Soldeerbout

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
Ik wil zelf componenten solderen als deze moeten worden vervangen. Welke soldeerbout heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding? Waarop moet ik letten?
 
Doe een zoekopdracht bij google naar soldeerstation , er staan er genoeg .
Ook voor jou budget.
Bij conrad of dick best [enzovoort] kun je ze gewoon bestellen.
Voor wat hobbymatig soldeer werk is bijna budget elk soldeerstation geschikt.
Koop gewoon soldeer tin , dus niet loodvrij en niet te dunne punt
 
Daar moet het zeker mee lukken.
 
Voor dat soort werk zou ik niet teveel geld uitgeven. Dit is al een mooi stationnetje:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...gen-48-W-Temperatuurbereik-150-450-C?ref=list

En als je iets beter wilt kan je deze nemen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...-digitale-weergave-Velleman-VTSSC40N?ref=list

Puntje van aandacht bij aankoop is dat je ook een dikkere stift koopt. De stift die standaard op de bout zitten zijn erg scherp waardoor je grotere hoeveelheden soldeer niet goed kan smelten. Een platte stif met een breedte van 2 tot 3 mm breed is hier perfect voor.
 
Dankjewel voor jullie hulp! Super dat er ook links naar Conrad worden gegeven :okdan: Misschien ga ik wel voor die goedkopere ja..

Hebben jullie een link naar een goede 'punt'? Moet ik nog letter op bepaalde afmetingen? Of passen die dingen overal op?
 
Wat ook erg handig is:

84019_200_200_1_toolcraft-droogreiniger-dry-cleaner-at-a900_40701.jpg


http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...leaner-AT-A900/?ref=detview1&rt=detview1&rb=2

Hiermee reinig je de soldeerpunt, zonder dat deze afkoelt. Dit heb je wel met een nat sponsje.

Daarnaast is de samenstelling van je soldeertin ook een punt van aandacht. Ik weet even niet meer wat nu de beste samenstelling is, maar ik ben er van overtuigd dat er hier genoeg mensen zijn die je hiermee kunnen helpen :)
 
Idd wat Vic zegt, die puntjes die bij veel sets zitten zijn waardeloos, krijg je niets degelijk mee opgewarmd. Je hebt echt zo'n beitelvorm tipje nodig!

Wat ook heel handig kan zijn is een soldeerzuigpen.
Dat zuigt de soldeer op als je componenten wil verwijderen of als je een fout hebt gemaakt.
 
Ik run een soldeerclubje hier aan de Belgische kust.

Er zijn nog andere forumleden die in Nederland soldeerclubjes runnen, daar is wel wat over te vinden op het forum hier.

Moeilijk is solderen niet maar een paar bezoekjes aan een soldeerclub kan je gelijk tot expert level helpen

:biertje:

Enkele jongens hier hebben zo'n ding

http://www.eleshop.nl/verwarmde-tinzuiger-p-74.html

Werkt fantastisch.

Met desoldeerlint leren omgaan is ook een goed idee
 
Ik heb ff gekeken voor de bredere stift. Ik kan m zo niet vinden op de website. Misschien een idee om conrad te mailen met deze vraag.
 
Ik zou inderdaad bij vage en "eigen" merken even checken wat de support is. Je hebt niks aan een soldeerbout waarvan straks blijkt dat je geen nieuwe punten meer kunt krijgen. Alhoewel dat met zo'n goedkoop ding misschien wat minder belangrijk is.
 
ik doe alles met twee goedkope soldeerboutjes:

een met fijne punt en lagere temp. een met grovere punt en hogere temp.
resp. voor het fijne en het grovere werk.

een soldeer-station met 100den toeters en bellen heb je dus helemaal niet nodig.

een soldeerpomp is vreselijk. alleen handig bij heel veel soldeer. en dan nog krijg je meestal niet alles weg.
misschien dat zo'n verwarmede versie beter werkt. hebben ze niet voor niets op de markt gebracht.

soldeer lint is wel geweldig en werkt het beste door heel snel en zorgvuldig op hogere temp te werken.
en vooral steeds een stukje nieuw lint te gebruiken. niet gaan zitten klooien met half opgebruikte stukken.
anders kan je een hele printplaat vernielen.

soldeertin is dacht ik nu verboden met lood....weet niet precies..vertelde de eletra-winkel me.

en voor schoonmaken soldeerpunt kan je een nattige spons gebruiken. wel een echte spons. niet zo'n zachte plastic huishoud schuursponsje..

en ook heel handig is een loep en iets waarin je los materiaal (een PCB) kan vast zetten. extra handen. een klein werkbankje bijvoorbeeld
 
een soldeer-station met 100den toeters en bellen heb je dus helemaal niet nodig.

Toeters en bellen heb je inderdaad vaak niet nodig, maar temperatuur-stabilisatie soldeert wel veel prettiger dan een ongeregelde bout. Ik deed vroeger ook alles met goedkope boutjes, maar sinds ik een soldeerstation heb wil ik nooit meer terug.

een soldeerpomp is vreselijk.

Dat valt in mijn ervaring wel mee. Zeker bij een doorgemetaliseerde print wint een zuiger het van litze (ene kant verwarmen, andere kant zuigen). Het vergt ook wel enige oefening om hem goed te gebruiken. Ik vond juist de verwarmde minder praktisch, omdat die tip zo groot is. Overigens is een echt goede zuiger met een degelijke hitte-bestendige punt duurder dan die gele verwarmde zuigern... Zo eentje van een paar euro is inderdaad niks en geeft je de verkeerde indruk.

soldeertin is dacht ik nu verboden met lood....weet niet precies..vertelde de eletra-winkel me.

Ongeveer. Maar het is sowieso nog toegestaan voor reparaties van lood-houdende apparaten en verwerken van oud spul. Dat kun je namelijk niet goed solderen met loodvrije tin. Dus zeker in de synth DIY, waar je nog wel eens tegen loodhoudend NOS spul aanloopt, en al helemaal in de reparatie, is loodhoudend tin een must.

Hou er rekening mee dat je voor loodvrij een hogere temperatuur nodig hebt en soms een afwijkende soldeerpunt (loodvrij kan je punt aanvreten als die er niet op berekend is).

en voor schoonmaken soldeerpunt kan je een nattige spons gebruiken.

Zou ik niet aanraden. Die koelen je punt erg snel af en dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Wat VasC suggereert is veel beter voor je bout.
 
Zojuist contact gehad met Conrad:

- Het goedkopere model van hierboven heeft geen andere punten. Daarom is mijn keuze gevallen op:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...-Temperatuurbereik-150-450-C?ref=searchDetail
- Voor deze zijn wel verschillende koppen te bestellen;
- Het volgende bestel ik er ook bij:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...leaner-AT-A900/?ref=detview1&rt=detview1&rb=2

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...en-loep-ZD-10H/?ref=detview1&rt=detview1&rb=2

Hiermee moet het lukken denk ik :okdan:
 
ik kom uit een tijd waar mensen nog een bout hadden die 1000 graden heet werd met een soldeerpunt van 3 cm dik en dan maar lekker stoeien met S-39 en veel te dik soldeerlint.

en dan toch dat ene weerstandje op zn plaats krijgen. ok, niet altijd even netjes. maar die tijd was wel vol romantiek!

als je grote hobby solderen en elektronica bouwen is dan kan ik me voorstellen dat je op een gegeven moment de beste spullen wilt, ook uit de ervaring......maar ik red me heel goed met hoe ik het doe (niet een nat sponsje, maar nattig, en dan is er niets aan de hand) en zie niet zo waarom men meteen het beste van het beste moet hebben.
voor zo nu en dan een kleine reparatie of stekkertje solderen hoe je toch niet meteen een top-soldeerder te zijn met de beste spullen. ik zou zo zeggen: klein beginnen en door ervaring groeien.

als iemand gitaar wilt leren spelen is het ook een beetje raar om dan een Fender van 2000000 euro aan te schaffen.

Mijn zwaarste soldeer-klus was een Skulptor STS tape simulator en ziet er netjes uit en het werkt.
solderen ging prima met mijn boutje en sponsje....

maar goed, sommige mensen kikken op perfectie. allebei de sokken de zelfde kleur. ik niet...geef mij maar lekker gerommel en troep en ik doe het ook wel.
 
tip

tip

misschien een handige tip, voor het solderen van draadpunten gebruik ik kleine klemmetjes, type marktklem. Het loont ook om meerdere soorten en dikte's soldeertin uit te proberen, er zit nl een hoop verschil in.
 
Back
Top