Wat voor een mengpaneel?

wiener303

Terug van weggeweest
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
379
Locatie
Limburg
Ik moet nog een mengpaneel hebben,
Ik heb wel eens van iemand gehoord:"ALs ik het eerder had geweten had ik een digitaal mengpaneel gekocht" i.p.v. zo'n dure mackie.
Waar heb ik nou meer aan, (als ik naar mijn budget kijk):
Een Mackie 1202 VLZ of een Roland VM-3100 (Als die nog in de aanbieding zou zijn bij Feedback)
=(
 
Mackie 1402 VLZ staat nu tweedehands te koop op marktplaats.

http://www.marktplaats.nl/printbody...4&av=&fv=&rv=15&pv=&zoek=&oudei=0&ref=&style=

Gewoon 850 bieden. Alhoewel 950 voor een nieuwe.... Ik weet zeker dat je er geen spijt van krijgt. Van de 1202 krijg je wel spijt. Hij heeft namelijk geen faders.....

Mijn Mackie 1402 VLZ heeft me nog nooit in de steek gelaten. Plus een raw 303 geluid. Plus gebalanceerde XLR outputs. Daar is de geluidsman blij mee. Verder is ie ook niet groot zodat ie weinig plaats in beslag neemt.

Ik heb een digitale Yamaha tafel gehad (Promix 01) Leuk, maar niet om mee te scheuren.... Digitale distortion is veel minder mooi als analoge!

"Als ik het eerder had geweten had ik mijn digitaal mengpaneel meteen verkocht."
 
Laatst gewijzigd:
het ligt er maar net aan wat je met je tafel doet

gebruik je je tafel uitsluitend in de studio, gebruik je voornamelijk digitale apparatuur , dwz nieuwe synths en sampler, je levert graag CD kwaliteit
,
dan kan ik me voorstellen dat je voor een strakke opname graag een digitale mengtafel gebruikt

als je dan ook nog eens met meerde projecten bezig bent (of er zijn meer mensen die de tafel gebruiken ) dan kan je mooi al je instellingen bewaren

ben je daarentegen meer bezig met muziek maken en geluiden creeeren (minder commercieel , meer artiest) , dan wil je toch je EQ knopjes zien en realtime zelf alle potmeters tweaken

en wat betreft de digitale distortion , sommige tafels hebben een analoog circuit die digitaal is aangestuurd, de AD conversie hoeft pas bij de eindmix (of bij de subs) plaats te vinden
maar inderdaad de meeste digitale tafels hebben een AD conversie direct bij de input

en ... een 303 klonk bij Boost303 op zijn digitale tafel ook best lekker met een pre-amp/gain overdrive :)
 
Inderdaad, ik ben best blij met mijn o1v. En als je m te schoon vindt klinken dan haal je achteraf gewoon een plugin (magneto ofzo) over je track heen. Wat ik het meest waardeer van de tafel is de total recal en de mogelijkheid om (met een adatkaartje dan) je geluid zonder gezeik meteen goed op te kunnen nemen op meerdere sporen tegelijk
 
De 01v schopt kont grote tijd, maar is wel duur zelfs 2e hands.

Enne als industrial liefhebber vind ik digitale distortion veel vetter als analoge. :P

Maar als je budget beperkt is dan 2e hands ff kijken. Maar geen mixers met rotte potmeters kopen hoor!
 
Als het dan digitaal moet..

Als het dan digitaal moet..

O2R's zie je echt overal opduiken.. al dan niet in cascade. Zelf ben ik erg onder de indruk van Mackie's D8B.. en ook dat V-mix gebeuren (Roland toch ?) spreekt me wel aan.

Vooral in combinatie met harddisk-recording (of andere digitale multitracking) lijkt het me ideaal.

Aan de andere kant.. kippevel krijg ik toch eerder van Neve preamps.. flying faders.. Otari, Urei..

Maar om even on-topic te blijven. Zoek je een kleine analoge tafel, koop dan een Mackie. Punt. Zoek je iets digitaals.. dan zijn die kleine bakkies van Roland een aanrader (erg goedkoop.. bel feedback maar eens), en inderdaad.. een (tweedehands) Promix 01 of een 01V van Yam%&#. :p
 
Wat voor mixer?

Wat voor mixer?

Ik doe alles op een Yamaha 03D met een 8-analoog-in-uitbreidingskaart. Dit is echt ideaal! Ze zijn redelijk duur, maar dan heb je ook echt wat!
- compact!
- alle in- en outputs gebalanceerd (xlr/jack)
- 28 inputs (inclusief cascade, waarvan 1 digitaal)
- 4 mono-auxsends (of 2 stereo)
- 4 mono-bussen (of 2 stereo)
- op alles (ook op de aux, bus, master etc.) volledig parametrische eq (maar ook sweep en low- en highpass-filters), dynamics (compressor/gate/compander etc.) Dat zijn 40! dynamics-compressor!
- 2 redelijke effectprocessors met eigen bus, dus eigenlijk heb je het over 32 kanalen
- uiteraard total-recal!~, alls volledig midi-bestuurbaar (dus ook je veranderingen in eq bv)
en en en en
- naast sp-dif ook aes/ebu-digital out, wordclokssync
- goede converters!
- handige interface (vind ik)

Nadelen zijn dat de gain analoog is (dus geen total-recall), de mic-preams (8 schakelbare) niet geweldig zijn en dat er geen meterbridge op kan. Voor de rest is het echt ideaal!
Een professionele tafel voor een redelijk bedrag.

Kortom, als je het geld ervoor hebt, zou ik zeker voor digitaal gaan. De voordelen van een analoge tafel (zelfs een uitgebreide mackie 24-8-2) vallen in het niet bij dit apparaat, in deze prijsklasse. Je mist inderdaad de warmte van een analoge, maar je hebt bijvoorbeeld nooit last van fase-problemen.
En een yamaha 01v is een stuk goedkoper, en biedt je
-weliswaar over minder kanalen- dezelfde functionaliteit.
 
Ligt eraan wat je gaat doen!

Ligt eraan wat je gaat doen!

ik heb volgens mij een complete digiatel toestand in mijn pc zitten
ik bedoel die mixxer in lAP 4.7
met een goede interface kaart geluidskaart breakoutbox , hoe het ook heet en daar is je digitale mixxer dan !
en alles in je digitale domeintje

en als je dan voor het afluisteren in je studiootje gewoon een goed maar cheap analoog mixxertje koopt dan heb je en het cleane digitale en het scheurende analoge

of ziet ik het nu fout.

voor mij is het kopen van een digitale tafel weggooien van geld! tenminste zoals ik er tegen aan kijk !

als iemand mij kan overtuigen wat nu het voordeel kan zijn als ik een digitale tafel heb voor afluistering ipv een analaoge dan hoor ik dat graag, in ieder geval al mijn opnames zijn zo digitaal en dat zonder een dure tafel ! . wat vinden jullie trouwnes van dit scheldwoord BEHRINGER ! :p

o
 
Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

cheap analoog mixxertje koopt dan heb je en het cleane digitale en het scheurende analoge

wat vinden jullie trouwnes van dit scheldwoord BEHRINGER ! [/B]


Jij begint over cheapo analoge mixers = Behringer :[>

Het voordeel van een digitale tafel lijkt me simpel. Geheugens, MIDI, ingebouwde fx, noise-gates etc etc. En dan digitaal de PC/Mac in. Een goede analoge tafel is zeker niet verkeerd, maar relatief duurder.
 
Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Cozko schreef:




Het voordeel van een digitale tafel lijkt me simpel. Geheugens, MIDI, ingebouwde fx, noise-gates etc etc. En dan digitaal de PC/Mac in. Een goede analoge tafel is zeker niet verkeerd, maar relatief duurder.

de meeste synths die ik heb zijn digitaal :-)
en die gaan rechtstreeks allemaal ! , mijn geluidskaart in
dus digitaal , dus ook geheugens total recal , automation heel de mik mak heb helemaal geen mengtafel nodig in de studio!
ik gebruik die mengtafel alleen voor de afluistering en daarom heb ik een cheapo analoge behringer in mijn studio maar voor de cleanste opname haal ik hem er tussenuit en gaat alles rechtsreeks de pc in . dus wat is nou relatief duurder een , ik vind het dubbelop om een digitale tafel te heben en daarna de Pc mac in te gaan. das twee keer hetzelfde als je het mij vraagt !
 
Re: Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Re: Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Kubin schreef:
de meeste synths die ik heb zijn digitaal :-)
en die gaan rechtstreeks allemaal ! , mijn geluidskaart in
dus digitaal ,

Maar heb je dan 16 of 24 ingangen op je soundkaart? Dat kan natuurlijk wel, maar da's ook een vrij duur verhaal.
 
yes i do

yes i do

ben ik weer !

ja ik werk inderdaad rechtsreeks in logic audio en euu ja het was best een investering .
ik bedoel 3500 piek voor een super pc
en dan ook nog eens Logic audio platinum van 1850 ,-
is inderdaad geen kattepis , maar dan heb je ook wel een sequencer waar echt waar , geen 1 hardware sequencer aan kan tippen.

ik heb een EWS 88 MT geluidskaart en die heeft maar 8 in en 8 uitgangen , 1 x spdif en midi in en uit.

helaas zijn de uitgangen niet gebalanceerd , maar des al niet te min ben ik er heel tevreden over.
ik heb bijv een jv 1080 module en die heeft 3 stereo outputs
die gebruikt dus al6 ingangen van mijn geluidskaart alleen voor mijn jv !
als ik die dan midi heb opgenomen en ze zijn af dan neem ik ze audio op . en dan heb ik dus mijn JV midi creatie in wav formaat en dan gaan die 6 kabeltjes eruit en sluit ik de volgende module aan. beetje omslachtig maar als je eenmaal je nummer af hebt en alles staat per audio spoor in je sequencer dan is het een questie van spelen met plugins automatiseren en branden maar. tot nu toe vind ik het te gek , ik wil alleen nu aan de analoge apparaten beginnen.
 
mix in de computer

mix in de computer

Met logic in combi met een (goede) audio-interface kom je inderdaad een heel eind! Ikzelf gebruik echter de computer uitsluitend voor sequencing (en editing van synths, samplers en individuele samples). Beetje ouderwetse werkwijze misschien... Vandaar dat ik heb gekozen voor een (digitale) hardware-tafel. Qua kosten maakt het inderdaad op het eerste gezicht niet zoveel uit: voor pcbased-mixing heb je een ook stevige computer nodig, een serieuze interface, en (of ben ik de enige die ervoor betaald?) de nodige software plus plugins. Als je (in mijn geval) de 03d gaat vertalen naar en pc-systeem, zou ik een interface nodig hebben met 32 ingangen en 14 uitgangen (aux/bus/masters etc.). Ziet er natuurlijk geweldig uit, 6 van die 19"-interfaces in hun eigen rack, maar dan wordt het toch wel erg prijzig allemaal. Maar jouw manier van werken klinkt ook overtuigend moet ik zeggen. Het is ook handig als je eens een remix wilt (laten) maken, of in een "echte" studio aan de slag wilt: wav-jes overpompen naar ProTools en klaar! In mijn geval moet ik alles eerst overzetten naar de ADAT.
 
waar is dat bos dan met al die bomen

waar is dat bos dan met al die bomen

heej hallo,

ja een 32 kanaals interface word inderdaad we een heel duur grapje. maar heb je dan ook echt zoveel tegelijk aangelsoten ?

Ik doe het ook wel eens op een andere manier.

dan sluit ik wel alle synths die ik heb op de mengtafel aan
dus een behringer kraakbak 18 kanaals ! , maar goed en dan gaan alleen de 2 master outputs van mijn mengtafel naar de twee inputs van mijn logic interface

en de uotputs van mijn logic interface weer terug naar een stereo ingang op mijn analoge behringer tafel.

zo kan ook ik ( wel met iets wat qualiteits verlies ) 9 aparaten stereo tegelijk via de tafel laten gaan , en ik heb dan nog 6 in en outputs op mijn interface over . waar ik dan nog eens eventueel 3 aparaten stereo aan kan hangen .

zoveel aparataen heb ik dus helaas nog niet maar op deze manier beschik ik dus over 8 in en outs op de interface waarvan twee voor de mengtafel ( die vallen dus weg !) maar daar komen dan weer alle ins en outs van mijn 18 kanaals tafel voor in de plaats . ik heb in deze setup dus 24 inputs :-) yeehaaaaaaa

:L
 
Dus toch maar een patchbay scoren en dan als telefoonmiep uit de vorige eeuw de 'gesprekken' doorverbinden?

Kun je anders niet alle 8 outs doorsluizen naar je mixer en dat resultaat met andere instrumenten mixen en dat weer opnemen met de master out of desnoods je FX sends gebruiken voor extra input kanalen op je audio interface.

Het is een gedoe maar met wat schuiven kom je er wel lijkt me. :)
 
kanalen

kanalen

Ik gebruik ze inderdaad allemaal (die 32 kanalen); niet in elk nummer natuurlijk, maar ik vind het prettig dat ieder apparaat z'n eigen vaste stekkie heeft. En ik heb een hekel aan het ompluggen. Total-recall is een van de redenen dat ik een digitale mixer heb aangeschaft, dan moet ik niet alles nog eens een keer moeten omplugen. Kom eigenlijk inmiddels alweer 8 kanalen tekort... (heb op 1 stereo-kanaal een schakelkast voor 4 apparaten er tussengezet) maar ik heb mezelf deze limiet opgedragen, anders kan ik wel aan de gang blijven....en blijft er weinig tijd over voor datgene waar het om gaat: muziek maken! Al zit ik wel stiekem met scheven ogen de o2r te bestulezen. Overigens, ik heb helemaal niet zoveel apparaten, maar ik gebruik wel van alles de individuele uitgangen. Dan gaat het snel natuurlijk (m'n s3000xl heeft er al 10!).

Gr,
Rene.
 
Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Re: Re: Ligt eraan wat je gaat doen!

Origineel geplaatst door Cozko


Jij begint over cheapo analoge mixers = Behringer :[>

Wat mij betreft mag je daar ook mackie en spirit aan toevoegen...
 
Back
Top