Akoestiek muziekkamer verbeteren (met schets)

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.684
Locatie
Gent - België
Binnenkort verhuis ik naar een andere kamer en deze wil ik graag al wat op voorhand in orde zetten qua akoestiek.
Bedoeling is om al een goede basis te leggen en dan later na metingen verder uit te breiden.

De absorbers zullen gemaakt worden uit rockwool 221 van 10 cm dik.
Basstraps zullen ook gemaakt worden uit dezelfde rockwool maar ik kan slechts driekhoekjes maken van 30cm x 30cm x 42,4cm aangezien ik met een raam zit dat 40 cm van de hoek van de kamer begint.
Dit is een raam op gezichtshoogte (60 cm hoog) dus er zal voor dat raam ook een absorber komen te hangen op een bepaalde plaats.

Alle suggesties zijn welkom na bekijken van de schets.
- Zou ik ook al opteren voor absorbers aan het plafond boven de luisterpositie of ga ik nu te ver?
- De basstraps zijn nogal klein maar het zal sowieso beter zijn dan niets of moeten deze echt groter?
- Zou ik ook basstraps plaatsen in de hoeken achter me?

Studioschets1.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Als ik jou was zou ik nadenken over een flinke basstrap aan de deur kant. En mogelijk ook een grote diffuser daar, of combi.
Plafond diffusors zou je ook kunnen bedenken.

Anyway, er zijn hier op het forum genoeg die je beter kunnen helpen met de details enzo.
 
zou ook de achtermuur en deur niet vergeten, krijg je vervelende reflexies van terug misschien.
verder is het vooral meten en luisteren
je hebt ook een heel groot raam
? gordijnen ? of misschien de spullen aan de linker muur zetten ?
 
Ziet er al redelijk goed uit je plan.
Op de tekening staan de absorbers links & rechts van je te ver naar achteren, deze moeten tussen jou (je luisterpositie) en je speakers in hangen. De plek boven je desk geld ook als een 1e reflectiepunt dus hier een absorber plaatsen is zeker een goed idee. In de hoeken achter je basstraps gaat meehelpen het doorklinken van lage noten tegen te gaan. Absorbers aan beide kanten van je deur is ook prettig.
Als je de ruimte kan missen zou ik de basstraps in de hoeken gewoon vierkant bouwen, makkelijker bouwen en meer massa. Als je met beugeltjes de absorbers een stukje van de muur en plafond kan hangen dan verbeter je de werking van de absorbers. :-)
 
Oh, en een sub in de middenas van je ruimte plaatsen is geen goed idee, na meten kwam hij bij ons in de ruimte het best uit recht onder 1 van de speakers.
 
Allen al bedankt voor de reactie!
Ik zal de schets komende week aanvullen met het extra meubilair. Er is nog een dj setup, 2 speakers op statieven en een platencollectie.
Eventueel zou ik nog een zetel durven zetten parallel met de achterwand (waar ook de deur zit; ik plaats deze natuuurlijk zodanig de deur nog open kan).

Het raam bevindt zich op ooghoogte en is inderdaad breed maar wel maar 60 cm hoog. Er komt sowieso een zonewering aan (lamellen) om het UV licht buiten te houden.

De absorbers links en rechts van de luisterpositie bevinden zich inderdaad te laag. Ik ga dit ter plekke controleren met de spiegeltruck.

Omtrent de sub heb ik ondertussen via de handleiding van Genelec gezien dat het inderdaad beter is deze te plaatsen aan de linkse of rechtse speaker.
 
nou, ik denk dat je juist wel symmetrie moet hebben , zodat het geluid dat uit je rechterbox komt hetzelfde klinkt als dat wat uit je linkerbox komt.
daarom is dat raam aan 1 kant toch wel een punt. lamellen doen vrijwel niks aan het geluid een dik gordijn iets meer.
of de andere muur ( li ) pakken eventueel
 
nou, ik denk dat je juist wel symmetrie moet hebben , zodat het geluid dat uit je rechterbox komt hetzelfde klinkt als dat wat uit je linkerbox komt.
daarom is dat raam aan 1 kant toch wel een punt. lamellen doen vrijwel niks aan het geluid een dik gordijn iets meer.
of de andere muur ( li ) pakken eventueel

Naar symmetrie toe is dat raam een probleem. Die lamellen zijn er om de inkijk te voorkomen en het UV licht buiten te houden (verkleuring gear voorkomen). Bij mijn weten kunnen gordijnen wat hoge tonen absorberen maar voor het laag doen ze niets nuttig gezien ze te weinig massa hebben. Ik moet op de plaats van het raam sowieso al een absorber plaatsen en daarom zijn die lamellen handig. Deze hangen immers volledig in de raamopening en steken niet uit.
Tips hieromtrent zijn zeker welkom. Ik kan me voorstellen dat er nog mensen zijn met ramen in hun studio.
 
nou, ik denk dat je juist wel symmetrie moet hebben , zodat het geluid dat uit je rechterbox komt hetzelfde klinkt als dat wat uit je linkerbox komt.
daarom is dat raam aan 1 kant toch wel een punt. lamellen doen vrijwel niks aan het geluid een dik gordijn iets meer.
of de andere muur ( li ) pakken eventueel


Wat VL7 denk ik bedoelt is "rechthoekigheid". Dus doos met wanden die 90 graden op elkaar staan. Niet wenselijk qua staande golven cq modi.
 
Basstraps, blijft lastig. Je bouwt ze zonder echt te weten of het effect gaat hebben. Maar groter is in ieder geval altijd beter :)

Ik heb voor mijn studio redelijk dezelfde opstelling, maar ik merk wel dat er nog steeds staande golven rond de 300 Hz rondzingen. Dus eigenlijk extra basstraps aan de muur achter is wel een must.

Ik heb die van mij gebouwd door 4 driehoeken te halen uit 1 stuk rockwool van 120 x 60 cm. Dus een dubbel zo diepe basstrap als jij die nu voorstelt. Ik kan het je sowieso aanraden om dat te doen
 
Beetje raar misschien:
Ik heb een rol steenwol in een grote plastic zak in de hoek gezet, dat helpt toch wel ...
( oke val maar over me heen nu...:-( )
 
God, het zal vast wel iets doen. Maar voor zover mijn kennis reikt is het zeker aan te raden om gebruik te maken van een bekleding om de steenwol die luchtdoorlatend is, zodat de geluidsgolven daadwerkelijk worden "gevangen".

Ik denk dat jij nu meer een soort diffuser hebt :) Of mogelijk een staande paalvormige basstrap. Heb je de onder- en bovenkant wel opengehouden?
 
Neen, ivm stofvorming
De geluidsgolven zullen toch wel gedempt worden, zijn erge lange bij die lage frequenties
 
hmm, ik ben er ook geen expert in, maar in de regel wordt toch altijd gebruik gemaakt van een zuurstofdoorlatend materiaal. Plastic reageert heel anders op geluidsgolven.

Maar boven alles, als het voor je werkt dan werkt het toch? ;)
 
Back
Top