Soldeerbout

maar goed, sommige mensen kikken op perfectie

Daar heeft het niks mee te maken, in ieder geval niet voor mij.

Ik liep in mijn reparatiewerk gewoon tegen teveel klussen aan die met een gewone bout niet lekker gingen, en dan ga je kijken naar beter gereedschap.

klein beginnen en door ervaring groeien.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou ook niemand die net begint aanraden om gelijk een station van een paar honderd euro te kopen.

Alleen was de suggestie in je eerdere post een beetje dat die soldeerstations een soort scam waren en dat je ze nooit nodig zijn hebben. Daar was ik het niet mee eens :D
 
ja, dat bedoel ik ook. als je erg veel soldeert (en misschien beroepsmatig) is het logisch dat
je liever met goede spullen werkt.

soms heb ik ook wel eens problemen met solderen. dat verhaal van lood-arm soldeert niet met oude tin wist ik niet. dat is goed om te weten. oude tin met lood zal wel langzaam verdwijnen omdat het niet meer mag....
misschien ga ik ook maar een een rolletje met lood aanschaffen voordat het te laat is.

ik red me wel met mijn losse boutjes maar zo'n station is wel helemaal ok natuurlijk. zeker geen scam...!
ik ben nu eenmaal zuinig opgevoed.
dat ik al een studio vol met gitaren en spullen heb klopt volgens mijn op[voeding niet. een gitaar , een goedkoop rotsnoer en een apparaat is genoeg. en graag oud,m slecht, en vooral goedkoop en rotzooi! :-)
 
soms heb ik ook wel eens problemen met solderen. dat verhaal van lood-arm soldeert niet met oude tin wist ik niet.

Andersom: met loodvrije tin is het slecht componenten en printen solderen die vertind zijn met loodhoudend. Dat hecht gewoon niet lekker. Daarnaast vereist loodvrij een hogere temperatuur, waar misschien niet al het oude spul op berekend is. Daarom is er in de RoHS regelgeving een uitzondering gemaakt voor reparatie van oud spul.

Overigens is ook het leger uitgezonderd van het gebruik van loodvrij. Zegt ook wel wat qua kwaliteiten van loodvrij denk ik :D

misschien ga ik ook maar een een rolletje met lood aanschaffen voordat het te laat is.

Ja dat heb ik een jaar of wat geleden ook gedaan. Staat hier nog iets van 3 kilo aan 60/40 soldeertin.
 
ah, dat staat dus bij jou, de andere 3 kilo staat bij mij....

en idd, alles war een beetje serieus aan mekaar geplakt moet worden zoals het leger, medische apparatuur , enz. ect, dat gebeurt allemaal met loodhoudend soldeer...

loodvrij is eigenlijk alleen geschikt voor dingen die het toch niet hoeven te doen....:D

:koffie:
 
Andersom: met loodvrije tin is het slecht componenten en printen solderen die vertind zijn met loodhoudend

dat zeg ik tog! :-))

maar lood is dus giftig.. ik merk inderdaad dat het bij het stollen
niet mooi gaat blinken alsof het een koude pas is. sinds vandaag weet ik pas dat het aan het lood-vrije tin ligt!

dus ze moeten eigenlijk iets nieuws verzinnen qua soldeertin..
 
komt het er op neer dat van alle vintage oude spullen..van synths, amps, tot compressors, mixers, orgels, enzovoort

al de soldeerpunten opnieuw moeten worden gesoldeerd? of valt dat wel mee?
 
En over een paar jaar erachterkomen dat het tin wit uitgeslagen is en er totaal niet meer mee te solderen is ;)
Wel even goed vochtvrij opbergen dus .

De oudste rol is ongeveer 25 jaar oud en die glimt nog als nieuw. Zal mijn tijd dus wel duren...
 
Cool topic, ik wil ook wel een soldeerclubje bezoeken als dat nabij A'pen bestaat… Wil leren van die pootjes dinges te solderen enz :)
 
Back
Top