Vst's en hardware synchroniseren

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.684
Locatie
Gent - België
Hey,

Ik ben momenteel terug begonnen met hardware maar wegens een te compacte setup is het onmogelijk om alles met hardware te maken en ben ik verplicht vst's en hardware samen te gebruiken.
Natuurlijk is het dan leuk als alles lekker synchroon loopt maar daar zit nu juist het probleem.

Wanneer ik een vst drumcomputer trigger via een midi-track en ik trigger via een andere midi track mijn electribe hoor ik duidelijk dat deze niet synchroon lopen. Ik begrijp maar al te goed dat dit een latency probleem is maar ik vraag me wat de beste manier is om alles te syncen aan elkaar.

Ff wat extra info over het gebruikte materiaal:
- RME HDSP 9632 geluidskaart waarvoor ik de ASIO drivers van RME gebruik en de buffer size hou ik zo klein mogelijk om de latency te beperken.
- Output van de electribe komt binnen op inputs van RME
- PC is quad core en zit verre van maximaal belast.
- Sequencer is Cubase 4.5 studio


Ik weet dat ik de midi timing van de track die midi verzend naar de electribe kan aanpassen met het schuifbalkje en zo met de timing wat kan spelen (instelling in ms).
Op deze manier krijg ik de boel ook wel vrij goed in sync maar ik wou graag weten of dit de beste manier is een 100% synchrone werking bekomen.

Hoe lossen jullie dit op?
 
Moet de electribe echt door de geluidskaart heen, kan deze niet samen in een mixer met de output van de computer met VST's? Of kan je direct monitoring aanzetten op het signaal dat binnenkomt op je geluidskaart?

Op deze manier kan je testen of het alleen input en output latency is van je geluidskaart wat je hoort, of ook nog andere onregelmatigheden optreden, b.v. midi clock jitter of drift.

Door een DAW aangestuurde hardware in sync laten meelopen is niet hetzelfde als een zo stabiel mogelijke midi clock. Hier zijn hele dure oplossingen voor:

http://www.innerclocksystems.com/New ICS Sync-Gen II LE.html

Ik had het opgelost met een oude Roland MC50 sequencer als tussenstap, vanuit een DAW een sync (audio) signaal naar de Roland MC50, en vanuit de Roland MC50 midi clock signaal naar andere gear.

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=109437&highlight=mc50+roland
 
Direct audio kan ik aanzetten op de geluidskaart en dan loopt het direct beter in sync.

Ik zet dit echter af want ik wil de audio die binnenkomt op de inputs van de RME nog door allerlei effecten halen van cubase.
Wou eigenlijk geen hardware mixer gebruiken en alles via cubase mixen. Heb 16 inputs op de RME dus daar kan ik voorlopig nog even met voort.

Bij de eigenschappen van de geluidskaart (in cubase) zie ik het volgende:
Input latency = 6,825 ms
Output latency = 7,596 ms.

Wanneer ik dus 2 kicks met elkaar in sync wil laten lopen; 1 via de drumcomputer vst en 1 uit de electribe gebruik ik een track delay (in ms) van -25ms op het electribe midi kanaal om alles ongeveer sync te laten lopen.

Iemand tips hoe je deze track delay instelling nu best kan berekenen of controleren om een zo goed mogelijke sync te bekomen.

Owja ik gebruik de electribe dus in feite als geluidsmodule en trigger dus geen start en stop van bepaalde patterns via mijn cubase.
 
Waarom gebruik je de electribe niet als groovebox en maak een beat in. Dan neem je de losse sporen op en kan je in cubase met vst's je track verder uitbouwen.
Op die manier kan je je beats opslaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je beat de volgende keer wel hetzelfde klinkt. Misschien overschrijf je samples of sounds in je electribe en dat gaat alleen maar tot ergernis leiden..
 
Direct audio kan ik aanzetten op de geluidskaart en dan loopt het direct beter in sync.

Ik zet dit echter af want ik wil de audio die binnenkomt op de inputs van de RME nog door allerlei effecten halen van cubase.
Wou eigenlijk geen hardware mixer gebruiken en alles via cubase mixen. Heb 16 inputs op de RME dus daar kan ik voorlopig nog even met voort.

Bij de eigenschappen van de geluidskaart (in cubase) zie ik het volgende:
Input latency = 6,825 ms
Output latency = 7,596 ms.

Wanneer ik dus 2 kicks met elkaar in sync wil laten lopen; 1 via de drumcomputer vst en 1 uit de electribe gebruik ik een track delay (in ms) van -25ms op het electribe midi kanaal om alles ongeveer sync te laten lopen.

Iemand tips hoe je deze track delay instelling nu best kan berekenen of controleren om een zo goed mogelijke sync te bekomen.

Owja ik gebruik de electribe dus in feite als geluidsmodule en trigger dus geen start en stop van bepaalde patterns via mijn cubase.
Heb je de "System Time Stamp" bij de midi ports in device setup al eens aan (of af) gezet?
Bij mij loopt alles mooi in sync zonder enige track delay settings in te stellen. Cubase 7 Artist x64 + Evolver + AN200 + iPad iElectribe + Moog & MwaveXT arps. En alle audio gaat door m'n Edirol M16DX.
 
Waarom gebruik je de electribe niet als groovebox en maak een beat in. Dan neem je de losse sporen op en kan je in cubase met vst's je track verder uitbouwen.
Op die manier kan je je beats opslaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je beat de volgende keer wel hetzelfde klinkt. Misschien overschrijf je samples of sounds in je electribe en dat gaat alleen maar tot ergernis leiden..

Ik begrijp wat je bedoelt Boelie035 maar ik probeer eerst alles mooi in sync te laten lopen alvorens ik overga tot tracks maken. Ik ben na een lange tijd van inactiviteit net terug begonnen en vandaar ik momenteel eerst even wat technische problemen heb.
Ik sla ook steeds mijn aanpassingen aan sounds op in een lege pattern zodat deze niet verloren gaan en nadien opnieuw op te roepen zijn.
Als alles goed klinkt zal ik de sounds uit de electribe wel opnemen als audiospoor.
Ik hoop echter wel niet te lang bezig te zijn met dit technische geklooi zodat ik snel kan overgaan tot tracks maken.


Vermoedelijk is de hier bovenstaande tip van Designer wel een goede om de sync te perfectioneren met een klikje want een kick lijkt me daar niet echt de ideale waveform voor.

Het gaat dus duidelijk over latency van de audio in en outputs van mijn soudcard dus éénmaal het exacte aantal milliseconden gevonden is zou dit ook voor mijn synth (ms2000) moeten kloppen denk ik dan?
Ik zou de ms2000 echter op external clock zetten zodat deze de clockpulsen van cubase ontvangt en alles wat clock afhankelijk is ritmisch klopt.
 
Gewoon 2 klikjes afspelen ( 1 midi, 1 audio ), daarna gelijkzetten de midi/audio latency.
Erg verrot klusje, ik heb liever alleen midi aparatuur.
hmmmm, bespaar je de moeite,, in de praktijk werkt dat niet,, vind 'k,,

Ik zou zeggen, probeer een zo strak mogeljke midi sync out te krijgen, en laat daar alles op syncen, bij mij een amiga, maar een midex of andere lukt ook wel,,

Latency hoor ik zelf zo goed als niet bij' t inspelen, ik heb 384 bytes latency,,,

Al de delay compansatie tussen vst's en hardware doe ik met de voxengo delay compensation plugin, op elk channel,, en die zet ik allemaal op 4 als default, anders is scrollen tussen 1 en 9 te lastig,
 
Ik sla ook steeds mijn aanpassingen aan sounds op in een lege pattern zodat deze niet verloren gaan en nadien opnieuw op te roepen zijn.
Kan je met de Elektribe geen sysex dump doen op een Cubase midi track?
Ik doe dat sinds ik onlangs met Cubase begonnen ben. Alle sysex in het begin van een nummer, en het is zo goed als instant recall. ;)
 
De korg electribe heeft zelf ook latency, de reactietijd tussen de midi noot ontvangen en de sound laten horen. Dit verschilt per synth, gaat om miliseconden natuurlijk, maar toch.

Rekenmethode:

Speel zonder compensatie een rimshot af op de korg, neem deze op. Knip uit de opname samples en zet deze op een audio spoor strak op de tel. Nu kan je met midi compensatie proberen de audio en midi rimshots strak te krijgen. Je kan zonder compensatie dit ook opnemen (midi rimshot en sample op de tel in 1 opname) en in een audio editor het verschil tussen waveforms uitrekenen met de tijdbalk. Als je het op gehoor doet, je kan de fase omdraaien van de sample op de tel, als het geluid weg valt zit je goed. Werkt misschien alleen goed in mono, maar dat is ook niet zo moeilijk, moet je in mono opnemen.
 
Laatst gewijzigd:
Bij de eigenschappen van de geluidskaart (in cubase) zie ik het volgende:
Input latency = 6,825 ms
Output latency = 7,596 ms.

Wanneer ik dus 2 kicks met elkaar in sync wil laten lopen; 1 via de drumcomputer vst en 1 uit de electribe gebruik ik een track delay (in ms) van -25ms op het electribe midi kanaal om alles ongeveer sync te laten lopen.


Hoe kom je bij die -25ms als ik vragen mag? Ik zou zeggen dat je alleen je input latency van 6.8 moet compenseren om je audio in sync met je daw vst's te krijgen. De rest doet Cubase automatisch, anders zou het een onwerkbare daw zijn. (Sommige) plugins genereren zelf ook nog latency dus altijd handmatig een round trip latency compesenren is onbegonnen werk, want in elk project is het weer anders vanwege die variabele latency's van de vst's die je op dat moment hebt lopen.

Dus, als je een strakke midi out hebt en je comenseert op je midispoor 6.8 ms dan moet het strak zijn anders spelen er nog andere dingen waar wij niets van weten. ;)

Dat gezegd hebbende zou ik met jou setup upgraden naar de volledige versie van Cubase. Dan kan je elk stukje hardware als external instrument defineren. Dan heb je altijd volautomatische delay compensatie. Stel je een keer in en het werkt altijd probleemloos wbt sync.
 
Hoe kom je bij die -25ms als ik vragen mag? Ik zou zeggen dat je alleen je input latency van 6.8 moet compenseren om je audio in sync met je daw vst's te krijgen. De rest doet Cubase automatisch, anders zou het een onwerkbare daw zijn. (Sommige) plugins genereren zelf ook nog latency dus altijd handmatig een round trip latency compesenren is onbegonnen werk, want in elk project is het weer anders vanwege die variabele latency's van de vst's die je op dat moment hebt lopen.

Dus, als je een strakke midi out hebt en je comenseert op je midispoor 6.8 ms dan moet het strak zijn anders spelen er nog andere dingen waar wij niets van weten. ;)

Die 25 ms had ik beter niet vermeld; dat was ff snel met de natte vinger proberen syncen maar das natuurlijk verre van de exacte waarde.

Ik ga dit weekend proberen om dit goed te krijgen met alle van bovenstaande vermelde tips.

Dat gezegd hebbende zou ik met jou setup upgraden naar de volledige versie van Cubase. Dan kan je elk stukje hardware als external instrument defineren. Dan heb je altijd volautomatische delay compensatie. Stel je een keer in en het werkt altijd probleemloos wbt sync.

Hmmm kan je me hier ff wat meer info over geven? Upgraden naar cubase 7 kost me 300 euro dus je begrijpt dat dit echt al heel hard de moeite moet zijn! Zou die 300 euro liever aan iets anders besteden.
 
Gisteren al ff getest en wat veranderd aan mijn setup.

- Korg ms2000 zit met midi in en out op de RME.
- Electribe zat op mijn motu 2x2 midi interface.

Dus qua timing vermoed ik dat de usb naar midi interface ook nog een verschillende latency zou kunnen hebben ten opzichte van de RME.
Dus om dat gelijk te zetten de MS2000 midi thrue verbonden met de midi in van de electribe.

Dan de latency bepaalde met tips uit dit topic. Om de latency te compenseren moet ik -8.75 ms gebruiken op mijn midi tracks die verzonden worden naar de electribe.
Input latency was 6,825 ms volgens cubase dus er is nog +/- 2 ms latency onderweg... .

Op zich werkt deze methode maar als ik mijn buffer size verander gaat de latency natuurlijk ook veranderen daar ben ik mij wel van bewust!

Ga dit ook eens testen met de electribe op de motu interface zodat ik het verschil te weten kom in latency tussen rme midi en motu midi.
 
Ja latency is de audio roundtrip, maar ook hoe snel je midi device reageert
Het beste is gewoon om voor ieder apparaat handmatig de pulse test te doen, tot alles strak op de grid staat.
Deze waardes kunnen i.d.d. ook beinvloed worden door de buffersize van je audiokaart
Daarom moet je deze ook een keer testen en er daarna niet meer mee lopen pielen
 
hmmmm, bespaar je de moeite,, in de praktijk werkt dat niet,, vind 'k,,

Dat bedoelde ik te zeggen.

Al de delay compansatie tussen vst's en hardware doe ik met de voxengo delay compensation plugin, op elk channel,, en die zet ik allemaal op 4 als default, anders is scrollen tussen 1 en 9 te lastig,

Klinkt ingewikkeld, dat werkt wel dan ?
Er bestaan ook MIDI VSTi aparaten, volgens mij hebben hun de blocksize op 1 ( directe reactie ),
zo 1 moet ik nog eens hebben.

Waarom gebruik je de electribe niet als groovebox en maak een beat in. Dan neem je de losse sporen op en kan je in cubase met vst's je track verder uitbouwen.
Op die manier kan je je beats opslaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken of je beat de volgende keer wel hetzelfde klinkt. Misschien overschrijf je samples of sounds in je electribe en dat gaat alleen maar tot ergernis leiden..

Zo krijg je veel ruis en slechte geluidskwalieteit.
 
Klinkt ingewikkeld, dat werkt wel dan ?
Tja, voor mij wel,,, al werk ik eerder op't gehoor dan dat ik zit te meten,
Midi is nu eenmaal niet zo strak als audio.. toch ???
SoundDelay.png
 
Heb nog wat zitten googlen en 'external instrument' blijkt dit wel grotendeels op te lossen.
Maar die functie zit pas in cubase vanaf versie 5.
Nu zou ik daarvoor wel willen upgraden maar als ik dan naar cubase 7 ga kost me dit 300 euro.
Heb nog steeds een haat liefde verhouding met mijn cubase dus weet niet goed of ik deze 300 euro nog wil uitgeven of overschakelen naar een andere daw. Tijd zal raad brengen zeker... .

Maar de vraag is dan weer als ik overschakel naar bijvoorbeeld ableton of ik deze problemen daar dan ook in opgelost ga krijgen?
 
Zou de pc crashen met blocksize 1 ?, of kun je dat niet zo instellen.
Mischien met een lichte plugin.
Dan is ook meteen feedback mogelijk tussen modules.
:frons::frons:
tja, het blijft om een CPU computer gaan hé !! da' s geen DSP,
en als 1 block moest lukken,dan zou 't heel erg onstabiel zijn,,
 
Back
Top