2x instrument jack plug mixen naar 1 mono jack plug

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.209
Locatie
Delft
Sorry voor de overlap met deze thread (https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=162405) maar ik heb een toch iets andere vraag denk ik.

Ik heb twee instrumenten, stage piano en synth, beide mono, die ik graag zou willen mengen tot 1 mono-signaal.

Ik zat te denken aan een passieve mixer, maar omdat de hoeveelheid kastjes uit de klauwen begint te lopen, had ik liever een kabel. Nu begrijp ik dat je niet ongestraft een Y kabel kan pakken, omdat daar weerstanden in moeten zitten voor deze toepassing.

Ik zie overal op internet zelfbouwprojecten voor dit soort kabeltjes, maar er moet er toch ook gewoon eentje te koop zijn?

Achtergrond:
Beide instrumenten moet een effectpedaal in kunnen en omdat de volumes die erin kunnen niet zo hoog zijn, wil ik mijn signaal niet al mixen VOORDAT het geluid het pedaal in gaat, maar ERNA nog boosten met een mixer.
 
Gaan beide apparaten wel samen hetzelfde effectpedaal in ?? Of blijven de 2 signalen (stage / synth) tot het einde toe gescheiden?

Anders kan je natuurlijk 't effectapparaat ze laten samenvoegen : L + R in >> R (mono) uit
 
Ja ze gaan hetzelfde effectpedaal in.

Ik heb op dit moment gewoon:

piano -----------------------> mixer (voor combineren geluid en boosten volume) -------> PA speaker
synth ----------------------->



En ik wil graag mijn Roto Choir Leslie-simulator pedaal gebruiken, natuurlijk voor de piano, maar kwam erachter dat ie ook erg fijn is voor synth (zowel voor het effect zelf als voor de EQ):

piano -------------> effectpedaal (mono input) ---------> (eventueel mixer voor boosten volume) -------> PA speaker
synth -----/


....en voor die eerste stap (piano + synth het effectpedaal in) leek het me handig dat er gewoon een kabeltje wordt gebruikt. Zulke dingen bestaan weliswaar, maar alleen als zelfbouwproject, door mensen die bijvoorbeeld van stereo mono willen maken, of zoals ik twee inputs willen combineren tot 1.
Je zou kunnen zeggen: waarom zet je die mixer niet voor het pedaal? De reden is dat het volume dat het pedaal aankan niet zo hoog is. En om het maximale uit de PA speaker te halen qua volumen, vind ik het fijn om het signaal nog wat te boosten met een actief mixertje. Vandaar het pedaal VOOR de mixer.
 
Laatst gewijzigd:
Wil je piano en synth tegelijkertijd door het effect sturen?

Indien niet, dan kan je een a/b switch maken of kopen om van 2 naar 1 mono kabel te gaan.

Behringer heeft een klein kastje, mx400, 4 mono inputs mixen naar 1 output, maar dat zoek je niet zeg je. Ik hem hem, boosten valt wel mee met dit ding.

Of zoiets?

http://www.behringer.com/EN/Products/AB100.aspx
 
Zo'n AB switch of mini-mixer is ook prima oplossing, ware het niet dat nu alles gezellig op mijn stage piano kan staan (effectpedaal, synthmodule) en dan moet ik weer een extra doosje kwijt dat dan ook nog eens voeding heeft, en je eventueel kan vergeten om te schakelen.

Het is natuurlijk allemaal niet zo'n gigantisch probleem, maar ik hoopte dat iemand zei: 'dan moet je dit kabeltje hebben'.
Zoiets als dit, maar dan netjes in verpakking ;-) http://ryanj.info/Projects/monosum1.htm
 
Zo een ab100 pedaaltje kan op een 9v batterij, en je kan hem op de grond leggen.

Maat een passieve kabel is natuurlijk praktischer.
 
Volgens mij hoef je helemaal geen speciale kabel te hebben met elektronica. Het is gewoon een kwestie van signaal optellen. Net als in een patchbay. Het enige waar je op moet letten is dat je beide bronnen niet te hard zet.

Ik heb op deze manier jaren lang mijn tr808 open en closed hihat aangesloten. Beide gaan via een 2-naar-1 plug naar mijn patchbay. Nooit enkel probleem gehad.

Deze plug:

http://www.thomann.de/nl/the_sssnake_1852_yadapter.htm
 
Misschien dan toch maar 's proberen... of misschien gewoon niet aan de slag gaan met de synth door het pedaal willen halen ;-)
 
Ja hoor ;-) En het is sowieso uitkijken met gitaarpedaaltjes en volumes, dus zeker als je dingen gaat combineren.
 
Back
Top