ADAT bitresolutie vraag

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Hey Allen,

Even een technisch vraagje. Ik ken het fenomeen ADAT al behoorlijk lang. Volgens mij ooit nog door Alesis geïntroduceerd met de ADAT recorder die een behoorlijke tijd standaard was.

In die tijd was ADAT in staat over een litepipe 8 kanalen met een samplefrequentie van 44,1 khz te transporteren, super :okdan:
De bitdiepte was toen 16 bit maar ik ben wegens een upgrade een beetje aan het zoeken en zie nu dat er behoorlijk wat apparaten gewoon 24 bit over ADAT transporteren.

Ik heb al aardig wat ADAT apparaten met elkaar verbonden en kennelijk dus ook 16 en 24 bit door elkaar.
De concrete vraag is eigenlijk.. Wat gebeurt er als je een 16 bit ADAT apparaat op een 24 bit ADAT source zou aansluiten en andersom?
En is er buiten de fabrikant raadplegen een manier om te checken of een ADAT apparaat 16 of 24 bit is?

Dank U voor de input :halleluja
 
Hier staat het precies http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT_Lightpipe onder het kopje data transfer
 
Hier staat het precies http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT_Lightpipe onder het kopje data transfer

Ha thanx :okdan: duidelijk dus geen verschil in volume en storingen.. da's al mooi en 'k heb ook nog nooit een storing of zoiets meegemaakt want ik heb wel oudere zooi die 16 bit over ADAT sturen.

Dan nog een praktisch vraagje. Is er een manier om te checken wat de bitresolutie is??
Ik zou natuurlijk eindeloos kunnen inzoomen en vergelijken met 16 bit materiaal maar het kan vast eenvoudiger :D

Of is er iemand die weet wat de ADAT bitdiepte van de Yamaha i88x is? De converters zijn iig wel 24 bit maar echt nergens te vinden of dit ook voor de ADAT verbinding geld. :(
 
Als die 24 bits niet kent, dan locked ie niet, dus geen geluid
 
Als die 24 bits niet kent, dan locked ie niet, dus geen geluid

Oke.. in theorie zou ik dus een test kunnen doen met een ADA 8000 want die heeft zeker 24 bit adat las ik ergens. :) Die ga ik morgen aansluiten op de i88x en als het niet werkt is het dus een 16 bit apparaat. :)

Ik vraag me af wanneer ergens 16 bit ADAT gestopt is.. Heb een Oasys PCI uit 1999.. en daar kon ik altijd een redelijk nieuwe geluidskaart gewoon via ADAT op binnenhalen..
'k Dacht dus dat ie 16 bit ADAT had maar is volgens de manual 24 bit.. dat verklaart alles :okdan:

The OASYS PCI features a total of 12 inputs and outputs - stereo analog, stereo
S/PDIF, and eight-channel ADAT optical. All inputs and outputs are 24-bit, and all
can be used simultaneously with compatible multitrack audio software. Word
clock and ADAT timecode I/O allow easy integration with other digital audio
equipment.
 
Als die 24 bits niet kent, dan locked ie niet, dus geen geluid

Oke.. in theorie zou ik dus een test kunnen doen met een ADA 8000 want die heeft 24 bit adat las ik ergens. :) Die ga ik morgen aansluiten en als het niet werkt is het een 16 bit apparaat. :)

Ik vraag me af wanneer ergens 16 bit ADAT gestopt is.. Heb een Oasys PCI uit 1999.. en daar kon ik altijd een redelijk nieuwe geluidskaart gewoon via ADAT op binnenhalen..
'k Dacht dus dat ie 16 bit ADAT had maar als ik de manual mag geloven is ie gewoon 24 bit.. dat zou wel weer wat verklaren dan :okdan:

The OASYS PCI features a total of 12 inputs and outputs - stereo analog, stereo
S/PDIF, and eight-channel ADAT optical. All inputs and outputs are 24-bit, and all
can be used simultaneously with compatible multitrack audio software. Word
clock and ADAT timecode I/O allow easy integration with other digital audio
equipment.
 
Niet helemaal, het gaat nietnom het apparaat maarnom het signaal
Een 16 bits signaal speelt namelijk op prima op een 24bits kaart en zal ook aankomen op je oudere kaart
Dus gewoon een 24 bits signal spelen
 
Back
Top