een goede kwaliteit dacht ik :)
 
Omdat mijn oude tekeningen verdwenen zijn en sommige mensen ze handig vonden, hier een nieuwe:

:okdan:

'k Ga ook beginnen met aansluiten, en dan is dit wel een handig 'spiekbriefje' !
 
Al lezende heb ik nog een paar vragen:

1.
Kan iemand een voorbeeld geven van het gebruik van de "split mode" van de Neutrik patchbay ?
In split mode wordt het inputsignaal (dat wordt ingestoken in de onderste B rij) gesplitst in een output signaal aan de achterkant (van de B rij) en in een outputsignaal aan de voorkant (in de A rij). Wat is hiervan het voordeel nu een dergelijk splitsing van audiosignaal ook plaatsvindt in de standaard half normalled mode (in die mode wordt het (output) signaal immers eveneens gesplitst; het signaal komt er aan de achterkant via de bovenste A rij in en wordt gesplitst in een signaal dat er aan de voorkant via de bovenste A rij uitkomt en een signaal dat via de interne wiring via de onderste B rij aan de achterkant er uitkomt).
Weliswaar is in het eerste geval sprake van de splitsing van een input signaal en in het tweede geval sprake van een output signaal maar dat maakt m.i. in principe niet uit; of je nu je synth in plugt aan de achterkant in de bovenste A rij (als output signaal) dan wel inplugt aan de voorkant in de onderste B rij (als input signaal) is ogenschijnlijk niet relevant.

2.
Ik kan nergens multikabels (16 x mono jack - jack van 30 cm) vinden waarmee ik de 'inputs' van de B rij aan de achterkant kan verbinden met mijn mixers.
Bestaan die wel en zo ja waar te koop en zijn er nog specifieke kwaliteitseisen om op te letten ?
Het alternatief is uiteraard 16 keer een jack jack kabeltje van 30 cm met een kabelbindertje er om heen maar een multikabel is uiteraard wel strakker.

3.
Naar mijn idee bestaat er een hele kabel cultus (hoewel met name in kringen van audiofielen) maar maakt het nou echt zoveel uit ?
Ik begrijp dat gegoten plastic connectoren allemaal minder degelijk zijn etc. maar maakt het voor de audiokwaliteit ook uit ?
Ik hoor dingen dat onvoldoende 'capacitance' leidt tot 'roll off' van de hogere frequenties. Is er reden tot verhoogde bezorgdheid bij de koop van een bunch Stagg plastic kabeltjes of is het volledig te verantwoorden om leeg te lopen op de koop van allerlei goldplated, handgeklopte, esoterische en slowfood gecookte patch kabeltjes.

Maakt het trouwens nog uit of je rca kabeltjes gebruikt met een een rca (tulp dus) > jack connectorplug ?

4.
Heeft iemand ervaring met het patchen van CV/Trigger signalen.
Op het forum lees ik één wisselende ervaring plus een reactie dat het mogelijk is.
Heeft iemand dat al eens 'hassle free' toegepast ?
Kan dat signaal via een zelfde patchbay als een audio patchbay worden geleid ?
Klopt het dat je absoluut goede kabels en pluggen moet hebben om mogelijke tuningsproblemen te voorkomen ?
 
Als ik het plaatje van Napoleon bekijk, vraag ik me af wat de functie van de Ultrapatch 1 is. Het lijkt erop dat alles net zo goed rechtstreeks de mengtafel in kan. Zie ik iets over het hoofd?
 
Al lezende heb ik nog een paar vragen:
3.
Naar mijn idee bestaat er een hele kabel cultus (hoewel met name in kringen van audiofielen) maar maakt het nou echt zoveel uit ?
Ik begrijp dat gegoten plastic connectoren allemaal minder degelijk zijn etc. maar maakt het voor de audiokwaliteit ook uit ?
Ik hoor dingen dat onvoldoende 'capacitance' leidt tot 'roll off' van de hogere frequenties. Is er reden tot verhoogde bezorgdheid bij de koop van een bunch Stagg plastic kabeltjes of is het volledig te verantwoorden om leeg te lopen op de koop van allerlei goldplated, handgeklopte, esoterische en slowfood gecookte patch kabeltjes.

Maakt het trouwens nog uit of je rca kabeltjes gebruikt met een een rca (tulp dus) > jack connectorplug ?

4.
Heeft iemand ervaring met het patchen van CV/Trigger signalen.
Op het forum lees ik één wisselende ervaring plus een reactie dat het mogelijk is.
Heeft iemand dat al eens 'hassle free' toegepast ?
Kan dat signaal via een zelfde patchbay als een audio patchbay worden geleid ?
Klopt het dat je absoluut goede kabels en pluggen moet hebben om mogelijke tuningsproblemen te voorkomen ?
LC-lowpass.gif

3 Een kabel is een spoel in serie met een condensator parallel. Dit is een laag doorlaat filter en hoe langer de kabel hoe groter de spoel en condensator. Is de cutoff zo laag dat je geen rechte frequentie curve in het hoorbare gebied hebt, dan kan je dat gewoon met een high shelfing eq corrigeren. Voor studio toepassingen zijn de kabels die je in de muziekwinkel koopt meer dan goed genoeg. De connector maakt niet uit in geluidskwaliteit, maar als je veel verpluged (sorry voor de taal) dan zijn de duurdere pluggen betrouwbaarder.
4 CV en trigger signalen kan je prima patchen, maar wil je meerdere oscillatoren aansturen dan kan je signaal verlies krijgen en dus zal je tunings bereik kleiner worden. Hoeveel invloed dit heeft hangt af van de uitgangs impedantie van je cv bron en de ingangs impedantie van je oscillator/filter. Het kan gewoon over de audio patchbay geleid worden en je hebt geen exotische kabels nodig.
 
Back
Top