stroomverdeling studio

exel

Ouwe rot
Lid sinds
1 juli 2010
Berichten
1.609
Locatie
Lekkerkerk
Ik ben mijn nieuwe studioruimte aan het inplannen. Qua elektriciteit heb ik daar op dit moment een enkele 16A-groep waar alle lampen en spul aanhangen, en een krachtstroomstekker met drie fases. Uit die laatste wil ik de noodzakelijke stroom voor de studio-apparatuur halen.

De vogende vragen rijzen:

  1. Ik heb wel eens begrepen dat verschillende fases in je audiopad hebben een slecht idee is. Kan ik dus het handigste, bijvoorbeeld, proberen alle audio op 1 fase te hangen, en computers/controllers op een 2e?
  2. Is het nuttig om verder te kijken dan een eenvoudige stroomverdeler zoals deze?
 
Ik weet niet hoeveel vermogen je hele studio trekt maar bij mij hangt de hele studio aan 1 fase, ook de computer. Hier geen last van brommen of groundloops of wat dan ook. Als je binnen de limiet kan blijven met vermogen zou ik persoonlijk het op 1 fase houden om niet tegen nieuwe problemen aan te lopen.
 
Ik wil alles dat met audio werkt sowieso op 1 fase houden, maar met alle outboard erbij is het wel een hoop spul, dus als ik de computer, storage array en MIDIcontrollers op een losse groep kan houden voel ik me denk ik ietsje geruster.

Voor het schaal-idee, qua audio-apparatuur en synths heb ik het volgende aan te sluiten:

  • Minimoog
  • MemoryMoog
  • Prophet 5
  • Arp 2600
  • PolySix
  • CS60
  • VP330
  • D50
  • Code 8
  • Waldorf Microwave
  • MKS80
  • Drumtraks
  • TR-8
  • Euroracked Voyager
  • System 100 (3 cabinets)
  • MOS-Lab 5U Moog modular 2P
  • 2x UA Apollo
  • TK-Audio BC-1S
  • IGS Rubber Bands pultec
  • IGS Tubeore Vari-Mu
  • TK Audio BC-1S
  • UBK Clariphonic
  • UA 1176LN
  • UA LA2a
  • SSL Alpha Channel
  • Dynaudio BM12A pair

Vorige locatie van mijn studio had ik het meeste hiervan inderdaad aan een enkele groep hangen.
 
Als je echt alles aan wilt houden dan ga je dat niet halen. grote synths zijn gemiddeld 40 tot 60 watt. Denk daar over heen nog eens monitors die 150 watt verbruiken.
 
16 Amp = 16x230 = 3680 Watt
Op je apparatuur staat hoeveel Watt het trekt dus het totaal kan je uitrekenen.

Het best zet je alles op een enekele groep waarbij je verder geen andere zaken in huis op zet.

Het scheiden van computer en MIDI is onzin.
MIDI is optisch gekoppled aan de apparateur en de computers van tegenwoordig hebben voldoende filtering om rotzooi op het net te voorkomen.
Mocht een apparaat vuiligheid op het net zet, dan kan je daar alrijd nog een filter voor plaatsen.
 
16 Amp = 16x230 = 3680 Watt
Op je apparatuur staat hoeveel Watt het trekt dus het totaal kan je uitrekenen.

Het best zet je alles op een enekele groep waarbij je verder geen andere zaken in huis op zet.

Het scheiden van computer en MIDI is onzin.
MIDI is optisch gekoppled aan de apparateur en de computers van tegenwoordig hebben voldoende filtering om rotzooi op het net te voorkomen.
Mocht een apparaat vuiligheid op het net zet, dan kan je daar alrijd nog een filter voor plaatsen.

Errug fijne post, Marc! Thanks!!
 
16 Amp = 16x230 = 3680 Watt
Het scheiden van computer en MIDI is onzin.

Mijn motivatie voor de aparte groep voor de andere zaken is om de belasting op de audio-groep te verlagen, niet uit audiofiele overwegingen ofzo.

Kan ik met de juiste stroomverdeler niet meer dan 16A uit éen fase halen? De krachtgroep zelf is op 32A gezekerd.
 
Als je echt alles aan wilt houden dan ga je dat niet halen. grote synths zijn gemiddeld 40 tot 60 watt. Denk daar over heen nog eens monitors die 150 watt verbruiken.

Ik heb het hele mikje minus de CS-60 en Microwave (maar inclusief licht, MIDI-controllers, computer, netwerkspul en storage) aan éen groep gehad. Ik wil het in de nieuwe situatie iets minder op het randje spelen, vandaar potentieel afsplitsen van puur digitaal spul naar een tweede groep.
 
Voordat je 3600 watt trekt mag je nogal, kan me niet voorstellen dat je die limiet gaat halen met je lijstje maar misschien verkijk ik me op een aantal apparaten? Tel de wattages die ze verbruiken op inderdaad en je kan al een schatting maken met eventueel ruimte over voor toekomst. Je hebt van die watt meters die het verbruik aangeven, kun je even testen wat je hele studio verbruikt daarna er weer tussen uit halen.
 
Mijn motivatie voor de aparte groep voor de andere zaken is om de belasting op de audio-groep te verlagen, niet uit audiofiele overwegingen ofzo.

Kan ik met de juiste stroomverdeler niet meer dan 16A uit éen fase halen? De krachtgroep zelf is op 32A gezekerd.

Indien je bekabeling voorzien is voor 32A kan dit.
Je zou dan wel 4mm2 van de automaat naar het 32A stopcontact moeten hebben liggen (mits aanwezig). Van daaruit zou je kunnen onderverdelen mits je een geschikte verdeelblok gebruikt. Over de fasen verdelen is altijd gunstiger, echter of dit ongewenste effecten op je audio heeft durf ik niet met zekerheid te zeggen.
In grote industriele verdeelkasten probeer ik alle enkelfase apparatuur netjes over de fasen te verdelen.
 
Ik heb ongeveer eenzelfde setup in mijn studio.

Krachtstroom (3 fases dus) komt binnen en heb dat als volgt gebruikt:

- 1 groep (16 ampere) voor alles (audio apparatuur en computer/geluidskaart/controllers etc).
- 1 groep voor verlichting
- 1 groep ongebruikt

Ik heb de krachtstroom in een kleine meterkast laten binnenkomen zodat ik alles nog eens extra kan zekeren.
In mijn studio meterkast heb ik automaten zitten (moderne zekeringen).
De krachtstroom gaat vanuit mijn woonhuis-meterkast naar mijn studio (een schuur in de tuin). In die huis-meterkast zijn de drie fases ook gezekerd met ouderwetse keramiek zekeringen. Beetje overkill misschien w.b.t. zekering, maar ach...het kon.

Wat ik ook gedaan heb:
Ik heb ALLE stopcontacten voor verlichting goed gemarkeerd zodat ik niet per ongeluk een audio apparaat in de verkeerde fase kan doen.
In mijn geval: alle audio stopcontacten liggen op vloer niveau, en alle verlichtings-stopkontacten liggen op 2,5 meter hoogte.

Ik draai mijn studio nu 5 jaar op deze manier en heb nog nooit gezeik gehad.
Verder: wat Marc zegt, bijna 4000 watt is echt wel genoeg voor een home studio hoor.
 
Ik heb ongeveer eenzelfde setup in mijn studio.

Krachtstroom (3 fases dus) komt binnen en heb dat als volgt gebruikt:

- 1 groep (16 ampere) voor alles (audio apparatuur en computer/geluidskaart/controllers etc).
- 1 groep voor verlichting
- 1 groep ongebruikt

Ik heb de krachtstroom in een kleine meterkast laten binnenkomen zodat ik alles nog eens extra kan zekeren.
In mijn studio meterkast heb ik automaten zitten (moderne zekeringen).
De krachtstroom gaat vanuit mijn woonhuis-meterkast naar mijn studio (een schuur in de tuin). In die huis-meterkast zijn de drie fases ook gezekerd met ouderwetse keramiek zekeringen. Beetje overkill misschien w.b.t. zekering, maar ach...het kon.

Wat ik ook gedaan heb:
Ik heb ALLE stopcontacten voor verlichting goed gemarkeerd zodat ik niet per ongeluk een audio apparaat in de verkeerde fase kan doen.
In mijn geval: alle audio stopcontacten liggen op vloer niveau, en alle verlichtings-stopkontacten liggen op 2,5 meter hoogte.

Ik draai mijn studio nu 5 jaar op deze manier en heb nog nooit gezeik gehad.
Verder: wat Marc zegt, bijna 4000 watt is echt wel genoeg voor een home studio hoor.

En hoe zwaar zijn je keramiek zekeringen dan nog? Die zouden dan in principe een stapje hoger dan 16A moeten zijn, anders heeft het de automaat in je onderverdeelkast niet gek veel zin meer.
Als je inderdaad een lichtere zekering in je onderverdeelkast plaatst heb je zo wel het voordeel dat er in geval van overbelasting of kortsluiting eerst je zekering in de onderverdeelkast uitvliegt, en niet meteen de meterkast.
Verder zou je nog kunnen kiezen voor verschillende zekering/automaat karakteristieken om wel selectiviteit te krijgen.
 
Ok, ik heb besloten het voorlopig simpel te houden. Voor de studio gear trek ik nu éen fase uit de krachtstroomgroep en speel dat door naar een 220V stroomverdeler waar de rest achter komt te hangen.
Bedankt, iedereen!
 
En hoe zwaar zijn je keramiek zekeringen dan nog? Die zouden dan in principe een stapje hoger dan 16A moeten zijn, anders heeft het de automaat in je onderverdeelkast niet gek veel zin meer.
Als je inderdaad een lichtere zekering in je onderverdeelkast plaatst heb je zo wel het voordeel dat er in geval van overbelasting of kortsluiting eerst je zekering in de onderverdeelkast uitvliegt, en niet meteen de meterkast.
Verder zou je nog kunnen kiezen voor verschillende zekering/automaat karakteristieken om wel selectiviteit te krijgen.

Dat laatste heb ik gedaan.
De keramiek zekeringen en de automaten zijn beide 16a, maar de automaten zijn snel en de keramiek zekeringen langzaam.
Het is overigens allemaal niet echt noodzakelijk, maar omdat ik toch een meterkastje ging installeren in de studio heb ik het zo opgelost.


Ok, ik heb besloten het voorlopig simpel te houden. Voor de studio gear trek ik nu éen fase uit de krachtstroomgroep en speel dat door naar een 220V stroomverdeler waar de rest achter komt te hangen.
Bedankt, iedereen!

Lijkt me een prima aanpak.
 
Ik zie dat je veel apparaten hebt maar heb je die daadwerkelijk allemaal tegelijk aan? Ik heb ook best wat apparaten, niet van die grote jongens zoals jij hebt maar ik heb nooit alles tegelijk aan. Meestal 4 of 5 synths en dan ben ik al gelukkig.
 
Afgelopen weekend is hier in het huis de stroom een paar keer uitgevallen.
Vandaag dus de elektricien op bezoek gehad en toen hij een blik onder mijn desk wierp, wist hij wel waar de problemen vandaan kwamen...

Ik huur één kamer in een groter pand, waar ik ook mijn studio heb staan.
Vanwege het ontbreken van stopcontacten binnen het bereik van mijn desk, heb ik het hele zooitje aangesloten op meerdere stekkerdozen, die weer aan een verlengsnoer zitten die naar 1 stopcontact in de muur leiden.
Wat ik doorgaans aan heb staan is het volgende:

pc
Monitor(32 inch tv)
2 x Eve audio sc-208
Audio interface
Prophet 6
OB-6
Virus Snow
Behringer ms-101
Koelkast

Opzich niet heel veel aan apparatuur zou ik zeggen, en nooit eerder problemen gehad met stroomuitval.
Echter de elektricien wees op al die stekkerdozen en kabels en vond het niet verstandig de boel zo aan te sluiten.
Zijn voorstel was om een hele aparte groep aan te leggen met daaraan tien stopcontacten voor mijn apparatuur.
kosten, 350 euro!

Ik vraag mij echter af of dit wel allemaal nodig is.
Stel dat ik de verlengsnoeren en stekkerdozen vervang door een kwalitatief hoogwaardige stekkerdoos met 10 contacten, zou dat niet al voldoende moeten zijn om alles op een veilige manier aan stroom te kunnen voorzien?
 
Meerdere stekkerdozen achter elkaar is zowieso een slecht plan.
Maar met het lijstje aan apparatuur wat je opnoemt kan ik mij overbelasting van een groep slecht voorstellen. Tenzij de koelkast extreem veel stroom trekt.


Als de stroom uitvalt, wat valt er dan exact uit?
Een automaat?
De aardlekschakelaar?
Een smeltpatroon?
 
Wisselend, de ene keer de aardlek, de andere keer slechts mijn groep.
Echter de boel klapte er op een gegeven moment ook onophoudelijk Uit, nadat ik alles in mijn kamer ontkoppeld had.
Dit gebeurde op meerdere avonden achter elkaar

Dit heb ik de elektricien ook gezegd, hij vond dat schijnbaar niet heel belangrijk, al had hij er ook geen verklaring voor...
Ikzelf denk dat er eigenlijk een ander probleem aan ten grondslag lag.
Een niet werkende op de meterkast aangesloten deurbel, begon na het correct aansluiten op volle toeren te rinkelen.
Het knopje bleek ingedrukt te zijn... en ik weet niet hoeveel dagen hij op de achtergrond continue stroom door de kast aan het duwen was.
 
Back
Top