Beste studio headphone op dit moment?

Paulo

Nieuwkomer
Lid sinds
25 november 2014
Berichten
7
Heren (en dames),

Ik verhuis dit weekend naar een kamer in A'dam waar ik geen ruimte heb om m'n studiomonitoren fatsoenlijk op te stellen (12m2). Welke studio headphones kunnen jullie me aanraden en waarom? Komt u maar door....
 
Als je binnen je budget zoekt naar een open model koptelefoon van één van de gerenommeerde merken (Beyerdynamic, AKG, Sennheiser) zit je eigenlijk altijd wel goed.
Omdat je waarschijnlijk langdurig met de koptelefoon gaat werken kun je beter geen gesloten model nemen, dat wordt dan vermoeiend aan je oren.
 
Ik heb de Beyerdynamic DT 990 Pro en ben daar zeer tevreden over. Ik heb verschillende modellen beluisterd en heb voor deze gekozen omdat hij lekker zit, drukt niet op de oren. Mixen die in de late uurtjes gemaakt zijn met koptelefoon, klinken ook goed op mijn grote monitors.

Overigens is er al een uitgebreid draadje over.
 
Algemeen zijn er 3 industrie standaards :

Sennheiser HD280 Pro
Sony MDR-7506
The Beyerdynamic DT770 Pro

Zoek eens op het net want er zijn tig websites voor pro's waar je steeds dezelfde bovenstaande types tegen komt. Dat neemt niet weg dat er nog andere 'goeie' zijn, maar als je op veilig wil spelen ga je voor de betaalbare HD280.

The Sennheiser HD280 Pro is commonly known in recording circles as the industry standard in closed back headphones. ( en dit komt niet van de Sennheiser website btw)
 
Sony MDR-7506 wordt superveel gebruikt in de audio- en videowereld. Deze worden ook al gemaakt sinds 1991, wat denk ik genoeg zegt. Heb zelf een Sony MDR-7510, een iets nieuwer model. Dat is ook een gesloten hoofdtelefoon maar klinkt toch erg ruimtelijk.
 
De DT 770 pro, heb ook de 990 pro gehad maar toch meer de voorkeur voor gesloten. Het laag van de 770 pro komt wat beter uit.
 
Ik zelf gebruik een KRK KNS 8400. Dit is een gesloten headphone. Voordeel daarvan is dat ik niemand stoor en ik geen last heb van omgevingsgeluid en het laag klikt goed, maar omdat het een gesloten headphone is heeft die een slecht stereo beeld en is hij ook een beetje vermoeiend om lange tijd mee te werken. Daarom gebruik ik ook een VRM box die dan virtuele monitors emuleert, waardoor het stereo beeld veel beter wordt.
 
Heb een AKG Q 701 en ben daar heel tevreden over. Als tweede paar gebruik ik Sony MDR 7506. Het is goed om een tweede paar te hebben om te vergelijken.
 
Geen gesloten hoofdtelefoon nemen voor langdurig studiowerk. Kan best dat je meer bas hoort, maar open back geeft een eerlijker geluid en is minder vermoeiend bij langdurig mixwerk. Closed back neem je alleen als je mic opnemens wilt maken.

Trouwens, als je mensen stoort met je open back koptelefoon, staat dat ding sowieso veel te hard. Pas op met hoofdtelefoons!
 
Van beyerdynamic dt-990 pro naar sennheiser hd-650... potver, dat verschil was wel groot.

De dt-990 pro heeft heel raar hoog (in mijn oren), en de sennheiser is op elk vlak echt heel goed (in mijn oren)
 
Om te zeggen dat Beyer standaard véél hoog heeft is heel kort door de bocht hoor.
Elk merk/type heeft zijn eigen intrinsieke klankkleur, hoewel ze allemaal proberen zo kleurloos mogelijk te zijn.
Een simpele test volstaat om te kunnen kiezen wat je zelf goed vind he.

Ik heb een Beyer DT770, absoluut geen last van dat vele hoog, bij mij is alles goed in balans... Zowel op rock als op dance of hardcore... Voor mij persoonlijk is een DT770 kwa prijs/kwaliteit onverslaanbaar! Ik heb er iets van een 140 voor betaald...
 
De beste studio-headphone op dit moment? Sennheiser HD800. Upgrade vanaf HD600(ook erg fijn trouwens) was echt een goede zet, superfijn geluid, niet vermoeiend, eerlijk, en met een goede koptelefoonversterker is er niets wat ook maar in de buurt komt. Heb zelf een SPL Phonitor, ook een aanrader.
 
De beste studio-headphone op dit moment? Sennheiser HD800. Upgrade vanaf HD600(ook erg fijn trouwens) was echt een goede zet, superfijn geluid, niet vermoeiend, eerlijk, en met een goede koptelefoonversterker is er niets wat ook maar in de buurt komt. Heb zelf een SPL Phonitor, ook een aanrader.

Hd800 heeft pas veel hoog, en is lastig met versterking.
 
Geen last van, en heb inderdaad een fijne versterker erbij. Maar hij is prima te gebruiken op een goede geluidskaart mixer of synth.

Je hebt zelf een HD800?
 
Nee, gekozen voor de hd650. Klonk mij beter in de oren.
 
Back
Top