mixertje

Bert ten Hove

Whatever
Lid sinds
25 december 2002
Berichten
618
Locatie
Apeldoorn
Ik gebruik mijn MD-speler (Tascam), om mijn zelf gemaakte midi's, als orkestband bij optredens af te spelen. Omdat er nogal eens volume verschillen optreden tussen de diverse tracks, en sommige wat oudere opnames iets teveel bas hebben, zoek ik een mixer die minimaal 1 stereo kanaal heeft en een behoorlijke toonregeling. Bovendien moet er een behoorlijke VU-meter met LED's opzitten. Merken als Behringer en Spirit F1 vallen af, omdat het ruisnivo en de algemene klank niet aan mijn eissen voldoet. Het moet echter wel een "klein" apparaat zijn, omdat ik hem tijdens de optredens zelf wil bedienen (gitaar om de nek). Ben al tijden aan het zoeken, nog steeds zonder resultaat. Iemand van jullie nog suggesties?
 
Als je een kleine Beeeehhhhhringer of Spirit niks vindt, kom je bijna automatisch uit bij een (kleine) Mackie zou ik denken. :)

.......dat van die ruis enzo snap ik niet helemaal. Tenminste wat het 'live-gebeuren' aangaat. Volgens mij valt dat reuze mee :confused:
 
Ruis dus. Mijn eerste opnames heb ik gemaakt op een Sony. Deze opnames over de Tascam ruisen dus als een gek. Blijk dit dus niet aan meneer Sony te liggen, maar aan mijn armzalige thuismixertje van een of ander B-merk. Via de mixer die ik zoek moeten dus ook de opnames lopen, vandaar.
 
Origineel geplaatst door Bert ten Hove
Ruis dus. Mijn eerste opnames heb ik gemaakt op een Sony. Deze opnames over de Tascam ruisen dus als een gek. Blijk dit dus niet aan meneer Sony te liggen, maar aan mijn armzalige thuismixertje van een of ander B-merk. Via de mixer die ik zoek moeten dus ook de opnames lopen, vandaar.

In je eerste post geef je aan dat je Spirit liever niet wilt... maar vind je Spirit (by Soundcraft) dan ook een B-merk?! Ik denk dat de meeste personen het daar niet mee eens zullen zijn, en ik ook niet! Ook de simpelere consoles van Spirit zijn van goeie kwaliteit, je hoort mij absoluut niet klagen over m'n Spirit Folio SX (geloof me, de signaal/ruisverhouding is goed).
De klank is verder een persoonlijk verhaal. Spirit heeft over het algemeen een vrij warme klank door z'n British EQ (een van de redenen dat ik er een heb gekocht), Behringer heeft daarentegen een wat killere klank, en ik hoor ook wel eens mensen klagen over het feit dat ze de EQ niks vinden, maar dat is denk ik persoonlijk. Hoe Mackie zich verhoudt op deze gebieden t.o.v. de andere 2 merken weet ik niet, maar een ding staat vast: ook Mackie levert zeer goeie kwaliteit.
Vergeet daarnaast niet dat slechte goedkope kabels en dat soort zaken ook voor een hoop vervuiling kunnen zorgen!
 
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
maar vind je Spirit (by Soundcraft) dan ook een B-merk?! Ik denk dat de meeste personen het daar niet mee eens zullen zijn, en ik ook niet!


Ik ook zekers niet... Ik vind Spirits zelfs kwa degelijkheid (een heel stuk) beter dan Mackie, en dat heeft nix met smaak te maken... Ik heb in m'n leven een boel kapotte Mackies langs zien komen, en maar een keer een kapotte spirit, maar die had een kapotte (Lexicon) fx processor..
 
Qua mixers kan je kort zijn:

De budget lijn bestaat uit Behringer/Spirit en Mackie.
Op het ogenblik probeert Soundcraft het image weer een beetje op te poetsen door het Soundcraft logo er weer op te zetten en het weer Soundcraft Spirit te noemen (ipv Spirit by Soundcraft).
Kwaliteit van de nieuwe M-serie is bijzonder hoog en zijn goed te betalen.

Daarna krijg je compacte mixers als de Allen & Heath Mix Wizzard (zeer hoge kwaliteit voor het geld) en wat dingen die Crest oa produceert maar daar heb ik (te) weinig ervaring mee.

Daarna ga je weer naar echte post production/recording tafels zoals de Mackie 8-bus en de Soundcraft Ghost, je kan uiteraard ook kiezen voor een gebruikte mixer die door studio's vervangen worden. Dit laatste kan soms heel interessant zijn omdat dat tafels zijn van hoge kwaliteit en nog geen 5 tot 10 jaar geleden een halve ton kosten. Let wel op: sommige van deze beestjes hebben wat onderhoud nodig.

Als laatste heb je de high end consoles die de naam Neve, Amek en SSL dragen. Deze zijn voor de normale sterveling niet echt betaalbaar als project tafeltje...

Moraal van het verhaal: check de kleine dingen die M en E lijn van Soundcraft Spirit of spaar iets verder en bouw wat geinigs op zolder :).
 
Kijk, ik wil het ding eigenlijk alleen tijdens optredens gebruiken. Spirit is natuurlijk goed, zeker als je over de SX praat.
maar vind je Spirit (by Soundcraft) dan ook een B-merk
Nee dus, maar ik praat over de F1, dan denk ik hoe kan dat allemaal voor de geld. Misschien iemand al ervaring met die F1?

Tja en dan Behringer. De produkten die ik van Behringer in de handen heb gehad, vielen me allemaal erg tegen. Natuurlijk kost het ook allemaal heel weinig, maar Behringer heeft mij nooit kunnen overtuigen.

Mackie ken ik alleen van naam, nooit wat mee gedaan.

Live gebruik ik dus een Hill tafel, mics, gitaar en uiteindelijk de MD, maar ook de galm, percussie gaan rechtstreeks naar de Hill. Klink gewoon goed, lekkere natuurlijke compressie. Alleen om dus snel de EQ en volume tijdens het zingen te veranderen, zou ik de Hill naast me moeten hebben, en daar staat de MD al. Vandaar dat ik dus die tussenmixer zoek. Spirit is wel lekker compact. Zou dus een optie zijn.
Daarnaast wil ik die mixer dus ook gewoon thuis willen gebruiken, en dan moet het dus echt een beetje kwaliteit zijn (Die Hill staat met amps en al ingebouwd in de aanhanger, om die elke keer uit te pakken en die boel binnen te zetten gaat een beetje ver)

Ik zal eens gaan zoeken naar wat Mackie te bieden heeft. in elk geval bedankt voor jullie reacties.
 
Back
Top