Hybride Microfoon(s)

MarsMusica

Award Winning Composer
Lid sinds
1 mei 2007
Berichten
4.802
Ik heb een paar (groot en klein) membraan condensator microfoons en een paar dynamische microfoons.

algemene kenmerken condensator:
linear
groot frequentiebereik
vaak brede piek in hoog
snel, dus strakke Transients
gevoeilig voor te hoge druk

algemene kenmerken dynamisch:
niet linear. laag en top hoog minder gevoelig
beperkt frequentiebereik
proximity effect (laag wordt versterkt bij dichtbij opnemen)
traag door stug membraan, dus minder strakke Transients
kan hoge druk aan

IK zoek een microfoon die tussen deze beide in liggen. Wie weet welke microfoon hier (min of meer) aan zou kunnen voldoen? mag dus zowel klein als groot, dynamisch als condensator zijn. dus:

Een dynamische die richting condensator gaat, of een condensator die richting dynamische gaat..
 
Dan denk ik meteen aan de sennheiser md421 en de electrovoice re-20.
 
ja, dat zijn zeker twee klassiekers!

Het zal inderdaad ook eerder richting een dynamische gaan denk ik...
ik had ooit een md421 maar ik mistte toch wat in het hoog. kon ook aan mijn exemplaar liggen.

Ik ga nog ook eens googlen en gearslutten

nog ander suggesties? eniebadie?
 
proximity effect wordt voornamelijk bepaald door de richtingskarakeristiek / voor-achterverhouding.
hoe verder richting figure-8, hoe meer nabijheidseffect.

omni<nier<supernier<hypernier<fig-8.

de microfoons die Tactic aangeeft moest ik ook aan denken.
 
dat wist ik niet...over proximity effect ...ik dacht altijd dat het iets te maken had met
dynamische mics....de meeste mics zijn nier...dus 'lichte' proximity effect ?

het gaat me vooral om de frequentiekarakteristiek verder......ik vind condensator veel hoog hebben en dynamisch te weinig sprankelend.

ik zat te azen op die dubbel membraam mics van AKG:

de AKG D222 / D202

die hebben dacht ik ook geen proximity effect
 
Ik las toevallig deze week een aantal lovende berichten over de Heil PR30, dynamische microfoon die qua karakteristieken (met name in het hoog) richting de condensators gaat.

Heb er zelf geen ervaring mee overigens.
 
ja, die mic kwam ik vandaag zeer vaak op kierslet tegen


Ik las toevallig deze week een aantal lovende berichten over de Heil PR30, dynamische microfoon die qua karakteristieken (met name in het hoog) richting de condensators gaat.

Heb er zelf geen ervaring mee overigens.
 
Sennheiser md 441 komt qua klank (detail) dicht bij condensator microfoons.
 
via gearlist ook nog wat gevonden..ik zal een lijstje neerzetten later.

en alle mics aanschaffen en hier test-files neerzetten! (eh...dat is helaas niet mogelijk)
 
Die Heil mics zijn zeker fijn. De PR35 is een goede vocal mic voor live vocals, klinkt als een condensor, reageert als een dynamic. De Telefunken M80 kan je ook eens checken, ook op snare heel tof!
 
Back
Top