Samenvatting onthullende productiegeheimen thread

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Pjotr G

funky lid
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
4.580
Locatie
Nieuwkoop
Forumlid Herbert heeft de onthullende productie geheimen thread samengevat. Aangezien hier bruikbare tips handig op een rijtje staan, zullen deze hier als plakkertje staan.


____________________________________

De onthullende Productie-geheimen thread!
Dit is een samenvatting met de highlights van de bekende productiegeheimen thread. Als je opmerkingen hebt, verbeteringen, uitbreidingen, laat het dan even weten. We zullen dit dan proberen te verwerken. Veel inspiratie!
____________________________________

Kicks
- Layer 2 kickdrums, een harde met weinig laag voor de attack en een diepe, type 808, voor het laag.
- Of mix 2 drumsounds door de envelopes in te stellen. Gebruik zo de attack van de één en de decay van de ander.
- De sound van een kick drum kun je agressiever maken met white noise. De noise door een gate halen met de kick in de sidechain. Elke keer als de kick speelt gaat de gate open en laat een beetje noise door. Mix het met de kickdrum, eventueel met een streepje lowpassfilter om het hoog te verminderen.

Grooves maken
- Zet de maatsoort in je programma op een andere maatsoort dan 4/4: 6/8 of zo. Speel wat in. Zet de track op mute. Daarna zet je de maatsoort op een andere, 12/16 bijvoorbeeld en doe je hetzelfde in dezelfde toonsoort. Nu zet je hem weer op 4/4 en speel je de drum track in. Je krijgt zo hele interessante ritmische patronen.
- Stuur je snares naar een delay geef ze tussen de 40 en 60 ms delay. Laat de feedback afwisselen door middel van een random lfo er op. Dit geeft hele exotische snare rolls, leuk voor bijvoorbeeld jungle.
- Gebruik je arpeggiator op een drumkit met bijvoorbeeld alleen snares en claps. Zet de velocity op random. Zet hem wel iets langzamer dan 100%, afhankelijk van het tempo.
Zet er daarna een mididelay met note-shift overheen. Neem met overdub op en mute af en toe op het gevoel. De originele noten worden dan weggehaald maar de note via midi delay worden in het gemute stuk nog wel afgespeeld. Eventueel in grid of stepmode de irritante of overbodige noten weghalen.
- Een cowbell op elke tel werkt erg stuwend naast een gebroken beat uit een Procussion.
- 2 open hihats á la 909 vlak achter elkaar met een zware gate erop klinkt heel lekker.
- Ze tussen maten door een paar reverse 808/909 kicks. Deze knip je dan zo dat de decay heel kort is. De boel gaat zo lekker pompen.
- Voor een ruimtelijk effect in de drumtrack: pan op het eerste spoor een sample uit een drumkit 100% links en op een tweede track 100% rechts, maar dan een halve toon getransponeerd. Dit kan met claps, closed hihats of crashcymbals. Je krijgt dan een soort chorus effect.
- Als je een drumtrack maak van een (verknipte) loop in je sampler, stop dan alle samples in één mute group. Ze kappen elkaar dus af. De truc is om dan nog een lege (stille) sample toe te voegen waarmee je heel gemakkelijk en intuïtief mutes kunt maken. Dan hoef je niet met gates aan de gang.

Bas
- Is de mix af maar heb je eigenlijk nog geen ‘echt’ basgeluid, dank dan ook eens aan een lage synth brass of een french horn uit een sampler of rompler. Zorg dat deze breed in het stereoveld zit en zoek een lekkere lange bastoon. Maar hij moet eigenlijk net niet opvallen, dat is het mooiste.
- Als een baslijntje niet zwaar genoeg is, er een oktaaf lager dezelfde noten met minder velocity bij mixen. Dit wil ook nog wel eens ervoor zorgen dat het hoog meer opleeft.
- Laat heel zachtjes een 303-sound met de bassline meelopen. En dan in de mix wat met EQ spelen.
- Als een bas meer body nodig heeft: layer deze met een sinewave.
- Dubbel een synth-baspartij met een basgitaar. Dat werkt vooral goed als de synth erg laag is en/of een langzame attack heeft en de basgitaar juist veel attack en hoog heeft. Vooral een slap-bas klinkt heel lekker dan. Gebruik zo min mogelijk compressie op de basgitaar om de dynamiek goed uit te laten komen. Je kunt, als je wilt, beiden nog door hetzelfde effect halen, zoals een chorus.
- speel op je basgitaar twee keer dezelfde partij in, pan de ene hard links en de andere hard rechts. Dit geeft een ruimtelijk, flangerachtig effect.

Kamerbrede sounds
- Stel je zoekt een geluid dat een ondergrond moet vormen over het gehele stereo veld, ga dan als volgt te werk. Neem het geluid eerst gewoon stereo op. Kopieer de track. De eerste track pan je hard links, de tweede hard rechts. Maak dan nog een mono variant door links en rechts te combineren en zet deze laag in volume in het midden. Beetje long reverb erbij en klaar.
- Voor lekkere brede strings en leads: reverb eroverheen en dan een phaser of flanger over het gereverbde geluid of chorus voor een wat subtieler effect. Je kunt dit signaal ook nog wat highpassfilteren om het beter in de mix te krijgen en om later stereofaseverschillen in het laag te voorkomen
- Neem een bepaalde pad of sequence en pan deze uiterst links. Kopieer deze naar een tweede track en pan deze uiterst rechts. Verschuif dan de rechter een aantal milliseconden.
- Statische brasspads kan je aantrekkelijker maken door met 2 saw's te werken. Op de eerste saw doe je een kleine pitchbend naar boven (via pitch EG) en op de tweede doe je dit ofwel niet, ofwel een beetje naar beneden.
- Bij trance: als het nummer naar de climax overgaat (dus 1 maat voordat-ie losbarst) bepaalde geluiden zoals de aanwezige strings en leads expanden/pannen van mono tot breed stereo, en dan komt de climax.

De mix
- Soms klinken bepaalde drums (vooral snares/claps) net iets lekkerder in de mix als je er een envelope op zet en de attack ietsjes omhoog draait. Vooral bij zware compressie wil er nog wel eens een lelijke tik op het begin van een snare komen.
- Heb je in je eindmix een instrument dat vervelend overheerst, bijvoorbeeld een bepaalde trom, zet dan een parametrisch EQ op dat kanaal, zet de Q vrij hoog en de gain heel hoog. Draai aan de frequentie totdat het vreselijk overstuurt. Je hebt nu de storende frequentie gevonden. Draai nu de gain onder 0 en het instrument is getemd.
- Het is beter om negatief te EQ'en dan te boosten. Zelfde geldt voor het volume van je tracks.
- Laat bij elke belangrijke fase in een nummer of mix een huisgenoot/collega/vriend meeluisteren. Na uren prutsen hoor je bepaalde dingen niet meer. Zij halen vaak feilloos een aantal tekortkomingen uit of geven aan wat juist goed klinkt.
- Voor meer hoog in de mix: laat heel zachtjes een ride cymbal meetikken op de 1, 3, 5, 7 etc. Subtiel, met een velocity van 50 of zo. Eventueel naast een andere, meer op de voorgrond tredende ride. In een drukke mix hoor je deze nauwelijks en toch krijgt je mix wat meer hoog.
- Voor meer transparantie in moeilijke situaties kun je een ruis (uit een softsynth bijvoorbeeld) gebruiken, hi-pas filter erover, dan een phaser en dan nauwelijks hoorbaar toevoegen aan de mix. Bijvoorbeeld om delen zoals een refrein wat ‘zwevender’ te maken.
- Probeer akoestische piano's droog te houden. Klinkt goed in de mix. Zorg voor goede stereoveld verdeling.
- Voeg pratende mensen uit een kroeg als sample op de achtergrond toe, dit geeft een bepaalde gezellige sfeer.
- Zet een klein beetje reverb over hihat, tamboerijn, tabla, conga, bongo etc. Het zorgt voor wat diepte en dynamiek.
- Soms is door het pannen op de individuele tracks ook de balans van de mastermix niet helemaal meer goed. Dit gebeurt vaak ongemerkt. De master out is dé plek om dit te corrigeren.

Creativiteit
- Gebruik in plaats van 4 bars eens 16 bars om je tracks in op te nemen. Dit dwingt je om iets te spelen dat interessant blijft. Je kan in die 16 bar loops ook variaties spelen die je later weer goed kunt gebruiken. Je kunt je arrangement ook veel sneller opbouwen met grotere blokken waar door je sneller het raamwerk van je nummer hebt staan.
- Probeer eens iets te tekenen in het grid van je sequencer dat er leuk uitziet. Luister daarna pas wat je hebt gemaakt. Haal de noten die er niet tussen passen eruit of schuif ze op.
- Als het maar niet wil lukken om de strings en leads goed te laten klinken, ga dan niet meteen rommelen met effecten, maar kijk ook eens goed naar de akkoorden. Maak akkoorden breder. Voeg desnoods noten aan het akkoord toe, de grondtoon vul je aan met een octaaf eronder en de hoogste noot met een extra noot een octaaf erboven. Maar er zijn veel meer mogelijkheden. De mooiste akkoorden zijn vaak viervoudig of nog meer. Als je tevreden bent over de akkoorden, ga dan pas verder met effecten.

Spelen met de ruimte
- Een stereo instrument kun je een autopan functie geven met behulp van een gate. Stuur het linker en rechter signaal door een stereo gate, met een kant op ducking en de andere op gating. Als je nu de sidechain inschakelt met daarop bijvoorbeeld een hihat, dan gaan links en rechts om en om gaten en ducken. Met een hard-left/right panning krijg je zo een autopan effect.
- Voor een leslie-achtig effect: maak een synchrone combinatie van pan effect (links-> rechts -> links etc.) en volume (open -> dicht -> open etc.) zodat het lijkt of de bron rondcirkelt. Doe er een kleine chorus op voor wat warmte.
- Voor een natuurlijke reverb (vooral bij drums) neem je eigen werk op cd. Speel deze af en plaats een micro voor je boxen. Mix daarna het opgenomen met het orgineel. Experimenteer met verschillende micro’s en de stand van de micro's.
- Voor een echt vette 'analoge' reverb moet je in de badkamer staan met een microfoon en je nummer/track van daaruit opnemen.

Distortion
Soms wordt een bepaalde sound gemaakt door oversturing in de mixer, de bekende distorted TB 303 sound is daar één van. Gain distortion kan soms heel goed werken. Maar het ligt wel aan je mengtafel of het eindresultaat de moeite waard is. De ene gaindistortion is namelijk de andere niet.

Compressie en zo
- Als je een vette bassound hebt die de kick af en toe weg drukt; een compressor op de bas zetten en de kick in de sidechain invoeren. Elke keer als de kick klinkt, wordt de bas geduckt (instellen naar smaak) en blijft je kick goed doorkomen. Als je het goed doet valt hjet niet op dat de bas wat geduckt wordt.
- De bas en kick samen door één compressor halen geeft vaak meer samenhang tussen die twee.
- Een flinke galm op een sound houden zonder dat deze de mix dicht smeert.
De galm op 2 apparte kanalen laten terug komen en flink compressen, daarna weer terug voeren in de mix. Omdat hij zo hard gecomprest is hoef je de galm niet zo hard terug te zetten in de mix om hem toch goed te blijven horen. Zo houd je de boel een beetje open en klinkt er toch een vette reverb op je sound.
- Attack van een sound langer maken door de attack van de compressor zo snel mogelijk te zetten. Dan experimenteren met de tresholdknop om net het topje van de attack weg te halen zodat de aanloop net voor de attack, de attack zelf, en de decay net na de attack, even hard klinken. Dit weer oppompen maakt dat de attack langer duurt en daardoor veel meer ballen geeft. Leuk voor kickdrums.
- Vergeet niet je gate te gebruiken bij compressie want je pompt ook de ruis op.
- Meestal compressie voor eq omdat je niet wilt dat je eq-settings door de compressie weer teniet gedaan worden. Is niet heilig maar wel vaak beter.
- Bandcompressie geeft een analoge feel en iets meer definitie aan een track of mix. Dit is eigenlijk alleen te bereiken door het op analoge tape te zetten. Maar met producten als Steinberg Magneto kan het goed worden benaderd. Het is zo’n typisch effect dat je niet echt hoort maar wel zijn werk doet.

Mixer als geluidsbron
Hiervoor heb je twee effectapparaten nodig, het liefst 2 multi-effecten. (Bijvoorbeeld een Lexicon mpx500 en een Roland space echo.)
Kies op je multi-effect een pitcher-reverb (50:50 mix, niet te veel decay en de pitch zoek je zelf maar uit) en laat deze op 2 kanalen van je tafel komen.
Stuur via een aux-send de galm (dus er is geen geluid nog) naar het andere apparaat waar een delay klaarstaat (niet teveel feedback, 20% ongeveer). De delay komt ook op de mengtafel en die stuur je met een aux-send terug naar de galm.
Dan zet je de schuiven van je galm open, en als laatste heel voorzichtig de fader van de delay omhoogschuiven en dan komt-ie heel langzaam op gang.
Nu is het kwestie van spelen met de delay-fader en de eq op het kanaal van de fader. Met de eq kan je een donkere grom tot een windvlaag waar je eng van wordt maken.
Je kunt ook een synthgeluid door de galm heen gooien, dat geluid blijft dan ook doorklinken in de noise die je maakt.
Doe wel voorzichtig met de niveau’s, anders blaas je de spullen mogelijk op. Een limiter ertussen is dan ook geen luxe.

Op zoek naar sounds
- Voor een apart geluidseffect: maak of zoek een gek geluid en gooi het door een tempo-delay met veel feedback. Stuur dit door een compressor en stuur via sidechain een kick in voor een pompend effect. Om de CPU wat te sparen kan je het beste het effect opnemen en op een track zetten voordat het door de compressor gaat.
- Probeer op de achtergrond "organisch" klinkende geluidjes en/of loops te verwerken. Je hoort ze niet bewust maar ze voegen veel toe aan het totaal.
- Voor een aparte extra onderliggend sound: copy & paste een midi-track, zet bij de kopie de velo dynamiek op 150%, het volume zacht, en stuur een synth aan die je niet vindt passen bij productie.
- Voor toevoegen aparte layer aan drumloop: kopieer je drumloop, filter hoog en laag weg, timestr x2, pitch -240 cent en stuur dit zacht via een bus door de galm zonder het directe signaal.
- Als je een beetje vast zit in je compositie, probeer dan eens willekeurig je midi kanalen door elkaar te gooien, zodat bepaalde riffs ineens door een ander geluid gespeeld worden, of een drumtrack door een synth of andersom. Soms komt er ineens iets moois uit.
- Als een bepaalde sequence maar niet interessant genoeg wil worden, verschuif hem dan eens een 16e noot of zo dan klinkt het ritmisch meteen heel anders. Dit is ook leuk om midden in een track te doen, ook met drumloops.
- Probeer uit hoe verschillende tracks samen klinken als je ze naar dezelfde compressor stuurt. Soms is de combinatie (bijvoorbeeld hihats en synth-lijntje) perfect.
- Stuur een loop door 2 kanalen. Op het ene kanaal zet je een lowpass en op het andere een highpass. Mix ze samen en experimenteer. Zet bijvoorbeeld op de higpass een flanger.
- Stuur je digitale signaal in een cassettedeck en neem deze via de nabandcontrole weer op, klinkt lekker ranzig.
- Een variant op de reverse reverb maar nu voor midi-noten. Neem een melodielijn op. Maak de attack heel lang. Deze loopt nu achter bij het ritme van de track. Schuif nu de hele miditrack zover naar voren zodat hij weer gelijk loopt met het ritme van de track. Mooi effect voor bijvoorbeeld leads.
- Gebruik een delay als send effect, en zet er een flanger, bitcrusher, phaser o.i.d. achter. Door een beetje met het send level te spelen krijg je er vreemde en gekke delays bij.
- Maak van een loop of sequence kopieën maken en stuur elke kopie door een ander drastisch effect. Nu heb je een aantal varianten van een loop. Met muten, knippen en plakken kun je zo een combinatie maken met interresante wisselwerking en overgangen.
- Mix een drumloop op halve snelheid mee om het nummer langzamer te laten lijken.
- Als je strings gebruikt die een beetje 'plakkerig' zijn, laat de pitch van de release iets omlaag of omhoog gaan zodat het meer op echte violen lijkt, of gewoon anders klinkt.
- Layer je synth of analoge strings met echte strijkers-samples.
- Stuur een gesamplede loop door een velocity filter. Trigger de filter-envelopes met je eigen groove. Zet vervolgens een tempo-synced delay op de output van de filter.
- Voor een beetje variatie in de geluiden en klanken: stuur de velocity informatie heel subtiel ook naar filter-cutoff of pitch.

Vocals
- Het zuigende effect bij zang is een omgedraaide reverb. Neem een reverse reverb met wat distortion apart op. Vervolgens schuif je de galmtrack zover terug zodat hij gelijk eindigt met de zang. Dus bij het laatste geluid van de zanger stopt direct de galm. De galm begint dus zo iets eerder dan de zanger wat het zuigend effect geeft. Werkt ook mooi op synth-leads, FX en snare.
- Gebruik eens niet de standaard (ping-pong) stereo-echo bij vocals maar zet de echo links eens op 1 beat of halve beat en de echo rechts op 2/3 beat. Een mooie panning echo.
- Als je een reverb over een vocal zet, zet dat je predelay in dat geval een eindje omhoog. Dit zorgt ervoor dat je vocal net even los komt van je reverb waardoor deze niet te snel verzuipt. Gebruik een highpassfilter om lagere frequenties, vaak nauwelijks hoorbaar in de vorm van rumble, weg te halen. Deze vertroebelen dan ook niet de compressie en reverb. Als laatste kun je een lichte stereo chorus toevoegen om de stem nog iets meer naar voren te halen.
- Al opgenomen vocals kun je dubbelen door een kopie met enkele milli-seconden te strechten zodat je twee sporen kan maken, rechts en links, die net wat anders zijn. Bij een lange vocal eerst in stukjes knippen natuurlijk.
- Stuur het laatste woord van de vocal naar een delay waar een flanger achter zit. Zo klinkt de delay trail lekker ruimtelijk.
- Sample een "Ooh" en een "Aah" van je eigen stem. Knip en loop hem zodanig dat hij redelijk overeenkomt met het origineel. Kopieer de sound en transponeer deze 1 octaaf omlaag. Maak van het mono een stereo signaal. Chorus er over, klaar.

Mastering
- Als je een song hebt gemixed, master die dan niet. Na lange mixsessies ben je vaak te intiem met de song, en een compleet overzicht ontbreekt dan vaak. Als je hebt gemixed, en nog steeds de mastering zelf wil doen, laat de mix liggen voor een paar dagen voordat
je gaat masteren.
- Luister naar je gemasterde mix op zoveel mogelijk apparaten. Je zult verbaasd zijn hoe verschillend een mix kan klinken op verschillende systemen.
- Master niet naar 0dB, hou het op -0.1dB, sommige goedkope cd-spelers clippen op 0dB.
- Wees voorzichtig met compressie en limiting, druk de mix niet dood, laat ruimte om te ademen. Over gecompressed en gelimitede mixen klinken vermoeiend.
- De akoestiek van de ruimte waar je mastert is heel belangrijk. Probeer ook achtergrondgeluiden te elimineren, dit kan de manier waarop je je track waarneemt enorm veranderen.
- Mastering engineers gebruik een tikkie zogenaamde mastering galm. Dat is een beetje stereo reverb op de mastertrack. Neem een middelgrote space, een beetje toevoegen aan de track, net voor de compressor/limiter. De mix krijgt wat meer samenhang.
- Doe fade ins/outs na de mastering. Als je het ervoor doet kan je compressor/limiter wel eens gek reageren en je fade zal zeer vreemd klinken.
- Pas op met stereo (bas-)partijen als je je werk op vinyl wilt uitbrengen. Stereo bas is namelijk moeilijk te snijden.
- Na de compressie nog even goed alle frequentiegebieden afluisteren want compressie (ligt aan de instelling en soort compressor) kan gevolgen hebben voor je zorgvuldig uitgebalanceerde frequentiespectrum. Dus eventueel nog een beetje na eq-n.
- Als je overall EQ niet helemaal naar wens is kun je het volgende doen. Zoek een vergelijkbaar nummer. Analyseer met Steinberg's masteringedition’s freefilter het overall spectrum ('learn' button). Doe hetzelfde met je eigen nummer en match de spectra (gedeeltelijk). Soms kan dat best aardig uitwerken. Het nummers gaan qua klank niet op elkaar lijken maar het wordt er soms wel beter op.


Meer lezen
www.olavbasoski.nl
www.johnvestman.com
 
Laatst gewijzigd:
Duim omhoog :)

Mvg.

CoolRunning
 
Bericht door een moderator:
voor meer tips etc. graag naar eerdergenoemde originele thread
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top