Wat voor een mengpaneel?

Het zal ongetwijfeld een goede tafel zijn Ron. Als ik daadwerkelijk op zoek ga naar een nieuwe ga ik ook die Tascam beluisteren. Vooral het feit dat jij hem direct hebt kunnen vergelijken met de oude 02R vind ik veelzeggend.

Maar ik heb wel één nadeel aan de Tascam ontdekt en dat is dat hij te weinig analoge inputs heeft. Dat zijn er volgens mij maar 16, of heb ik het mis ?


Paul.
 
daar was ik een tijdje geleden ook achtergekomen
dat ie maxed out niet echt veel analoge inputs heeft
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Het zal ongetwijfeld een goede tafel zijn Ron. Als ik daadwerkelijk op zoek ga naar een nieuwe ga ik ook die Tascam beluisteren. Vooral het feit dat jij hem direct hebt kunnen vergelijken met de oude 02R vind ik veelzeggend.

Maar ik heb wel één nadeel aan de Tascam ontdekt en dat is dat hij te weinig analoge inputs heeft. Dat zijn er volgens mij maar 16, of heb ik het mis ?


Paul.

klopt maar hij heeft wel 3 !! gratis TDIF interfaces
hier kan je voor 250 a 300 euro een converter aan hangen van Tascam waardoor je 8 !! analoge ingangen erbij hebt.

Zo kun je dus theoreties naar een 40 kanaals systeem
waarbij je die TDIF nog altijd heel gemakkelijk als digitale
in en uitgangen kunt gebruiken.

Op mijn TDM 8000 (de voorloper van de DM24) zitten er zelfs 5 !! dus met zijn 16 normale analoge kanalen heb je dan 56 analoge ingangen en met zijn 12 stereo returns analoog kom je dan al op 68 kanalen in Mixdown. (jammer geneog kan je er maar 52 tegelijk gebruiken =(

Bij de DM is dat totaal 40 net als bij de O2r.
Vandaar dat ik schreef dat als je een live stuk zoud willen opnemen in je PC je zo direct 24 kanalen zou kunnen opnemen met bv, een MOTU 2408 die 3 TDIF interfaces ook heeft.
Zo heb je een systeem wat net zo krachtig is als Protools voor een fractie van de prijs met daarbij een perfecte mixer.

Ik heb veel met protools gewerkt in studio's en toen ik voor me zelf begon en thuis een gelijk waardig systeem wilde vind ik protools gewoon veel teduur, met de Motu 2408 en Cubase of Logic of Digital performer en een Tascam mixer met Tdifs heb je een heel mooi systeem vergelijkbaar in mogelijkheden,
goedkoop (naar verhouding) en veel veelzijdiger om dat je diverse platforms tegelijk kunt gebruiken.

Mijn Setup bestaat uit 40 kanalen analoog, 16 kanalen digitaal voor de diverse VST instrumenten en live partijen maar wil ik naar een andere verhouding is dat 1 druk op de knop.
en niet dat geneuzel in de software om daar de boel omtegooien.

zo ben je sneller, beter en vooral intuitiever met muziek bezig.
Moch je willen kan je altijd eens voorbij komen om een en ander teproberen en te testen.
Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden en als ik
iemand er mee van dienst kan zijn graag.
 
Ron, waarom wonen de leukste forummers nu altijd zo'n pleuriseind weg van Den Haag ? Tjeezus, ik zou best eens langs willen komen hoor. Op éé voorwaarde: dat jij in je sig file even aanpast de "JX10p". Gewoon "JX10" is voldoende hoor .... :D

Zo'n uitbreiding met 8-voudige converter voor €300,00 vind ik dan wel zeer interessant, die prijs valt dan mee. Maar hoe is nu de kwaliteit van die converters van Tascam en werken die ook op 24/96 ?

Met zo'n tafel zou ik graag op 96 kHz willen werken, omdat ik een beetje verwacht dat de Eq's dan iets beter zullen klinken. Hoe ervaar jij dat ?


Paul.
 
Ok de JX10P heet voortaan de JX10 ;)

De Tdif converters zijn 20 bits Sigma Delta omzetters dezelfde die in de DA 98 zitten, zijn echt heel goed wat omzetten van analoog naar digitaal zijn betreft, de tafel werkt daarna op de 24/96khz je kan ook 2 kaarten achter in zetten die weer wel
24/96 khz zijn die kosten geloof ik 350 euro of zo.
Klank verschil heb ik bij die colleag's van me niet kunnen horen.
Wel het genot van een 19"" 1 HE converter eenheidje wat je in je rack stopt bij je synth,s lekkere korte kabels dus nagenoeg geen verlies daar en 1 TDIF kabel naar je mixer.:)
De potmeters voor het inregelen zitten op die 19"" module
en je kan daar achter ok weer doorlussen naar de volgende TDIF ingang.
Heel mooi gemaakt dat systeem.
Zoals gezegt, het aanbod staat en mocht je met het openbaar vervoer moeten pik ik je nog op van het station ook:D
 
Vind ik heel vriendelijk van je, maar zou het hiermee ook lukken ?

CanonG2%20images%20069.jpg



Paul.
 
dat moet zelfs een genot zijn om naar hier mee tekomen rijden:) als dat zo zie.
 
Ik heb al jaren een ANALOGE spirit studio-LC 24/8/2. Werkt al vele jaren perfect en zonder ruis. Knopjes leken wat breekbaar (met name klein eigenlijk) maar geen probleem hier. Geen digitaal gedonder, gewoon een goed merk wat zijn jaren aan ervaring in een dergelijke relatief goedkope tafel (LC betekent low-cost) heeft gestopt.

De ontwikkeling van digitale tafels is eigenlijk maar net begonnen en dat zal je wel merken ook hier en daar vermoed ik. Voordeel is misschien dat de eerste generatie tafels ook snel goedkoper worden omdat de volgende generatie weer meer bits, kHz, resolutie, rekenkracht, dolby, automation, effecten, harddisk-facilities, ingebouwd koffiezetapparaat, noem maar op heeft.

"Het houdt niet op!!"
 
yep inbouw keukenapparatuur in mengtafels heeft mij overtuigd om digitaal te gaan :)
 
ik vind het ook wel prettig, zo'n magnotron op kanaal 1.tot 4
gemakkelijk voor de worstebroodjes om warm temaken :)
hoef ik de studio niet meer uit,
 
Hee EDP. Nu ben ik toch benieuwd wat voor mengtafel jij eigenlijk hebt ..

Eerst zit je op mij te foeteren dat ik jouw favoriete merk Mackie maar niet goed wil vinden, vervolgens lees ik hier dat je op een digitale tafel bent overgestapt en ik lees in jesig dat je een 02R te koop hebt ...


Waar draai je nu mee dan ?


Paul.

P.S.

Mackie = kutzooi :D :D :D :D

(sorry, ik kon het even niet laten :) )
 
heeft er nu niemand meer een gewone spirit folio SX zoals ik?

een lekkere degelijke analoge tafel met 20 ingangen en 4 bands eq.

ik ben er heel tevreden over, meer inputs is altijd fijn, maar ja, daarvoor bestaan patchbays, lijkt me sterk dat ik meer dan 20 tracks in 1 nummer prop dus 20 inputs in combinatie met een dbx patchbay is ruim voldoende voor mij.

het enige dat ik wel handig zou vinden is geheugens , maar ja, als ik voor een nieuwe tafel wil kijken dan schrik ik zo van de prijzen en denk ik van, nou, daar kan ik een leuke synth voor kopen, en uit een synth komt tenminste geluid, een tafel is alleen maar een router!ik ga echt nooit het geld voor een tafel neertellen waarvoor ik ook een Andromeda zou kunnen kopen. dan liever een patchbay erbij!
 
Dat is ook het probleem met de meeste muzikanten hier
De synth's mogen gerust 1000den euro's kosten maar een megtafel, god verbiede dat die duurder is als 1000 Euro:confused:
Als er toch ook geen geluid uit komt mag het niet teveel kosten.
 
Tis maar net waar je mee bezig bent ... Als JOUW hobby is om eens lekker te freaken en te friemelen met alles wat synthesizers te bieden hebben dan is een mengtafel natuurlijk niet echt belangrijk.

Als JOUW hobby is om toch af en toe een complete track te presenteren, dan wordt een mengtafel ineens rete-belangrijk.

Wat mij betreft is een goede mengtafel toch een van de belangrijkste dingen, het hart van een (tracks producerende) studio.

Paul.
 
Origineel geplaatst door Paul Jenner
Tis maar net waar je mee bezig bent ... Als JOUW hobby is om eens lekker te freaken en te friemelen met alles wat synthesizers te bieden hebben dan is een mengtafel natuurlijk niet echt belangrijk.

Als JOUW hobby is om toch af en toe een complete track te presenteren, dan wordt een mengtafel ineens rete-belangrijk.

Wat mij betreft is een goede mengtafel toch een van de belangrijkste dingen, het hart van een (tracks producerende) studio.

Paul.

ja en het ligt denk ik ook aan de manier van werken denk ik. ik zelf doe al het mix werk in de pc ik heb nog wel een zooi synths staan maar randapparatuur en een meng tafel gebruik ik niet meer.

daarbij zijn er mensen die prima kunnen werken met een patchbay en er zijn mensen die alles onder een kanaal moeten hebben
 
Origineel geplaatst door Grooveron
Dat is ook het probleem met de meeste muzikanten hier
De synth's mogen gerust 1000den euro's kosten maar een megtafel, god verbiede dat die duurder is als 1000 Euro:confused:
Als er toch ook geen geluid uit komt mag het niet teveel kosten.

idd :D.

wat wel zo is is dat ik me nu eigenlijk toch behoorlijk begin te ergeren aan m'n 10 ingangen van m'n soundcraft spirit rac pac. (nou ja, 10 mono ingangen en 2 stereo. op een of andere manier vertrouw ik die stereo-ingangen niet - vertel me waarom ik dat wel moet doen en ik ga er gebruik van maken. geluidstechnisch is alles OK, maar.. gewoon.).

zijn er speciale mixers die dus even -niet- net zoveel microfoon ingangen hebben (wat moet de gemiddelde synthfreak daarmee? microfoon? hoogstens 2, of gewoon door de vocoder! hoppakee! :D) als gewone line ins?

oh ja - m'n tr-707 was 400 piek. m'n kawai k1m was 125 piek. m'n micromodular was 385 euro. ik kan synths op een budget-bedrag krijgen. mixers niet. ik denk dat dat 'm ook is.
 
Trouwens,

Een mengtafel (analoog of digitaal) kan je ook als instrument gebruiken !!!

Als je er maar genoeg aux, bussen en effecten in hebt gerouted en veel draaiknoppen hebt (echte of midicontrollers)
Dan kan je aardig bizarre muziek maken met tapeecho vocoders en feedbackloops etc........

Als je naar bijv "the scientist" luistert (hele coole dubreggae boordevol echo`s etc) hoor je direct dat er wat simpele loopjes, phrases en riffjes naar de mengtafel gestuurd en door middel van eq en fx tot een nieuw nummer gesmeed.

Maar je hebt gelijk een mengpaneel heeft (meestal) zelf geen geluidsopwekking.

http://www.creamware.de/images/picsbig/STM2448_500.jpg

Ik werk als volgt:
3 x Adat + 8 x Analoog naar mijn creamware systeem
Alle inputs routen naar de STM2448 (tofste mixer die ik gezien heb: EQ Compressie per kanaal, 6 aux, 8 bus 4 inserts)
Knoppen van de mixer routen naar de drehbanks en regelwerks en voila.... een digitale mixer.

Ik wel eens horen of er mensen zijn die de Behringer DDX3216 (fully expandend) hebben uitgeprobeerd of hebben.
Op papier zeer interessant (32 dig in/uit) motorfaders/vpots 4 fx blokken (en 4 sharc dsp`s)
 
Back
Top