Stereo behouden bij outboard gear

Scrape

Ouwe rot
Lid sinds
5 juli 2012
Berichten
1.319
Locatie
Groningen
Een simpele vraag met hopelijk een simpel antwoord:

Ik wil een stereosignaal uit mijn computer door externe effecten laten lopen, maar deze externe effecten hebben maar één audio-ingang en één uitgang. Hoe krijg ik het signaal van 2 jacks naar 1 jack en weer terug naar 2 jacks, terwijl het signaal stereo blijft?
 
Dat kan niet.
Als je stereo wil behouden moet je of een stereo effectenprocessor hebben (2 inputs en 2 outputs dus).
Of je moet twee dezelfde effectenpcosessors naast elkaar gebruiken (en soms moet je dan stereo linken zoals bijvoorbeeld bij een compressor).
Of je moet het linker en rechter kanaal 1 voor 1 mono door de mono effectenprocessor halen.
Maar dit laatste is lastig, want je krijgt vaak gedoe met timing of toch verlies van stereobeeld.
 
Op zoek naar een ensoniq DP4, kan je dit truucje twee keer doen. Voor rond de 250 wel te vinden.
 
Als geld geen rol speelt. Twee effecten naast elkaar voor links en rechts. Of eerst links opnemen en daarna rechts.
 
250 euro valt nog te overzien toch, weet niet welke fx's je nu hebt en wat je precies zoekt.
Kan je je oude fx's deels in de verkoop doen.
 
250 euro valt nog te overzien toch, weet niet welke fx's je nu hebt en wat je precies zoekt.
Kan je je oude fx's deels in de verkoop doen.

Ik houd zelf niet zo van multi-effecten, maar €250 is inderdaad goed te doen, daar zal ik eens naar kijken, bedankt voor de tip.

Ik wilde het vooral weten omdat ik overwoog de Vermona VSR-3 te kopen en die heeft geen stereo-in- en uitgangen. Om er meteen twee te kopen zie ik niet zitten. Meer algemeen zoek ik effecten die het soms wat platte karakter van softsynths kunnen kleuren, zodat de mix wat meer gaat leven.
 
Da's nogal een stap, van softsynth naar echte spring reverb? Als het echt stereo moet dan zou ik naar een digitale emulatie van een stereo (?) spring reverb gaan.
 
Da's nogal een stap, van softsynth naar echte spring reverb? Als het echt stereo moet dan zou ik naar een digitale emulatie van een stereo (?) spring reverb gaan.

Waarom is dat een grote stap?

Ik zal eens proberen een mix door mijn TC Electronic Hall of Fame te halen, daar zit onder andere ook spring reverb in en die is stereo, alleen vermoed ik dat het wat steriel zal blijven; ik vind dat een hele mooie reverb (voor de gitaar dan) maar levendig en warm zou ik hem niet noemen. Maar het is het proberen waard natuurlijk.
 
zit er handig uit die ensoniq DP4, anyway een spring reverb 2x opnemen is echt niet zoveel werk hoor.
maar je moet je zelf wel afvragen wat er stereo is in je signaal.

Veelal gaat het om panning van mono signalen.

Als je signaal dus niet "echt" stereo is, maakt het mono opnemen dus niet uit.

En anders niet zeuren en alles 2x opnemen of geld uitgeven.

dus wat voor "stereo" signaal wil je door je fx halen???
 
zit er handig uit die ensoniq DP4, anyway een spring reverb 2x opnemen is echt niet zoveel werk hoor.
maar je moet je zelf wel afvragen wat er stereo is in je signaal.

Veelal gaat het om panning van mono signalen.

Als je signaal dus niet "echt" stereo is, maakt het mono opnemen dus niet uit.

En anders niet zeuren en alles 2x opnemen of geld uitgeven.

dus wat voor "stereo" signaal wil je door je fx halen???

In principe wil ik mijn hele mix er doorheen halen, met een subtiele instelling dan natuurlijk. Maar ook de individuele instrumenten zijn allemaal stereo.
 
Definieer dan eerst 'stereo'.
Als het gaat om een akoestische opname van een instrument geplaatst in een ruimte door middel van twee (of meer) microfoons, dan heb je het over 'echt stereo' en heeft het zin om te investeren in een stereo in / stereo uit oplossing. Je hebt het dan voornamelijk over hoge kwaliteit opnames van bijv. klassieke muziek, waarbij behoud van de 'ruimte-informatie' / soundstage erg belangrijk is.

Maar in verreweg de meeste gevallen hier gaat het over een mono puntbron (een hardware of software synthesizer) die met behulp van panning in het stereobeeld wordt gezet. Of er is een effectje overheen gehaald (chorus bijv.) die met wat fasetrucjes 'stereo' maakt van je puntbron.
In de laatste twee gevallen maakt het echt niet zoveel uit als je van het stereo spoor in je DAW een mono send uitstuurt en de mono output van het effect ook weer middels wat panning in de stereo eindmix plaatst.

Het is een beetje of/of. Of je besluit dat het gebruik van mono in/uit apparatuur geen groot probleem is, of je investeert in 'echte' stereo in/uit apparatuur (da's dus niet 'dual mono' of 'summed mono input / stereo output'). Met plugins is het al niet anders, al lijken die vaak 'stereo' routing te bieden zijn ze onder water vaak (summed) mono.

Je schrijft dat je je hele eindmix 'subtiel' door een enkel apparaat wilt halen. Bij dat soort doeleinden heb je het al gauw over behoorlijk serieus spul om echt verbetering te behalen. Met eenvoudigere spullen (ik heb het dan met name over reverb) die daar niet voor ontworpen zijn wordt het al gauw een ongedefinieerde brei.
Een beetje een echte 'mastering' reverb is echt heel wat anders dan een 'source reverb'. TC Electronics bijv. heeft voor verschillende doeleinden daadwerkelijk verschillende algoritmes voor ontworpen, in een apparaat als de TC 4000 / TC 6000 kan je dan zelf kiezen wat de bedoeling is.
En ten overvloede, ook zo'n mastering reverb is dus niet altijd de ideale oplossing - zal bijv. echt niet beter klinken wanneer gebruikt als 'source reverb'.
Lees bijv. eens http://www.tcelectronic.com/stereoreverb.asp
 
Laatst gewijzigd:
voorbeeld: als je geluid hebt en die stuur je door twee signalen door twee buizen preamps links en rechts. dan is je warmte verdubbelt. je weet pas wat je mist als je het verschil hebt gehoord.
 
Dan is dat leuk natuurlijk, maar da's geen stereo. Da's dual mono.
D.w.z. er zit geen onderlinge 'sound stage' samenhang tussen de twee kanalen.
Relatief weinig toegevoegde waarde om dan dit (dit voorbeeld bijv.) op eindmix niveau door een stereo galm te halen (er is immers geen onderlinge 'verhouding' die behouden moet blijven). Dan lijkt het me logischer om ieder kanaal apart door een galm halen en dan deze 'stereo' positioneren (pannen) in je eindmix. Of gewoon beide kanalen naar dezelfde galm senden en de fx return dan 'stereo' positioneren middels panning. In combinatie met de stereo geplaatste (gepannede) sources klinkt dat heus nog ruimtelijk genoeg...
 
sorry dat had ik niet moeten posten anders komt er verwarring.
 
Dan lijkt het me logischer om ieder kanaal apart door een galm halen en dan deze 'stereo' positioneren (pannen) in je eindmix.

Dit is misschien dan de beste optie voor een mono-effect inderdaad.

sorry dat had ik niet moeten posten anders komt er verwarring.

Ik ben juist blij dat je het hebt gepost, want ik had nog niet aan een buizenvoorversterker gedacht. Ik zou dus ook zoiets als dit kunnen gebruiken om een mix meer warmte te geven? http://www.bax-shop.nl/instrument-v...ls-buizen-voorversterker/product-details.html
 
Ha Dre, ik bedoelde het niet lullig hoor... :biertje:
 
Voor zo ver ik weet zijn er wel allerlei plugins waarmee je van een sound stereo kan maken wat allemaal wel leuk klinkt, maar als je effect mono is kan je het stereo geluid wat je er voor hangt niet direct stereo houden zonder het te splitsen, of inderdaad in losse takes door je outboard te halen voor L/R
 
Ik haal zelf stereo vst's door een mono summer plug en stuur dit door een mono effect (b.v. stompbox) en/of mono kanaal van mijn mixer. Stereo is voor mij onhandig, kost een kanaal op de mixer.

Stereo vst kan dus prima door een mono effect heen. En veel effecten hebben mono in, stereo output (of dual mono, afhankelijk van het effect).
 
Back
Top