losse ferrietkern voor usb kabels - waar en welke?

W07

Stamgast
Lid sinds
5 januari 2016
Berichten
264
Ik wou onlangs een paar rondklapbare ferrietkernen kopen voor de usb kabels in de studio.
De meeste vind ik echter enkel op obscure electronica sites, met een hoop specs en afmetingen.
Ik ben geen ingenieur electronica, dus tis n beetje bos-en-bomen-shit.

Mijn vraag is dus, waar -op welke webwinkel- zouden jullie me aanraden deze te kopen, en welk type? Het is bvb verbazend moeilijk te weten te komen wat de gemiddelde dikte van een usb kabel is, of welke weerstand de kern mag/moet hebben.

Dus als hier iemand die meer elektro-tech-savvy is advies heeft, graag!
 
Welk probleem wil je hiermee oplossen? Heb je last van storing of iets dergelijks, of is het "just in case"?
 
Je kan ze ook van andere kabels afhalen en hergebruiken.
 
Ferrietkernen zijn in de regel zinloos bij USB kabels. Ze zijn doorgaans veel te kort om door storing geen onderscheid meer te kunnen maken tussen een 1 en een 0. Je moet over meer dan 10 meter kabel beschikken wil storing een factor gaan zijn.

Beetje zelfde verhaal als verschil tussen 5 euro HDMI en 500 euro HDMI kabel. Verschil ga je niet zien, en is er ook niet (tenzij je dus over tientallen meters gaat transporteren). Zowel met USB en HDMI geldt: werkt het, dan werkt het en gaat het nooit beter werken door dit soort trucjes.
 
Ferrietkernen zijn in de regel zinloos bij USB kabels. Ze zijn doorgaans veel te kort om door storing geen onderscheid meer te kunnen maken tussen een 1 en een 0. Je moet over meer dan 10 meter kabel beschikken wil storing een factor gaan zijn.
Maar dat is niet waar je ze primair voor gebruikt, het is vooral om RFI en EMI te bestrijden. De kabel kan RF-signalen oppikken en deze ongewenste signalen inkoppelen naar het aangesloten apparaat en misschien problemen veroorzaken, bijvoorbeeld. Of zomaar wat kernen rond de kabel plaatsen gaat helpen is een ander verhaal. Het gebruik van korte kabels met mooi dik draad aan de binnenkant, dat kan ook helpen.
 
Back
Top