Broodje aap of niet?

Breed

Bass Engineer
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
456
Locatie
Den Haag
Ik hoor steeds tegenstrijdige verhalen over het oversturen van de gain van een kanaal. Mensen doen dit om een lekkere crunch op de sound te geven, maar sommigen zeggen dat 't schadelijk is voor je mixer. Anderen zeggen weer dat 't alleen kwaad doet bij digitale mixers (zoals die Yamaha's)?!? Wie weet raad; ik hou namelijk wel van een beetje oversturen... :)
 
dit valt in de categorie: klets praat!

Ik heb zelf 2 Yamaha digitale mixers en ik laat de gain ook wel een lekker klippen op een rauwe kick ed. te krijgen. Hetzelfde deed ik met mijn analoge D&G tafel.

dus ga gerust uw gang.

ow ja, het het te veel gainen een lekkere compressie overheen strooien, en de maaltijd is compleet!
 
Hopsakee...

Hopsakee...

Zo mag ik 't graag zien.. ehh.. horen :p
 
Gewoon gas erop

Gewoon gas erop

geen flauwekul ,

Bass mot je voelen.
en trouwens mijn eindresultaat is veel beter en helderder als ik de signalen wat harder opneem . dan maar het rood in toch !
 
"Rood" betekent tog stoppen?? :confused: :D
 
Een beetje ken geen kwaad maar veel te veel zal niet goed zijn voor je gluid en je mixer ;)
 
Ik heb volgens mij mijn Mackie (1402 VLZ) ook iets te gortig overstuurd. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij lekt er nu het een en ander.

Ik zal vanavond eens ff controleren wat er precies aan de hand is.
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Een beetje ken geen kwaad maar veel te veel zal niet goed zijn voor je gluid en je mixer ;)

Kun je dan ook onderbouwen waarom het niet goed is??

Wat er (in iedergeval bij een analoge tafel) gebeurt is dat de opamp's die voor de versterking zorgen
(gain) gewoon tegen hun voedingsspanning lopen. Dat moet gewoon kunnen, en er gaat niets
van kapot. Ik neem overigens aan dat je bij een digitale tafel gewoon een zelfde soort ingangscircuit
hebt, maar dat het signaal dat daar uit komt gewoon door een A/D converter gaat...ook geen probleem dus
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb volgens mij mijn Mackie (1402 VLZ) ook iets te gortig overstuurd. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij lekt er nu het een en ander.

overigens...er is een verschil tussen je gain flink opendraaien en het signaal te hard aanbieden...bij dat laatste
kan er namelijk wel iets kapot gaan...
 
mackies mag je niet oversturen!
ik heb mijn VLZ-PRO16nogwat daarom maar heeeel snel weer verkocht
met een goeie anologe tafel kan het wel
vooral de wat oudere
en dan het liefst met broodjes die je eruit kan schroeven.
alleen nog een TR909 aansluiten en gaan met die banaan
 
Origineel geplaatst door equate
overigens...er is een verschil tussen je gain flink opendraaien en het signaal te hard aanbieden...bij dat laatste
kan er namelijk wel iets kapot gaan...



??? oh ??? :confused:

Krijgt het signaal dan een hoger "voltage"?
 
Overdrijven..

Overdrijven..

Te hoge spanning aanbieden is dodelijk.. dat mag duidelijk zijn. Overdrijf het maar eens.. en zet eens 220 op een ingang. Dat gaat ie niet trekken.. terwijl je met gain distortion bij normaal ingangsniveau nooit op spanningen kunt uitkomen die de boel beschadigen.

Equate weet geloof ik wel waar hij het over heeft ;)
 
Volgens mij is het bij digitale mixers ook zo dat voor de AD converter er nog een versterkertje zit en als je dat ingangssignaal overstuurd sample je analoge oversturing.
Maar als je die gain dan opentrekt krijg je een digitale oversturen en daar zal dan wel wat softwarematigs geregeld worden zodat het nog enigzins natuurlijk zal klinken. (Viel me op dat dit verschijnsel in Logic Audio heel goed geregeld is en daar een soort saturatiealgoritme of zo achter zit) Dat klinkt anders dan op een analoge tafel. Beter? Gewoon anders.

Maar volgens mij als je op analoge tafels gaat oversturen je meer van de componenten vergt dan 'normaal'. En meestal is er wel een marge waarin dat kan. En die zal bij duurdere tafels groter zijn om dat er waarschijnlijk betere componenten gebruikt worden (die minder ruisen enz). Of je moet geluk hebben dat ze componenten in een tafel hebben gestopt die eigenlijk 'te goed' waren. Maar in alle gevallen zal het sneller slijten als je er meer stroom door jast. En wie weet kun je een versleten mengpaneel makkelijk zat fixen door de opamps of zo te vervangen voor nieuwe en weer lekker doorgaan met oversturen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Maar volgens mij als je op analoge tafels gaat oversturen je meer van de componenten vergt dan 'normaal'. En meestal is er wel een marge waarin dat kan. En die zal bij duurdere tafels groter zijn om dat er waarschijnlijk betere componenten gebruikt worden (die minder ruisen enz). Of je moet geluk hebben dat ze componenten in een tafel hebben gestopt die eigenlijk 'te goed' waren. Maar in alle gevallen zal het sneller slijten als je er meer stroom door jast. En wie weet kun je een versleten mengpaneel makkelijk zat fixen door de opamps of zo te vervangen voor nieuwe en weer lekker doorgaan met oversturen.

Toch ben ik van mening dat een opamp "oversturen" (= tegen zijn voedingsspanning laten aanlopen)
gewoon zonder probleem moet kunnen. Kijk maar eens naar een comparator schakeling met een opamp,
die doet ook niets anders....
 
Origineel geplaatst door bounce
mackies mag je niet oversturen!
ik heb mijn VLZ-PRO16nogwat daarom maar heeeel snel weer verkocht
met een goeie anologe tafel kan het wel
vooral de wat oudere
en dan het liefst met broodjes die je eruit kan schroeven.
alleen nog een TR909 aansluiten en gaan met die banaan

Hoezo Bounce ?
Ik heb een Mackie en overstuur em regelmatig .
Damn ! Ik had af en toe al het idee dat hij niet meer helemaal in was .
 
Origineel geplaatst door sander
en hoe zit het met de goedkope Behringers?

ik heb een goedkoop Behringer mixertje speciaal gekocht voor het oversturen.....en hij doet het nog steeds....

ik had overigens wel het idee dat m'n Behringer mx8000 een iets rommeliger eindmix kreeg als ik meerdere kanalen ging oversturen........
 
o jaa.....als ik een signaal eerst door een compressor laat lopen waarvan ik de gain ook maximaal heb staan,komt het signaal al zo hard binnen dat je nog extremer kunt oversturen op je mixer.....

ik heb dan wel dat naastliggende kanalen op m'n mixer spontaan een ledje laten branden alsof er signaal binnenkomt....


grenzen zijn er om verkend te worden...;)
 
Back
Top