Beste referentie track?

goran

dus dat
Lid sinds
7 mei 2007
Berichten
798
Locatie
Lelystad
Ik zit nu in een fase waarin ik veel tracks moet afmixen en op mijn eigen bescheiden manier ga masteren (dit is uiteraard niet zoals een ervaren masteraar dat kan). Om het voor mezelf makkelijker te maken ben ik op zoek naar een/de ideale referentienummer(s) waarbij je kunt zeggen 'zo hoort een nummer te klinken, afgemixt en gemasterd te zijn'. Welke nummers gebruiken jullie ter referentie om te a'b-en? In de eerste instantie gaat het mij om de genre dance/pop, maar jullie staan er vrij in om ook andere genre's erbij te betrekken :okdan:

P.s. Mocht hier al een topic over zijn dan hoor ik dat graag en kan deze verwijderd worden. Ik heb hem alleen niet mogen ontdekken.
 
Ik zou zoeken naar een track die je reeds goed kent, en reeds hebt beluisterd op diverse installaties. Verder zou die track moeten klinken zoals jij het graag zou willen hebben, en ook door anderen wordt gezien als een goede vertegenwoordiging van het genre. Verder is dance/pop nogal breed om titels te roepen volgens mij.
 
Een track die ik lekker vind klinken hoeft nog niet perse goed te zijn afgemixt :)
Ik weet dat er onder engineers bepaalde nummer worden afgekeurd en bepaalde nummers worden goedgekeurd. Tracks van Nora Jones bijvoorbeeld worden over het algemeen onder engineers goedgekeurd en is in die genre perfect om als referentie te gebruiken.
 
Je bent nou wel heel erg streng. Er bestaat ook nog wel zoiets als vrijheid, binnen de grenzen van wat nog aan te horen en te bespelen is tussen ander muziek op grote en kleine geluidssystemen.

Als ik master hou ik mij aan mijn eigen grenzen, die ik op gehoor en zicht met een spectrum analyzer heb opgedaan door jarenlang veel verschillende muziek te analyseren.
Blijf je binnen die grenzen dan mag wat mij betreft in principe alles.
 
(@Goran: ) Wat ik zelf doe is naar recente populaire tracks luisteren en 1 op 1 vergelijken. Dus vooral niét met een enkele track vergelijken, maar bijvoorbeeld de recente top 10 van jouw soort muziek.

Wat Niel zegt klopt, mits het je niet uitmaakt dat je muziek dan misschien niet zo goed samenvalt met andere tracks van het genre. ;)
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit voornamelijk in het herrie genre, dus alles zit al in de max over het algemeen :D

Meestal vraag ik om een referentie track, indien iemand specifieke wensen heeft. (coldplay, burial, marco borsato, enya, kesha, etc.)
 
Los van het muziekgenre vind ik 'Dreaming While You Sleep' van Genesis een goede track om installaties mee te testen en als referentie voor een mix. Er zit van alles in.
 
jongens je gebruikt toch als referentie track iets wat er op lijkt? een nummer wat dus al vrijwel dezelde elementen bevat. daardoor zul je dus echt met voorbeelden van je eigen werk moeten komen.
 
Dat ook inderdaad, als je een soort van 'album' maakt is het ook een goed idee je eigen tracks met elkaar te vergelijken.

Tenzij je al de hele tijd 'fout' bezig bent. Ik gebruik zelf geen refentie-tracks, maar voor het eerste begin is het niet fout om het eens een keer te doen. Dan heb je een voorbeeld van hoe het 'moet' en kun je daarna je eigen creaties aan elkaar spiegelen.
 
Gewoon een track kiezen waarvan je op meerdere afluisterapparaten hebt gedacht, 'damn wat klinkt dit goed'.
En dan idealiter ook nog iets wat qua muziestyle een beetje in hetzelfde straatje ligt.

Voor mij is bijvoorbeeld klinkt muziek van Noisia erg goed en als ik iets in die richting maak dan is dat goed referentiemateriaal.
Andere opties zjin bijv. Prodigy. MAar denk voor je zelf even goed na.

en natuurlijk iets wat je goed kent, waardoor je goed hoort wat er met de verschillende elementen is gedaan.
 
ik heb een hele lijst, maar standaard gebruik ik Sparring Partner van Paolo Conte, van een live dvd dus veel dynamisch bereik. verder How The West Was Won van REM en Carbon van Tori Amos, allebei tracks met veel akoestisch laag erin. als je per se een dance track zoekt gebruik ik Happiness wel eens, maar dan moet je de essen wel even negeren.
 
Back
Top