afmixen op een analoge tafel

Rootical

Stamgast
Lid sinds
29 april 2004
Berichten
166
Locatie
Arnhem
Als ik vanuit mijn DAW (Reason) een multitrack recording maak en 'm wil afmixen op een analoge tafel en vervolgens weer terug de audio interface in wat is daar een ideale usb of firewire kaart voor?

Op google kom ik al gauw op een MOTU 2408mk3 met goede recensie en ook nog betaalbaar.
kan ik met dit aparaat ook wat ik in de praktijk wil?
 
Een geschikte kaart is in dit geval een kaart met genoeg uitgangen zodat je alle kanalen die jij wilt afzonderlijk op je tafel hebt. Hoeveel er dat dan moeten zijn bepaal je zelf en is uiteraard ook afhankelijk van hoeveel kanaals je mixer is. Je kan ook in je DAW al groepen maken en die naar je tafel routen, dan kom je met wat minder outs toe, maar is wel iets minder flexibel. Ik zou in dit geval kijken naar een PCI(e) oplossing met minimaal 24 outputs zoals idd Motu kaarten (24 i/o ook een goede optie..), maar ook RME moet je eens bekijken. Ik heb zelf een HDSP 9652 en dat is qua prijs/prestatie ongetwijfeld een top kaart. (beste drivers) Bij adat of madi systemen kies je zelf de convertors. Die zijn er in alle prijsklassen, vooral ADAT covertors zijn goedkoop te scoren.

Suc6
 
het ligt er ook maar net aan hoeveel sporen je hebt. je kunt ook stems mixen, dus niet elke track apart maar dan wel bijvoorbeeld lead vox, gitaar, bass, drums, keys, etc.

ik heb toevallig zelf een motu 828 mk3 te koop (zie te koop afdeling). die heeft ook 8 analoge in/outs maar dan 2x ADAT in/out, dus met een creamware a16 ultra of andere ADAT expander heb je al 24 aparte analoge inputs en outputs.
 
dank je jongens, nu weet ik iig dat wat ik in m'n gedachte als logica beschouw dat in de praktijk ook zo is.

subgroepen zijn niet nodig, ik wil dus ieder spoor een eigen kanaal geven ivm aux.
heb een soundcraft delta dlx 32 chnl staan dus aan kanalen niet te klagen.
 
Mits in goede staat is dat een prachtige tafel! Wat ga je er aan hangen qua fx-en?

ik had pas een mackie vlz 24 aangeschaft totdat ik tegen deze aanliep en kon de verleiding niet weerstaan.
Heb 'm van het weekend volledig gereinigd tot en met de knobs toe.
alle kanalen zijn droog (dus niet onder de siliconen en andere rotzooi) en het klinkt idd super in vergelijk met de mackie.
wel als gevolg dat ik moet gaan uitbreiden en naar de zolder verkas.
ach ja, krijgt de vrouw ook eindelijk haar zin.. een eigen inloopkast/kamer :okdan:

sowiezo ga ik mijn boss RDD-20 erop aansluiten en een Dynacord DRS-78 die trouwens ook een hele bijzondere galm geeft, deze vindt ik bijna in de buurt komen van een spring reverb.
de rest hangt in m'n rack van mijn stack en kom ik liever niet aan anders blijf ik er steeds meer uithalen.
 
Ik zit nog steeds te wachten op de eerste analoge summing mixer die via USB totaal geintegreerd is met een DAW.

die vraag heb ik een tijd geleden al eens op het forum gesteld, maar niemand die daar echt antwoord op had.
volgens een medewerker van Live Music in Arnhem bestaat het wel maar kom je op een behoorlijke prijsklasse.
 
ik gebruik nu de soundtracs topaz om spul van mijn computer en hardware doorheen te halen, snoeidikke sound alleen hier en daar wel wat ruis, zal ook aan het kabelwerk liggen.

ik merk dat de computer qua usb ook al ruis geeft, het is ruis wat je niet opneemt maar het is er wel, zelfs als je de muis beweegt hoor je dingen. het feit dat ik een studio vol analoge meuk heb staan en dat via een computer met usb geluidskaart door mijn tafel en weer terug een soort cirkel maak maakt ook dat er allerlei ruisjes komen, het is niet zo dat ik geen muziek kan maken maar je hoort het wel degelijk en stoort me wel soms.
 
Let wel op dat je een interface neemt die meer dan 8 kanalen Adat aan kan.
Ik gebruik zelf 2x een behringer ada8000 die aan mn focusrite 56 hangen en heb daarmee dan 26 analoge outputs.
Ik heb overigens nog 2 Audiowerk 8 PCI kaarten liggen. Deze geven 16 ouputs.
 
Bij een 24kanaals tafel zou ik voor de Motu 24io gaan dan kan je dus 24 kanalen out en weer terug routen. en indien nodig kan je dan nog 3 extra Motu kaarten bij prikken.
 
die vraag heb ik een tijd geleden al eens op het forum gesteld, maar niemand die daar echt antwoord op had.
volgens een medewerker van Live Music in Arnhem bestaat het wel maar kom je op een behoorlijke prijsklasse.

Ja, ik roep wel dat ik erop zit te wachten zo van 'dan koop ik hem meteen'. Maar als er al eentje bestaat, ik ben er nog geen tegengekomen, dan ligt het inderdaad tegen de 3 a 4000 euro aan inderdaad. Het is een gat in de markt... ook met deze hoge prijs.
 
ik gebruik nu de soundtracs topaz om spul van mijn computer en hardware doorheen te halen, snoeidikke sound alleen hier en daar wel wat ruis, zal ook aan het kabelwerk liggen.

ik merk dat de computer qua usb ook al ruis geeft, het is ruis wat je niet opneemt maar het is er wel, zelfs als je de muis beweegt hoor je dingen. het feit dat ik een studio vol analoge meuk heb staan en dat via een computer met usb geluidskaart door mijn tafel en weer terug een soort cirkel maak maakt ook dat er allerlei ruisjes komen, het is niet zo dat ik geen muziek kan maken maar je hoort het wel degelijk en stoort me wel soms.

Dit lijkt me meer een kwestie van kabelisolatie, audiokables die langs stroomkabels lopen, computers aardelus issues.

Verder heb ik echt bijna een identieke setup als jij (DP4/Mixmaster etc.) en de DP4 kan al ruizen, tapeecho ook, maar dat vind ik persoonlijk geen 'verkeerde' ruis. Dat is karakterruis :D
Computermuisruis of hd-activiteit geluid is wel berevervelend natuurlijk.

Over die geintegreerde analoge summing, kun je met een A&H Zed R16 dan niet hetzelfde bereiken?
 
Bij een 24kanaals tafel zou ik voor de Motu 24io gaan dan kan je dus 24 kanalen out en weer terug routen. en indien nodig kan je dan nog 3 extra Motu kaarten bij prikken.

Hier zou ik ook voor gaan als ik gruwelijk veel I/O wil hebben (en wat centen).

Zelf heb ik toendertijd gekozen voor de ECHO AudioFire12 (FW dus) met 12 I/O voor een aantrekkelijke prijs. Je kunt er 2 van doorlussen, dan heb je nog steeds 24ch voor minder dan € 1200.
De combi van MOTU kost meer dan € 1400, maar daar kun je dan nog gewoon weer modules bij aan koppelen voor nog meer kanalen......

http://www.thomann.de/nl/echo_audiofire_12.htm
http://www.thomann.de/nl/motu_24io_mit_424_pciexpress.htm

Ik ben nog steeds zeer te spreken over de ECHO. Ik mix op een Soundtracs Topaz Project 8. Daarop laat ik 6 stereo groepen uit Cubase terugkomen en mix die live met mijn synths via MIDI en maak gebruik van mijn hardware inserts en FX sends/returns.
En dat neem ik dan realtime weer op op een stereo spoor in Cubase.
 
die vraag heb ik een tijd geleden al eens op het forum gesteld, maar niemand die daar echt antwoord op had.
volgens een medewerker van Live Music in Arnhem bestaat het wel maar kom je op een behoorlijke prijsklasse.

Live Music is dus helaas ook al niet meer ondertussen..............wss de schuld van mijn linkjes naar de site van Thomann =(
 
Hier zou ik ook voor gaan als ik gruwelijk veel I/O wil hebben (en wat centen).

Zelf heb ik toendertijd gekozen voor de ECHO AudioFire12 (FW dus) met 12 I/O voor een aantrekkelijke prijs. Je kunt er 2 van doorlussen, dan heb je nog steeds 24ch voor minder dan € 1200.
De combi van MOTU kost meer dan € 1400, maar daar kun je dan nog gewoon weer modules bij aan koppelen voor nog meer kanalen......

http://www.thomann.de/nl/echo_audiofire_12.htm
http://www.thomann.de/nl/motu_24io_mit_424_pciexpress.htm

Ik ben nog steeds zeer te spreken over de ECHO. Ik mix op een Soundtracs Topaz Project 8. Daarop laat ik 6 stereo groepen uit Cubase terugkomen en mix die live met mijn synths via MIDI en maak gebruik van mijn hardware inserts en FX sends/returns.
En dat neem ik dan realtime weer op op een stereo spoor in Cubase.

Wat is de reden van de MOTU icm de pci kaart ipv rechtstreekse aansluiting via firewire?
 
Wat is de reden van de MOTU icm de pci kaart ipv rechtstreekse aansluiting via firewire?

Waarschijnlijk de grotere doorvoersnelheid van data, omdat je direct de PCI-bus ingaat en je je dus niet druk hoeft te maken om de beperkingen van de firewirestandaard. Dat geeft mogelijkheden voor de gebruiker om meerdere interfaces te combineren en zo meer kanalen ter beschikking te hebben dan via firewire mogelijk is.

Verder omzeil je ook het probleem van firewire chipsets die slecht met audio-interfaces samenwerken.
 
Ja, ik roep wel dat ik erop zit te wachten zo van 'dan koop ik hem meteen'. Maar als er al eentje bestaat, ik ben er nog geen tegengekomen, dan ligt het inderdaad tegen de 3 a 4000 euro aan inderdaad. Het is een gat in de markt... ook met deze hoge prijs.

Zoiets als dit?

http://greinerengineering.com/sum-mation.html

Of bedoel je audio over USB naar conversie, naar summing mixer, naar conversie terug over USB?

Mvg.

Coolrunning
 
Wat ik bedoel is meer het volgende.

Wanneer je in Cubase al je sporen mixt, heb je uiteindelijk nooit die analoge summing op je output die je wel hebt op een analoge tafel. Zelfs wanneer je elk (ik ga nu even alleen maar over audiosporen en een analoge mixer praten) audiospoor door een mixer stuurt en weer opneemt in Cubase krijg je natuurlijk de klank van de mixer in je audiospoor. Maar wanneer je die opgenomen audiosporen digitaal afmixt mis je gewoon analoge summing.

Er bestaan op de markt hele goede analoge summing mixers:

https://www.helios-online.nl/shop/product/25-203/8816-2

Zou het niet handig zijn als je al je Cubase audiosporen kan verbinden, via USB bijvoorbeeld, met deze summing mixer en dat je Cubase output in directe verbinding staat met de output van deze summing mixer. Dus dat deze summing mixer via alleen maar een USB kabel totale integratie heeft met al je audiosporen en je output in Cubase.

Zodoende heb je geen Converters, ADAT etc. nodig maar alleen een simpel USB kabeltje.
 
Back
Top