Yammaha A3000 knoppen: de oplossing

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
2.371
Zit net naar wat anders te zoeken op het web, namelijk of ik mijn A3000 meer uitgangen cado kan doen (weet iemand dat, ik heb er nu 4?)

kom ik dit tegen:

http://todbot.com/a3k/knobs/

de man zegt kort samengevat:
spuit contactspray tussen de knoppen en ze doen het beter dan toen je hem net nieuw had. Je hoeft niet eens ingrijpend te gaan schroeven ofzo, gewoon knopjes eraf trekken, ff spuiten, ff draaien, knopjes er weer op en klaar.

Iemand ervaring hiermee? Want het is me een gehannes met die knoppen onderhand.... wil dit wel proberen.
Want ze signaleren steenvast dat ik met de klok mee draai als ik ertegenin draai en omdersan, ik wordt er gestoord van!
 
Meer uitgangen kan wel. Staat wel op de Yamaha site d8 ik.

Maar dat van die contactspray weet ik even niet hoor. Hier is volgens mij wel eens meer over gepost en toen hadden ze diverse oplossingen. Want contactspray heeft ook z'n nadelen qua slijtagen en stof aantrekken. Weet er het fijne niet van maar wellicht iemand anders.
 
Humm... contactspray is anders wel rotzooi. Leuk lapmiddel maar je het eenmaal hebt gebruikt, blijf het wel gebruiken... tis net .....(vul maar in)..... :)

Daarnaast lijkt mij jouw probleem meer iets softwarematigs.
 
Humm... Fuse was me dus net voor :)

Maar goed... nu heb je tweemaal hetzelfde antwoord op het gebruik contactspray... trek je conclusie.
 
Mooi, want die uitgangen kan ik wel gebruiken.

Is dat zo'n rotzooi, ja?

Ja ik weet niet het is idd. met dat ding ook vaak software gestruikel, het lijkt verdomme wel Windows.

En dat draaien, je moet het met gevoel doen bijna. Soms lukt het me, als ik hem 'voel' zeg maar even, om van 1 tot 127 te draaien in 1 draaibeweging. Maar voor hetzelfde geld zit ik dus op -50, als het aan de Yamaha ligt.

Maar dus het is zo van: als je eenmaal 1 keer op die manier de knoppen hebt behandeld, dan zal ik snel weer terug zijn bij af en weer het spul erop moeten spuiten, of begrijp ik dat verkeerd?

En bestaat er geen grandioos goeie contactspray die niet zo'n "rotzooi" gehalte heeft?
Dus niet de Raak onder de Cola's maar echte pepsi :D
hahaha!
 
Een mooi staaltje weer van: "Hoe jagen we mensen tegen ons in het harnas?", de alombekende Yamaha-filosofie.
Mijns insziens is er geen oplossing voor dit probleem, tenzij misschien een OS update.
 
Gewoon een spuitbusje perslucht kopen. De kunststof kapjes van de knoppen halen en flink schoonspuiten. Heeft wonderen gedaan voor mijn A4000 :)

De knoppen zijn vaak gewoon in orde maar compleet dichtgestoft wat wordt veroorzaakt door de fan in je sampler.

Je zou kunnen overwegen om de fan in je Yammie uit te zetten maar dat zou ik alleen doen als hij niet in een 19" rek zou zitten.
 
Hey te gek, thnx!

Hebben ze zoiets bij b.v. de V&D of moet ik dan echt naar een foto of electronica of.... speciaalzaak?

(Gaan die knoppen er gewoon af door te trekken?!)
 
Origineel geplaatst door dob
Hey te gek, thnx!

Hebben ze zoiets bij b.v. de V&D of moet ik dan echt naar een foto of electronica of.... speciaalzaak?

(Gaan die knoppen er gewoon af door te trekken?!)

Ze hebben het vaak bij foto speciaalzaken... om de lenzen en camera's intern te reinigen.
 
Hmm, perslucht? Gaan ze daar niet stuk van? Anders wil ik dat ook nog wel proberen.

Ik ga zowiezo geen vloeistoffen in m'n sampler spuiten, vrienden van me die contactsprayen hun crossfader ongeveer elk half uur, het is net crack.

Ik heb net een print met nieuwe knoppen besteld (A5000) voor 65 euri, maar de levertijd is 2 maanden...

Druid
 
Als mijn knoppen naar de tering zijn bouw ik daar een midicontroller voor - met 4 dials en 4 pushbuttons. Gaat langer mee en is goedkoper ook.
 
Pepsi!? Bwaaaaah.


Spuiten moet je! (met perslucht)


Toch wel vreemd want die knoppen aan m'n EX5 (zijn volgens mij dezelfde knoppen) die doen het nog retegoed. Maar hij heeft dan ook geen fan van binnen. (wel van buiten natuurlijk ;) )
 
Origineel geplaatst door dob
Hey te gek, thnx!

Hebben ze zoiets bij b.v. de V&D of moet ik dan echt naar een foto of electronica of.... speciaalzaak?

(Gaan die knoppen er gewoon af door te trekken?!)

Op de A4000/5000 kun je ze er gewoon vanaf trekken. Van de A3000 weet ik het niet omdat ik die nog nooit heb gezien :)

Zo'n busje perslucht krijg je bij Mycom, Computerland en fotozaken.
 
schoonmaken helpt maar even....

contactspray Kun je proberen, alleen de knoppen (in ieder geval op de a4000) zijn genoeg afgeschermd om weinig vloeistof binnen te laten...
Als je heel erg handig bent zou je de knoppen open kunnen maken (don't try this at home) want het zijn 100% mechanische rotaries. de binnenzijde kun je schoonmaken met voor mijn part een tandenborstel en schoonmaakalcohol.
Hierna zullen de knoppen weer functioneren, maar toch weer de gegeven problemen hebben na verloop van een aantal weken gebruik.
De oplossing: koop gewoon nieuwe knoppen.
 
Origineel geplaatst door dob
En bestaat er geen grandioos goeie contactspray die niet zo'n "rotzooi" gehalte heeft?

Als je op de zijkant van een bus Kontakt 60 ( oxidatie verwijderen ) kijkt staat er dat je voor goede resultaten het moet nabehandelen met Kontakt WL ( reinigen en ontvetten ) en dan nog met Kontakt 61 ( smeren en beschermen ).

Die Caig Deoxit van die site word trouwens wel aangeraden door Allen & Heath voor switches/contacts van hun mixers. En voor faders/potmeters Caig CaiLube MCL.

Distributeur van Caig Deoxit/CaiLube is AudioNote in Den Haag.
 
In kontakt spray zit oplos middel dus het vet in de pots word opgelost en daar door slijten ze harder en word er extra slijtage plaats gemaakt waar stof zich kan op hopen.:W
 
Als je op de zijkant van een bus Kontakt 60 ( oxidatie verwijderen ) kijkt staat er dat je voor goede resultaten het moet nabehandelen met Kontakt WL ( reinigen en ontvetten ) en dan nog met Kontakt 61 ( smeren en beschermen ).

Die Caig Deoxit van die site word trouwens wel aangeraden door Allen & Heath voor switches/contacts van hun mixers. En voor faders/potmeters Caig CaiLube MCL.

Distributeur van Caig Deoxit/CaiLube is AudioNote in Den Haag.

kijk ..goede info , meastroo;-]


mn a4000 ligt egt al jaaren ..te nikse [knobbies l/r verspringen troubles

new printje met ..potties koste nie eens soow duur kank me herrineren
90 eu
eerst maasr schoonmakuh;-]]
:engel:
 
eerst maasr schoonmakuh;-]]
hier werkte dat redelijk; voor 4 van de 5 leek het euvel opgelost te zijn, maar na enige tijd begonnen ze toch weer problemen te vertonen en voor de 5e leek het schoonmaken de problemen te hebben vergroot... editen mbv mijn bcr2000 geeft uiteindelijk de minste frustratie.
 
tis zwaar zonde ;-] kheb egt moooooooi apparaatje in geruild tegen een byna a4000 met een berg extraas ..staat hier dus nu al 5jaar stil ofso

a4/5000 is mooie machien fyne fx filters iig

:okdan:
inspirationeel hahaa soon topic
:okdan::Z
 
Back
Top